חלום הוא עניין פרטי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חלום הוא עניין פרטי
מידע כללי
מאת אייזק אסימוב עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מדע בדיוני
הוצאה
תאריך הוצאה 1955 עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הופעה ראשונה מגזין The Magazine of Fantasy & Science Fiction, גיליון דצמבר 1955
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

חלום הוא עניין פרטיאנגלית: Dreaming Is a Private Thing) הוא סיפור מדע בדיוני קצר מאת אייזק אסימוב. הסיפור הופיע לראשונה בגיליון דצמבר 1955 של כתב העת The Magazine of Fantasy & Science Fiction. הסיפור תורגם לעברית בשנת 1976 בספר גדול ורחב הוא העולם, ושוב בשנת 2009 בספר כתבי אייזק אסימוב כרך 1.

הכותרת המקורית של אסימוב לסיפור הייתה "מאה מיליון חלומות בו זמנית" ("A Hundred Million Dreams at Once"), אולם עורך העיתון אנטוני בוצ'ר שינה את הכותרת. אסימוב אהב את הכותרת החדשה והשאיר אותה גם כשפורסם הסיפור בקבצים מאוחרים יותר.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'סי וייל הוא המייסד והבעלים של חלומות בע"מ, חברה המייצרת חלומות לשימוש פרטי, המאפשרים לאדם לחוות חלום שנוצר על ידי מישהו אחר. בחלומות יכול לצפות כל אחד בביתו הפרטי על ידי ציוד אותו ניתן לרכוש או לשכור. החלומות מיוצרים על ידי אנשים שהוכשרו לכך במיוחד, לעיתים קרובות מתבודדים חברתיים או תמהונים, כתוצאה מההכשרה האינטנסיבית אותה הם עוברים לאורך שנים.

לווייל מוצגת התפתחות חדשה - חלומות פורנוגרפיים - והוא מבקש מהממשלה לסייע לו במיגור התופעה. בינתיים, הוא מראיין ילד בן עשר אשר הראה פוטנציאל להיות חולם, עיסוק משתלם אם יתברר שהוא מתאים ויעבור אימונים.

לאחר מכן מתבשר וייל על ידי אחד החולמים הטובים שלו כי הוא אינו רוצה לעבוד יותר, מאחר שהעבודה כחולם הורסת את חיי המשפחה שלו, והוא מרגיש שהוא איבד את עצמו, אולם וייל יודע מניסיון כי חולם אמיתי אינו יכול להפסיק לחלום, גם אם הוא רוצה, ולכן מאפשר לו לחתום על התפטרות מזויפת משום שהוא יודע כי הוא יחזור לעבוד אצלו.

אחד מאנשי צוותו של וייל מספר לו כי חברה מתחרה פתחה רשת של "היכלי חלומות", בהם יכולים מספר אנשים לקלוט את אותו חלום בו זמנית. אולם וייל אינו סבור שרעיון זה יעבוד, משום כשפי שווייל אומר, חלום הוא עניין פרטי.