ויקיפדיה:עמוד ראשי/עיצוב העמוד עד מאי 2009

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ברוכים הבאים לוויקיפדיה!

ויקיפדיה היא מיזם רב לשוני לחיבור אנציקלופדיה שיתופית, חופשית ומהימנה, שאותה כולם יכולים לערוך. כעת יש בוויקיפדיה העברית 353,739 ערכים.


עיינו בוויקיפדיה: כל הערכים | כל הפורטלים | כל הקטגוריות

מתמטיקה פיזיקה כימיה מדעי החלל טכנולוגיה

ביולוגיה רפואה גאוגרפיה מדעי החברה כלכלה

מדע המדינה היסטוריה דת יהדות ישראל

מוזיקה ספרות אישים אמנות ספורט


פורטלים

פורטלים אקראיים (כל הפורטלים | טוען פורטלים...)

תמונת היום

תמונת היום

טטרדרכמה גבלית ממטבעות אלכסנדר הגדול, המציגה את ראשו של הרקלס, עוטה את עור האריה מנמאה
טטרדרכמה גבלית ממטבעות אלכסנדר הגדול, המציגה את ראשו של הרקלס, עוטה את עור האריה מנמאה

טטרדרכמה גבלית ממטבעות אלכסנדר הגדול, המציגה את ראשו של הרקלס, עוטה את עור האריה מנמאה. עד כיבושי אלכסנדר, היה החוף הפיניקי (ובתוכו העיר גבל) חלק חשוב באימפריה הפרסית, וסיפק לה את שירותי הצי. כשהגיע אלכסנדר לצור בשנת 332 לפסה"נ, דרש להיכנס אליה כדי להקריב קרבן במקדש מלקרת, הוא הרקלס הפיניקי, משום שאלכסנדר נחשב צאצא להרקלס (מאותה סיבה הופיע הרקלס על מטבעותיו). משסירבו הצורים להכניסו, הטיל על צור מצור, ובמהלכו הצטרף אליו עינאל מלך גבל.


עזרה

עזרה

חיפוש: כיצד למצוא ערכים - בקשת ערכים

עזרה: עזרה - שאלות ותשובות - כל דפי העזרה - ארגז חול לניסיונות עריכה


ערך מומלץ

ערך מומלץ

מושב הקונסיסטוריה בסופיה ב-1932
מושב הקונסיסטוריה בסופיה ב-1932

הקונסיסטוריה היהודית של בולגריה הייתה מוסד מנהל אוטונומי של קהילות יהדות בולגריה, שפעל בהכרה רשמית משלטונות בולגריה בשנים 18891959. המוסד ייצג את יהודי בולגריה מול השלטון, וסיפק את צורכיהן הדתיים, הסוציאליים והחינוכיים של הקהילות השונות.

לאחר מלחמת העולם הראשונה נקבע תקנון התנהלותה של הקונסיסטוריה, וב-1927 לאחר פניות חוזרות ונשנות למשרדי הממשלה הבולגרית הוא אושר, אך רק באופן זמני, על ידי שר הדתות הבולגרי. הקונסיסטוריה פעלה להרחבת מערכת החינוך היהודית, טיפלה בסוגיית מינוי רב ראשי ובתי דין רבניים ונלחמה נגד תופעות אנטישמיות בממלכה הבולגרית. מאבק זה התגבר החל מאמצע שנות ה-30, עת התקרבה בולגריה לגרמניה הנאצית, ושיאו התנהל נגד החלתו של החוק להגנת האומה. החוק אושר בפרלמנט, ובהמשך, עם הקמתו של הקומיסריון לענייני יהודים בראשות אלכסנדר בלב, הוכפפה הקונסיסטוריה אליו ובאופן רשמי פעילותה כמעט ושותקה.

הנהגתה המשיכה בפעילות לא רשמית ונאבקה נגד תוכניות גירוש יהודי בולגריה. במאי 1943 גורשו יהודי סופיה לערי השדה וראשי הקונסיסטוריה נאסרו ונשלחו למחנה הריכוז סומוביט. ב-9 בספטמבר 1944 התחוללה ברחבי בולגריה הפיכה שהובלה על ידי חזית המולדת הבולגרית וזכתה לחסותו של הצבא האדום, אשר כוחותיו כבשו את סופיה. המגורשים ועובדי הכפייה מקרב 50,000 יהודי בולגריה שוחררו והחלו לשוב לבתיהם.

חברי המפלגה הקומוניסטית מקרב בני הקהילות היהודיות השתלטו בכוחניות על מוסדות הקונסיסטוריה ומינו חברים מטעמם להנהגתה. בהמשך, שותפו בקונסיסטוריה באופן מוגבל גם נציגי התנועות הציוניות. לאחר הקמת מדינת ישראל עלו מרבית יהודי בולגריה ארצה, והשלטון הקומוניסטי הגביל בהדרגה את פעילות הקונסיסטוריה לנושאי דת ותרבות, עד ביטולו המוחלט של מוסד הקונסיסטוריה ב-1959.

הידעת?

הידעת?

שולחן המימונה ערוך עם מאכלי החג ובמרכזו המופלטה
שולחן המימונה ערוך עם מאכלי החג ובמרכזו המופלטה
חג המימונה נחגג במוצאי שביעי של פסח, באסרו חגישראל בכ"ב בניסן ובחוץ לארץ בכ"ג בניסן), בקרב יהדות מרוקו. מקורו של החג בכך שבפסח היו נזהרים בקהילות אלה שלא לאכול מחוץ לביתם מחשש חמץ, והקפידו על חומרה זו מאוד. ולכן, מיד לאחר פסח, היו מארחים זה את זה, כדי להראות שההימנעות מהאכילה המשותפת לא הייתה מחמת איבה. המאכל המאפיין את החג הוא המופלטה שאין בה צורך בהתפחה וזמן ההכנה הקצר מאפשר את הכנתה מיד עם צאת החג, ללא חשש חמץ שעבר עליו הפסח.
היום בהיסטוריה

היום בהיסטוריה

השבעת וושינגטון
השבעת וושינגטון
אירועים בלוח העברי

אירועים בלוח העברי

מקימי כפר עציון מקימים חומת אבנים מאבני המקום. צולם בפברואר 1944
מקימי כפר עציון מקימים חומת אבנים מאבני המקום. צולם בפברואר 1944
חדשות ואקטואליה

חדשות ואקטואליה

רז הרשקו
רז הרשקו

נפטרו לאחרונה: מיכאילו פומנקו, יהודה תג'ר, פאבלו אורבני, גאורגי מונדזולבסקי, סו ג'ונסון, ארנסט מסטמקר

מיזמי ויקימדיה אחרים

ויקימילון
מילון
חופשי
ויקיציטוט
מאגר ציטוטים
חופשי
ויקיספר
ספרי לימוד
ומדריכים חופשיים
ויקיטקסט
מסמכים וטקסטים
חופשיים
ויקיחדשות
אתר חדשות
חופשי
מטא־ויקי
תיאום מיזמי
קרן ויקימדיה
ויקישיתוף
תמונות וקובצי
מדיה חופשיים
ויקימינים
מיון עולם
החי

Welcome to the Hebrew Wikipedia. For assistance in other languages, please see the embassy.