המגיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המגיה
Galley Slave
מידע כללי
מאת אייזק אסימוב עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית אמריקאית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מדע בדיוני
תקופת התרחשות 2034 עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
תאריך הוצאה 1957 עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הופעה ראשונה מגזין Galaxy גיליון דצמבר 1957
סדרה
סיפור קודם הבה נתכנס עריכת הנתון בוויקינתונים
סיפור עוקב לני עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

המגיה (באנגלית: Galley Slave, מילולית: עבד הגהה) הוא סיפור מדע בדיוני קצר שנכתב בידי אייזק אסימוב בשנת 1957. הסיפור תורגם לעברית ב-1975 בקובץ בארץ הרובוטים ושוב ב-2014 בקובץ כתבי אייזק אסימוב חלק 4 תחת השם עבד. אסימוב הכתיר את הסיפור כסיפור סוזן קלווין המועדף עליו.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסיפור מתנהל ברובו בבית משפט, כאשר סיימון נינהיימר, פרופסור לסוציולוגיה, תובע את חברת יו אס רובוטים ואנשים מכניים בגין אובדן המוניטין המקצועי שלו. לטענתו הרובוט הפוזיטרוני EZ-27, איזי, שהושכר לאוניברסיטת נורת'ווסטרן כדי לשמש כמגיה, שיכתב במכוון חלקים בספרו של נינהיימר בצורה שערורייתית, שגרמה לפרופסור להיות מוצג כבור המעוות באבסורדיות את מחקריהם של חבריו.

סוזן קלווין, הרובופסיכולוגית הראשית של יו אס רובוטים, משוכנעת כי הרובוט לא מסוגל לעשות דבר שכזה על דעת עצמו, וכי נינהיימר הורה לרובוט לבצע את השכתוב, וכן הורה לרובוט לשתוק כששואלים אותו על זה. עם זאת, עדותו של רובוט אינה קבילה בבית המשפט.

במהלך המשפט קלווין גורמת לנינהיימר להודות במעשיו בעזרת תחבולה, ופסק הדין נקבע לטובת החברה.

הסיפור מסתיים כאשר קלווין פוגשת בנינהיימר, ושואלת אותו מדוע ניסה לפגוע במוניטין של הרובוטים. נינהיימר מסביר כי הוא הונע מהאמונה כי אוטומציה הולכת וגוברת של עבודה אקדמית תהרוס את חייהם של אנשי הרוח, ותהפוך את העולם למקום בו האדם אינו עושה דבר מלבד לתת הוראות למכונות.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]