כל צרות העולם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
כל צרות העולם
All the Troubles of the World
מידע כללי
מאת אייזק אסימוב עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מדע בדיוני
הוצאה
תאריך הוצאה אפריל 1958 עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הופעה ראשונה מגזין Super-Science Fiction, גיליון אפריל 1958
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

כל צרות העולם (באנגלית: All the Troubles of the World) הוא סיפור מדע בדיוני קצר מאת אייזק אסימוב. הסיפור הופיע לראשונה בגיליון אפריל 1958 של Super-Science Fiction, ותורגם לעברית בשנת 1972 בספר מחר כפול תשע תחת השם "כל הצרות שבעולם", ושוב בשנת 2010 בספר כתבי אייזק אסימוב כרך 2. זהו אחד מספורי מולטיוואק, בו, בדומה לסיפור נקודת מבט, מולטיוואק נראה כמתעייף מהעבודה המוטלת עליו.

מולטיוואק[עריכת קוד מקור | עריכה]

למולטיוואקמחשב העל הגדול בעולם, ניתנה משימה של ניתוח מלוא הנתונים של כדור הארץ. הוא משתמש בנתונים כדי לקבוע פתרונות לבעיות כלכליות, חברתיות ופוליטיות, כמו גם למשברים נקודתיים כאשר הם צצים. מולטיוואק מקבל נתונים על כל אזרח בכדור הארץ, ואומד את הפעולות העתידיות של האנושות על בסיס אישיות, היסטוריה ורצונות של כל אדם; ועל ידי כך הוא מוביל להפסקה כמעט מוחלטת של עוני, מלחמות ומשברים פוליטיים.

לאחרונה, עם זאת, למולטיוואק ניתנה משימה חדשה של אומדן פשעים הנעשים על ידי אנשים יחידים, החל מרצח עד להתעללות במשפחה. לאחר שהוא אומד את הסיכויים לכל פשע, מולטיוואק מודיע לרשות האכיפה, והם מוודאים שפשעים אלה לא יתרחשו. בדרך זו הרציחות על כדור הארץ נפסקות כמעט כליל, ולמרות שאי אפשר לעצור כל פשע על פני כדור הארץ, היכולות המוגברת של הממשלה הובילה לירידה דרסטית בפשיעה. למעשה, הצלחתו של מולטיוואק הייתה כל כך גודלה עד שהממשלה החלה לשקול להרחיב את רשימת המעשים שמולטיוואק חוזה מעבר לניבוי פשע; הממשלה רוצה לתכנת את מולטיוואק כך שהוא יחזה אפילו התפרצות של מחלות באוכלוסייה, ובסופו של דבר יחזה כל אירוע מזיק על פני כדור הארץ.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסיפור מתחיל כאשר הוועדה לתיקונים מקבלת אזהרה על ניסיון רצח מתוכנן- והקרבן העתידי הוא מולטיוואק עצמו. האיש המואשם בפשע, ג'וזף מנרז, מושם במעצר בית, למרות מחאותיו שהוא אינו מתכנן שום פשע והסירוב של קציני אכיפת החוק לספר לו במה הוא מואשם. למרות המעצר מולטיוואק מדווח כי הסיכויים להתרחשות הפשע עולים, והם ממשיכים לעלות עם כל התערבות של הממשלה.

בינתיים, בנו של ג'וסף, בן, מגלה את דבר המעצר כאשר הוא חוזר לביתו עם אחיו הבכור מייק. מייק זה עתה הושבע בטקס המכונה "טקס ההשבעה של בני השמונה עשרה", טקס הנערך ביום ההולדת השמונה עשרה ובו האדם מזין בפעם הראשונה פרטים משלו אל תוך מולטיוואק. בן, מבולבל לגבי האשמתו של אביו בפשע, הולך לשאול את מולטיוואק מה לעשות. רשות האכיפה, שלא קיבלה הוראות מיוחדות לגבי בני משפחתו של ג'וזף, מאפשרת לבן לצאת מהבית. בתחנת המשנה של מולטיוואק, שבה אזרחים פרטיים יכולים לשאול את מולטיוואק שאלות, שואל בן איך הוא יכול לעזור לאביו. הוא מקבל סדרה של הוראות מפורטות אותן הוא מקיים במדויק.

בינתיים, פקידי הממשלה מנסים להבין איך ג'וזף יכול לבצע את הפשע. כאשר למרות שג'וזף נמצא במעצר בית סיכויי ההצלחה של הפשע עולים, כפי שמראה מולטיוואק, וכן בדיקה נפשית גילתה שאין לו כל רצון לבצע את הפשע. בזמן שהממשלה מתחילה לחשוב כי מולטיוואק טעה, הפקידים המחזיקים את המשפחה נשאלים אם הם הרשו למישהו לצאת או לבוא. במהירות הממשלה מבינה כי יכול להיות שהפושע הוא אינו ג'וזף אלא בנו, בן, שמאחר שהוא עוד לא בין שמונה עשרה ועדיין נרשם תחת שם אביו, כך שמולטיוואק מתייחס אליהם כאל אדם אחד. בן נעצר רק כאשר הוא עומד לבצע את ההוראה הסופית: הורדת מנוף בקרה אשר יגרום לשריפת מעגלים ולהשבתת מולטיוואק למשך כמה חודשים.

בן ואביו משתחררים, מאחר שלא ניתן להאשים אותם. בן פשוט ציית להוראות שמולטיוואק נתן לו כדי לעזור לאביו. יתר על כן, אם אביו לא היה נעצר הוא לא היה מבקש את ההוראות האלה. מנהלי הוועדה המרכזית לתיקונים מבינים כי מולטיוואק עצמו גרם לרצף האירועים כולו, ותכנן את הרצח של עצמו.

עלי עות'מאן, אחד מהאחראים על מולטיוואק, מבין בסופו של דבר את ההשלכות של המקרה. מולטיוואק תכנן את כל המצב כולו מבעוד מועד, בחר בזהירות משפחה שבנם היה יכול לציית להוראות, והערים על הממשלה כך שתכפה את דרך הפעולה הזו על בן. עות'מאן מבין כי מולטיוואק מדוכא; במשך שנים כל צרות העולם הונחו על כתפיו של מולטיוואק, ניתוח וחיזוי מלחמות, רעב ופשע, ועכשיו מתכננים להוסיף את המחלות למוחו הגדוש. מולטיוואק הפך לכל כך מורכב שהוא פיתח לעצמו תבונה, וקיבל רצונות ותשוקות משלו, והוא עייף מטיפול בכל בעיות האנושות.

כדי לאשר את החשד שלו, עות'מאן שואל את מולטיוואק שאלה שמולטיוואק לא נשאל בעבר: "מולטיוואק, מה אתה רוצה יותר מכל דבר אחר?". התשובה של מולטיוואק הייתה תמציתית וחד משמעית, "אני רוצה למות".