פורטל:כלכלה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

רענון הפורטל כיצד אוכל לעזור?    

כלכלה הוא תחום הפעולה האנושית המכוון להשגת האמצעים החומריים הדרושים לאדם לצורך קיומו ורווחתו. כלכלה היא גם תחום חקר העוסק ביחסים האנושיים והחברתיים הקשורים בהשגת אמצעים חומריים, והחוקים והיחסים החברתיים הנוגעים לייצורו וחלוקתו של קניין המשמש לצורכי אדם. המחקר בתחום הכלכלה עוסק באופן בו משאבים נגישים במחסור משמשים, מעובדים, מיוצרים, מוקצים, מופצים ונצרכים כמוצרים. כמו כן עוסקת הכלכלה במגוון הקשרים ויחסי החליפין בין בני אדם במהלך ייצור מוצרים וצריכתם. בין השאר נוגעים תחומי חקר זה בהליכים של ייצור, הפצה, מסחר וצריכה של מוצרים ושירותים. לערך המלא


טוען את הלשוניות...

שוק הוא כינוי למערכת אשר במסגרתה מתרחשת פעילות כלכלית בין קונים מרצון למוכרים מרצון
שוק חופשי - אוליגופול - מונופול - מונופסון - קרטל - אוליגופסון


1
100%

שטר כסף (בדומה למטבעות, המחאות, "תווי קנייה", כרטיסי אשראי), הוא אחת הצורות של אמצעי תשלום בהם בני אדם משתמשים על מנת לשלם עבור סחורות ושירותים שהם קונים. שטר כסף מהווה את אחד המימושים הפיזיים של רעיון הכסף.

שטרות הם אמצעי התשלום המועדף על ארגוני פשיעה לנהל את עסקיהם משום שבניגוד לאמצעי תשלום אחרים (כרטיסי אשראי, המחאות או העברות במחשב) השטרות לא מותירים אחריהם עדות למי שמסר אותם וכך למשטרה קשה לעקוב אחר הכסף וקשה להוכיח שהוא בא מפושעים.


מוסדות וגופים מושגים מרכזיים היסטוריה כלכלית
בנק ישראל תקציב המדינה החרם הערבי
משרד האוצר שקל חדש מדיניות הקיצוב
משרד הכלכלה והתעשייה מדד תל אביב 35 המשבר הכלכלי בשנותיה הראשונות של ישראל
ועדת הכספים מדד תל אביב 125 המדיניות הכלכלית החדשה
הבורסה לניירות ערך בתל אביב מדד ת"א טק-עילית הסכם השילומים
רשות התחרות מדד תל אביב גלובל-בלוטק הגאות הראשונה בכלכלת ישראל
המוסד לביטוח לאומי חוק בנק ישראל מיתון 1966
רשות המסים בישראל ריבית בנק ישראל גאות שנייה
רשות ניירות ערך שוק המעו"ף משבר האנרגיה העולמי
הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה חוק החברות המהפך הכלכלי
החשב הכללי חוק לעידוד השקעות הון האינפלציה בישראל
משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חוק ההסדרים משבר מניות הבנקים
הפיקוח על הבנקים חוק לקידום התחרות ולצמצום הריכוזיות תוכנית הייצוב הכלכלית של 1985
הסתדרות העובדים הכללית החדשה אזור עדיפות לאומית משבר הקיבוצים
שירות התעסוקה רפורמת בכר חומת מגן כלכלית
גורדי השחקים של גוש דן מהווים סמל למודרניות הכלכלה הישראלית והתפתחותה
קוביית חמאה וסכין חמאה ייעודית
קוביית חמאה וסכין חמאה ייעודית

בשנת 1962, הונהגה בשוק האירופי המשותף "מדיניות חקלאית משותפת" – קובץ חוקים וכללים לסבסוד החקלאות האירופית ולמניע אבטלת חקלאים בשנים דלות ביקוש. מדיניות זו צרכה כ-70% מתקציב ארגון השוק האירופי המשותף, וביטויה הידוע ביותר היה "הר החמאה". דהיינו, מהתערבות רגולטורית, החקלאים ייצרו אותה בכמות שעלתה בהרבה על הביקוש בשוק, ועודף גדול של חמאה נערם במחסנים, ואף הגיע לשיא של חצי מיליון טון בשנת 1975, ול-1.4 מיליון בשנת 1987. ניסיונות אירופיים להיפטר מהחמאה על ידי שיווקה לארצות העולם השלישי במחירים נמוכים נתקלו בהתנגדות תקיפה מצד ארצות הברית, ששאפה לשמור על רמת מחירים גבוהה בעבור יצואני החמאה שלה. לבסוף, בשנת 1985 נחתם הסכם בין מדינות אירופה לארצות הברית שהסדיר הפצה זו. בנוסף, בשנת 1988 הוכנס לשוק האירופי המשותף מנגנון של מייצבי שוק, ואמצעים אלה הצליחו "להמיס" את רוב רובו של "הר החמאה", אם כי לא להעלימו כליל. אולם בשנת 2002 שוב נערמו מאות אלפי טון חמאה במחסנים.

נשיא ארצות הברית ה-32, פרנקלין דלאנו רוזוולט. שנות כהונתו הראשונות כנשיא התרכזו במאבק בשפל הכלכלי הגדול, משבר כלכלי ממושך שפרץ ב-1929. רוזוולט התמודד עם המשבר הכלכלי באמצעות תוכנית הניו דיל, שכללה הרחבה ניכרת במעורבות הממשל הפדרלי במשק והגדלת המגזר הציבורי. תוכנית הניו דיל זכתה לאהדה רבה בציבור הרחב ורבים ראו בה פתרון למשבר הכלכלי.



מטבע הוא מושג בעל שני פירושים ושימושים נפוצים. האחד הוא המטבע המוחשי, בדרך כלל עגול ועשוי מתכת. במשמעות השנייה והרווחת יותר, מטבע הוא כל אמצעי התשלום (הכסף) הרשמיים במדינה, הכוללים שטרות ומטבעות המוגדרים כהילך חוקי באותה מדינה.

7 המטבעות הסחירים ביותר:

רוצים לעזור? הנה כמה משימות שבהן אתם יכולים לתרום:
  • ישנם ערכים שאי אפשר שיישארו במצבם הנוכחי וצריך לעבור עליהם ולתקן אותם בהקדם:
מצאו ערכים לשיפור בנושא כלכלה:

לשכתובלעריכהלהשלמהקצרמריםחדשיםדורשי מקורלפישוט

בלי תמונה (יש לגלול את המסך כלפי מטה)