שקיעה (סרט, 1988)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שקיעה
Nightfall
מבוסס על שקיעה עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי פול מאיירסברג עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי ג'ולי קורמן עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט אייזק אסימוב, פול מאיירסברג עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים אלכסיס קנר
דייויד בריניי
שרה דאגלס
אנדרה מיליאן עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום דאריוז וולסקי עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה ניו קונקורד עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 1988 עריכת הנתון בוויקינתונים
משך הקרנה 82 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט בסוגת ספרות עלילה ספקולטיבית, סרט מדע בדיוני, סרט המבוסס על יצירה ספרותית עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שקיעהאנגלית: Nightfall) הוא סרט מדע בדיוני שנכתב ובוים על ידי פול מאיירסברג ומבוסס על ספר בעל אותו השם שנכתב על ידי אייזיק אסימוב ב-1941.

תקציר עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בכוכב בעל שלוש שמשות, בעל יום נצחי, רק סור (במקור: Sor), הנביא העיוור, מאמין באמת שיום אחד תגיע ה"שקיעה". הוא מאמין שהשקיעה תגרום לעלטה מוחלטת, והעיוורים יהפכו לאלו שמובילים את הרואים. סור "קורא" בעזרת מישוש[1] חריצים בלוחות אבן שלטענתו מנבאים את העתיד. סור מנהיג קבוצה קטנה של אנשים שהולכים אחריו והם עוסקים בחפירות כדי למצוא הוכחה לבואה של השקיעה. לעומתו, איתן (במקור: Aton) הוא אסטרונום ומנהיג העיר, שאיבד עניין בחובותיו והתמסר לאישה יפהפייה ומסתורית בשם אנה (במקור: Ana) שהגיעה מן המדבר. רואה (במקור: Roa), זוגתו לשעבר ואם ילדיו של איתן הפכה לחסידה של סור ולמאהבתו. היא מסכימה להשתתף בטקס בו נצים ינקרו את עינייה ויעוורו אותה כדי שתוכל גם היא "לקרוא" את לוחות האבן. יש מאבק בין חסידיו של סור לבין איתן ושאר העיר שעם הזמן הופך לאלים מאוד בזמן שהשקיעה מתקרבת.

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1979 התוודעה המפיקה ג'ולי קורמן לסיפור הקצר "שקיעה" שנכתב על ידי הסופר אייזק אסימוב ורכשה את הזכויות לתסריט. ב-1980 הכריז בעלה, הבמאי רוג'ר קורמן כי יביים את הסרט בתקציב של 6 מיליון דולר בשותפות על חברת הפקה גרמנית. כשאסימוב עצמו דחה את ההצעה לכתוב את התסריט פנתה ג'ולי קורמן לתסריטאי פול מאיירסברג, שכתב את התסריט לסרט האיש שנפל מכוכב אחר. מאיירסברג ניסה להעביר את כתיבת התסריט למספר תסריטאים שונים.

בגלל קשיים להעביר את המהות של הספר למדיום הקולנוע ובעיות כספיות, הפרויקט נדחה. ב-1987 חזרה קורמן אל מאיירסברג אחרי שראתה את הסרט הראשון שביים: "שבויה", המבוסס של סיפורה של פטי הרסט. מאיירסברג הסכים לכתוב את התסריט במידה ויינתן לו גם לביים את הסרט. קורמן הסכימה ומאיירסברג כתב את התסריט במהלך 5 שבועות בלונדון, והסרט צולם במהלך שמונה שבועות בארקוסנטי[2], אריזונה ומספר סצינות בקונסטי, אריזונה. כמה תושבים מרקוסנטי מופיעים כניצבים בסרט.

קבלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט קיבל ביקורות שליליות מאוד וקורמן אמרה שהתקציב הנמוך הוא זה שתרם לכישלון הסרט.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]