זיקית (קומיקס)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
זיקית
Chameleon
זיקית, כפי שהוא מופיע על עטיפת החוברת The Spectacular Spider-Man #245 מאפריל 1997, אמנות מאת ג'ון רומיטה האב.
זיקית, כפי שהוא מופיע על עטיפת החוברת The Spectacular Spider-Man #245 מאפריל 1997, אמנות מאת ג'ון רומיטה האב.
סוג נבל-על
הוצאה לאור מארוול קומיקס
הופעה ראשונה The Amazing Spider-Man #1
(מרץ 1963)
יוצרים סטן לי
סטיב דיטקו
מידע
שם אמיתי דמיטרי אנטולי ניקולייביץ' סמרדיאקוב
כינויים דמיטרי קרבינוף, סטפן איבנוב, קרייבן הצייד
סטטוס פעיל
מקצוע שחקן, ראש ארגון פשע, פושע, מרגל
כוחות ללא כוחות-על
אמן ההתחפשויות. בהמשך מוזרק לעורו נסיוב מוטגני שמאפשר לו להתחזות לכל אחד.
חבר לשעבר בקבוצה הידרה
שותף של המנהיג וקינגפין
תריסר המרושעים
ששת המרושעים
ששת העליונים
אזרחות רוסיה עריכת הנתון בוויקינתונים
דמויות קשורות
משפחה ניקולאי קרבינוף (אב, מת)
סוניה סמרדיאקובה (אם, מת)
סרגיי קרבינוף (אח למחצה)
ולדימיר קרבינוף (אחיין, מת)
אליושה קרבינוף (אחיין)
אנסטסיה קרבינוף (אחיינית)
סאשה קרבינוף (גיסה, מתה)
אויבים ספיידרמן עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

זיקיתאנגלית: Chameleon) הוא דמות בדיונית של נבל-על המופיעה בחוברות הקומיקס ספיידרמן ביקום מארוול קומיקס. דמותו הופיעה לראשונה בחוברת The Amazing Spider-Man #1 ממרץ 1963 ונוצרה על ידי הכותב סטן לי והמאייר סטיב דיטקו.

זיקית הוא האלטר אגו של דמיטרי סמרדיאקוב, אזרח סובייטי שבצעירותו שירת את אחיו למחצה קרייבן הצייד, סרגיי קרבינוף. למרות שהשניים היו חברים, סרגיי נהג להתעלל באחיו, מה שהוביל את דמיטרי להעריץ אותו, אך גם עורר בו רגשי טינה כלפיו. לבסוף, סמרדיאקוב היגר לארצות הברית והחל לרכוש שם לעצמו כאשר נהג להשתמש בכישרונו להתחזות לחברים ושכנים. במהלך פעילותו הקרימינלית הראשונה בזהות הזיקית, דמיטרי התחזה לספיידרמן אך הוא נחשף ונעצר. זמן מה לאחר מכן גם קרבינוף היגר לארצות הברית, והזיקית הפנה את תשומת לבו של אחיו לספיידרמן. השניים הפכו עד מהרה לאויביו המושבעים של ספיידרמן, ולחלק מגלריית הנבלים הנרחבת שלו.

הזיקית השפיע על קרייבן הצייד להתחיל לצוד את ספיידרמן[1]. שני האחים נלחמו יחדיו באיירון מן[2] והתעמתו עם הענק הירוק[3]. בשלב מסוים, הזיקית התחפש למדען הנרי פים וגנב ממעבדתו מסמכים סודיים עבור ארגון הטרור הידרה. אולם, הוא נעצר בידי פים, שהיה תחת הזהות איש הנמלה[4]. הזיקית התחזה לנבל בשם טורפדו ולחם בדרדוויל[5].

כאשר קרייבן הצייד התאבד, הזיקית הפך לאובססיבי ורצה לגרום לספיידרמן לסבול על כך שלא מנע את התאבדותו של אחיו. הוא רקח נסיוב שגרם לפניו להיות חסרי הבעה וקפואים, חטף את ג'יי ג'ונה ג'יימסון וקיבל הצעה ממשפחת המאפיה להפוך לראש הפשע המאורגן, תוך כריתת ברית עם ראש פטיש[6]. תוך שהוא מתחזה למדען, הזיקית פשט את ספיידרמן מכוחותיו לזמן קצר והצטרף לעקרב כדי להילחם גם בספיידרמן וגם בחתולה השחורה. אולם, הוא נמלט לאחר שתוכניתו סוכלה[7].

מהלכו הבא של הזיקית היה לכרות ברית עם הארי אוסבורן, הגובלין הירוק השני. לפני מותו של הארי, הוא אמר לו שזהותו הסודית של ספיידרמן יכולה להיות קשורה בפיטר פארקר, וכן הורה לו לבנות אנדרואידים בדמותם של הוריו הביולוגיים של פארקר. תוכנית זו הובילה להתמוטטות פסיכוטית של ספיידרמן ושל הזיקית. בהמשך, הזיקית למד שפיטר פארקר הוא אכן ספיידרמן, ותקף אותו דרך בני משפחתו וחבריו הקרובים. אולם, מרי ג'יין ווטסון הכניעה אותו באמצעות מקל בייסבול[8].

באירועי "קצוות הארץ" שלאחר מלחמת האזרחים של מארוול, הזיקית הופיע כחבר בקבוצת ששת המרושעים של דוקטור אוקטופוס, והתחזה לקפטן אמריקה בניסיון להסתנן לתוך בסיס צבאי[9].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Amazing Spider-Man #15
  2. ^ Tales of Suspense #58
  3. ^ Tales to Astonish #66
  4. ^ Incredible Hulk #154
  5. ^ Daredevil #134
  6. ^ Web of Spider-Man #50-55
  7. ^ Amazing Spider-Man #340-343
  8. ^ Spectacular Spider-Man #244
  9. ^ Amazing Spider-Man #648