אקס-מן: שירת התליין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שירת התליין
X-Cutioner's Song
עטיפת האוגדן X-Men: X-Cutioner's Song, אמנות מקורית מאת אנדי קוברט ומארק פנינגטון[1]
עטיפת האוגדן X-Men: X-Cutioner's Song, אמנות מקורית מאת אנדי קוברט ומארק פנינגטון[1]
מידע קומיקס
יוצר סקוט לובדל
פביאן ניצ'זה
פיטר דייוויד
סוגה קומיקס
תקופת פרסום מקורית נובמבר 1992 – פברואר 1993 (כ־13 שבועות ויומיים)
סינדיקציה מארוול קומיקס
מסת"ב מסת"ב 0-7851-0025-3
ארץ מקור ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר החוברות 14
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שירת התלייןאנגלית: X-Cutioner's Song) הוא אירוע קרוסאובר ביקום מארוול שפורסם בחוברות הקומיקס אקס-מן, אקס פקטור ואקס פורס על ידי חברת מארוול קומיקס בין נובמבר 1992 לפברואר 1993 למשך 14 חוברות. את הסיפור כתבו סקוט לובדל, פביאן ניצ'זה ופיטר דייוויד. עלילת הסיפור מביאה בין היתר את סיפור מקורו של חבר האקס-מן קייבל.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

זמרת הפופ הפופולרית ליילה צ'ני מארגנת קונצרט חינם בסנטרל פארק כדי לקדם שוני חברתי, ומזמינה את פרופסור צ'ארלס אקסבייר לנאום בקונצרט. נאומו מופרע באמצעו בידי סטרייף, המחופש לכפילו ויריבו המושבע קייבל, אשר יורה באקסבייר כדור שמדביק אותו בווירוס טכנו-אורגני.

בינתיים, חברי פרשי אפוקליפס מלחמה ורעב תוקפים את אייסמן ואת קולוסוס ומסיחים את דעתם מקאליבן, שחוטף את סייקלופס ואת ג'ין גריי. ארבעת הפרשים עובדים עבור נבל-העל מיסטר סיניסטר, שמתחזה לאדונם לשעבר של הפרשים, אפוקליפס. סיניסטר מארגן את החטיפה כחלק מברית חדשה אותה כרת עם סטרייף. סטרייף מעביר לרשותו מכל המכיל DNA של משפחת סאמרס לדורותיה בתמורה לסייקלופס וג'ין גריי.

בשעה שאקסבייר מובל לבית החולים, קבוצת אקס פקטור וקבוצת התקיפה הכחולה של האקס-מן רודפות אחרי אקס פורס, קבוצת המוטאנטים של קייבל אשר נודעה בעבר תחת השם המוטנטים החדשים. אולם, קבוצתו אינה יודעת את מיקומו הנוכחי, לאחר שנפרדו דרכיהם בפשיטה שנערכה בידי סוכנות S.H.I.E.L.D. מתחים עולים בין הקבוצות, וחברי אקס פורס נלכדים בידי אקס פקטור והקבוצה הכחולה. בינתיים, סיניסטר בוגד בסטרייף כאשר הוא מודיע לאקס-מן שהיורה הוא למעשה סטרייף, ולא קייבל.

קבוצת התקיפה הכחולה, יחד עם אקס-פקטור, בום-בום וקאנונבול, רודפת אחרי "החזית לשחרור מוטאנטים" - קבוצת מוטאנטים המבצעת מעשי טרור. קבוצת התקיפה הזהובה של סטורם מתעמתת עם אפוקליפס ביחד עם קוויקסילבר בנושא חטיפתם של סייקלופס וג'ין גריי. בנוסף, הם מקווים למצוא תרופה לווירוס שמאיים על חייו של אקסבייר. אפוקליפס נמצא במצב חלוש ביותר, לאחר שכמעט נהרג בידי סייקלופס בעימות האחרון ביניהם והתעורר טרם זמנו מתא ההחלמה שלו בידי חייליו, הרוכבים האפלים. הוא לומד מהם כי מישהו מתחזה אליו והורה למשרתיו הקודמים לחטוף את סייקלופס וג'ין גריי, וכמעט ונתפס כשהוא מנסה להימלט. ארכאנג'ל חדור זעם ונקמה על שאפוקליפס הפך אותו לאחד ממשרתיו, פרש המוות, בכך ששינה את צבע עורו לכחול והחליף את כנפיו הפגומות בכנפי מתכת (כחלק מאירועי "נפילת המוטאנטים").

"החזית לשחרור מוטאנטים" מובסת, אולם במחיר עיוורונה של רוג. בינתיים, בישופ ווולברין מאתרים את קייבל לאחר קטטה, ונוכחים לדעת שהוא חף מפשע. השלושה פועלים יחדיו בשביל למצוא את סייקלופס וג'ין גריי.

אפוקליפס נקלע למארב של סטרייף, שמצהיר כי הוא במשימה לתיקון עוולות שאפוקליפס גרם לו כשהיה ילד. אחרי שסטרייף דוקר את אפוקליפס בליבו, הוא נמלט, ואפוקליפס מחפש מחסה בקרב האקס-מן. הוא מרפא את אקסבייר מהוירוס הטכנו-אורגני כתמורה לבקשת מקלט.

סייקלופס וג'ין עוברים עינויים קשים בידי סטרייף, שמאשים אותם בהריסת חייו ומציין כי הם "אביו ואמו". השניים מוכים בתדהמה, מאחר שלא נתקלו במוטאנט מימיהם. הרוכבים האפלים מצהירים בפני סטרייף על נאמנות אליו אם יביס את אפוקליפס. הם מעבירים את סייקלופס וג'ין לבסיסו הקודם של אפוקליפס בירח, אך השניים נמלטים ומבינים כי הם לא נמצאים בכדור הארץ יותר. ג'ין מצליחה לשלוח מסר טלפתי בהול לוולברין, שמצליח לאתר את מיקומם.

האקס-מן (סטורם, פסיילוק, פולאריס, קאנונבול, האבוק, אייסמן וארכאנג'ל) עושים את דרכם לירח כדי להציל את חבריהם לקבוצה, כעת כשאקסבייר נרפא. קייבל, וולברין ובישופ עושים גם הם את דרכם לבסיסו של סטרייף על הירח. הם מגיעים לשם ראשונים ומשמידים את הגנותיו של סטרייף בדיוק כשהאקס-מן ואפוקליפס מגיעים. הם מתפצלים, ואפוקליפס נקלע למארב של הרוכבים האפלים, שמכים באדונם לשעבר כמעט עד מוות. לאחר מכן, אפוקליפס נתקל בארכאנג'ל, שמשלים את נקמתו ומסרב להעניק לו המתת חסד.

סטרייף מוצא את סייקלופס וג'ין מחוץ לבסיס הירח ולוקח אותם לפורטל זמן ענקי אותו בנה על הירח. בעוד קייבל, קאנונבול, האבוק ופולאריס עושים את דרכם למגדל, סטרייף מפעיל את פורטל הזמן ושדה כוח מופעל לפתע, ואינו מאפשר למי שלא נושא את גן משפחת סאמרס להיכנס. קייבל מצליח להיכנס דרך שדה הכוח, כדי שיוכל להתעמת לבדו עם סטרייף, בדיוק כפי שזה האחרון תכנן. אולם, סטרייף לא הביא בחשבון שהאבוק הוא אחיו של סייקלופס, והשניים מתעמתים עם סטרייף. סטרייף מנטרל את האבוק ואת התקפותיו, ופוצע את קייבל באופן חמור. הוא חושף את צידו הקיבורגי, ולועג לו על כך שהוא תעתיק עלוב שלו, וכי הוא עלבון לאנושות. הוא מנסה להרוג את קייבל, אך דעתו מוסחת מספיק זמן כדי שסייקלופס וג'ין גריי ישתחררו מכבליהם. השניים מנסים להרגיע את סטרייף, ומשחקים ברגשות הזעם והצער שלו, אך הוא מסרב להישמע להם. הוא אומר להם כי התעללו בו מספיק פעמים כדי שיאמין להם. סטרייף ממוטט את המגדל על האקס-מן, וקייבל תופס אותו ופוקד על סייקלופס להפעיל את מערבולת הזמן - תוכנית שתהרוג גם את קייבל וגם את סטרייף. סייקלופס עושה זאת למורת רוחו, והשניים נשאבים לפורטל. המגדל מושמד כתוצאה מהעברת האנרגיה העצומה.

כשהאקס-מן מתאספים על הירח, האבוק נזכר בתחילתו של המשבר כשכולם האמינו שקייבל הוא הרוצח, אבל לבסוף הוא זה שהציל את כולם. בינתיים, סייקלופס וג'ין גריי מהרהרים על עצם העובדה שאחד משני הנוסעים בזמן היה בנו של סייקלופס, שנשלח על-ידו לעתיד כדי להצילו מהוירוס הטכנו-אורגני.

מיסטר סיניסטר מאלץ אחד ממשרתיו לפתוח עבורו את מכל המתכת, אך הוא מוצא שהמכל ריק. בעוד הוא הולך מהמקום בזעם, הוא שומע כי משרתו משתעל ואומר לו לראות רופא. בסיום הסיפור, מתברר כי מה שנמצא במכל היה נקמתו האולטימטיבית של סטרייף - שחרורו לאוויר של וירוס הירושה הקטלני.

אפילוג[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרופסור אקסבייר מגלה שהוירוס הטכנו-אורגני ריפא באופן זמני את רגליו המשותקות. רוג וגמביט מבלים את זמנם ביחד, ורוג מאשרת לו להיות לה לעיניים עד שהיא תקבל בחזרה את מאור עיניה. הדבר למעשה מבסס את העובדה שהשניים הופכים ברבות השנים לזוג. ארכאנג'ל וחיה בונים מחדש את הבר ממנו נחטפו סקוט וג'ין, ומעלים זכרונות על ימיהם הראשונים כחברי אקס-מן המקוריים. חיה מודה בפני ארכאנג'ל שהוא היה זה שלקח מוורן את כספו כדי לכתוב תזה עבורו, אך בגד בו כאשר דיווח זאת לאקסבייר. השניים מתאבקים, כאשר לבסוף ארכאנג'ל סולח לחיה על כך.

השלכות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סטרייף ואפוקליפס נחשבו למתים למשך הרבה זמן. אולם, אם להתעלם מקשת הסיפור "עידן אפוקליפס", שהתרחשה ביקום חלופי, הרי שאפוקליפס חזר לחיים בחוברת מספר 19 של סדרת הסולו של קייבל. סטרייף, לעומת זאת, חזר כרוח הרודפת את נשמתו של קייבל בסיפור "אבות ובנים".[2] בסופו של הסיפור, קייבל השתחרר מאחיזתו של סטרייף, ושלח אותו לגיהנום לנצח נצחים. סטרייף הופיע מחדש כאשר ניסה להימלט מהגיהנום ולהשתלט על גופו של חבר האקס-פורס וורפאת' - ניסיון שסוכל בידי קבוצת אקס-פורס.[3]

בסופו של דבר, סטרייף חוזר לחיים כתופעת זמן חריגה, לאחר שהופיע לפתע פתאום באירוע קרוסאובר שהתרחש בין חוברות הסולו של קייבל ושל איש אקס. הוא ממשיך לתעתע בקבוצת האקס-מן עד למותו במיני סדרה של גמביט ובישופ בתחילת שנות ה-2000.[4] הוא חוזר בשנית לאחר אירועי "השמדה", אך אין זה ידוע אם מדובר באותה דמות ממציאות חלופית. דמותו העתידית מופיעה לאחרונה בקשת הסיפור "מלחמת המשיח" של שנת 2009.

ההשלכה העיקרית של קשת הסיפור "שירת התליין" הייתה שחרורו של וירוס הירושה. הווירוס תקף אמנם בתחילה אך ורק מוטאנטים, אך בהמשך תקף את בת בריתם האנושית של האקס-מן, ד"ר מוירה מק'טאגרט, שמצאה תרופה למגפה טרם מותה. קולוסוס מקריב את חייו כאשר הוא מזריק לעצמו את התרופה, משום שיש צורך במותו של מוטאנט כדי לשחרר אותה לאוויר העולם.[5]

ביבליוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Uncanny X-Men #294
  • X-Factor #84
  • X-Men Vol.2 #14
  • X-Force #16
  • Uncanny X-Men #295
  • X-Factor #85
  • X-Men Vol.2 #15
  • X-Force #17
  • Uncanny X-Men #296
  • X-Factor #86
  • X-Men Vol.2 #16
  • X-Force #18
  • Uncanny X-Men #297
  • X-Force #19
  • Stryfe's Strike File

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ X-Men Vol.2 #14, November 1992
  2. ^ Cable #6-8, December 1993-February 1994
  3. ^ X Force #74, February 1998
  4. ^ Gambit and Bishop #1-6, March-August 2001
  5. ^ Uncanny X-Men #390, February 2001