גלקטוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גלקטוס
Galactus
גלקטוס, כפי שהופיע על עטיפת החוברת S.H.I.E.L.D #3 מאוגוסט 2010, אמנות מאת ג'רלד פארל ודסטין ויבר.
גלקטוס, כפי שהופיע על עטיפת החוברת S.H.I.E.L.D #3 מאוגוסט 2010, אמנות מאת ג'רלד פארל ודסטין ויבר.
סוג אנטי גיבור
הוצאה לאור מארוול קומיקס
הופעה ראשונה The Fantastic Four #48
(מרץ 1966)
יוצרים סטן לי
ג'ק קירבי
גילום הדמות אנטוני ג'יי, ג'ון דימאג'יו עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע
כינויים גאלאן, אשטה, טורף העולמות, המשמיד הגדול, מפלצת כל העולמות, הרעב שאינו שבע, אל האבדון, גה-לאק-טוס, מביא החיים
סטטוס פעיל
כוחות מניפולציה על אנרגיה קוסמית הנותנת לו כוחות כמעט אלוהיים הכוללים: מודעות קוסמית, טלפתיה, טלקינזיס, הקרנת וספיגת אנרגיה, שינוי גודל, שליטה על החומר, טלפורטציה, יצירת פורטלים בין ממדיים ושדות כוח, מניפולציה על זכרונות ורגשות של יצורים חיים, בריאת חיים, תחיית המתים
חבר בקבוצה מבשריו של גלקטוס, משמרת הנצח
חבר לשעבר בקבוצה חוליית האלים
דמויות קשורות
משפחה הישות התבונתית של היקום הקודם ("אם")
גאלאן ("אב"/גלגול קודם)
אטרניטי (אב)
גלקטה (בת)
אויבים האוונג'רס, הנצחיים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גלקטוסאנגלית: Galactus) הוא נבל-על, דמות בדיונית של ישות קוסמית המופיעה בחוברות הקומיקס ארבעת המופלאים ביקום מארוול קומיקס. דמותו הופיעה לראשונה בחוברת The Fantastic Four #48 ממרץ 1966 ונוצרה על ידי הכותב סטן לי והמאייר ג'ק קירבי. הדמות מתוארת כדמוית אל, הניזונה מכוח האנרגיה של כוכבי לכת כדי להתקיים. כדמות שהוצגה בתור הכסף של הקומיקס, היא המשיכה להופיע במשך ארבעה עשורים של המשכיות יקום מארוול.

דמותו של גלקטוס עובדה למגוון מדיות בנוסף לקומיקס, ביניהן סדרות אנימציה, משחקי מחשב והופעה אבסטרקטית ב"ארבעת המופלאים: עלייתו של הגולש הכסוף". היא מדורגת במקום החמישי ברשימת מאה נבלי-העל הגדולים של כל הזמנים, לפי אתר IGN,[1] ובמקום ה-18 ברשימת מאה הנבלים הגדולים בכל הזמנים לפי מגזין ויזארד.[2]

ביוגרפיה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

במקור, גלקטוס היה חוקר בשם גאלאן מכוכב הלכת טאא, שהתקיים ביקום מחזורי שלפני המפץ. כאשר אסון הרג בהדרגתיות את כל החיים ביקום שלו, הוא ושורדים אחרים עזבו את הכוכב בספינת חלל ונלכדו בקריעה הגדולה. אולם, גאלאן לא מת והוא משנה את צורתו על ידי התמזגות עם הישות התבונתית של היקום. הוא נישא בחלל כמו עובר ברחם למשך מיליארדי שנים ביקום שנוצר לאחר המפץ הגדול, ומגיח כגלקטוס. צופה חוזה בלידתו של גלקטוס, אך למרות שהוא מזהה את טבעו ההרסני, הוא בוחר שלא להרוג אותו.[3][4][5] כשהוא מתעורר, גלקטוס כה רעב עד שהוא ניזון מכוכב לכת קרוב בשם ארכיאופיה. כוכב זה הוא הראשון מבין רבים, שכן הוא חייב ליזון מכוח האנרגיה של כוכבי לכת כדי להתקיים. מתוך הוקרה לעולם ביתו המת ולכוכב הלכת הראשון שנפל טרף לרעבונו, גלקטוס יוצר "עולם בית" חדש לו הוא קורא בשם טאא השני.

גלקטוס נעשה מעורב במלחמת אזרחים שפרצה בין האלים הישנים, שנוצרו בזמן התפתחותו הראשונית של היקום המוכר ונודעו כשומרי האיזון הקוסמי. לאחר שסיעה אחת של האלים ניסתה לעצב את היקום בדמותה, גלקטוס הורג את העומד בראשה וכולא שניים מתוכם.[6] בהמשך, הוא יוצר ישות בצלמו, לה הוא קורא טיראנט.[7] טיראנט מורד באדונו, ולאחר קרב קצר דרכיהם נפרדות. גלקטוס מחליט להעצים את כוחם של אחרים, שישמשו בתור מבשריו וימצאו לו כוכבי לכת אותם יכלה.[8] הוא אינו מרוצה ממבשרו הראשון, "הנופל", ומגייס את נורין ראד בתור הגולש הכסוף.

לאחר שעשה את דרכו לכדור הארץ, גלקטוס מובס על ידי ארבעת המופלאים, צופה בשם יואטו והגולש הכסוף המרדן. גלקטוס עוזב את כדור הארץ ונשבע שלא ינסה לכלות אותו שוב. אולם, הוא מוריד בדרגה את הגולש הכסוף משום שבגד בו.[9] מאוחר יותר, הוא חוזר בשביל מבשרו לשעבר, אך הגולש הכסוף אינו מביע חרטה ובוחר להישאר על כדור הארץ.[10] תור רואה לראשונה את גלקטוס כאשר זה האחרון מתעמת עם אגו, הכוכב החי, ומגלה את מקורו.[11] ניסיון נוסף של גלקטוס להחזיר לשורותיו את הגולש הכסוף עולה בתוהו, ומיסטר פנטסטיק מתכנת את ספינתו של גלקטוס לקחת אותו לאזור השלילי בו לכאורה מתקיימים כל אותם עולמות שהוא כילה.[12]

גלקטוס נכנס לעימות עם הוד התפתחותו כאשר הוא מנסה לכלות את כדור הארץ החלופי. בהמשך, גלקטוס מנסה להיפטר מהרעב התמידי שלו בכך שהוא ניזון מהאנרגיה של יהלומי האינסוף, אך מערימים עליו והוא משחרר את "הרעב", יצור שניזון מיקומים שלמים. בעזרתו של תאנוס, היצור נלכד.[13] כאשר גזע חייזרי מפתח טכנולוגיה שהופכת כוכבי לכת לבלתי נראים לגלקטוס, הוא מעצים את כוחו של הלפיד האנושי (שהחליף כוחות עם האישה הבלתי-נראית) כמבשר ללא רצונו כדי לאתר את אותם עולמות. ארבעת המופלאים וקוואזר מצליחים לשחרר את הלפיד האנושי מעולו של גלקטוס על ידי הפיכתו של גלקטוס חזרה לגאלאן.[14] מאוחר יותר, גלקטוס משחק תפקיד מרכזי באירועי "השמדה", בהם הנבל אניהילוס מתכנן לכלות את כל החיים התבונתיים ביקום, ומנסה להשתמש בגלקטוס כנשק.

מבין העולמות אשר נופלים לטרפו של גלקטוס נמנים עולם ביתם של הסקרול משני הצורה והאנטגוניסטים של אירועי "פלישה סודית"; עולם ביתו של בטא ריי ביל, בן בריתו של תור; וכוכב הלכת סאקאר, אליו הגיע הענק הירוק באירועי "כוכב הענק הירוק" ואשר בו נולד בנו סקאאר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גלקטוס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Top 100 Comic Book Villains of All Time: #5 - Galactus, IGN
  2. ^ Wizard magazine's top 100 greatest villains ever list
  3. ^ Super-Villain Classics: Galactus the Origin #1, May 1983
  4. ^ Thor #168-169, September-October 1969
  5. ^ Fantastic Four #522, March 2005
  6. ^ Annihilation: Heralds of Galactus #2, May 2007
  7. ^ Cosmic Powers #6, August 1994
  8. ^ Silver Surfer #1, August 1968
  9. ^ Fantastic Four #48-50, March-May 1966
  10. ^ Fantastic Four #72-77, March-August 1968
  11. ^ Thor #160-162, January-March 1969
  12. ^ Fantastic Four #120-123, March-June 1972
  13. ^ Thanos #1-6, December 2003-May 2004
  14. ^ Fantastic Four #520-523, January-April 2005