מיסטיק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מיסטיק
Mystique
מיסטיק, כפי שהופיעה על עטיפה אלטרנטיבית לחוברת X-Men Vol.5 #4 מינואר 2020, אמנות מאת שאנון מאייר.
מיסטיק, כפי שהופיעה על עטיפה אלטרנטיבית לחוברת X-Men Vol.5 #4 מינואר 2020, אמנות מאת שאנון מאייר.
סוג נבל-על
הוצאה לאור מארוול קומיקס
הופעה ראשונה Ms. Marvel #16
(אפריל 1978)
יוצרים כריס קלרמונט ודייב קוקראם
גילום הדמות רבקה רומיין (גרסה מבוגרת; "אקס-מן", "אקס-מן 2", "אקס-מן 3: המפלט האחרון")
ג'ניפר לורנס (גרסה צעירה; "אקס-מן: ההתחלה", "אקס-מן: העתיד שהיה", "אקס-מן: אפוקליפסה", "אקס-מן: הפניקס האפלה")
מידע
שם אמיתי רייבן דארקהולם
כינויים רייבן וגנר, קלריס קנר, התחזות לג'ין גריי, צ'ארלס אקסבייר, וולברין, קרול דנברס, סורג', פסיילוק, רוג, דאזלר, ליידי דת'סטרייק, מיסטר סיניסטר, אפוקליפס, אלקטרה, סייברטות', ולרי קופר ורבים אחרים.
סטטוס פעיל
מקצוע שחקן, דוגמן, עיתונאי, נבל-על, טרוריסט, חוקר פרטי, שכיר חרב, גיבור-על
כוחות שינוי צורה, ריפוי עצמי, כוח, מהירות, סיבולת, עמידות, גמישות, זריזות ורפלקסים משופרים, הזדקנות מואטת
חברה בקבוצה המועצה השקטה של קרקואה
חברה לשעבר בקבוצה אקס-מן, מועדון הלפייר, נשק אקס-פורס, האקס-מן של מגנטו, וולברינים (מנהיגה), אחוות המוטאנטים, היד, האוונג'רס המדהימים, אקס-מן האפלים, המשוטטים, כוח החירות, אקס פקטור, חיל אקס, DARPA, לכאורה המוסד (כעמיחי בנבנישתי)
אזרחות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
דמויות קשורות
משפחה כריסטיאן וגנר (בעל ראשון, מת)
ראלף בריקמן (בעל שני)
איירין אדלר (שותפה לחיים, מתה)
גלוריה בריקמן (בת מאומצת)
גריידון קריד (בן, מת)
קורט וגנר (בן)
אנה מארי לבו (בת מאומצת)
טליה וגנר (נכדה מיקום חלופי)
אויבים רוג, נייטקרולר, גברת מארוול עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מיסטיקאנגלית: Mystique) היא דמות בדיונית של נבלת-על מוטאנטית שמופיעה בחוברות הקומיקס אקס-מן ביקום מארוול קומיקס. הדמות הופיעה לראשונה בחוברת Ms. Marvel #16 מאפריל 1978 ונוצרה על ידי הכותב כריס קלרמונט והמאייר דייב קוקראם.

מיסטיק הוא כינויה של רייבן דארקהולם, מוטאנטית המסוגלת לשנות את צורתה לכל דמות אשר תחפוץ. זוהתה מספר פעמים כסגניתו של מגנטו. אף על פי כן, היא סייעה לאקס-מן מספר פעמים, ואף הצטרפה לקבוצה.

דמותה של מיסטיק מדורגת במקום ה-18 ברשימת מאה נבלי-העל הגדולים של כל הזמנים, לפי אתר IGN.[1] את דמותה המבוגרת של מיסטיק גילמה השחקנית רבקה רומיין בסרטי הלייב אקשן "אקס-מן", בעוד את דמותה הצעירה גילמה השחקנית ג'ניפר לורנס בסרטים "אקס-מן: ההתחלה", "אקס-מן: העתיד שהיה", "אקס-מן: אפוקליפסה" ו"אקס-מן: הפניקס האפלה".

ביוגרפיה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקור, 1921[עריכת קוד מקור | עריכה]

כמעט דבר אינו ידוע על חייה הקודמים של רייבן דארקהולם, וזאת כי יכלה להעלים את סימני הזדקנותה באמצעות שינוי צורה. רייבן עצמה חשפה כי כוחותיה התגלו לראשונה בגיל 12,[2] וכי נולדה בחודש ספטמבר.[3] בשנת 1921, היא נתפסה במדבר סונורה, והובאה לפני כיתת יורים באמונה כי היא מכשפה לאור צבע-עורה הכחול. היא הבחינה באדם נוסף לידה, אשר טען כי הוא גנב סוסים, והשתחררה בדיוק כאשר הכיתה החלה בהוצאה להורג. בראותה כי האדם שלידה שרד, רייבן הציעה לאדם - אשר חשף עצמו כלוגאן - לבוא עמה לקנזס סיטי. הוא הצטרף לצוותה המיוחד של דארקהולם, אשר רצו בו בידיעה שכוחותיו יועילו להם בשוד בנק. לאחר שרייבן שכנעה את לוגאן להתחבר אליהם (סירובו נבע ממותם של הוריו, חברתו וסילבר פוקס בין היתר), לוגאן בגד בהם. בתורה, רייבן נטשה את צוותה למותם, וברחה עם הכסף הגנוב. בהמשך, רייבן ולוגאן נפגשו ברכבת, שם לאחר שיחה, רייבן זרקה את לוגאן מהרכבת.[4]

דסטיני, סייברטות' ונייטקרולר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשלב מסוים בתחילת המאה ה-20, רייבן נפגשה לראשונה עם איירין אדלר, מוטאנטית בעל כוחות ראיית העתיד הידועה בשם דסטיני. רייבן ואדלר נסעו למספר מקומות, ונתקלו בשאדוקאט ורייצ'ל סאמרס כאשר אלו האחרונות נסעו בזמן למניעת מזימה של ברון סטרוקר וניקולס גייסט מהמפלגה הנאצית ובעל בריתם, אמאל פארוק. השלושה קשרו קשר להחלפת המלוכה הבריטית במפלגה הפשיסטית הבריטית של אוסוואלד מוסלי, באמונה כי הם יהיו בעלי ברית טובים לנאצים. רייבן ואדלר סייעו לנוסעות בזמן וללוגאן למנוע זאת, ובמהלך המשימה, רייבן הציעה להרוג מנהיגים בולטים במפלגה הנאצית, ביניהם אדולף היטלר בשלב מסוים, רייבן ואדלר ניתקו קשר ביניהן.

רייבן נפגשה עם ויקטור קריד, הידוע גם כסייברטות'. רייבן השתמשה בזהות הסוכנת החשאית הגרמנית לני זאובר, ולאחר הרפתקה ביחד, רייבן עזבה את קריד.[5] אף על פי כן, רייבן נכנסה להריון מקריד וילדה את בנה, גריידון. למרות שנולד משני מוטאנטים, גריידון לא היה מוטאנט, ונשלח לאימוץ. גריידון פיתח שנאה כלפי מוטאנטים, ולאחר שעמד בראש ארגון אנטי-מוטאנטי בשם "חברי האנושות", הפך לפוליטיקאי. בשיא הקריירה הפוליטית שלו גריידון נהרג בהתנקשות.[6] מתגלה כי רייבן היא זו שהתנקשה בחייו, וזאת באמצעות מסע בזמן שעירב את ג'ין גריי, אייסמן, טואד וג'אגרנוט.[7]

רייבן נישאה לברון הגרמני כריסטיאן וגנר, אשר היה בעל אוהב אך לא היה מסוגל להביא ילדים לעולם. רייבן, המחפשת סיפוק מיני, פותתה על ידי עזאזל המוסווה והרתה ממנו. כאשר כריסטיאן חשד, רייבן הרגה אותה וקברה את גופתו. היא זרקה את בנה מצוק, אך עזאזל הציל את התינוק והביאו לתעלה. שם, המכשפה הצוענית מרגאלי זארדוס מצאה ואימצה את התינוק בעל המראה הפיזי המשונה. התינוק גדל תחת השם קורט וגנר, ונרדף בשל מראהו.

אימוצה של רוג, אחוות המוטאנטים, כוח החירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

רייבן מצאה את אנה מארי בת הארבע בשטח מיוער חמושה ברובה ציד, החליטה לאמץ אותה, והייתה אם מגוננת.[8] רייבן הייתה כה מיומנת בהסתרת כוחותיה, עד שהצטרפה ל-DARPA ונחשפה לסודות צבאיים רבים. במצב זה, היא ניסתה לגנוב נשק מסוכנות S.H.I.E.L.D, ולאחר שהרגה את מאהבה, גברת מארוול נאבקה ברייבן.[9] רייבן הרכיבה צוות שני של אחוות המוטאנטים, עם עצמה כמנהיגה לצד בלוב, אוולאנש, אדלר ופיירו. האחווה ניסתה להתנקש בחיי סנאטור רוברט קלי, פוליטיקאי אנטי-מוטאנטי. האקס-מן סיכלו את ההתנקשות בחייו, ומתגלה שאם לאו, ההתנקשות הייתה גורמת לעתיד דיסטופי.[10] מאוחר יותר, רייבן אימנה את מארי, וצירפה אותה לאחווה תחת השם רוג. בעזרת מארי, הצוות כמעט והביס את האוונג'רס.[11] לאחר שספגה את כוחותיה וזיכרונותיה של גברת מארוול, מארי ברחה מרייבן אל האקס-מן בבקשת עזרה. בסופו של דבר, צ'ארלס אקסבייר שכנע את מארי להישאר עם האקס-מן. למורת רוחה, רייבן איפשרה זאת.

בפנטגון, רייבן התעמתה עם גברת מארוול.[10] היא הובילה את האחווה נגד דאזלר[12] והאקס-מן,[13] וביקרה את פורג'.[14] בשלב מסוים, האחווה נשלחו על ידי המועצה לביטחון הלאומי ללכוד את מגנטו, ולאחר שהצליחו, האחווה קיבלו חנינה על פשעיהם והפכו ל"כוח החירות".[15] מטעם הממשלה, רייבן הובילה את כוח החירות נגד האוונג'רס,[16] ומאוחר יותר לקרב נגד קבוצת אקס פקטור בניסיון ללכוד את ראסטי קולינס.[17] היא וכוח החירות נלחמו באקס-מן בדאלאס וצפו במותם לכאורה,[18] נאבקו בסייקלופס וג'ין גריי,[19] נלחמו בקבוצת המוטאנטים החדשים בניסיון נוסף ללכוד את קולינס,[20] ובסוף הצליחו ללכוד את קולינס ואת סקידס.[21] בקרב נגד קבוצת הבוזזים באי מיואר, אדלר וחבר כוח החירות סטונוול נהרגו. למרות שניסתה להסתיר זאת, רייבן מעולם לא התאוששה ממותה של אדלר.[22] רייבן כמעט נהרגה על ידי ולרי קופר אשר הייתה תחת שליטת מלך הצללים,[23] ובסופו של דבר התחזתה לקופר.[24] היא הצילה את אקסבייר בהרג המארח האנושי של מלך הצללים, והתפייסה עם מארי.[25] היא סייעה ללוגאן - כעת וולברין - וספירל בסיכול תוכניותיו של מוג'ו,[26] והפכה לאורחת באחוזת אקס.[27]

אקס פקטור, סוכנת של אקסבייר, הצטרפות לאקס-מן[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – אקס-מן: מבצע אפס סובלנות

לאחר שניסתה לנקום בלגיון על מותה של אדלר, מתגלה כי פורג' השתיל במוחה של רייבן שבב המאפשר לממשלה לעקוב אחריה. לאחר עזיבתה של וולפסביין, רייבן הצטרפה לקבוצת אקס פקטור ככפרה על תקרית בה נפל סכר. מאוחר יותר, רייבן מגלה כי אדלר הקימה משפחה, וכי מוטאנט מתבגר הוכה על ידי כוחות אנטי-מוטאנטים. למשמע זאת, רייבן התעניינה בהרג בנה, אך התחרטה כאשר גילתה שגריידון רוצה זאת על מנת להפוך לקדוש מעונה. לאחר ההתנקשות בחיי גריידון, ויקטור קריד - חבר באקס פקטור תחת זהות סייברטות' - ניסה להרוג את חבריו לקבוצה, וכך התחילה עלילת "מבצע אפס סובלנות". רייבן יורדת למחתרת, ומתחזה לסנאטור מלורי בריקמן במטרה להוביל את ה-FBI לוויקטור. היא סייעה לאחוות המוטאנטים של טואד בפשיטה על בסיס ממשלתי, אך הפשיטה נכשלה הודות לאיש המכונה. רייבן בורחת לאירופה, שם נעשית דוגמנית. עם כספה החדש, רייבן חוזרת לניו יורק וקונה טלסקופ. כאשר היא צופה בטעות בחייזרי גזע הסקרול הנאמנים לאפוקליפס, היא מופללת ברצח דיפלומט יפני. בעזרת שאדוקאט ומארי היא מנוקה מאשמה, ועוזבת את העיר. לפני שהיא עוזבת, שאדוקאט מצאה את אחד מיומניה של אדלר.

מאוחר יותר, צ'ארלס אקסבייר ממנה את רייבן לתפקיד הסוכנת שלו, היות שהקודמת נרצחה. אקסבייר נאלץ להתחזות למגנטו על מנת להציל את רייבן מידי ג'וני קיטאנו, פעיל אנטי-מוטאנטי אשר עבר מוטציה בעצמו.[28] בשלב זה, רייבן הרכיבה את האחווה מחדש, ושלחה אותם לחדור לתאגיד אקס ולהתנקש בחיי מוירה מק'טאגרט. כל עוד רייבן השלימה את משימותיו של אקסבייר ללא הרוגים, הוא מצידו הגן עליה מהרשויות. מתגלה כי פורג', אשר ניהל רומן עם רייבן, עובד יחד עם אקסבייר.[29] לאר משימות רבות, רייבן מגלה כי אחד מאויביו של אקסבייר - האיש השקט - היא למעשה הסוכנת הקודמת של אקסבייר, פרודנס לייטון. רייבן מציעה לה מכשיר אשר יגן עליה מהרשויות, בדומה לשלה. היא מנסה לרקוח מזימה עם פנטומאקס להתנקש בחיי אקסבייר, אך למעשה תוכניתה היא לברר האם האיש השקט באמת ניסתה להרוג את אקסבייר. למרות זאת, שאר האקס-מן האמינו כי רייבן ניסתה להרוג את אקסבייר, והחלו בחיפושים אחריה. רייבן התעמתה עם מארי בוויכוח שהסתיים בבריחתה של רייבן מבית מתפוצץ, ולבסוף, רייבן הורגת את האיש השקט ומצילה את המטפל המוטאנט שורטפאק, ומגלה כי המכשיר של האיש השקט זויף. רייבן מתעמתת עם פורג', והשניים מתנשקים.[30]

רייבן מתחזה לנערה בשם פוקס, ומסתננת לאקס-מן.[31] היא מצורפת לכיתת ההדרכה של גמביט, ומנסה לקרב בין מארי למוטאנט צעיר בשם אוגוסטוס. למרות שניסתה לפתות את גמביט, ניסיונות אלו כשלו. בשלב מסוים, היא שינתה את צורתה לזו של מארי, וטענה כי היא "רוג ללא כוחות מוטאנטיים". רייבן אומרת לגמביט כי טכנית, גם אם יקיים איתה יחסי מין הוא לא יבגוד במארי. בשלב מסוים, אמה פרוסט מגלה כי פוקס היא רייבן, המתעמתת עם האקס-מן. רייבן אומרת לאקס-מן כי היא באמת רצתה להצטרף אליהם, וכי גמביט ידע כי פוקס היא רייבן. האקס-מן עורכים הצבעה, במהלכה רייבן נבחרת. עקב בקשתו של נייטקרולר, רייבן עוזבת.[32] לאחר אירועי בית אם רייבן מצטרפת לאקס-מן ומביאה איתה את אוגוסטוס, השניים היוו חלק מרכזי בנפילתו של אפוקליפס.

תסביך משיח: המשוטטים, הייעוד הגלוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – אקס-מן: תסביך משיח

באירועים המובילים לעלילת "תסביך משיח", רייבן מצטרפת לקבוצת המשוטטים הרצחנית. היא לוקחת חלק במצוד אחר התינוקת המוטאנטית הראשונה שנולדה לאחר אירועי בית אם, ורקחה מזימה לרציחת מיסטר סיניסטר בעזרת תוכנית אשר עירבה את התינוקת ואת מגע המוות של מארי. היא עבדה עם גמביט, גם הוא מעוניין לבגוד בסיניסטר, אשר נהרג כאשר רייבן דחפה אותו על מארי המורדמת. בהמשך, רייבן גורמת לתינוקת לגעת במארי, בתקווה שזה ירפא אותה. התינוקת לא מושפעת ומארי לא מתעוררת, מה שמותיר את רייבן וגמביט באבל. מארי מתעוררת ומנסה להרוג את רייבן, המתחמקת. עם זאת, חלק מאישיותה של רייבן נמצאת במוחה של מארי, המבודדת את עצמה מהשאר.[33]

ערך מורחב – אקס-מן: תסביך משיח#הייעוד הגלוי

במהלך השלכות תסביך משיח, רייבן התחזתה לחברתו של אייסמן, אופאל טאנאקה. היא משתילה פצצה בתוך "הציפור השחורה" של האקס-מן, וזורקת את אייסמן מהמטוס.[34] היא עוקבת אחר אייסמן לבית חולים, שם מזריקה לו רעלן תוצרת סיניסטר. אייסמן הצליח להוציא את הרעל מגופו, ותוקף אותה. היא בורחת, ומאוחר יותר מתחזה לאייסמן עצמו ואיימה לפוצץ את גשר שער הזהב. הוא מקפיא את הפצצה, ורייבן לכאורה מתאבדת בקפיצה מהגשר. אייסמן מודיע לסייקלופס ולחיה כי הוא יודע שהיא בחיים.[35]

אוטופיה/שלטון אפל, מוות וחזרה לחיים, אקס פורס[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים מורחבים – אקס-מן: אוטופיה, שלטון אפל

רייבן מתגלה חברה בקבוצת אקס-מן האפלים של נורמן אוסבורן, ומתחזה לצ'ארלס אקסבייר למטרות יחסי ציבור. אוסבורן הזריק לה ננובוטים, במטרה שאם תעשה בניגוד לרצונו, יהפוך אותה לפצצה אנושית.[36] לאחר עריקתם של אמה פרוסט, נאמור והצמד מסווה ופגיון, רייבן מובילה את חברי הקבוצה הנותרים (מימיק, דארק ביסט ואומגה) בזהות ג'ין גריי.[37] בזהות זו, היא נאלצת להתמודד נגד נייט גריי.[38]

רייבן מילאה תפקיד בשליחת נשמתו של וולברין לגיהנום. כאשר חזר, הוא החליט לצוד אותה, ואכן הצליח להרוג אותה. מאוחר יותר, גופתה נמכרה במכירה פומבית לארגון היד.[39] ככל הנראה, היד הקימו לתחייה את רייבן. בצורתו של ויקטור קריד, היא לקחה מזוודה המלאה בכסף, ויצאה מהמקום בצורתה האמיתית. כמו כן, התגלה כי היא וקריד עובדים בסניף היד היפני.[40]

רייבן הצטרפה לאחוות המוטאנטים החדשה של דאקן, ומסייעת בתוכנית להבסת וולברין והאקס פורס והפיכת אוון סבאחנור לאפוקליפס. היא התחזתה לפסיילוק כדי לפתות את פנטומאקס, אשר גילה על כך והחל במאבק.[41] רייבן הביסה את פנטומאקס, אשר נהרג אך לא על ידה.[42] עם סבאחנור, האקס פורס הביסו את מלך הצללים, אשר גרם לניטרול שבט אומגה. כך, רייבן עזבה את האחווה עם התפרקותה.[43]

לאחר מותו של אקסבייר[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים מורחבים – אוונג'רס נגד אקס-מן, אוונג'רס ואקס-מן: הציר

לאחר הסכסוך בין האוונג'רס לאקס-מן, רייבן הרכיבה אחווה חדשה, היא כמנהיגה לצד סייברטות' וליידי מאסטרמיינד.[44] האחווה ביצעה פריצות רבות, בהן הופללו האקס-מן המקוריים (אשר הובאו מהעבר על ידי חיה[45]) באמצעות אשליותיה של ליידי מאסטרמיינד.[46] היא ניסתה לזרוע בסייקלופס מהעבר חוסר אמון בשני צוותי האקס-מן (של וולברין וסייקלופס), והסתננה לסוכנות S.H.I.E.L.D בזהותה של דאזלר. עם הכסף שהאחווה גנבו, רייבן רכשה את האי מדריפור מארגון הידרה, וניסתה להפוך אותו למקלט המיועד למוטאנטים. כאשר הראתה זאת למגנטו, הוא מצידו זעם כאשר ראה שהאחווה מאפשרת שימוש חופשי בהורמון גדילה מוטאנטי. הוא הכריח את הסמוראי הכסוף לדקור את רייבן, אשר נפצעה קשה.[47]

בתחילת אירועי "הציר", מגנטו גייס את רייבן לקבוצת נבלי-העל שלו, וזאת כדי לנטרל את אונסלוט האדום וזקיפי סטארק שלו.[48][49] יחד עם שאר אלו שהיו על ג'נושה, רייבן הושפעה מכישוף ההיפוך של דוקטור דום ומכשפת השני.[50] מאוחר יותר, רייבן ושאר הצוות - ללא דדפול - התאסף בפקודתו של סטיב רוג'רס, וזאת כדי להציל את מנהטן מהאקס-מן ואפוקליפס.[51] כישוף ההיפוך בוטל על ידי דום, דוקטור וודו, אחיו של וודו בגופה של מכשפת השני והגולגולת האדומה.[52]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מיסטיק בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Top 100 Comic Book Villains of All Time: #18 - Mystique
  2. ^ X-Men Vol.2 #174
  3. ^ Mystique #6
  4. ^ Wolverine Vol.3 #62-65
  5. ^ Sabretooth #3
  6. ^ X-Factor #130
  7. ^ X-Men Forever #2
  8. ^ X-Men Unlimited #4
  9. ^ Ms. Marvel #16-17
  10. ^ 1 2 Uncanny X-Men #141–142
  11. ^ Avengers Annual #10
  12. ^ Dazzler #22–23
  13. ^ Uncanny X-Men #177–178
  14. ^ Uncanny X-Men #184–185
  15. ^ Uncanny X-Men #199
  16. ^ Avengers Annual #15 and West Coast Avengers Annual #1
  17. ^ X-Factor #8–10
  18. ^ Uncanny X-Men #223–227
  19. ^ X-Factor #40
  20. ^ New Mutants #78
  21. ^ New Mutants #80 and #82
  22. ^ Uncanny X-Men #254–255
  23. ^ Uncanny X-Men #266
  24. ^ X-Factor #60
  25. ^ X-Factor #69-70
  26. ^ Wolverine Vol.2 #51–53
  27. ^ Uncanny X-Men #289–290
  28. ^ Mystique #1-2
  29. ^ Mystique #3-23
  30. ^ Mystique #23-24
  31. ^ Official Handbook of the Marvel Universe A to Z #13
  32. ^ X-Men Vol.2 #171-174
  33. ^ New X-Men Vol.2 #46-47
  34. ^ X-Men: Manifest Destiny #1
  35. ^ X-Men: Manifest Destiny #5
  36. ^ Uncanny X-Men #513
  37. ^ Dark X-Men #1
  38. ^ Dark X-Men #2
  39. ^ Wolverine Vol.4 #9
  40. ^ Wolverine Vol.2 #300
  41. ^ Uncanny X-Force #26
  42. ^ Uncanny X-Force #27
  43. ^ Uncanny X-Force #31
  44. ^ All-New X-Men #9
  45. ^ All-New X-Men #1
  46. ^ All-New X-Men #12
  47. ^ Uncanny X-Men Vol.3 #16
  48. ^ Magneto Vol.3 #11
  49. ^ Avengers & X-Men: AXIS #2
  50. ^ Avengers & X-Men: AXIS #3
  51. ^ Avengers & X-Men: AXIS #6
  52. ^ Avengers & X-Men: AXIS #9