בריחה (סיפור קצר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בריחה
Escape!
מידע כללי
מאת אייזק אסימוב עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית אמריקאית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מדע בדיוני
הוצאה
תאריך הוצאה אוגוסט 1945 עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הופעה ראשונה מגזין Astounding Science Fiction גיליון אוגוסט 1945
סדרה
סיפור קודם לתפוס ארנבת עריכת הנתון בוויקינתונים
סיפור עוקב הוכחה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בריחה! (באנגלית: !Escape) הוא סיפור מדע בדיוני קצר מאת אייזק אסימוב. הסיפור פורסם לראשונה תחת השם "בריחה פרדוקסלית" ("Paradoxical Escape", שם אותו בחר המוציא לאור) ב-1945. הסיפור תורגם לעברית בשנת 1970 בספר אני, רובוט.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארגוני מחקר רבים עובדים על פיתוח הנעה היפר-אטומית. בחברת 'יו אס רובוטים ואנשים מכניים' מגלים כי החברה המתחרה מתכננת מנוע שיאפשר לבני אנוש לשרוד את הקפיצה ההיפר אטומית, אך מסיבה בלתי-ברורה קורס המחשב שלהם במהלך עיבוד המידע והתכנון. מאחר וסיבת הקריסה אינה ברורה לאשורה, נזהרים אנשי החברה בעודם מזינים את מחשב הפוזיטרוני שלהם, המכונה 'המוח', במידע. 'המוח', שאינו רובוט במובן הצר של המילה אך כפוף לשלושת חוקי הרובוטיקה, מצליח להשלים את תהליך תכנון ובניית הספינה העל-מרחבית.

אנשי המחקר והבדיקה-בשטח של החברה, פאואל ודונובן, עולים על החללית ומגלים ש'המוח' בנה את הספינה בצורה מוזרה מאוד: אין פקדים ידניים לחללית (כך שהשליטה בה נתונה אך ורק ל'מוח'), אין מיטות ומקלחות, והמזון היחיד במטבח הוא חלב וקופסאות שימורים של שעועית. בעודם על החללית, 'המוח' מניע אותה ומטיס אותה אל החלל.

'המוח' משתגע ומתחיל להתנהג בילדותיות ואנשי החברה, ובראשם ד"ר סוזן קלווין, מנסים להרגיע אותו. בעת הקפיצה ההיפר-אטומית פאואל ודונובן חווים חזיונות מאיימים וחושבים שהם מתו. לבסוף מחזיר 'המוח' את הספינה לכדור הארץ, וסוזן קלווין מבינה שהוא השתגע מאחר שבמהלך הקפיצה ההיפר-אטומית, נמצאים נוסעי החללית במצב זמני של מוות והמוח הפוזיטרוני של המחשב לא מסוגל היה לסבול את הפגיעה הזו בחוק הראשון של הרובוטיקה וכדי לא להתפרק בחר בבריחה לילדותיות כתגובת הגנה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]