ספיידרמן - דמויות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

בחוברות הקומיקס של ספיידרמן קיימות דמויות משנה רבות שמככבות יחד עמו ומהוות נדבך חשוב בסיפורים השונים שנעשו על הדמות במרוצת השנים. לאחר שהוריו מתו, פיטר פארקר גדל בידי דודתו האוהבת מיי פארקר ודודו בן פארקר, שמשמש לו כדמות אב. לאחר שהדוד בן נרצח בידי שודד, דודה מיי היא למעשה משפחתו היחידה שנותרה בחיים, והשניים מאוד קרובים אחד לשני.

דמותו של ג'יי ג'ונה ג'יימסון מתוארת כעורך ראשי של מערכת העיתון "הדיילי ביוגל" ("הביוגל היומי"). הוא הבוס של פארקר ומשמיץ רבות את ספיידרמן מעל דפי העיתון. רובי רוברטסון עובד תחתיו כמוציא לאור, אך בניגוד גמור אליו הוא נמנה מבין מעריציו של ספיידרמן. יוג'ין "פלאש" תומפסון תואר בעבר בתור הביריון שנהג להציק לפיטר פארקר בבית הספר, אולם בשנים האחרונות נעשה חברו. לעומתו, הארי אוסבורן - בנו של התעשיין נורמן אוסבורן - נחשב לחברו הטוב של פיטר, אך גם מתואר כיריבו.

לפיטר פארקר היו יחסים רומנטיים עם בחורות רבות, ביניהן ליז אלן - אהובתו הראשונה וחברתו לספסל הלימודים; בטי ברנט - מזכירתו של ג'יי ג'יי ג'יימסון; גוון סטייסי - בתו של קפטן סטייסי ממשטרת ניו יורק, ששניהם נהרגו בידי יריביו של ספיידרמן; חברתו הטובה ואשתו לעתיד מרי ג'יין ווטסון; ופלישיה הארדי - שודדת חתולית שחזרה למוטב שהפכה ברבות השנים לשותפתו.

לספיידרמן יש את גלריית הנבלים הידועה ביותר בקומיקס, יותר מאשר דמויות אחרות, והיא אחת מהגדולות ביותר - כמו גלריות הנבלים של סופרמן, באטמן ופלאש. סדרות ספיידרמן השונות פרסמו מגוון סיפורים בהם הוא נלחם נגד מספר רב של נבלים. כמו במקרה שלו, גם למרבית נבלי-העל של ספיידרמן יש כוחות-על אשר נובעים מתאונות שהתרחשו כתוצאה משימוש לא נכון בטכנולוגיה מדעית, ויש להם תלבושות וכוחות בסגנון חייתי. מבין הנבלים שהתעמתו עם ספיידרמן במהלך השנים נמנים זיקית, הנשר, דוקטור אוקטופוס, סאנדמן, הלטאה, אלקטרו, מיסטריו, הגובלין הירוק (נורמן אוסבורן), קרייבן הצייד, העקרב, ריינו, שוקר והקינגפין. "סאגת המשובטים" הציגה את דמותו של ד"ר מיילס וורן, "התן". עם הזמן, הארי אוסבורן החליף את אביו כהגובלין הירוק, וכן הומצאה דמותו של הובגובלין אשר תחליף את הגובלין הירוק כנבל עד להחייאתו המחודשת.

לאחר שספיידרמן דחה מעליו את התלבושת השחורה הסימביוטית בסיפור "סאגת החליפה החייזרית", כתב ממורמר עם טינה לספיידרמן בשם אדי ברוק התמזג עם הסימביוט והפך לונום, בעל כוחות-על דומים לאלו של ספיידרמן. לזמן קצר, ברוק הפך לבן בריתו של ספיידרמן כאשר הנבל הסימביוטי קרנג יצא למסע רצחני. אויבים אלה של ספיידרמן הקימו יחדיו מספר קבוצות נבלי-על כמו ששת המרושעים.

ליטוגרפיה של הדמויות מעולמו של ספיידרמן, כפי שהופיעו על עטיפת החוברות Amazing Spider-Man #642-647 מנובמבר 2010-ינואר 2011, אמנות מאת מרקו ג'ורג'ביק.
ליטוגרפיה של הדמויות מעולמו של ספיידרמן, כפי שהופיעו על עטיפת החוברות Amazing Spider-Man #642-647 מנובמבר 2010-ינואר 2011, אמנות מאת מרקו ג'ורג'ביק.

בני ברית וחברים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמות הופעה ראשונה תיאור הדמות
מיי ובן פארקר Amazing Fantasy #15
(אוגוסט 1962)
דודו ודודתו של פיטר פארקר, שגידלו אותו לאחר מות הוריו. בן פארקר נורה ונהרג על ידי שודד, שאותו ספיידרמן שחרר לחופשי בזמן הופעתו לראשונה - דבר אשר משפיע עליו עד היום. בסרט ספיידרמן-אין דרך הביתה מיי נהרגת מהגובלין
פלאש תומפסון Amazing Fantasy #15
(אוגוסט 1962)
הביריון השכונתי שלמד יחד עם פיטר פארקר. לאחר סיום הלימודים, הוא התגייס לצבא ארצות הברית ובעקבות הלם קרב מתדרדר לאלכוהוליזם. הופך ברבות השנים למארחו של סימביוט ונום.
ג'יי ג'ונה ג'יימסון The Amazing Spider-Man #1
(מרץ 1963)
העורך הראשי של מערכת העיתון "הדיילי ביוגל", בו עובד פיטר פארקר כצלם עיתונות. מתעב את ספיידרמן ומכפיש את שמו בכל הזדמנות.
בטי ברנט The Amazing Spider-Man #4
(ספטמבר 1963)
מזכירתו של ג'יי ג'ונה ג'יימסון במערכת העיתון "הדיילי ביוגל". פיתחה מערכת יחסים רומנטית עם פארקר, אך נפרדה ממנו לאחר שהאשימה את ספיידרמן במותו של אחיה. למרות זאת, בין השניים נשמרת ידידות רבת שנים.
מרי ג'יין ווטסון The Amazing Spider-Man #25
(יוני 1965)
בהופעותיה הראשונות, מרי ג'יין ווטסון הייתה נערת מסיבות קלת דעת, שהתחרתה עם גוון סטייסי על ליבו של פארקר. אולם, לאחר מותה של גוון, היא מתבגרת והופכת לחברתו הקרובה של פיטר פארקר. במרוצת הזמן, השניים נישאים, אך בעקבות עסקה שהיא ופיטר ערכו עם השד מפיסטו כדי להציל את חייה של דודה מיי, הנישואין של השניים נמחקו מהמשכיות יקום מארוול.
הארי אוסבורן The Amazing Spider-Man #31
(דצמבר 1965)
חברו ללימודים של פיטר פארקר מילדות. בנו של נורמן אוסבורן. לא ידע שחברו הטוב ביותר הוא למעשה ספיידרמן, וכי אביו הוא הגובלין הירוק. בשל מערכת היחסים הסבוכה עם אביו, הארי התדרדר לסמים. לאחר הקרב הגורלי בין ספיידרמן לגובלין הירוק עקב מותה של גוון סטייסי, האשים את ספיידרמן במות אביו ונשבע לנקום את מותו. בשל כך, הוא נהפך לגובלין הירוק החדש.
גוון סטייסי The Amazing Spider-Man #31
(דצמבר 1965)
חברתו הראשונה של פיטר פארקר, אשר חלקה באהבתו למדעים. נהרגה במהלך מאבק בין הגובלין הירוק לבין ספיידרמן. במציאות החלופית של בית אם, היא עדיין חיה ונשואה לפיטר.
ריצ'רד ומרי פארקר The Amazing Spider-Man Annual #5
(נובמבר 1968)
הוריו של פיטר פארקר. ריצ'רד פארקר היה חייל עטור שבחים מהכוחות המיוחדים של צבא ארצות הברית אשר גויס על ידי ניק פיורי ל-CIA. מרי פיצפטריק פארקר הייתה בתו של סוכן המשרד לשירותים אסטרטגיים שהלכה בעקבות אביה והפכה למתורגמנית ה-CIA ולמנתחת נתונים. נתגלו כסוכנים כפולים במהלך משימה לחקור את הגולגולת האדומה ונהרגו בתאונת מטוס.
ג'וזף "רובי" רוברטסון The Amazing Spider-Man #51
(אוגוסט 1967)
מוציא לאור בכיר במערכת העיתון "הדיילי ביוגל" ומעריצו של ספיידרמן, אשר מגן על מעשיו ומתנגד לניסיונותיו של ג'יי ג'ונה ג'יימסון להכפיש את שמו. אחת מהדמויות האפרו-אמריקניות הראשונות ששימשה כדמות משנה רצינית ולא כאתנחתא קומית.
בן ריילי The Amazing Spider-Man #149
(אוקטובר 1975)
שכפול גנטי של ספיידרמן ובן בריתו. נוצר במהלך "סאגת המשובטים". נחשב לשכפול מוצלח של פארקר, לאחר שהשכפול הראשון - קיין - התברר כבלתי יציב. באמצעות המדע, מוטמעים בו זיכרונותיו של פיטר פארקר והוא האמין כי הוא פארקר האמיתי. בחר בחיי נוודות לאחר שסירב להיכנע לדחף לרצוח את "שכפולו". לאחר חמש שנות נדודים, הוא חוזר לניו יורק וחובר לספיידרמן תחת זהות סודית משלו כסקרלט ספיידר. נהרג לאחר שהוא וספיידרמן מצילים את "הדיילי ביוגל" מפני פצצותיו של הגובלין הירוק.
בן יוריק Daredevil #153
(יולי 1978)
עיתונאי חוקר במערכת העיתון "הדיילי ביוגל". קשוח ומעשן סדרתי. יודע את זהויותיהם הסודיות של דרדוויל ושל ספיידרמן, ומשתמש בהם כמקור מידע. השתמש במידע זה כדי לחשוף את הנבלים קינגפין והגובלין הירוק. פיטר פארקר מצטרף אליו למשימות שטח כצלם.
פלישיה הארדי
החתולה השחורה
The Amazing Spider-Man #194
(יולי 1979)
חברתו גיבורת-העל הראשונה של פיטר פארקר. בתו של פורץ ידוע לשמצה. בחורה מחושבת ודעתנית, שאימנה את עצמה באמנויות לחימה ואקרובטיקה והחליטה ללכת בדרכו של אביה לאחר מאורע טראומטי בעת לימודיה.
קיין Web of Spider-Man #119
(דצמבר 1994)
שכפול גנטי ראשון של ספיידרמן, שהתברר כבלתי יציב ומעוות. מתפקד נכון להיום כסקרלט ספיידר השני.
מאטי פרנקלין Spectacular Spider-Man #262
(נובמבר 1998)
נערה צעירה ובעייתית שגדלה עם אביה לאחר מות אמה. במהלך אירועי "אסופת החמישה", היא צותתה לשיחת טלפון בין אביה לבין נורמן אוסבורן. היא מחליפה את מקומו של אביה באספה, ומוענקים לה כוחות שהיו מיועדים במקור לאוסבורן. אובססיבית לספיידרמן (כולל רגשות רומנטיים מודחקים אליו), והחליפה אותו בזמן היעדרותו. הדמות השלישית שנטלה את זהות ספיידרוומן. בשנת 2009, סשה קרבינוף הקריבה את פרנקלין על מנת להקים לתחייה את בנה, ולדימיר.
רוח העכביש Edge of Spider-Verse
(ספטמבר 2014)
גרסה אלטרנטיבית של גוון סטייסי מיקום "ארץ-65". במהופך מעלילת ההמשכיות הראשית, בגרסה זו גוון היא זו שנעקצת על ידי עכביש רדיואקטיבי וזוכה לכוחות-על דמויי עכביש ופיטר הוא זה שנהרג באירוע טרגי.

נבלי-על[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמות הופעה ראשונה תיאור הדמות
זיקית The Amazing Spider-Man #1
(מרץ 1963)
אויבו הראשון של ספיידרמן. דמיטרי סמרדיאקוב הוא מרגל רוסי ואמן תחפושות. אחיו החורג של קרייבן הצייד.
הנשר The Amazing Spider-Man #2
(מאי 1963)
אדריאן טומס הוא פושע זוטר שיוצר כנפיים הפועלות בעזרת אנרגיה מגנטית, העוזרות לו לשדוד תכשיטים ולחמוק מהשוטרים. פיטר פארקר, מצטיין בלימודי המדע, הצליח לבנות מנגנון שעזר לנטרל את השדה המגנטי ולהשבית את הכנפיים. אחרי שנתפס, נשלח הנשר לכלא, אולם הוא לא נשאר שם הרבה זמן. בחוברת מספר 7, כעת זקן יותר, הוא בורח ומתעמת שוב מול ספיידרמן, הפעם עם כנפיים משוכללות יותר, וגונב מכשיר אשר מחזיר לו את צעירותו.
דוקטור אוקטופוס The Amazing Spider-Man #3
(יולי 1963)
ד"ר אוטו אוקטביוס הוא מדען מוערך שנוהג להשתמש בארבע זרועות מתכתיות בניסוייו. כתוצאה של ניסוי שכשל, ארבע הזרועות מותכות לגופו ולמערכת העצבים שלו, מה שמטריף עליו את דעתו. הראשון שהצליח להכניע את ספיידרמן במפגש הראשון ביניהם. לאחרונה החליף גופות עם פיטר פארקר לאחר שגילה שהוא גוסס, אך עם הזמן המוניטין שלו כפושע התדרדר, וכאמצעי כפרה אחרון הוא הסכים להחזיר לתחייה את פארקר, במחיר מותו שלו.
סאנדמן/איש החול The Amazing Spider-Man #4
(ספטמבר 1963)
פלינט מרקו הוא פושע נמלט אשר קיבל את כוחותיו כשהגיע לחוף ים שבו התבצע ניסוי באנרגיה גרעינית. האטומים בגופו מתערבבים במולקולות חול, מה שמאפשר לו לעצב את מאסת גופו כרצונו, לרבות שינוי מצב צבירת גופו וגודלו.
הלטאה The Amazing Spider-Man #6
(נובמבר 1963)
לאחר שאיבד את ידו במלחמה, ד"ר קורט קונורס הרגיש שאיבד חלק מעצמו והיה אובססיבי לגדלה מחדש. במטרה לגדל מחדש את ידו הוא ערך ניסוי גנטי בעזרת DNA של זוחלים, שהשתבש והפך אותו ללטאה אנושית, לאובדן שליטה ופיתוח תכונות אלימות ואגרסיביות. אולם, הוא הצליח למצוא תרופה שתרסן את השתלטות האלימות שבלטאה על מוחו.
אלקטרו The Amazing Spider-Man #9
(פברואר 1964)
בעת שעבד על חוטי חשמל, מקסוול דילון נפגע על ידי ברק. כתוצאה מכך, הוא ניחן ביכולת לשלוט באנרגיה חשמלית על כל צורותיה, לרבות שליטה באויב באמצעות השתלטות על המעגליים החשמליים של המוח. בנוסף, הוא יכול להשתמש בחשמל כדי להגביר את כוחו הפיזי, לשלוט במכונות, לעצב חשמל לרוחות חשמליים, למגן את גופו מפני התקפות על ידי מחסום חשמלי. התלבושת שלו אופיינית בכך שיש לו מסכה בצורת ברק וחליפה בצבעים ירוק וצהוב.
מיסטריו The Amazing Spider-Man #13
(יוני 1964)
קוונטין בק היה פעלולן סרטים/קוסם (תלוי בגרסאות) שפנה לפשע. אמן האשליות. פושע שכיח בסדרת הקומיקס.
הגובלין הירוק The Amazing Spider-Man #14
(יולי 1964)
נורמן אוסבורן הוא מדען שאפתן ואיש עסקים ממולח, בעל חברת "אוסקורפ" למוצרים טכנולוגים. הוא ניסה על עצמו נוסחה נסיונית אשר העניקה לו כוחות על אך גם הטריפה עליו את דעתו. אחד מאויביו הגדולים של ספיידרמן. בנו הארי נטל את זהותו של הגובלין הירוק השני כדי לנקום את מותו של אביו.
קרייבן הצייד The Amazing Spider-Man #15
(אוגוסט 1964)
סרגיי קרבינוף הוא צייד מטורף וחסר רחמים אשר צד אחר ספיידרמן למטרות שעשוע.
העקרב The Amazing Spider-Man #20
(ינואר 1965)
ג'יי ג'ונה ג'יימסון, העורך הראשי של עיתון ה"דיילי ביוגל" ואחד ממתנגדיו הגדולים ביותר של ספיידרמן שכר חוקר פרטי בשם מקדונלד "מאק" גארגן ושידל אותו לנסות טיפול מוטגני חייתי. הטיפול המוטגני השפיע לרעה על מוחו של גארגן, מה שגרם לו להאשים את ג'יימסון באובדן אישיותו ולרדוף אחריו. הוא כעת עוטה חליפה דמוית עקרב.
בומרנג Tales to Astonish #81
(יולי 1966)
האוסטרלי פרדריק "פרד" מאיירס עבר לארצות הברית, ושם קיבל עבודה כמגיש בייסבול. עם זאת, הוא פוטר לאחר שקיבל שוחד. פרד קיבל שיחת טלפון מהאימפריה הסודית, שהפכה אותו לרוצח וחימשה אותו בארסנל בומרנגים רחב. על אף שנלחם לראשונה בענק הירוק, בומרנג מזוהה כאויב של ספיידרמן.
ריינו The Amazing Spider-Man #41
(אוקטובר 1966)
אלכסיי מיקאילוביץ' סיטסביץ' הוא מהגר רוסי עני אשר השתתף בניסוי שאיחד בין פולימר קשיח במיוחד לעורו, דבר המקנה לו כוח אדיר. אינו חכם במיוחד. עובד לרוב עם הקינגפין.
שוקר The Amazing Spider-Man #46
(מרץ 1967)
הרמן שולץ הוא מהנדס אשר בנה לעצמו זוג כפפות היוצרות מטחי אנרגיה מרעידים. הוא לובש חליפה צהובה עם משבצות אשר מגנה עליו מפני הכפפות. עובד לרוב בשכירות בשביל הקינגפין.
קינגפין The Amazing Spider-Man #50
(יולי 1967)
וילסון פיסק הוא גנגסטר בכיר וראש המאפיה בניו יורק. כיום הוא מזוהה יותר כאויב של דרדוויל, דמות קומיקס נוספת של מארוול קומיקס.
מורביוס The Amazing Spider-Man # 101
(אוקטובר 1971)
מייקל מורביוס הוא ביוכימאי זוכה פרס נובל אשר מנסה לרפא את עצמו ממחלת דם נדירה בכך שהוא עובר טיפול ניסיוני המערב תרפית הלם ועטלפי ערפדים. במקום זאת, הוא מפתח סימנים של ערפד בעל תאווה לדם ואשר אלרגי לאור השמש.
ראש פטיש The Amazing Spider-Man #113
(אוקטובר 1972)
חבר במשפחת הפשע המאורגן מאג'יה, שכתוצאה מתאונה הוחלפה מרבית מגולגולתו בסגסוגת מתכת מסוג אדמנטיום, מה שמשווה לה צורת פטיש. פועל בסגנון שנות ה-20 של המאה ה-20.
הובגובלין The Amazing Spider-Man #238

(מרץ 1983)

חמש דמויות נטלו עד כה את זהות ההובגובלין. הידוע מביניהם, רודריק קינגסלי, היה מעצב אופנה מיליונר כאשר השיג את ידו על נשקיו של הגובלין הירוק לאחר מותו לכאורה של הגובלין הירוק. הוא משפר את הנוסחה של נורמן אוסבורן ובכך מקבל כוחות על, אולם בלי שתיטרף עליו דעתו. ארנולד דונובן היה עובד של קינגסלי כאשר נחשף בעצמו לנוסחה של הגובלין הירוק.
הידרו-מן The Amazing Spider-Man #212
(ינואר 1981)
מוריס "מורי" בנץ' קיבל את כוחות העל שלו כאשר הושלך מסיפון אוניית משא למים בהם בוצעו ניסויים בעלי קרינה רדיואקטיבית בלתי ידועה. שילובו של הניסוי עם הלחצים הגדולים של מעמקי האוקיינוס הפך אותו לבעל כוחות שליטה במים.
ונום The Amazing Spider-Man #299
(אפריל 1988)
טפיל חייזרי מעולם אחר (הקרוי "סימביוט"), השתלט על אדם בשם אדי ברוק שאיבד את עבודתו ואת המוניטין שלו בגלל פיטר ומחפש נקמה. ונום הוא אחד מאויביו האימתניים ביותר של ספיידרמן, בעיקר עקב המרמור והשנאה של אדי ברוק כלפי פיטר פארקר/ספיידרמן, מוקד שנאה שמשרת את מטרותיו של הסימביוט. הוא מצויד בכל כוחותיו של ספיידרמן, אם כי חסין לחוש העכביש שלו.
קרנג' The Amazing Spider-Man #361
(אפריל 1992)
שילוב בין הסימביוט הטפיל ורוצח פסיכופת בשם קליטוס קסדי, שותפו לתא של אדי ברוק, הדוגל במעשי רצח וכאוס ולעיתים אף חזק ומסוכן יותר מספיידרמן.
לילי הוליסטר Amazing Spider-Man #545
(ינואר 2008)
חברתו של הארי אוסבורן שנעשתה לגרסה מפלצתית של הגובלין הירוק בשם "אימה". תינוקה שלה ושל הארי היה מוקד עלילת "מוצא המינים" לאחר שדוקטור אוקטופוס ממין כי ה-DNA שלו מכיל את התרופה למצבו הסופני. נעשתה לגיבורת-על לאחר שרופאה ממצבה בידי ספיידרמן ונעשתה ל"מלכת החתולים" באירועי "הציר".
היורשים Superior Spider-Man #33
(נובמבר 2014)
שבט משפחתי מעולם הנול (ארץ-001) של ציידי טוטמים, בעלי התנהגות טיפוסית של ערפדים השואבים את כוח החיים מקורבנותיהם. הופיעו במהלך קשת הסיפור "יקום העכביש".