גזר דין מוות (סיפור קצר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גזר דין מוות
Death Sentence
מידע כללי
מאת אייזק אסימוב עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מדע בדיוני
הוצאה
תאריך הוצאה 1943 עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הופעה ראשונה מגזין Astounding Science Fiction גיליון נובמבר 1943
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גזר דין מוות (באנגלית: Death Sentence) הוא סיפור מדע בדיוני קצר מאת אייזק אסימוב. הוא הופיע לראשונה בגיליון נובמבר 1943 של Astounding Science Fiction, ותורגם לעברית בשנת 2011 בספר כתבי אייזק אסימוב כרך 3.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תאור ריאלו, חוקר תימהוני, ניגש לפסיכולוג באוניברסיטת ארקטורוס. לטענתו הוא בילה שנים רבות על כוכב לכת נידח ומצא ראיות מעורפלות על כך שהיה פעם חלק מהפדרציה הגלקטית האבודה, שהתבססה על פסיכולוגיה הרבה יותר מתקדמת מהפסיכולוגיה של היום.

בהתבסס על דיווחיו יוצאת קבוצת מחקר כדי לחקור את כוכב הלכת. הם מגלים מסמכים בני כמה אלפי שנים ומתחילים לחקור אותם. ריאלו טוען כי הפסיכולוגים העתיקים הקימו עולם המלא ברובוטים בעלי מוח פוזיטרוני, במטרה לחקור אותם ולבצע עליהם ניסויים. בנוסף לכך טוען ריאלו כי הוא כבר היה על הפלנטה, וכי הוא נתן לרובוטים לבחון את ספינת החלל שלו.

בעקבות המצב הזה נוצר חשש כי הרובוטים יפתחו מסע בין-כוכבי, ויפתחו במלחמה נגד הפדרציה הנוכחית. הממשלה מחליטה בחוסר ברירה לתקוף ולהשמיד אותם לפני שזה קורה - כך שעל עולם הרובוטים נגזר דין מוות. ריאלו מסרב לתת לזה לקרות, ויוצא לכוכב כדי להזהיר את הרובוטים. הוא חוזר לעיר בה פגש את הרובוטים לראשונה - עיר בשם ניו יורק.