אקס-מן: פילוג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אקס-מן: פילוג
X-Men: Schism
עטיפת החוברת X-Men: Schism #1 מיולי 2011, אמנות מאת קרלוס פאצ'קו, פאם סמית ופרנק דרמטה.
עטיפת החוברת X-Men: Schism #1 מיולי 2011, אמנות מאת קרלוס פאצ'קו, פאם סמית ופרנק דרמטה.
מידע קומיקס
יוצר ג'ייסון אהרון, קירון גילן
סוגה קומיקס
תקופת פרסום מקורית אוקטובר 2011 – יולי 2011
סינדיקציה מארוול קומיקס
מסת"ב מסת"ב 9780785156888
ארץ מקור ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר החוברות 5 עיקריות
8 חוברות קשורות
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אקס-מן: פילוגאנגלית: X-Men: Schism) היא קשת סיפור ואירוע קרוסאובר שפורסמה בין יולי לאוקטובר 2011 בחוברות אקס-מן בהוצאת מארוול קומיקס. הסדרה הראשית כוללת חמישה חלקים שנכתבו בידי ג'ייסון אהרון ואוירו בידי אמנים כקרלוס פאצ'קו, פרנק צ'ו, דניאל אקונה, אלן דייוויס ואדם קוברט.

לסיפור זה קדמה מיני-סדרה בת ארבעה חלקים המשמשת פרולוג, בכתיבתו של פול ג'נקינס ובאיורם של רוברטו דה לה טורה, אנדריאה מוטי, וויל קונראד וקליי מאן. כמו כן, לסיפור מתווספים שלוש החוברות Generation Hope בכתיבתו של קירון גילן ובאיורו של טים סילי. מהדורה מוגבלת בת חוברת אחת, X-Men: Regenesis (בתרגום חופשי לעברית: "בריאה מחדש", ע"ש המונח רגנרציה), משמשת כאפילוג לסיפור, ואותה כתב גילן באיורו של בילי טאן.

אירועי "פילוג" מתמקדים בחילוקי דעות קשים בין סייקלופס ו-וולברין על החלטותיהם, דבר שמוביל לקרע ולפילוג בין חברי האקס-מן. מאורעות "פילוג" הביאו להשלכות מרחיקות לכת בזיכיון אקס-מן, ביניהם סיום הרצתה של סדרת Uncanny X-Men הוותיקה (שמאוחר יותר החלה שוב בהרצה מחודשת) ולהתפלגות וודאית בין חברי האקס-מן ולסטטוס קוו החדש שמוצג לאחר מכן בסיפור "בריאה מחדש", שמביא את סיפורן של שתי הסיעות המתפלגות.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

המאורעות שהובילו למתחים הרבים בין חברי הקבוצה ובסופו של דבר להתפלגות הכוחות בין סייקלופס לבין וולברין נעוצים עוד בסיפור "בית אם" של שנת 2005, בהם מרבית המוטאנטים הופשטו מכוחותיהם ועמדו בפני הכחדה אפשרית. ניצוץ של תקווה הגיע כאשר התגלתה התינוקת הראשונה (הופ, בתרגום לעברית: "תקווה") שנולדה עם הגן המוטאנטי בסיפור "תסביך משיח", מה שהוביל למלחמה כוללת על חזקתה ולהבטחתה של הביאה השנייה כאשר סייקלופס בחר להעלות את אסטרואיד M ממעמקי האוקיינוס, לקרוא לו בשם "אוטופיה" ולבחור בו בתור אי המפלט החדש למוטאנטים באשר הם.

תקופה זו בעולם האקס-מן התרחשה בזמן שבו יקום מארוול חווה טלטלה עם אירועי "שלטון אפל", בהם נורמן אוסבורן לקח שליטה על סוכנות הביון S.H.I.E.L.D, אותה הפך לארגון H.A.M.M.E.R החתרני והקים את קבוצת אקס-מן האפלים.

מעולם לא הייתה תקופה מסוכנת ביותר להיות מוטאנט. אפילו כשמספרם של המוטאנטים הוא הנמוך ביותר מאי פעם, העולם מסרב להאמין בגזע המוטאנטים. התקרית הבינלאומית שמתחילה את אירועי "פילוג" רק מלבה את השנאה נגד המוטאנטים. וברגע שברירי זה שבו על גזע המוטאנטים להתלכד יחדיו מתחיל הפילוג שיקרע לגזרים את הבסיס עליו מושתתים האקס-מן... תחילת אירועי "פילוג" הותיר את העולם כמרקחה, ומועדון הלפייר החדש מתכוון לנצל את הכאוס המתחולל. כשעתידו של גזע המוטאנטים עומד על הפרק, עד כמה האקס-מן ירחיקו לכת?

הטאג ליין לחוברת הראשונה והשלישית באירועי "פילוג".[1][2]

עלילת הסיפור[עריכת קוד מקור | עריכה]

סייקלופס מבקש מוולברין שישמש כשומר ראשו בזמן שהוא מתכנן לנאום בכנס בינלאומי על השליטה בנשק שייערך בארמון האומות בשווייץ. בנאומו, הוא מבקש ממנהיגי העולם להוציא מכלל פעולה את כל תוכניות הסנטינלים ברחבי העולם. לפתע, בניין האו"ם מותקף בדרך טלפתית בידי קוונטין קווייר, שלטענתו חשף את שקריהם של מנהיגי העולם והוא מציע לגזע המוטאנטים להילחם חזרה באנושות. בעוד סייקלופס ו-וולברין רודפים אחריו, התקפה שנייה מתרחשת בידי קבוצה של סנטינלים בגודל אנושי. השניים מביסים את כוח הסנטינלים ולמרות שוולברין רוצה לאתר את מיקומו של קווייר, סייקלופס אומר לו לא לעשות זאת ולחזור לאוטופיה ולהתכונן לבאות.

מתברר שהעומד מאחורי המתקפה הוא ילד פלא בן 12 בשם קייד קילגור, אשר פלש לתוך אוטופיה כדי לשחרר את קווייר וניצל את הזמן בו האו"ם הותקף כדי לתקוף את אביו ולתפוס את מקומו כיו"ר "תעשיות הנשק קילגור". כתוצאה מפעולות אלו, מועדון הלפייר מקבל בברכה את קילגור הצעיר בתור המלך השחור החדש של המועדון.[1]

בעקבות ההתקפה על האו"ם, מספר מדינות מתחילות לשנע את הסנטינלים שברשותן, אך הסנטינלים מתחילים להתקיף את כולם ולא רק את המוטאנטים. סייקלופס שולח את רוב חברי האקס-מן ברחבי העולם כדי לעצור את הסנטינלים. בינתיים, אמה פרוסט, נאמור, מגנטו, אייסמן וקולוסוס לוקחים את התלמידים הצעירים לפתיחתו של מוזיאון להיסטוריית המוטאנטים בסן פרנסיסקו. וולברין אינו מרוצה מכך שסייקלופס מסרב להסגיר את קווייר לרשויות בשל מעשיו.[3]

קילגור והמעגל הפנימי החדש של מועדון הלפייר, שמורכב בעיקר מצעירים אמידים בעלי כוח וממון, מובילים את המתקפה על המוזיאון להיסטוריית המוטאנטים, ומשתמשים בחשופיות מוח של גזע הבאדון החייזרי כדי להביס את חברי האקס-מן שנמצאים שם. סייקלופס ו-וולברין מצליחים לתקשר טלפתית עם ילדה בת 14 בשם אויה שנמצאת באותה עת במוזיאון, והיא שואלת אותם מה עליה לעשות. בעוד וולברין אומר לה לצאת מכלל סכנה, סייקלופס אומר לה לעשות את מה שהיא צריכה לעשות. הדבר מוביל לכך שהיא הורגת את חיילי מועדון הלפייר ומצילה את האקס-מן והאזרחים הנמצאים בבניין. תקרית זו גורמת לוולברין חוסר מנוחה נוסף על כך שסייקלופס לא ביקש מאויה שלא להרוג.[2]

מועדון הלפייר החדש מפעיל זקיף סנטינל ענקי ומיוחד, ושולח אותו לעבר האי אוטופיה. בעוד מרבית חברי האקס-מן נמצאים הרחק מאוטופיה, וחלק מהקבוצה נמצאת במעבדה, משיחת המוטאנטים הצעירה הופ סאמרס מתנדבת להצטרף לסייקלופס יחד עם מוטאנטים צעירים אחרים בקרב נגד הסנטינל. כאשר סייקלופס מתעקש על כך שמי שרוצה להילחם יעשה זאת, וולברין משיג לרשותו מרעום נפץ ומאיים לפוצץ את אוטופיה כדי לגרום לתלמידים הצעירים לברוח מהאי ולהשמיד את הסופר סנטינל. תסכולם של סייקלופס ו-וולברין אחד מהשני מגיע לנקודת רתיחה כאשר סייקלופס מזכיר את ג'ין גריי (שמתה במהלך הרצתו של גרנט מוריסון "לאקס-מן החדשים"),[4] באומרו שהיא מעולם לא אהבה את וולברין ותמיד פחדה ממנו. וולברין מגיב על כך באומרו "ואם היא הייתה נמצאת פה כרגע, ממי אתה חושב שהיא הייתה מפחדת יותר?". השניים נלחמים אחד בשני בחמת זעם באמצע התקפתו של הסופר סנטינל, ונדמה שידו של וולברין נמצאת על העליונה.[5]

בסופו של דבר, האיום הנוכחי של הסנטינל הענק מאלץ את השניים להפסיק להילחם ולהצטרף להופ ולשאר המוטאנטים הצעירים בקרב נגדו. הסנטינל מובס לבסוף, אך ההבדלים האידאולוגים בין סייקלופס לוולברין גורמים לוולברין להחליט לעזוב את אוטופיה ולצרף אליו את מי שירצה להצטרף.[6]

בריאה מחדש[עריכת קוד מקור | עריכה]

כשהאבק מתפזר בעקבות אירועי "פילוג" של האקס-מן, הגבולות משורטטים מחדש וכל מוטאנט חייב לבחור. סייקלופס ו-וולברין מכריזים שגזע המוטאנטים "מתפצל", והשניים מתחילים לגייס חברים מרכזיים של האקס-מן לצד שלהם. וולברין משכנע את אייסמן להצטרף אליו, אך פסיילוק מסרבת ובוחרת להישאר עם סייקלופס ולשרת בקבוצת אקס פורס של וולברין רק אם הדבר יהיה נחוץ.

קולוסוס ושאדוקאט נפרדים, וקולוסוס נשאר על האי אוטופיה בעוד שאדוקאט מצטרפת לוולברין בדרכו חזרה למחוז וסטצ'סטר. חיה מקבל הודעה מוולברין שהוא פותח מחדש את בית הספר לצעירים מחוננים, ומסכים להצטרף אליו.

רוג ומגנטו נפרדים לשלום, ומגנטו בוחר להישאר על אוטופיה בעוד רוג חוזרת לוסטצ'סטר. האבוק ופולאריס נמצאים בדייט כאשר וולברין פונה אליהם ומציע להם להקים את אקס פקטור חקירות.

הופ סאמרס זועמת על כך שאחת מחברי קבוצת האורות שלה, אויה, עוזבת לוסטצ'סטר. היא וטראנסוניק מתווכחות וטראנסוניק מחזיקה אקדח לרקתה, אך מצליחה לבסוף לשכנע את הופ לתת לאויה ללכת.

סאם גאת'רי ואחותו פייג' מחליטים לשנות את חייהם ולעבור למחוז וסטצ'סטר, בעוד דניאל מונסטאר מודיעה לו שקבוצת המוטאנטים החדשים תישאר על האי אוטופיה. שני החברים הקרובים חולקים משקה אחרון ביחד ומתנשקים.

דאזלר מגלה לסייקלופס שהיא חושבת לעזוב, אך סייקלופס משכנע אותה להישאר בסן פרנסיסקו, מכיוון שהוא מתכנן להקים "קבוצת רחוב" של האקס-מן, הכוללת אותה ואת התלמידים הצעירים. אולם, התלמידים עצמם חלוקים בדעותיהם אם להישאר על אוטופיה או לעזוב לוסטצ'סטר.

בכל רחבי אוטופיה, מוטאנטים אחרים ובני בריתם של האקס-מן מחליטים אם לעזוב או להישאר. טואד מתחנן בפני וולברין שייקח אותו איתו, ומציע שיהיה שרת בית הספר. סטורם מתכוננת לעזוב, אך סייקלופס מתחנן בפניה להישאר בכדי שתוודא שהוא לא ישגה בדרכיו. כשהוא מדבר עם אמה פרוסט, היא אומרת לו שהוא הניח מראש שהיא תלך בעקבותיו. היא מזכירה לו שהיא מורה ומחנכת, שאוהבת ילדים, ושהקריבה כבר כל כך הרבה כדי להיות איתו. אולם, בשל היעדרותו של וורן וורתינגטון, היא תהיה חייבת להשתמש בממונה כדי להבטיח את המשך קיומה הכלכלי של אוטופיה, ומסכימה להצעתו.[7]

התפלגות הכוחות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קבוצת האקס-מן מתפצלת לשניים, כאשר קבוצתו של סייקלופס נשארת על האי אוטופיה, והרפתקאותיה מסופרות בכרך שני לחוברות Uncanny X-Men (נובמבר 2011-אוקטובר 2012), בעוד קבוצתו של וולברין עוברת חזרה למחוז וסטצ'סטר, ניו יורק והרפתקאותיה מסופרות בסדרת החוברות החדשה Wolverine and the X-Men (אוקטובר 2011-פברואר 2014).

קבוצתו של סייקלופס[עריכת קוד מקור | עריכה]

סייקלופס, אמה פרוסט וקוקיות סטפורד, סטורם, הופ סאמרס וקבוצת האורות (טראנסוניק, פריימל וזירו), פסיילוק, קולוסוס, מגנטו, דאזלר, פיקסי, פרודיג'י, סורג', מג'יק, מיראז', נאמור, דוקטור נמסיס ודיינג'ר.

קבוצתו של וולברין[עריכת קוד מקור | עריכה]

וולברין, חיה, אייסמן, קיטי פרייד, רוג, פולאריס, מארוול גירל, האבוק, גמביט, קאנונבול, האסק, X-23 ואגף התלמידים שכולל את הליון, אנול, רוקסלייד, דאסט, מרקורי, פרנזי, בלינג!, טואד, קיד אומגה, אויה, בליינדפולד, גלוב הרמן, ג'נטל, טראנס, גריימלקין, אינדירה ומאטץ'.

ביבליוגרפיה וסדר קריאה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • X-Men: Prelude to Schism #1-4
  • X-Men: Schism #1-3
  • Generation Hope #10
  • X-Men: Schism #4 (עד עמוד 11)
  • Generation Hope #11
  • X-Men: Schism #4 (מעמוד 11)
  • X-Men: Schism #5
  • Generation Hope #12
  • X-Men: Regenesis #1

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 X-Men: Schism #1, July 2011
  2. ^ 1 2 X-Men: Schism #3, August 2011
  3. ^ X-Men: Schism #2, July 2011
  4. ^ New X-Men #150, February 2004
  5. ^ X-Men: Schism #4, September 2011
  6. ^ X-Men: Schism #5, October 2011
  7. ^ X-Men: Regenesis #1, October 2011