פורטל:טכנולוגיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

רענון הפורטל כיצד אוכל לעזור?    

טכנולוגיה, מיוונית: הלחם המילים טכנה (techne=אומנות) ולוגוס (logos=הגיון, תורה), היא שלל התחומים המדעיים והשימושיים העוסקים באמצעים להפקה ולעיבוד של חומרים. הטכנולוגיה כוללת אומניות תעשייתיות מגוונות. היא עושה שימוש בכלים, מכונות, חומרה, תוכנה, שיטות ומערכות אשר חקרם ותכנונם הוא הבסיס למדעי ההנדסה השונים.
התפתחויות וחידושים טכנולוגיים כרוכים באופן הדוק עם התפתחות ההיסטוריה, החברה והכלכלה האנושיים. לחידושי הטכנולוגיה ישנם גם השפעות על הסביבה והאקולוגיה.
טכנולוגיות מקוטלגות הן לפי התחום המדעי עליו הן מסתמכות והן לפי הענפים התעשייתיים שהן משרתות. כך, טכנולוגיות המתבססות על התכונות הפיזיקליות של החשמל שייכות לתחום של הנדסת חשמל וטכנולוגיות המתבססות על מדעי הכימיה שייכות להנדסה כימית. דוגמאות לתחומים טכנולוגיים לפי ענף תעשייתי הן הנדסה אזרחית, הנדסת תחבורה, הנדסת אווירונאוטיקה וטכנולוגיה צבאית. בנוסף קיימת חלוקה כללית לפי רמת המורכבות של הטכנולוגיה, המגדירה מצד אחד "טכנולוגיה נמוכה" או "טכנולוגיה מסורתית" (Low-tech) ומן הצד השני טכנולוגיה עילית (High Tech).
בפורטל זה תוכלו למצוא מידע אודות נושאים שונים מתחום הטכנולוגיה, אישים בעלי השפעה וכן קישורים לפורטלים, קטגוריות ונושאים נוספים הקשורים לטכנולוגיה.

אפלאנגלית: Apple) היא חברה המייצרת מחשבים אישיים, מערכות הפעלה ואבזרי אלקטרוניקה בידורית. החברה שוכנת בעיירה קופרטינו בעמק הסיליקון שבמדינת קליפורניה בארצות הברית. אפל היא החברה שיצרה את המחשב האישי הפופולרי הראשון בשנות השבעים ותרמה את מערכת ההפעלה הגרפית הראשונה למחשבים אישיים בשנות השמונים. החברה ידועה בחדשנותה בתחום התוכנה והחומרה וידועה במיוחד בזכות מחשבי מקינטוש, נגני iPod שלה, וחנות המוזיקה באינטרנט iTunes.

נכון לינואר 2005 שווי השוק של אפל הוא כ-25 מיליארד דולר. היקף מכירותיה השנתיות, נכון לסוף שנת 2004 מוערך בכ-10 מיליארד דולר. לחברה כ-14,800 מועסקים, בעיקר בארצות הברית.
בל הצעיר מדגים את הפטנט החדש שלו - הטלפון, 1876
בל הצעיר מדגים את הפטנט החדש שלו - הטלפון, 1876

אלכסנדר גרהם בלאנגלית: Alexander Graham Bell;‏ 3 במרץ 18472 באוגוסט 1922), מייסד חברת הטלפון בל, שנחשב על פי רוב לממציא הטלפון. בשנת 2002 קבע הקונגרס האמריקני כי הממציא הוא אנטוניו מאוצ'י, וכי בל מצא את מסמכיו וניצל אותם לטובתו.

בל נולד באדינבורו שבסקוטלנד כדור שלישי במשפחה שעסקה בחקר הקול האנושי: סבו התמחה באמנות הדיבור בלונדון, ואביו קנה לו שם בהמצאת "הדיבור הנראה" – שיטה להוראת דיבור לחרשים באמצעות סמלים שציינו חלקים שונים של הלשון, השפתיים והגרון. מגיל צעיר הוא התבלט בדמיונו העשיר וביכולת ההמצאה שלו. עד גיל 15 הספיק בל הצעיר להמציא ספינת סנפיר המחליקה על המים; עפיפון בצורת פירמידה, המסוגל לשאת אדם; סביבון שבכה כשסובבו אותו, ומכשיר שצעק "הצילו!" כשסחררו אותו. על המצאות אלה אמר: "הממציא אינו יכול שלא להמציא, כשם שאין הוא יכול שלא לחשוב או לנשום".

מכונה גדולה לייצור נייר בסגנון פוֹרְדְרִינִיר בפלורידה, בערך ב-1950.
מכונה גדולה לייצור נייר בסגנון פוֹרְדְרִינִיר בפלורידה, בערך ב-1950.

מכונה גדולה לייצור נייר בסגנון פוֹרְדְרִינִיר בפלורידה, בערך ב־1950. פיתוחה של מכונת פורדריניר לייצור נייר התאפשר בזכות הבסיס שהניח הממציא לואי-ניקולא רובר לייצור נייר ממוכן באופן רציף (פטנט משנת 1799), ובעקרונות הייצור שגיבש משתמשים עד היום בתעשיית הנייר. פיתוחו של רובר הוביל להחלפת ייצור הנייר הידני בידי עובדים, בייצור המוני וממוכן.

חלומי היה לפשט את אופן ייצור הנייר על ידי שיטה שתפחית באופן דרמטי את עלות הייצור, ומעל לכול, תייצר גיליונות נייר מאורך יוצא-דופן ללא הצורך באף עובד, אלא רק באמצעים מכניים.

רובר, 1798
Modern binnacle with compass.
Modern binnacle with compass.

במאה ה-13, כאשר הומצא המצפן המגנטי הפשוט - קופסא בה מחט מגנטית מורה אל הצפון - הוא היה יעיל יותר לניווט ימי, מאשר בימנו. זאת משום שהספינות נבנו אז מעץ, ולא מברזל. הברזל, נושא את כיוון המגנטיות של האזור בכדור הארץ, שבו הוא ניצוק, וחלקים ממנו הופכים עוד יותר מגנטיים, כתוצאה ממכות פטיש. המצאות בספינת ברזל ענקית פוגמת בדייקנות המצפן. בנוסף לזאת, על ספינות בנות ימנו יש גם מכשור חשמלי רב, שיוצר שדות אלקטרומגנטיים, שמפריעים לדייקנות המצפן גם הם. לכן בספינות בנות ימנו, המצפן יושב בתוך תושבת מסורבלת, הנקראת "בית מצפן" (בתמונה), ומכילה מערכת מגנטים, שמנטרלת את ההפרעות המגנטיות והאלקטרומגנטיות של הספינה.

הנדסה היא יישום המדע לצורכי האנושות. מטרה זו מושגת על ידי ידע, מתמטיקה וניסיון שמנוצלים לתכנון של עצמים או תהליכים שימושיים. בעזרת ההנדסה פותר האדם בעיות טכנולוגיות ומעשיר את עולמו הטכנולוגי.
החלוניות הבאות בפורטל סוקרות מספר מתחומי ההנדסה.

לקטגוריית ההנדסה


הנדסה אזרחית הוא תחום רחב של ההנדסה העוסק בתכנון, בתכן ובביצוע של מבנים ומערכות לצורכי התעשייה, הציבור והפרט.
המושג כולל בתוכו תת-ענפים הקשורים לתכנון מבנים, תחבורה, ביוב ועוד. המושג "הנדסה אזרחית" הוא מושג עתיק שבא להבדילה מן ההנדסה הצבאית.

טכנולוגיות בנייה:


הנדסת מכונות היא ענף בהנדסה העוסק בתהליכי מחקר, תכנון, פיתוח, ייצור ותחזוקה של מערכות מכניות ומערכות אנרגיה. בין מערכות אלו ניתן למצוא מנועים, כלי רכב, כלי תעופה, מכונות לשימוש ביתי יומיומי, מכונות ייצור בתעשייה, מערכות לשימושים רפואיים, מערכות להפקת אנרגיה, מערכות לניצול אנרגיה, מערכות מיזוג אוויר, מערכות בקרה ואוטומציה, רובוטים ומערכות אלקטרו-מכניות משובצות מחשב (מערכות מכטרוניות) לשימושים שונים.

טכנולוגיה תחבורתית - כלי רכב משוריינים - מנועים


הנדסת חשמל היא תחום הנדסי אשר עוסק, במובנו הרחב ביותר, במניפולציה של גלים אלקטרומגנטיים. לרוב הנדסת החשמל כרוכה בתכנון זרמים ומתחים.
התחום הפך לעיסוק בעל זהות מגובשת בסוף המאה ה-19 בד בבד עם מגמת המסחור של הטלגרף ושל אספקת חשמל לצרכנים. כיום, התחום מכסה מגוון רחב של תת-תחומים ביניהם הספק, אלקטרוניקה, אלקטרואופטיקה, בקרה, עיבוד אותות ותקשורת.

הנדסת חשמל - חוקי החשמל - יחידות מידה בחשמל - ייצור חשמל - מכשירי חשמל - מכשירי מדידה חשמליים



הנדסה צבאית היא ניצול הידע של ההנדסה לצורכי מלחמה ומבצעים צבאיים. מונח זה מתייחס בדרך כלל לתחום של הנדסה קרבית, בניית ביצורים וטיפול בחומרי נפץ. פיתוח אמצעי לחימה (כגון טילים) או תחזוקה שוטפת של כלים (מכונאות, חימוש) לרוב לא נכללים בתחום זה אלא נחשבים לענפים נפרדים של טכנולוגיה צבאית.

אמצעי לחימה - אב"כ - ביצורים - חיל ההנדסה הישראלי - טנקים - יצרני נשק - כלי מצור - לוחמה אלקטרונית - מטוסי קרב - טילים - ספינות מלחמה - שריון - תחמושת


הנדסת מחשבים היא ענף של ההנדסה המשלב שתי דיסציפלינות, מדעי המחשב והנדסת חשמל ואלקטרוניקה בהתמקדות במערכות ספרתיות. בוגרי הנדסת מחשבים עוסקים במקצועם במספר תחומים: פיתוח רכיבים, עיבוד אותות דיגיטליים, הנדסת תוכנה ברמת החומרה, ארכיטקטורת מערכות מחשב ועוד.

מחשב על - שפת התכנות לוגו - אינטרנט - חתימה אלקטרונית - רקורסיה - טופולוגיית רשת - מחשב כף יד - עוד...


הנדסת התחבורה והתנועה היא תת-תחום הנדסי של הנדסה אזרחית, העוסק בתכנון ועשייה הנדסית בתחומי התחבורה. מהנדסי התחבורה עוסקים בתכנון הפיזי וההנדסי של אלמנטים תחבורתיים כמו גשרים, כבישים, ומסילות ברזל ובתכנון ותפעול דרכים- תכנון דרכים וצמתים והתאמתם לסביבה בשטח.

מכונית - רכבת - מטוס - ספינה - צוללת - חללית - מעבורת חלל - ציוד מכני הנדסי - עוד...


הנדסת אווירונאוטיקה וחלל היא ענף של ההנדסה העוסק בפיתוח יעיל ושיטתי של כלי טיס, לוויינים, חלליות ומערכות הייחודיות להם. מקצוע הנדסת האווירונאוטיקה הוא מקצוע רב-תחומי העוסק בפיתוח ותחזוקה של כלי טיס על ידי החלה של עקרונות של מדעים מדויקים, הנדסה, ניהול פרויקטים, ידע רלוונטי לכלי הטיס עצמו וכישורים וטכנולוגיות אחרות.


הנדסת האלקטרוניקה עוסקת במערכות אלקטרוניות זעירות כמחשבים ומעגלים משולבים. מהנדס האלקטרוניקה עוסק בשימוש בחשמל כאמצעי להעברת אינפורמציה.

ענפים עיקריים: אלקטרוניקה אזרחית - אלקטרוניקה בידורית - אלקטרוניקה רפואית - אלקטרוניקה צבאית
מונחים חשובים: מוליך למחצה - דיודה - טרנזיסטור - טריודה - מעגל משולב - מעגל מודפס - שפופרת ריק - מיקרואלקטרוניקה



רוצים לעזור? הנה כמה משימות שבהן אתם יכולים לתרום:
  • כאן אפשר למצוא ערימה של קצרמרים בתחום הטכנולוגיה שרק מחכים שירחיבו אותם.
  • מה שווים דף בקשת ערך ודף בקשת תמונות ואיורים אם לא מתייחסים אליהם?
  • ישנם ערכים שאי אפשר שיישארו במצבם הנוכחי וצריך לעבור עליהם ולתקן אותם בהקדם, ראו מסגרת "ערכים דורשי שיפור" למטה.