פורטל:אירופה/הידעת?/קטעי הידעת?

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
1
סכמה של מצודת קסטל דל מונטה
סכמה של מצודת קסטל דל מונטה

קסטל דל מונטה היא מצודה בפוליה בדרום-מזרח איטליה שנבנתה בידי פרידריך השני, קיסר האימפריה הרומית הקדושה במאה ה-13. המצודה תוכננה ועוצבה סביב המספר שמונה. המבנה מתומן מבחוץ וכך גם חצרו הפנימית. יש בו שמונה חדרים בכל קומה ושמונה מגדלים, ובעבר ניצב במרכזו אגן מתומן. מידות הקירות החיצוניים והפנימיים וגובה המגדלים המתומנים הם כפולות של שמונה. בנוסף לכך, פעמיים בשנה, ב-8 באפריל וב-8 באוקטובר, שנחשב בעבר כחודש השמיני בלוח השנה, מאירה קרן שמש את הצלע החיצונית הדרום-מזרחית, וחודרת דרך החלון הקבוע בה ודרך החלון הפונה אל החצר הפנימית. על המסגרת שמשמאל לשער הכניסה מפוסלים שמונה פרחים שבכל אחד מהם ארבעה עלי כותרת. שמונה פרחים אחרים מופיעים במסגרת התחתונה של השער. שמונה עלים מעטרים את כותרות העמודים בחדרים, וכך גם על חלק מאבני הראשה בקשתות שבתקרות החדרים. אם לא די בכל אלה, קו האורך שבו שוכן המבנה, שנקבע מאות שנים לאחר שהוקם, הוא 16°16′16′′ מזרח. המצודה הוכרה כאתר מורשת עולמית בשנת 1996.

עריכה | תבנית | שיחה
2
דיוקן ויליאם פיט הבן
דיוקן ויליאם פיט הבן

ראש הממשלה הצעיר ביותר בתולדות בריטניה היה ויליאם פיט הבן. פיט, בנו של ויליאם פיט האב, שהיה ראש הממשלה בעצמו, מונה בפעם הראשונה לתפקיד בשנת 1783, בהיותו בן 24 שנים ו-205 ימים. כהונתו הראשונה נמשכה 17 שנים, ולאחר הפסקה של שלוש שנים מונה שנית לתפקיד. לאורך השנים, נאלץ פיט להתמודד עם גירעון תקציבי ענק ממלחמת העצמאות של ארצות הברית, עם ניהול המלחמות הנפוליאוניות ועם מחלת הנפש של המלך ג'ורג' השלישי. בסופו של דבר, פיט חלה במחלת שיגדון תורשתית ונפטר בגיל 47 בלבד, בעודו מכהן כראש ממשלה.

עריכה | תבנית | שיחה
3
קומודוס
קומודוס

קומודוס, בנו של הקיסר והפילוסוף מרקוס אורליוס, שלט ברומא משנת 180 עד שנת 192. הוא מסמל את סיומה של תקופת "חמשת הקיסרים הטובים" שהרחיבו וביססו את הקיסרות הרומית, ואת תחילת שקיעתה של האימפריה. שגעון הגדלות שלו הביא אותו להכריז על עצמו כמייסד רומא, לשנות את שמה ל"קולוניה קוֹמוֹדיאנה", את שם הצבא ל"הצבא הקומודיאני", לקרוא את כל חודשי השנה על 12 שמותיו ועוד שגיונות.

עריכה | תבנית | שיחה
4
דגל צרפת
דגל צרפת

דגל צרפת הוא דגל טריקולור עם שלושה פסים אנכיים בצבעים כחול (בצד התורן), לבן ואדום. תחילה היו שלושת הפסים ברוחב שונה, בנימוק שלו היו ברוחב שווה אזי הפס האמצעי הלבן היה נראה רחב יותר לעין האנושית, משום שהוא בהיר יותר. קיסר צרפת נפוליאון שינה את הדגל לפסים שווי רוחב, אך הצי הצרפתי ממשיך להשתמש בדגל שבו לפסים רוחב שונה.

עריכה | תבנית | שיחה
5
תוואי האוריינט אקספרס השונים לאורך השנים
תוואי האוריינט אקספרס השונים לאורך השנים

האוריינט אקספרס הייתה רכבת נוסעים מהודרת, שפעלה במשך קרוב למאה שנה בין פריז שבצרפת לאיסטנבול שבטורקיה. עד הפעלת הקו הייתה הנסיעה בין אירופה לאימפריה העות'מאנית איטית ומסובכת כיוון שבכל מדינה הייתה רשת מסילות ברזל נפרדת לאורך המסלול. הנוסעים נאלצו לרדת מהרכבת במעבר הגבול ולעבור לרכבת אחרת. גם לאחר פתיחת קו האוריינט אקספרס ב-1883 עדיין נאלצו הנוסעים לרדת פעמיים מהקרונות במהלך הנסיעה ולהשתמש במעבורות לחציית מעברי מים. בפעם הראשונה בחציית נהר הדנובה, ובפעם השנייה בחציית הים השחור לאחר שהרכבת עצרה בתחנה הסופית בוורנה שבבולגריה. רק ב-1906 נסלל קו רציף לאיסטנבול, "סימפלון אוריינט אקספרס" שעבר במנהרת סימפלון מתחת להרי האלפים.

עריכה | תבנית | שיחה
6
נויזידלרזה
נויזידלרזה

נוֹיזִידלֶרזֶה היא ימה המשתרעת על שטח של כ-320 קמ"ר באוסטריה ובהונגריה, אך שטחה נתון לשינויים קיצוניים הנובעים משינוי בגובה מפלס מימיה, לעיתים ללא קשר למשטר המשקעים באזור. מאז שנוצרה לקראת סופו של עידן הקרח האחרון, התייבשה הימה מספר פעמים לחלוטין. היא נעלמה בין 1740 ל-1742. לאחר מכן, ב-1768 התפשטה לשיא שטחה המתועד וכיסתה שטח של 515 קמ"ר, ובשנת 1811 שבה ונעלמה לתקופה של שנתיים. כיום מווּסת מפלס מימיה על ידי סכר בדרום הימה, בפיקוח ועדה משותפת של אוסטריה והונגריה. הימה מוכרזת מאז שנת 2001 כאתר מורשת עולמית.

עריכה | תבנית | שיחה
7
מריה תרזה
מריה תרזה

מריה תרזה הייתה ארכי-דוכסית אוסטריה‎‎ ומלכת בוהמיה והונגריה בין 1740 ו-1780. היא רחשה לנתיניה היהודים שנאה עמוקה ודיכאה אותם. בשנת 1744, בעיצומו של החורף העז, פרסמה מריה תרזה צו מלכותי שגזר גירוש מיידי על כל יהודי פראג ובודה. המגורשים פנו אל הנגיד היהודי יהודה ברוך, שהיה בנקאי הארמון של הסולטאן העות'מאני מהמוט הראשון, וביקשו לקבל אזרחות עות'מאנית. כאשר שמע הסולטאן על הגירוש, שלח אולטימטום למלכה להחזירם לבתיהם. מריה תרזה נרתעה מהאיום והביעה את התנצלותה בפני הסולטאן. היא טענה כי "נפלה אי הבנה" ומיהרה להשיב את היהודים, אותם נהגה לכנות "מגפה", אך לא לפני שאילצה אותם לשלם קנס הגון לאוצר המלוכה.

עריכה | תבנית | שיחה
8
מיקום איי סבאלברד
מיקום איי סבאלברד

הארכיפלג הנורווגי סבאלברד מכיל את היישוב העירוני הצפוני ביותר על פני כדור הארץ - לונגיירביאן. את היישוב משרת שדה התעופה הצפוני בעולם שיש אליו טיסות מסחריות סדירות, נמצאת בו תחנת האוטובוס הצפונית בעולם, הספרייה הציבורית הצפונית בעולם, ועוד שירותים שונים הנושאים בתואר המכובד. בכל איי סבאלברד נדרשים התיירים והתושבים המעוניינים לצאת מחוץ לתחומי היישובים לשאת רובים מחשש לתקיפה של דובי קוטב הנפוצים באיים. עם זאת, קיימים חוקים נוקשים בקשר לירי בדובים, והוא מותר אך ורק במצב של סכנת חיים, ורק אחרי הפחדה וירי באוויר.

עריכה | תבנית | שיחה
9
לואי האחד עשר מלך צרפת
לואי האחד עשר מלך צרפת

לואי האחד עשר מלך צרפת פחד ממזל רע. הוא מעולם לא שב ללבוש את הבגד שהיה לגופו בזמן שהודיעו לו ידיעה רעה, ולא לרכוב על סוס שעליו רכב באותו הרגע, ואף פקד לכרות חלק מן היער של לוֹ‏ש, בו הובאה אליו הידיעה על מותו של בן שזה עתה נולד. הדבר לא הועיל, וחמישה משמונת ילדיו מתו בינקותם.

עריכה | תבנית | שיחה
10
ג'ירולמו קרדאנו
ג'ירולמו קרדאנו

ג'ירוֹלָמוֹ קַרדָאנוֹ היה מתמטיקאי, פילוסוף, רופא, אסטרולוג וממציא בן המאה ה-16, ששמו יצא לפניו ברחבי אירופה. לקרדאנו הייתה חולשה מיוחדת להימורים, והוא הקדיש לעניין זה כמה שנים מחייו. קרדאנו כתב למעלה ממאה ספרים, וייחד אחד מהם ליסודות תורת ההסתברות, שהוא היה ממפתחיה. בפרקים הראשונים של הספר, שאינו עוסק במתמטיקה טהורה בלבד, מספק קרדאנו עצות למהמרים במשחקי קובייה ובמשחקי קלפים. מקום מיוחד הקדיש קרדאנו לתיאור מפורט של שיטות רמאות במשחקי מזל.

עריכה | תבנית | שיחה
11
גריגורי פרלמן
גריגורי פרלמן

גריגורי פרלמן הוא מתמטיקאי יהודי, יליד סנקט פטרבורג, שפרסם בשנת 2002 הוכחה להשערת פואנקרה. השערה חשובה זו, השייכת לתחום הטופולוגיה, נוסחה על ידי אנרי פואנקרה ב-1904, ונבחרה בשנת 2000 על ידי מכון קליי למתמטיקה כאחת משבע בעיות המילניום שפתרונן מזכה בפרס של מיליון דולר. פרלמן בחר לפרסם את ההוכחה שלו, שהשערת פואנקרה היא מקרה פרטי שלה, דווקא באינטרנט ולא בכתב עת שעובר ביקורת עמיתים, ובכך ויתר על הפרס. התכחשותו לממסד המדעי נמשכה כשסירב לקבל את מדליית פילדס, המוענקת אחת לארבע שנים, והיא הפרס החשוב והמכובד ביותר בענף המתמטיקה.

עריכה | תבנית | שיחה
12
מגדל אייפל
מגדל אייפל

מגדל אייפל הוא מבנה פלדה קל, שעשוי בתצורת מסבך, עובדה שמקנה חוזק תוך שימוש חסכוני בחומר. הלחץ שהוא מפעיל על יסודותיו דומה ללחץ שמפעיל אדם היושב בכיסא. משקלו של שלד הפלדה כ-7,300 טון בלבד, פחות ממשקל האוויר שמוכל בגליל שמכיל את המגדל – כ-10,084 טון. המגדל נצבע מחדש מדי חמש שנים ולשם כך יש צורך בחמישים טון צבע.

עריכה | תבנית | שיחה
13
סרטן הנחלים, אחד ממרכיבי המאכל לופאדוטמאכוס...פטריגון
סרטן הנחלים, אחד ממרכיבי המאכל לופאדוטמאכוס...פטריגון

לופאדוטמאכוס...פטריגון הוא שמו היווני של מאכל דמיוני המוזכר בקומדיה "מהפכת הנשים" מאת המחזאי היווני אריסטופנס. מילה זו, שאורכה 170 אותיות ויש בה 70 הברות, היא המילה הארוכה ביותר בספרות. אריסטופנס בנה אותה מצירוף של 27 מילים קצרות יותר שעוסקות במזונות שונים ובהם קיכלי, תרנגולת, ארנבת וסרטן הנחלים. שיטה זו של בניית מילים הומוריסטיות נמצאת עדיין בשימוש, וכך נבנתה המילה סופרקאליפרג'ליסטיקאקספיאלידושס המופיעה בסרט הקולנוע "מרי פופינס". כיום המאכל שהמציא אריסטופנס אינו נושא עוד בתואר "המילה הארוכה בעולם". שמו הכימי של החלבון טיטין, החלבון הגדול ביותר הידוע שמורכב מ-26,926 חומצות אמינו, בנוי מתיאור המבנה שלו הכולל חומצות אמינו אלו, ואורכו 189,819 אותיות.

עריכה | תבנית | שיחה
14

ב-1948 התחרה רוכב האופניים האיטלקי ג'ינו ברטלי בטור דה פראנס. גילו היה 34 - גיל מבוגר לזכייה בתחרות, וסיכוייו לזכות הוערכו כנמוכים. ברטלי פיגר ב-20 דקות אחרי המוביל לפני קטע קשה במיוחד, שבו היה צריך להתחרות למחרת, בסביבת העיר קאן. אז קיבל שיחת טלפון מראש ממשלת איטליה, אלצ'ידה דה גאספרי. דה גאספרי סיפר לו כי נעשה ניסיון התנקשות בפלמירו טוליאטי, מזכיר המפלגה הקומוניסטית האיטלקית, כי פרצו באיטליה מהומות, וכי איטליה עומדת אולי על סף מלחמת אזרחים. דה גאספרי ביקש מברטלי להתאמץ במיוחד ולנצח בקטע המרוץ של קאן, ובכך להסיט את תשומת לב הציבור האיטלקי מהבעיות הפנימיות. ברטלי הבטיח לדה גאספרי כי יזכה במרוץ כולו, ואכן עמד בדיבורו. למרות השביתה הכללית שפרצה בעקבות ניסיון ההתנקשות, נרגעו הרוחות באיטליה, ויש שייחסו זאת לניצחונו המרשים של ברטלי.

עריכה | תבנית | שיחה
15
מפולת שלגים בהימליה ליד הר האוורסט
מפולת שלגים בהימליה ליד הר האוורסט

במלחמת העולם הראשונה נהרגו כ-50,000 חיילים בחזית האיטלקית-אוסטרית בהרי האלפים בעקבות מפולות שלגים. חלק גדול מהמפולות נגרמו שלא במתכוון כתוצאה מאש ארטילרית שגרמה לאפקט כדור השלג. ב-1949 בוצע הניסוי הראשון לשליטה על מפולות שלגים באמצעות ירי פגזים, באתר סקי ליד סולט לייק סיטי שבארצות הברית. למרות הסיכונים בשימוש בתחמושת צבאית, שיטה זו משמשת באופן יומיומי להגנה על כבישים, עיירות ואתרי סקי רבים מפני מפולות שלגים.

עריכה | תבנית | שיחה
16
בל הצעיר מדגים את הפטנט החדש שלו - הטלפון, 1876
בל הצעיר מדגים את הפטנט החדש שלו - הטלפון, 1876

בשנת 1854 המציא אנטוניו מאוצ'י, מהגר איטלקי שחי בארצות הברית, מכשיר דמוי טלפון שאפשר לו לתקשר בין קומות בביתו, אך הוא לא רשם פטנט על המצאתו. בשנת 1876 הקדים אותו אלכסנדר גרהם בל ורשם פטנט על הטלפון שהוא המציא, מה שגרם להכרה בו כממציא הבלעדי של הטלפון במשך יותר ממאה שנה בכל מקום למעט איטליה. ב-16 ביוני 2002 הכיר בית הנבחרים האמריקני בחלקו של מאוצ'י בהמצאת הטלפון.

עריכה | תבנית | שיחה
17

פרישתו של בנדיקטוס השישה עשר מתפקיד האפיפיור, בשנת 2013, הוצגה כתקדים. למעשה היא הייתה התפטרות ראשונה מתפקיד זה לאחר יותר מ-600 שנה. בימי הביניים התפטרויות והדחות אפיפיורים היו נפוצות יותר. בנדיקטוס התשיעי, למשל, שימש בתפקיד בשלוש תקופות נפרדות בין השנים 1023 ל-1048. את התפקיד קיבל לראשונה בערך בגיל 19, לאחר שאביו קנה אותו עבורו תמורת כסף. ב-1044 הודח בנדיקטוס התשיעי, ותחתיו התמנה כאפיפיור סילבסטר השלישי. ב-1045 שב בנדיקטוס והדיח את סילבסטר, אך לאחר כחודש מכר את התפקיד לסנדקו תמורת כסף. לאחר כמה שנים, במהלכן ניסה לתפוס שוב את התפקיד ונכשל, הצליח לתפוס שוב את הארמון האפיפיורי ולשלוט בו במשך כשמונה חודשים עד שגורש ממנו על ידי חיילי האימפריה הרומית הקדושה.

עריכה | תבנית | שיחה
18
דגל הקרנטינה המונף על כלי שיט שנמצאים בקרנטינה
דגל הקרנטינה המונף על כלי שיט שנמצאים בקרנטינה

ההסגר הוא כלי שכיח להתמודדות עם התפרצות מגפות. בעשורים האחרונים נעשה בו שימוש נרחב במסגרת מגפת הסארס (2002–2003) וכן במאבק בפַּנדֶמיית הקורונה (2019–2020). ואולם ההסגר שימש עוד מימים ימימה ככלי לצמצום ההדבקה במחלות, מאות שנים לפני גילוי החיידקים והנגיפים. למשל, עוד במאה ה-14, עם פרוץ המגפה השחורה, נקבע על ידי הרשויות בוונציה הסגר על מלחים. כל צוות מלחים חויב בהסגר על ספינתו לתקופה של ארבעים ימים, בטרם יוכל לרדת לחוף. למעשה, המקור האטימולוגי של המילה "הסגר" באנגלית ובשפות נוספות – Quarantine – הוא במילה האיטלקית Quarantino, שפירושה "ארבעים".

עריכה | תבנית | שיחה
19 בשנת 1961 חצה אזרח ישראלי בשם מרדכי לוק, את גבול רצועת עזה, לתחומי מצרים. לוק הצטרף לשירותי המודיעין המצרי, שאימנו אותו כסוכן מודיעין מצרי שיאסוף מידע על ישראל, ושלחו אותו לרומא, איטליה כבסיס לפעולותיו. כאשר חשדו המצרים כי לוק הוא סוכן כפול, זימנו אותו לפגישה בבית קפה ברומא ב-17 בנובמבר 1964, שם סיממו אותו והביאו אותו לשגרירות המצרית. בשגרירות הרדימו את לוק, והכניסו אותו למזוודה בצורת ארגז גדול, בעודו קשור לכיסא, ראשו נתון בקסדה המחוברת לדופן המזוודה ורגליו בנעליים שהודבקו לרצפת המזוודה. הניסיון להבריח את המזוודה לקהיר דרך נמל התעופה לאונרדו דה וינצ'י כ"מזוודה דיפלומטית", שזוכה לחסינות דיפלומטית ועל כן עוברת את המכס ללא בדיקה וחיפוש, כמעט שצלח. אולם בדרכה אל המטוס החלו לבקוע מן המזוודה צעקות "עזרו לי! הצילו אותי!" באיטלקית, מה שהוביל לתפיסת המזוודה על ידי המשטרה האיטלקית, לא לפני מרדף אחר דיפלומטים מצרים שליוו את הארגז וניסו לברוח עמו לאחר שהחלו הצעקות. הפרשה זכתה לכותרות בארץ ונודעה בשם פרשת האיש במזוודה. עריכה | תבנית | שיחה
20
סירה משייטת בנהרות הקרח של גרינלנד
מעיין מים חמים באיסלנד

איסלנד היא מדינת אי באוקיינוס האטלנטי, וגרינלנד הוא אי סמוך. פירוש השם "איסלנד" הוא "ארץ הקרח" אך בפועל רק 11% משטח האי הוא קרח, ואילו פירוש השם "גרינלנד" הוא "ארץ ירוקה", אך בפועל כ־84% משטח האי מכוסה קרח בדרך כלל. שמה של איסלנד ניתן לה על ידי פלוקי וילגרד'ארסון, שקרא לה על שם גושי קרח שראה בפיורד שלידו, ואילו שמה של גרינלנד ניתן לה על ידי אייריק תורוואלדסון, שקרא לה כך במטרה למשוך מתיישבים לאי.

עריכה | תבנית | שיחה
21
אייאפיאטלאייקוטל
אייאפיאטלאייקוטל

אייאפיאטלאייקוטל הוא קרחון בדרום איסלנד, שבמרכזו הר געש פעיל המתפרץ באופן תדיר יחסית מאז סוף עידן הקרח. פסגתו מגיעה לגובה של כ-1,666 מטר, קוטר הקלדרה בראש הר הגעש: כ-4-3 ק"מ והקרחון שבמרכז ההר מכסה שטח של כ-100 קמ"ר. שוליו הדרומיים של הקרחון היוו בעבר את קו החוף של איסלנד, אך כתוצאה מנסיגת קו המים נחשף שטח קרקעי נוסף וקו החוף התרחק בכ-5 ק"מ דרומה. ההתפרצות האחרונה של הר הגעש אירעה באמצע אפריל 2010, וענן אפר געשי שהעלתה לאטמוספירה גרם להפרעות קשות בתנועה האווירית מעל צפון-מערב אירופה.

עריכה | תבנית | שיחה
22
הלוגו של יום החלפת כיוון התנועה בשוודיה

בשלהי המאה ה-18, כיוון התנועה בכבישי ארצות הברית וקנדה היה תלוי מדינת משנה. הדבר יצר מערכת כבישים עם כיווני תנועה מגוונים, והקשה מאוד את על הנהיגה שם. בסופו של דבר, כל צפון אמריקה עברה לנהיגה בימין הדרך. תהליך דומה עבר על אירופה. אפילו גיברלטר, שהיא מושבה בריטית קטנה, עם גבול יבשתי עם ספרד, עברה לנהיגה מימין. כיום, האזורים היחידים באירופה, בהם נוהגים בשמאל הדרך הם קפריסין, מלטה, אירלנד ובריטניה (למעט גיברלטר) – חלק ממדינות האי של אירופה. גם רוב הדוגמאות האחרות בעולם, לאזורים בהם כיוון הנהיגה שונה מזה של שאר השכנים, הן מדינות אי. אם כי למרות שלאיים אין כבישים משותפים עם שכניהם, היו מקרים, כמו זה של איסלנד וסמואה, שבהם המחוקקים החליטו לשנות את כיוון התנועה גם במדינות כאלו. מחוקקי סמואה שינו את כיוון התנועה לשמאל, כי זול יותר לאזרחיהם לייבא מכוניות משומשות ממדינות, בהן המכוניות מותאמות לנהיגה בצד זה.

עריכה | תבנית | שיחה
23
שטר של 20 פרנק שווייצריים
שטר של 20 פרנק שווייצריים

לשווייץ יש ארבע שפות רשמיות: גרמנית – ש-63% מאזרחיה דוברים ניבים שלה כשפות אם, צרפתית – ש-19% מאזרחיה דוברים כשפת אם, איטלקית – שבערך 4% מאזרחיה דוברים ניבים שלה כשפת אם, ורומאנש – שפתות מאחוז מאזרחיה דוברים ניבים שלה כשפת אם. לבד מארבע השפות הרשמיות, יש עוד שפות, שאזרחי שווייץ מדברים מזה מאות רבות של שנים, כמו הפרנקו-פרובנסאלית. על שטרות הכסף, שמוציאה ממשלת שווייץ (בתמונה), מופיעים הדפסים בארבע השפות הרשמיות. אך על בולי הדואר אין מקום להדפיס בארבע שפות, והדפסה רק באחת מהן תפגע במעמד האחרות. לכן על כל בוליה של שווייץ מצוינת המילה הלווטיה (Helvetia), שהיא שם המדינה בלטינית – שפה, שספק אם יש אזרח שווייצרי כל שהוא, שדובר אותה כשפת אם.

עריכה | תבנית | שיחה
24
החותם של קרל השביעי
החותם של קרל השביעי

למרות שמו המרמז על שושלת מלכים, למלך שוודיה קרל השביעי, שמלך במאה ה-12, לא קדמו מלכים בשם קרל. ששת ה"קרלים" הקודמים היו דמויות בדיוניות בספרו של הסופר השוודי יוהאנס מגנוס, בן המאה ה-16, אשר כתב בספרו "Gothorvm sveonvmqve historia" היסטוריה בדיונית לחלוטין של ממלכת שוודיה, כביכול מאז גירוש אדם וחוה מגן עדן. הטעות השתרשה לדמותו ההיסטורית האמיתית של קרל סוורקסון, ועל כן הוא מכונה קרל השביעי על ידי ההיסטוריונים. מלכי שוודיה לא השתמשו במספר סידורי של השליט עד המאה ה-16.

עריכה | תבנית | שיחה
25
טרמוליט
טרמוליט

טרמוליט הוא מינרל בצבע לבן, אחד מסוגי האזבסט ששימש בעבר כחומר מבודד, עד שנתגלה כי שאיפת הסיבים מהם הוא מורכב גורמת למחלות שונות כדוגמת סרטן הריאה. את השם למינרל קבע בשנת 1789 הרוקח השווייצרי יוהאן הפּפְנר, על שם המקום בו ידע כי נתגלה לראשונה, עמק טרמולה (Val Tremola) שנמצא דרומית למעבר סנקט גוטהרד בקנטון טיצ'ינו שבשווייץ. אולם מחקרים מודרניים גילו שבעמק טרמולה אין ולא היה אי פעם טרמוליט. הסתבר שהפּפְנר לא מצא בעצמו את המינרל אלא רכש אותו מסוחר שסיפר לו כי מקור המינרל בעמק זה. ניתוח כימי של דגימות של טרמוליט מתקופתו של הפּפְנר המצויות במוזיאונים לטבע בלוזאן ובז'נבה גילו שמקורם האמיתי הוא באזור קמפוֹלוּנגוֹ (Campolungo) הנמצא דרומית לעמק טרמולה.

עריכה | תבנית | שיחה
26
מפת יוון
מפת יוון

בחג הפסחא של שנת 1847 אסרה ממשלת יוון לקיים את מנהג שריפתה הטקסית של תמונת יהודה איש קריות באתונה, וזאת לבקשת נציג משפחת רוטשילד היהודית ששהה אז בעיר. בתגובה פתח ההמון במהומות אנטישמיות, שבמסגרתן בזזו ושרפו את ביתו של סוחר יהודי אזרח בריטניה בשם דוד פסיפיקו. הפרעות הביאו למצור ימי של ממשלת בריטניה על יוון שנמשך חודשיים, וכמעט הביא למלחמה בין בריטניה, יוון, רוסיה וצרפת. המצור נפסק רק לאחר שממשלת יוון שילמה לפסיפיקו פיצויים על רכושו.

עריכה | תבנית | שיחה
27
הורטי בתמונה מ-1921
הורטי בתמונה מ-1921

במשך עשרים וארבע שנים, בין 1920-1944, נשלטה הונגריה, שהינה מדינה ללא מוצא לים מאז נחתם חוזה טריאנון, בידי האדמירל מיקלוש הורטי. תארו של הורטי היה "עוצר", אך למדינה לא היה כל מלך שלמענו שמר הורטי על סמכויותיו, מאחר שמלך הונגריה האחרון, קארוי הרביעי, נאלץ להתפטר. האדמירל הורטי היה לעוצר ללא מלך, אשר שלט על מדינה ללא מוצא לים.

עריכה | תבנית | שיחה
28
דגל ליכטנשטיין
דגל ליכטנשטיין

דגל ליכטנשטיין שונה בשנת 1937 והוסף לו כתר לאחר שמשלחת המדינה לאולימפיאדת ברלין גילתה במקרה בזמן המשחקים שדגל המדינה זהה לדגל האיטי.

עריכה | תבנית | שיחה
29
אספת הנבחרים באיידסוול, 1814
אספת הנבחרים באיידסוול, 1814

נורווגיה היא הישות המדינית המודרנית היחידה בעולם שבה מבצעים שינוי חקיקה בשפה מתה. חוקת נורווגיה שנחתמה ב-17 במאי 1814, לאחר 250 שנות איחוד עם דנמרק, נכתבה בשפה המקובלת אז לכתיבת מסמכים רשמיים, השפה הדנית. במאתיים השנים שעברו מאז, השתנתה השפה הדנית, ואילו הנורווגים פיתחו שתי צורות כתיבה – נורווגית ספרותית ונורווגית חדשה – אבל מסיבות שונות הוחלט לא לתקן את השפה בה כתובה החוקה. יוצא אפוא שאת השינויים והתוספות בחוקה, המבוצעים מדי פעם, נאלצים המחוקקים לכתוב בדנית עתיקה, שפה שכיום איש אינו דובר.

עריכה | תבנית | שיחה
30
דגל אנדורה, דוגמה לאוניה פרסונלית
דגל אנדורה, דוגמה לאוניה פרסונלית

אוּניה פרסונלית הוא מונח מתחום מדעי המדינה, שמקורו במילה האנגלית Union (איחוד). מדובר במצב בו שתי ישויות או יותר הנחשבות במשפט הבינלאומי למדינות שונות וריבוניות, מגדירות אדם אחד המשמש ראש לשתיהן, בעוד שגבולותיהן, חוקיהן והאינטרסים שלהן נותרים שונים. כך למשל היא אנדורה, בה נשיא צרפת (ולפניו מלך צרפת) הוא גם שליטה (כנסיך-שותף, יחד עם הבישוף של אורז'יי שבספרד). מקרה אחר הוא ממלכות חבר העמים הבריטי כמו אוסטרליה או קנדה, שבראשן עומדים מלכי הממלכה המאוחדת, גם אם לתפקיד סמכויות טקסיות בלבד.

עריכה | תבנית | שיחה
31
דיוקנו של פרדיננד הראשון, מלך רומניה
דיוקנו של פרדיננד הראשון, מלך רומניה

חוקת רומניה אסרה על מלכיה, החל ממייסד השושלת, הגרמני קרול הראשון, לשאת נשים בנות רומניה. מטרת האיסור הייתה למנוע מעורבות בית המלוכה בתככים שבין משפחות הבויארים הרומנים. יורש העצר של קרול, פרדיננד הראשון, בעידוד המלכה הסופרת אליסאבטה, התיידד מאוד עם בת אצולה רומנייה בשם אלנה וקרסקו וביקש לשאת אותה לאישה. בתגובה, הגלה המלך קרול את אלנה לאיטליה, את אשתו, שעודדה את הקשר, לעיר הולדתה בגרמניה ואת יורש העצר שלח להסתובב ברחבי העולם עד שימצא לו כלה בת אצולה, שאינה רומנייה. לבסוף נישא פרדיננד לדודניתו הנסיכה מריה מאדינבורו, נכדתה של ויקטוריה, מלכת הממלכה המאוחדת.

עריכה | תבנית | שיחה
32
פורטרט של סבשטיאו, מלך פורטוגל
פורטרט של סבשטיאו, מלך פורטוגל

סבשטיאו הראשון, מלך פורטוגל, נעלם במהלך קרב אל-קסר אל-כביר בצפון מרוקו, ב-4 באוגוסט 1578. היעלמותו של המלך גרמה למשבר הנהגה בפורטוגל, וכתוצאה מכך היא נכבשה בידי פליפה השני, מלך ספרד. שלטון ספרד בכלל חצי האי האיברי הסתיים רק בשנת 1640, במהלך מלחמת שלושים השנים. בפולקלור הפורטוגלי קיימת אגדה שלפיה המלך הנעלם יחזור ויושיע את עמו בשעותיו הקשות.

עריכה | תבנית | שיחה
33
זהירות טרולים בדרך
זהירות טרולים בדרך

תמרור משמש לרוב כשלט הנחיה ואזהרה לנהגים. במדינות רבות בעולם, בהן מסתובבות חיות בר בסמוך לכבישים נהוג לשים תמרור המזהיר מפגיעה בהן. כך למשל באוסטרליה ישנו תמרור המזהיר מקנגורו חולף, ואילו בשוודיה יש תמרור המתריע מפגיעה באייל קורא. בנגב שבישראל יש תמרור המזהיר את הנהגים מהיתקלות בגמלים של בדואים מקומיים שעלולה להיות קטלנית לכל המעורבים בתאונה, וכן תמרורים בשומרון ובגליל, המתריעים מפני צבאים חולפים. אולם, התמרור המוזר ביותר ממין זה מצוי בטרולסטיגן שבנורווגיה. על הכביש שנבנה ב-1936 בהוראת המלך הוקון השביעי, הוצב תמרור, היחידי בעולם, המתריע בפני טרולים המתרוצצים באופן חופשי באזור.

עריכה | תבנית | שיחה
34
צלחת ובה ממליגה
צלחת ובה ממליגה

ממליגה היא מאכל רומני נפוץ העשוי מקמח תירס, אשר מוגש כדייסה מוצקה למדי. בעבר שימש מאכל זה גם כתחליף ללחם לעניים. ממליגה היא מאכל אופייני לרומניה שמתקשר איתה מיידית בתודעה. פחות ידוע שמאכל זה היה נהוג אצל הרומנים גם לפני גילוי אמריקה, בטרם הובא התירס לאירופה. הרומנים אכלו ממליגה עשויה מקמח דוחן, אך התירס דחק בהדרגה את הדוחן מהצלחות הרומניות.

עריכה | תבנית | שיחה
35
אולר צבאי שווייצרי
אולר צבאי שווייצרי

הפעם האחרונה שבה השתתפה שווייץ בעימות צבאי הייתה בשנת 1798 בעת שכבש נפוליאון בונפרטה חלקים ממנה, ומאז קונגרס וינה בשנת 1815 היא מוכרת כמדינה נייטרלית וחסרת אויבים. בשל כך גופים בינלאומיים רבים, כמו של האו"ם והצלב האדום, קבעו את מרכזם במדינה והבנקים השווייצריים זכו במוניטין של מקומות בטוחים לשמירת כספים. למרות זאת, בשווייץ עדיין מונהג גיוס חובה לצבא הסדיר ולמערך המילואים והיא בעלת הצבא השני בגודלו בעולם, ביחס לגודל האוכלוסייה. שווייץ גם לא חדלה מלהיות המאבטחת הצבאית של קריית הוותיקן, למרות ההסכמים הלטרניים בין הוותיקן לבין איטליה משנת 1929, שהפכו גם קריה זו לטריטוריה חסרת אויבים. המשמר השווייצרי אמון על תפקיד זה משנת 1526, שבה הצילו שכירי חרב שווייצריים את האפיפיור קלמנס השביעי.

עריכה | תבנית | שיחה
36
ויקטוריה, נסיכת שוודיה
ויקטוריה, נסיכת שוודיה

ויקטוריה נסיכת שוודיה, בתו הבכורה של מלך שוודיה קרל השישה עשר גוסטב, הוכרזה עם לידתה בשנת 1977 כיורשת העצר של הממלכה. תואר זה נלקח ממנה עם לידתו של אחיה קרל פיליפ בשנת 1979 בשל חוק העדפת הבן הבכור בירושת המלוכה. אך לאחר שבעה חודשים נוספים, חזר אליה התואר, לאחר שממשלת שוודיה שינתה את חוק ירושת המלוכה, כך שניתן שוויון גמור בין נשים לגברים. שוודיה היא המדינה הראשונה בעולם שחקקה בחוק שוויון כזה. נורווגיה לעומתה, ששינתה את חוקי הירושה שלה בשנת 1990, לא שינתה אותם למפרע, ולכן יורש העצר, הנסיך הוקון לא איבד את תוארו לאחותו הגדולה הנסיכה מרתה לואיז.

עריכה | תבנית | שיחה
37
אלפונסו השלושה עשר
אלפונסו השלושה עשר

לאחר מותו של אלפונסו השנים עשר מלך ספרד בשנת 1885, בלא שהותיר בן זכר, שימשה בתו, הנסיכה מרסדס, נסיכת אסטוריאס בת החמש, מלכה בפועל במשך שישה חודשים, עד הולדת אחיה, שהוכתר מיד עם לידתו למלך אלפונסו השלושה עשר (בתמונה). לאחר מחאה של בני עמו נגד המשטר המלוכני ובעד הקמת רפובליקה, יצא אלפונסו השלושה עשר לגלות. עם מותו של פרנקו, הושבה המלוכה לספרד, ונכדו של אלפונסו השלושה עשר, חואן קרלוס הראשון, הוכרז כמלך ב-22 בנובמבר 1975.

עריכה | תבנית | שיחה
38
סמיון השני
סמיון השני

סימאון השני היה הצאר האחרון של בולגריה. הוא עלה לשלטון ב-23 באוגוסט 1943 לאחר מות אביו, ומלך עד 19 בספטמבר 1946, עת בוטלה המלוכה בבולגריה במשאל עם. בשנת 2001 נבחר לתפקיד ראש ממשלת בולגריה וכיהן בתפקיד עד 2005. בכך הפך לאחד משני המונרכים היחידים בהיסטוריה אשר נבחרו בבחירות דמוקרטיות להנהגת מדינתם לאחר שאיבדו את כס מלכותם. המנהיג השני הוא מלך קמבודיה לשעבר נורודום סיהאנוק.

עריכה | תבנית | שיחה
39
חיילי המשמר השווייצרי
חיילי המשמר השווייצרי

ה"צבא" של קריית הוותיקן, המדינה שנמצאת בתוך העיר רומא ושטחה הוא הקטן בעולם, מורכב מנוצרים קתולים תושבי שווייץ שגובהם חייב להיות 1.74 מטרים לפחות. בניגוד לדעה הרווחת, המדים הרשמיים של חיילי המשמר השווייצרי לא עוצבו על ידי מיכלאנג'לו בואונרוטי, אלא על ידי מפקד המשמר בשנת 1914, וזאת בהשפעת ציורים מתקופת הרנסאנס.

עריכה | תבנית | שיחה
40

מעצבי דגל קפריסין נמנעו במכוון משימוש בכחול ואדום (הצבעים של דגלי יוון וטורקיה), במטרה שלא לגרום למתח מיותר בין שני העמים המתגוררים באי. המפה בדגל בצבע נחושת, המסמל את שכבת הנחושת והעופרת הנמצאים על האי.

עריכה | תבנית | שיחה
41
התאומים קצ'ינסקי בפגישה עם האפיפיור בנדיקטוס ה-16 ב-2006
התאומים קצ'ינסקי בפגישה עם האפיפיור בנדיקטוס ה-16 ב-2006

לך קצ'ינסקי וירוסלב קצ'ינסקי, הם תאומים זהים שכיהנו במקביל כנשיא וכראש ממשלת פולין בין השנים 20062007. אין זה המקרה הראשון שבו בני משפחה אחת משמשים כנשיא וכראש ממשלה במדינה דמוקרטית בעת ובעונה אחת. בין השנים 19942000 כיהנה צ'נדריקה קומרטונגה כנשיאת סרי לנקה, ואמהּ, סירימאבו בנדרנאיקה, כיהנה כראש הממשלה.

עריכה | תבנית | שיחה
42
אחוזת האפיפיור בקסטל גנדולפו על הגבעה
אחוזת האפיפיור בקסטל גנדולפו על הגבעה

קריית הוותיקן היא המדינה הקטנה בעולם מבחינת שטחה, והיא משתרעת על פני שטח של 0.44 קמ"ר בלבד, בליבה של העיר רומא באיטליה. עם זאת, בחזקתה של המדינה נמצאים מספר נכסים אקס-טריטוריאליים, ובהם גם אחוזת האפיפיור בקסטל גנדולפו שמדרום לרומא. האחוזה משתרעת על פני שטח של 0.55 קמ"ר, ולפיכך שטחה גדול מזה של קריית הוותיקן עצמה.

עריכה | תבנית | שיחה
43

אף על פי שממלכת איטליה הייתה חתומה על ברית הגנה עם הקיסרות הגרמנית והאימפריה האוסטרו-הונגרית מאז 1882, בשנת 1902 הגיעה איטליה להבנה סודית עם צרפת לפיה התחייבויותיה כלפי בעלות בריתה בטלות. ואכן, עם פרוץ המלחמה נמנעה איטליה מלהצטרף לבעלות בריתה, וב-23 במאי 1915 אף הכריזה מלחמה על אוסטרו-הונגריה. את אי-הצטרפותה לבעלות בריתה נימקה איטליה בטענה שהן אלה שפתחו במלחמה והברית שעליה חתמה הייתה ברית הגנה.

עריכה | תבנית | שיחה
44
חיילי הצי ההולנדי
חיילי הצי ההולנדי

בשנת 1974 היו הכוחות המזוינים של הולנד לצבא הראשון בעולם שאסר על אפליה כנגד הומוסקסואלים המשרתים בו. כאשר במרץ 2010 ניסה נשיא ארצות הברית ברק אובמה לשנות את המצב בצבא ארצות הברית, שנקט אז במדיניות שמרנית יותר של "אל תשאל, אל תספר", העיד הגנרל האמריקני בדימוס, ג'ון שיהאן, בפני וועדה של הקונגרס, כי האחריות לטבח סרברניצה, רצח עם שאירע ב-1995, בו טבחו סרבים באלפי מוסלמים בבוסניה, היא על צבא הולנד, שהוחלש בשל שירות הומוסקסואלים בו, ובשל כך כשלה היחידה ההולנדית ששמרה על מתחם סרברניצה במניעת הטבח. האמירה זכתה לגינוי נרחב, והשלטונות ההולנדים טענו כי היא "מבישה", ובבחינת "שטות מוחלטת".

עריכה | תבנית | שיחה
45
מפה של מנהרת התעלה
מפה של מנהרת התעלה

ב-1 בדצמבר 1990 נפגשו החופרים מהצד הצרפתי ומהצד הבריטי, שעסקו בחפירת מנהרת התעלה, 40 מטר מתחת לקרקעית תעלת למאנש. היה זה החיבור היבשתי הראשון בין האי הבריטי לאירופה מאז תקופת עידן הקרח האחרון לפני כ-13,000 שנים. חפירת המנהרה הייתה כה מדויקת שכשהחופרים נפגשו הייתה סטייה של שני סנטימטרים בלבד בין המנהרה הצרפתית למנהרה הבריטית.

עריכה | תבנית | שיחה
46
תפוח אדמה שלקה במחלת הכימשון
תפוח אדמה שלקה במחלת הכימשון

רעב תפוחי האדמה הגדול באירלנד או "הרעב הגדול" הוא השם שניתן לרעב ההמוני ששרר באירלנד בין השנים 1846 ו-1849. התנאים לקיומו של רעב במדינה מערב אירופית באמצע המאה ה-19 נוצרו בחמישים השנה שקדמו לרעב, ומחולליהם היו המדיניות הכלכלית של ממלכת בריטניה הגדולה (אשר אירלנד הייתה חלק ממנה), שיטות חקלאיות כושלות, והופעת הכימשון, פרוטיסט שהרס את יבול תפוחי האדמה שהיה מקור מחייתם של רוב תושבי האי.

תוצאותיו המיידיות של הרעב נמשכו עד 1851, ובשנים שבין אלו מיוחסות בין 750 אלף למיליון מיתות לרעב. מספר דומה של אנשים היגרו מן האי לאנגליה, לארצות הברית, לקנדה ולאוסטרליה ויצרו שם פזורה אירית. ההשפעה המיידית של הרעב על אירלנד הייתה הרסנית, והתוצאות לטווח רחוק היו כבדות משקל. הן גרמו לשינוי של קבע בתרבות האירית ובמסורת האירית עד היום.

עריכה | תבנית | שיחה
47

קו החוף של נורווגיה משופע בעמקים קרחוניים תלולים המכונים פיורדים. אלה נוצרו במהלך עידן הקרח האחרון, כאשר קרחונים גדשו ערוצי נחלים ושחקו בהדרגה את דפנותיהם. כך התעצב גם הר טורגהאטן, "הכובע המחורר" בנורווגית. הסלעים במרכז ההר נשחקו, בעוד שכבת הסלע הנוקשה יותר בפסגתו עמדה בפרץ. הר זה שימש השראה לעלילה במיתולוגיה הנורדית. על פי האגדה, החור נוצר על ידי חץ ששלח הטרול הסטמאנן לעבר העלמה היפהפייה לקמויה שנמלטה מפניו. מלך הטרולים סומנה השליך את כובעו במסלול החץ והציל את חייה. אז זרחה השמש והכובע הפך להר מחורר במרכזו.

עריכה | תבנית | שיחה
48
שלט המודיע על איסור הכניסה לנשים להר אתוס
שלט המודיע על איסור הכניסה לנשים להר אתוס

הר אתוס הוא הר וחצי אי במקדוניה שבצפון יוון, שבו שוכנת "מדינה נזירית" נוצרית אורתודוקסית, הקיימת למעלה מאלף שנים, וממשיכה ונהנית גם כיום מאוטונומיה בתחומי יוון. הר אתוס כפוף מבחינה רוחנית לפטריארך קונסטנטינופול ובסמכויות החילוניות והאזרחיות בו אוחז מושל מטעם ממשלת יוון. שטח המדינה הנזירית 335 קמ"ר, ובה עשרים מנזרים ועשרות מקומות פרישה אחרים שחיים בהם כ-2,250 נזירים. הכניסה אל המדינה הנזירית אסורה לנשים ולכל בעל חיים ממין נקבה, ולאורך ההיסטוריה ידועים מקרים בודדים בלבד שבהם נשים שהו בחצי האי.

עריכה | תבנית | שיחה
49 "המירוץ לאפריקה", הוא ביטוי המתאר את הקולוניזציה ברחבי יבשת אפריקה על ידי מדינות אירופה החל מסוף המאה ה-19 ועד ראשית המאה ה-20. תהליך זה תרם רבות לעיצובה המדיני של היבשת, ועם סיומו – במחצית המאה העשרים – טבע את חותמו ההיסטורי על פני העולם. בסוף המאה ה-19 הייתה אפריקה האזור הנרחב היחיד בעולם שטרם היה נתון לשליטה אירופית. בעקבות כך החל תהליך של קולוניזציה מואצת של היבשת, שבסופו כל היבשת הייתה תחת שליטה אירופית (למעט אתיופיה וליבריה). בתהליך הקולוניזציה השתתפו הן כוחות קולוניאליים ותיקים: ספרד, פורטוגל, בריטניה וצרפת, והן מדינות שהצטרפו באיחור: איטליה, גרמניה ובלגיה. עריכה | תבנית | שיחה
50
אמון דה ואלירה
אמון דה ואלירה

במהלך מלחמת העולם השנייה נקטה אירלנד באופן רשמי עמדה נייטרלית. יחד עם זאת ניתן לומר כי אהדתה הייתה נתונה לבעלות הברית ודוגמה לכך הוא העיתוי המדויק של הפלישה לנורמנדי, אשר נקבע על פי נתונים מטאורולוגיים שסופקו מתחנות שהוצבו באי האירי. דוגמה נוספת לכך היא שטייסיהן של בעלות הברית, אשר מטוסיהם נפלו באירלנד, הורשו "להימלט" לאירלנד הצפונית. למרות כל זאת, זכור לרעה ביקור התנחומים שערך ראש ממשלת אירלנד, אמון דה ואלירה, אצל השגריר הגרמני בדבלין ומכתב התנחומים שכתב לעם הגרמני עם מותו של אדולף היטלר.

עריכה | תבנית | שיחה
51
מתנדב פרוסי לבוש במדי הפרייקופס
מתנדב פרוסי לבוש במדי הפרייקופס

מקור צבעי השחור-אדום-זהב אשר מהווים את הדגל הגרמני שאוב מצבעי המדים של הליצו פרייקור, כוח מתנדבים פרוסי אשר הוקם ולחם במלחמות הנפוליאוניות. כוח מתנדבים זה, שעל חייליו היה לדאוג לעצמם לציוד ולביגוד, לבש מדים שחורים השזורים בעיטורי דרגה אדומים ובכפתורי פליז זהובים. הצבע השחור נבחר משיקולים פרקטיים שכן שחור היה הצבע היחידי בו ניתן היה לצבוע את בגדי האזרחים בצורה אחידה וללא כל גוון שונה. מתנדבי הכוח, שרובם היו סטודנטים מכל רחבי גרמניה, הפיצו את סכמת הצבעים שזוהתה לאחר המלחמות עם הרעיונות הרפובליקניים והדמוקרטיים שבהם האמינו המתנדבים, ברחבי גרמניה. הנאצים כינו את סכמת הצבעים הזאת בשורת כינויי גנאי כ"שחור-אדום-חרדל" או אף "שחור-אדום-צואה" כלעג לרפובליקת ויימאר אשר קדמה לגרמניה הנאצית.

עריכה | תבנית | שיחה
52
רוריק
רוריק

רוריק, שנחשב למיסדה של רוס של קייב, אינו שוודי. רוריק הגיע מחצי אי בצפון גרמניה, שיושב על ידי הסלאביים המרכז אירופיים, שכינו את עצמם "ואריאגי". פרוש השם הוא "אלו שמבשלים". שמם היה זה, כי הם היו סוחרים, שסחרו ובישלו מלח, למען המסחר.

בערך במאה ה-8, הותקפה עירם על ידי עם סלאבי אחר, ואביהם המלך יצא לשכנע את המצביא שלהם לחתום על הסכם שלום. אך נבגד בידי בני בריתו (דריוויצ'י), שערכו לו מארב והרגו אותו. רוריק, שני אחיו ואמו היו על החומה. אימם הסתירה לשני אחיו הקטנים של רוריק את עינהם, ואילו רוריק ראה זאת ונשבע לנקום. אבל דודו, שהייה מפקד המשמר, גירש אותם מהעיר בספינת סוחר מזרחה, לכיוון (רוסיה והמדינות הבלטיות) רוס. לרוס הגיעה רוריק עם שני אחיו ואמו, שם סיפר סיפורו לרוסיצ'ים, והם קיבלו אותו כבן של מלך, וממשיך השושלת. הם קבעו כי ימלוך עליהם.

עריכה | תבנית | שיחה
53
מפת צ'כוסלובקיה
מפת צ'כוסלובקיה

בשנת 1989, במהפכת הקטיפה, גירשו הצ'כים והסלובקים את ההמפלגה הקומוניסטית מהנהגת צ'כוסלובקיה. בשנת 1993, ב"גט הקטיפה", התגרשו הצ'כים והסלובקים אלו מאלו, וחילקו את מדינתם לצ'כיה ולסלובקיה. בין שני אירועים אלו, צ'כוסלובקיה הייתה דמוקרטיה עם פרלמנט, שאחד מנושאי הוויכוח התדירים בו היה השם הרשמי הראוי למדינה, איותו ופיסוקו. תחילה נקבע שם המדינה כ-"הרפובליקה הצ'כוסלובקית הסוציאליסטית". אולם הסלובקים דרשו להוסיף מקף בין "צ'כו" לבין "סלובקית". ויכוח זה נודע כ"מלחמת המקף", ובו הוחלט ששם המדינה ייכתב בצ'כית בלי מקף, אך בסלובקית עם מקף. אלא שבזאת לא הסתיימה מלחמת המקף – הסלובקים התלוננו שכשהצ'כים כותבים את שם המדינה, בסלובקית, הם נוטים להחליף את המקף בקו מפריד. זאת משום שבצ'כית לשני הסימנים יש אותו שם. בהמשך שינה הפרלמנט את שם המדינה הרשמי ל- "הרפובליקה הפדרטיבית של הצ'כים והסלובקים". מהלך זה אמנם סיים את מלחמת המקף, אך גרם לפרוץ "מלחמת ה-S הרישית", שהוכרעה כשהסלובקים זכו בכתיבת שמות שני העמים שבשם, כך שיתחילו שניהם באות רישית, בשתי השפות. זאת בניגוד לכללי הדקדוק של שתי השפות.

עריכה | תבנית | שיחה
54
בולוניה בעבר נקראה ונציה של אמיליה, תעלה שריד לאותה תקופה.
בולוניה בעבר נקראה ונציה של אמיליה, תעלה שריד לאותה תקופה.

מבין עשרים מחוזות איטליה, שלושה מהמתויירים ביותר הם מחוז טוסקנה, המכיל את הערים פירנצה ופיזה, מחוז לומברדיה, המכיל את מילאנו, וונטו, המכיל את ונציה. בין מחוזות אלו, מצוי מחוז הרבה פחות מתוייר, בשם אמיליה-רומאניה, שבירתו היא בולוניה. בולוניה היא צומת רכבות חשוב מאוד, שייתכן שאינו מנצל את הפוטנציאל התיירותי שלו. בולוניה נחשבת לבירת המטבח האיטלקי, כשם שמילאנו נחשבת לבירת האופנה האיטלקית (התבשיל "ספגטי בולונז" קרוי על שם בולוניה). במרכז העיר העתיקה של בולוניה מצויים שני מגדלים עתיקים. אחד מהם נוטה על צדו, כמו מגדל פיזה. עם מרכז האמנות של פירנצה, אין לבולוניה פוטנציאל להתחרות. אולם בולוניה מכילה הרבה מוזיאונים מעניינים מבחינת ההיסטוריה של המדע, מכיוון שאוניברסיטת בולוניה היא האוניברסיטה הראשונה שקמה בעולם. על פניו, נראה שבולוניה, המרוחקת מהים, לא יכולה להציע לתיירים מערכת תעלות כמו זו של ונציה. אלא שזו טעות. מתחת לרחובות עיר העתיקה של בולוניה, ובחצרות האחוריות של בתיה, מוסתרת מערכת תעלות עתיקה וענפה, שהייתה בעבר רשת התחבורה של העיר. היא הכילה בעבר חמישה נמלים וחמש עשרה טחנות מים.

עריכה | תבנית | שיחה
55
גולאש
גולאש

הטורקים שלטו בהונגריה במשך למעלה ממאה וחמישים שנה, משנת 1526, עד שגורשו משם על ידי האוסטרים. כיום ניכרת השפעת הכיבוש הטורקי במיוחד בבישול ההונגרי, ובתרבות המרחצאות המפותחת במיוחד בבודפשט הנמצאת על קו שבר גאולוגי המאפשר קיומם של מרחצאות חמים טבעיים.

עריכה | תבנית | שיחה
56
סנדי שאו
סנדי שאו

הזמרת סנדי שו, נציגת הממלכה המאוחדת לתחרות האירוויזיון ב-1967 וזוכת התחרות, כלל לא רצתה בתחילה להשתתף בה, שכן חששה שהדבר יפגע בתדמיתה. היא גם סלדה מן השיר ששרה - Puppet on a String ("בובה על חוט") - והתאכזבה כאשר הוא נבחר לייצג את הממלכה המאוחדת מתוך חמישה שירים מועמדים, שהיא ביצעה בתוכנית הקדם-אירוויזיון הבריטית. היא סברה כי השיר סקסיסטי ולא מייצג היטב את הסגנון המוזיקלי שלה. מעבר לכך, לפני התחרות שקלו ברשת ה-BBC להדיח אותה מייצוג הממלכה המאוחדת באירוויזיון, כיוון שהייתה המאהבת בפרשיית גירושין מתוקשרת. בתחרות עצמה הוביל השיר לניצחון סוחף וגרף יותר מכפליים הנקודות שקיבל השיר שהגיע למקום השני. היה זה הניצחון הבריטי הראשון באירוויזיון. בנוסף לכך, היה השיר ללהיט בינלאומי, הגיע לפסגת המצעדים במדינות רבות באירופה, וכן זכה ליותר מ-200 גרסאות כיסוי ב-30 שפות שונות (את חלקן ביצעה שו עצמה).

עריכה | תבנית | שיחה
57
צעדת המוות של אסירי מחנה דכאו, גרמניה תמונה זו מוצגת בוויקיפדיה בשימוש הוגן. נשמח להחליפה בתמונה חופשית.
צעדת המוות של אסירי מחנה דכאו, גרמניה
תמונה זו מוצגת בוויקיפדיה בשימוש הוגן.
נשמח להחליפה בתמונה חופשית.

אם אכן הצורך לציית הוא שאפשר את השואה, כותב דניאל יונה גולדהגן, לא ניתן להסביר כיצד הפרו שומרי המחנות את פקודתו המפורשת של היינריך הימלר להפסיק את ההשמדה בסוף המלחמה, כשהתבוסה כבר נראתה לעין, והוסיפו להצעיד את האסירים אל מותם.

עריכה | תבנית | שיחה
58
המחנה אושוויץ I
המחנה אושוויץ I

פינלנד שיתפה פעולה עם גרמניה הנאצית במהלך מלחמת העולם השנייה, וכך תושבי פינלנד היהודים שגויסו לצבא נלחמו בשורות מדינות הציר. הונגריה, שהייתה אחת ממדינות הציר, גייסה יהודים לגדודי עבודת כפיה. הם לא צוידו בכלי נשק ושירתו רק ביחידות בנייה, כך שאמנם תרמו בעל כורחם למאמץ המלחמתי, אבל לא נלחמו. החיילים היהודים ההונגרים ששירתו בחזית הרוסית, נלקחו על ידי הנאצים למחנות ריכוז והשמדה לאחר ששוחררו וחזרו לביתם. חלק מאלה ששרדו באושוויץ שוחררו על ידי הצבא האדום.

עריכה | תבנית | שיחה
59
ויקטוריה אליס אליזבת ג'וליה מרי, נסיכת יוון ודנמרק, 1885
ויקטוריה אליס אליזבת ג'וליה מרי, נסיכת יוון ודנמרק, 1885

אליס, נסיכת בטנברג, אמו של הנסיך פיליפ, בעלה של אליזבת השנייה מלכת הממלכה המאוחדת נולדה באנגליה, לנסיך הגרמני לודוויג פון באטנברג ולאשתו, הנסיכה ויקטוריה, נכדתה של המלכה ויקטוריה. מילדותה סבלה מלקות שמיעה. היא נישאה לנסיך היווני אנדראס, ונאלצה לצאת לגלות מיוון פעמיים, ב-1917 וב-1922. בשנות ה-30 הייתה מאושפזת מספר שנים במוסד פסיכיאטרי. היא חזרה ליוון, ובזמן מלחמת העולם השנייה ארגנה בית תמחוי, הבריחה ליוון ציוד רפואי והצילה משפחה יהודית ממוות. הכוחות הגרמניים הכובשים ביוון הניחו שאליס היא פרו-גרמנית, שכן אחד מחתניה, כריסטוף, נסיך הסן, היה חבר במפלגה הנאצית ובואפן אס אס, בעוד שחתן שני, ברטולד, מרקיז באדן לחם בצבא הגרמני ונפצע בצרפת ב-1940. הנסיכה נפטרה בארמון בקינגהאם ב-5 בדצמבר 1969 ללא כל רכוש, לאחר שתרמה אותו לעניים ונקברה בטירת וינדזור, חרף בקשתה להיקבר בירושלים, לצד דודתה אליזבת, נסיכת הסה. ב-3 באוגוסט 1988 הועברו עצמותיה לקריפטה שמתחת לכנסיית מריה מגדלנה שבהר הזיתים. ב-31 באוקטובר 1994 באו ליד ושם שני ילדיה שהיו עדיין בחיים, פיליפ וסופיה, כדי לקבל בשמה את תואר חסידת אומות העולם.

עריכה | תבנית | שיחה
60
יהודים לובים ניצולי ברגן-בלזן חוזרים ללוב. על הקרון ניתן לזהות את הכיתוב "Going Home, To Tripoli" וציור דגל בריטניה
יהודים לובים ניצולי ברגן-בלזן חוזרים ללוב. על הקרון ניתן לזהות את הכיתוב "Going Home, To Tripoli" וציור דגל בריטניה

תפישה שגויה מקובלת רואה בשואה אסון, שפקד רק את יהדות אשכנז. שימוש בתפישה השגויה הזו, נעשה בסרט הקולנוע "מבצע יונתן", כדי ליצור הפתעה. לקהל מוצגת בתחילת הסרט דמות סטראוטיפית של יהודי בן עדות המזרח (ראובן בר יותם), ובהמשך הסרט הוא מפשיל שרוול וחושף קעקוע של מספר ממחנה השמדה. בהחלט היו נספים וניצולי שואה ספרדים ומזרחים, כמו יהודי לוב ותוניסיה, דוברי הלדינו, ואפילו יהודים לא אירופאים. הפרהוד - הפוגרום הגדול בו נרצחו, נפצעו ונשדדו המוני יהודי בגדאד, בזמן מלחמת העולם השנייה, הוצת בידי בני ברית של היטלר ובעזרת תעמולה נאצית. דוגמה בולטת אחרת היא שואת יהודי לוב - בלוב הוקמו מחנות עבודה ומחנות ריכוז ליהודים, ורבים מיהודי לוב נשלחו למחנות באירופה.

עריכה | תבנית | שיחה
61

הסימפוניה התשיעית של בטהובן, הולחנה על ידי לודוויג ואן בטהובן כאשר היה כבר חירש לחלוטין.

זוהי הסימפוניה האחרונה הגמורה שכתב המלחין הגרמני לודוויג ואן בטהובן. הסימפוניה, שמלאכת כתיבתה הושלמה בשנת 1824, היא אחת היצירות הנודעות ביותר ברפרטואר המוזיקה המערבית, הן כמסמלת והן כמבשרת את התקופה הרומנטית, ונמנית עם יצירות המופת של בטהובן.

הסימפוניה התשיעית מכונה "הכוראלית" משום שבפרק הרביעי, האחרון שלה כלל בטהובן קטעי שירה לארבעה סולנים, ומקהלה. המילים של הקטע הווקאלי היו מילות האודה לשמחה של פרידריך שילר, שנכתבו בשנת 1785, עם תוספות קטנות שהכניס בטהובן לטקסט המקורי. הייתה זו הפעם הראשונה, שמלחין גדול הציב את קול האדם באותה רמה עם כלי התזמורת בסימפוניה ויצר בכך יצירה רחבת יריעה ומפוארת.

עריכה | תבנית | שיחה
62
אלפרד היצ'קוק
אלפרד היצ'קוק

את הסרט "האיש שידע יותר מדי" ביים אלפרד היצ'קוק פעמיים. לראשונה באנגליה ב-1934 ובשנית בהוליווד ב-1956. בגרסה האנגלית השתתף השחקן הגרמני-יהודי פיטר לורה, המוכר יותר בזכות תפקידו ביצירת המופת M של פריץ לאנג מ-1931, אשר ברח שנה קודם לכן מגרמניה עם עליית הנאציזם. בגרסה ההוליוודית, הנוצצת יותר, השתתפו ג'יימס סטיוארט ודוריס דיי, שגם ביצעה לראשונה את להיטה המפורסם "קה סרה סרה" (מה שיהיה יהיה).

עריכה | תבנית | שיחה
63
בית דין של האינקוויזיציה, ציור של גויה 1812 - 1819
בית דין של האינקוויזיציה, ציור של גויה 1812 - 1819

משמעותו של הפועל הספרדי malsinar היא להאשים, להפליל או לדווח על מעשיו של אדם בכוונה רעה. הפועל, וכן שם העצם malsín, התגלגלו לשפה הספרדית במהלך ימי הביניים, מהעברית דרך הלדינו, בעקבות מעשי הלשנה של נוצרים חדשים זה על זה בפני בית הדין של הכנסייה מתוך בצע כסף, חשש או נקמה. היסטוריונים אחדים משערים כי תופעה זו, שבמחצית המאה ה-14 תוארה כ"בעיה לאומית" ועל מנת להילחם בה הותר דמו של מי שהוכר כמלשין, היא המקור להליך הדין החדשני ויוצא הדופן באינקוויזיציה הספרדית ששמר על חסיון המאשים ומנע מהנאשם להתעמת עמו.

עריכה | תבנית | שיחה
64
נוצות נסיך ויילס
נוצות נסיך ויילס

בסיכה ההרלדית של יורש העצר הבריטי, נוצות נסיך ויילס, מופיעות שתי מילים בגרמנית: "Ich dien", שפירושן "אני משרת". האגדה מספרת, שאדוארד, הנסיך השחור, בנו של אדוארד השלישי, מלך אנגליה, נלחם בשנת 1346 במלך העיוור יוהאן מלוקסמבורג. לאחר הקרב, בו נהרג יוהאן, נטל אדוארד את קסדתו לעצמו, וכך הפך המוטו של המלך הגרמני לסמל אצולה בריטי. סברה אחרת היא שאדוארד נעזר בקשתים וולשים בעת המלחמה נגד הצרפתים. "Eich Dyn" בוולשית פירושו "האיש שלכם", משפט שנהג הנסיך האנגלי לומר לחייליו הוולשים כדי להתחבב עליהם. מילים אלו נשמעות בדיוק כמו המילים הגרמניות "Ich dien", וכך הגיעו המילים לסיכה ההרלדית של אדוארד, נסיך ויילס.

עריכה | תבנית | שיחה
65
מספרים
מספרים

למרות שבשפות רומאניות ישנן מילים המתארות את המספרים 70, 80 ו-90, בין דוברי הצרפתית השימוש במילים אלה מקובל בעיקר בקרב תושבי הפריפריה, כגון תושבי בלגיה וחלק מהקנטונים הצרפתיים של שווייץ. מרבית דוברי הצרפתית מכנים את המספר 70 בכינוי "שישים ועשר", את המספר 80 בכינוי "ארבעה עשרים" ואת המספר תשעים בכינוי "ארבעה עשרים ועשר". בהתאם לכך למשל, הם מכנים את המספר 93 בכינוי "ארבעה עשרים ושלוש עשרה" (quatre-vingt-treize) במקום בכינוי "תשעים ושלוש" (nonante-trois). בעבר היו כינויים נוספים מסגנון זה בשימוש, כגון הכינוי "שלושה עשרים" – עבור המספר שישים. מקורם של כינויים אלה למספרים כנראה בהשפעת שפתם הקלטית של הגאלים, תושבי צרפת הקדומים, על השפה הצרפתית שהתפתחה מהשפה הלטינית, אותה קיבלו מהכובש הרומי.

עריכה | תבנית | שיחה
66
מפת צ'כוסלובקיה
מפת צ'כוסלובקיה

בשנת 1989, במהפכת הקטיפה, גירשו הצ'כים והסלובקים את ההמפלגה הקומוניסטית מהנהגת צ'כוסלובקיה. בשנת 1993, ב"גט הקטיפה", התגרשו הצ'כים והסלובקים אלו מאלו, וחילקו את מדינתם לצ'כיה ולסלובקיה. בין שני אירועים אלו, צ'כוסלובקיה הייתה דמוקרטיה עם פרלמנט, שאחד מנושאי הוויכוח התדירים בו היה השם הרשמי הראוי למדינה, איותו ופיסוקו. תחילה נקבע שם המדינה כ-"הרפובליקה הצ'כוסלובקית הסוציאליסטית". אולם הסלובקים דרשו להוסיף מקף בין "צ'כו" לבין "סלובקית". ויכוח זה נודע כ"מלחמת המקף", ובו הוחלט ששם המדינה ייכתב בצ'כית בלי מקף, אך בסלובקית עם מקף. אלא שבזאת לא הסתיימה מלחמת המקף – הסלובקים התלוננו שכשהצ'כים כותבים את שם המדינה, בסלובקית, הם נוטים להחליף את המקף בקו מפריד. זאת משום שבצ'כית לשני הסימנים יש אותו שם. בהמשך שינה הפרלמנט את שם המדינה הרשמי ל- "הרפובליקה הפדרטיבית של הצ'כים והסלובקים". מהלך זה אמנם סיים את מלחמת המקף, אך גרם לפרוץ "מלחמת ה-S הרישית", שהוכרעה כשהסלובקים זכו בכתיבת שמות שני העמים שבשם, כך שיתחילו שניהם באות רישית, בשתי השפות. זאת בניגוד לכללי הדקדוק של שתי השפות.

עריכה | תבנית | שיחה
67
שלט בכניסה למכרות איטרבי המציין אותם כ"ציון דרך היסטורי"
שלט בכניסה למכרות איטרבי המציין אותם כ"ציון דרך היסטורי"

איטרבי הוא כפר קטן בשוודיה שעל שמו קרויים לא פחות מארבעה יסודות כימיים: איטריום, איטרביום, טרביום וארביום. הכפר חב את פרסומו למכרות שנמצאים בקרבת מקום, שם נמצאו מינרלים נדירים אשר הביאו לגילויים של יסודות נדירים רבים. ארבעה יסודות נוספים קיבלו את שמם בזיקה להימצאותם במכרות איטרבי: גדוליניום, הקרוי על שם המינרל גדוליניט שהתגלה במכרות; הולמיום, על שם השם הלטיני של מחוז סטוקהולם, המחוז בו נמצאים המכרות; סקנדיום, על שם סקנדינביה; ותוליום, על שם "תולה", שמם הלטיני של המדינות הנורדיות.

עריכה | תבנית | שיחה
68
פלה, כאן בתמונה מ-1960, התגלה כילד פלא במונדיאל 1958
פלה, כאן בתמונה מ-1960, התגלה כילד פלא במונדיאל 1958

רק נבחרות לאומיות מאירופה או מדרום אמריקה זכו עד היום במונדיאל. הסטטיסטיקה מלמדת כי ב-18 הטורנירים הראשונים שנערכו מאז 1930, נבחרת כדורגל מאירופה מעולם לא זכתה במונדיאל שנערך מחוץ ליבשת זו. מאידך, מלבד במונדיאל 1958 שנערך בשוודיה, בו ניצחה בגמר נבחרת ברזיל את נבחרת שוודיה בתוצאה 2:5, הנבחרות האירופאיות זכו בכל המונדיאלים שנערכו באירופה. במונדיאל ה-19, שנערך בדרום אפריקה ב-2010, שברה נבחרת ספרד את המסורת של הנבחרות האירופיות וזכתה בתואר מחוץ לאדמת אירופה. זו גם הייתה הפעם הראשונה שבה ספרד זכתה במונדיאל.

עריכה | תבנית | שיחה
69
אריק אקסל קרלפלט
אריק אקסל קרלפלט

פרס נובל הוא פרס המוענק מקרן שהוקמה על פי צוואתו של אלפרד נובל, כימאי ותעשיין שהמציא את הדינמיט. לא נהוג להעניק את הפרס לאישים לאחר מותם, גם אם תרומתם לאנושות הייתה רבה, אלא אם כן מועמדותם הוצגה לפני מותם. כך, בשנת 1931 הוענק פרס נובל לספרות למשורר השוודי אריק אקסל קרלפלט שנפטר כמה חודשים קודם לכן. קרלפלט עצמו היה חבר ועדת פרס נובל, ובמשך שנים רבות שימש כמזכיר האקדמיה השוודית, שקובעת את זהות מקבלי הפרס. למעשה כבר ב-1918 הוכרז קרלפלט כזוכה בפרס, אך הוא סירב לקבלו עקב ניגוד עניינים ומשום שסבר ששוודים רבים מדי כבר קיבלו את הפרס, והפרס לא חולק באותה שנה. גם מזכ"ל האו"ם דאג המרשלד, חתן פרס נובל לשלום ב-1961, קיבל את הפרס לאחר שנהרג בהתרסקות מטוסו ברודזיה הצפונית. ב-1974 הוקשחו הנהלים ונקבע כי אדם צריך להיות חי בעת ההכרזה על הזוכים בחודש אוקטובר. ויליאם ויקרי, שקיבל את פרס נובל לכלכלה ב-1996, נפטר לאחר ההכרזה אך לפני הטקס. ראלף סטיינמן שזכה בפרס נובל לפיזיולוגיה או לרפואה ב-2011, מת שלושה ימים לפני פרסום ההודעה על זכייתו בפרס. חברי ועדת נובל לא ידעו על פטירתו בעת הפרסום, ולבסוף החליטה הוועדה שהיות שההחלטה "התקבלה בתום לב", סטיינמן יקבל את הפרס לאחר מותו.

עריכה | תבנית | שיחה
70
המרשל ז'אן-בטיסט ברנדוט
המרשל ז'אן-בטיסט ברנדוט

מבין המרשלים שבגרנד ארמה של נפוליאון בונפרטה, נחשב ז'אן-בטיסט ברנדוט להססן ביותר, והוא הודח מן הפיקוד לאחר מספר כישלונות בשדה הקרב. ואולם טוב הלב שהפגין כשריחם על שבויים שוודים במהלך המלחמות הנפוליאוניות, השתלם. הוא נבחר ליורשו של מלך שוודיה חסר הילדים, והוכתר בשם קרל הארבעה עשר. צאצאיו, שעִמם נמנה הרוזן פולקה ברנדוט, מולכים עד היום בשוודיה ובמדינות אחרות באירופה. מיתוס נפוץ גורס שבמותו, התגלתה על גופתו של המלך קרל ה-14 כתובת הקעקע "מוות למלכים", מזכרת מימיו המהפכניים בצרפת.

עריכה | תבנית | שיחה
71
לוח השנה השוודי ובו מופיע התאריך 30 בפברואר בשנת 1712
לוח השנה השוודי ובו מופיע התאריך 30 בפברואר בשנת 1712

בחודש פברואר יש 28 ימים בשנה רגילה ו-29 ימים בשנה מעוברת. אולם שלוש פעמים במהלך ההיסטוריה הונהג התאריך 30 בפברואר. השוודים לא רצו לבצע את המעבר מהלוח היוליאני ללוח הגרגוריאני בדילוג חד-פעמי ובחרו לפרוס את התיקון על פני מספר שנים, שבהן לא יהיו שנים מעוברות. בסופו של דבר הם הקפידו על החסרת 29 בפברואר רק ב-1700 ונותרו עם לוח שנה ייחודי שאינו יוליאני ואינו גרגוריאני. לצורך חזרה ללוח היוליאני הוסיפו השוודים יום אחד לשנת 1712 - 30 בפברואר. ב-1930 וב-1931 הונהג התאריך 30 בפברואר בברית המועצות במסגרת הלוח המהפכני הסובייטי, שהיה מורכב מתריסר חודשים בני 30 ימים ועוד 5 ימי פגרה שלא נכללו באף חודש, ובוטל מקשיי יישום.

עריכה | תבנית | שיחה
72
דסטין תרנגול ההודו, במסיבת קדם-האירוויזיון הבריטית ב-2008
דסטין תרנגול ההודו, במסיבת קדם-האירוויזיון הבריטית ב-2008

יצירת מפלגות מגוחכות היא צורת מחאה פוליטית יוצאת דופן, שמנסה לשים ללעג את מערכת הבחירות הדמוקרטית ואף ליצור סאטירה חברתית. לעיתים משמשים הדברים כמתיחה ותו לא. בעבר אף הוצעו בעלי חיים לתפקידים ציבוריים. ברומא העתיקה הבטיח הקיסר קליגולה למנות את סוסו האהוב אינקיטאטוס לקונסול, ובאירלנד של ימינו מצביעים רבים נתנו את קולם לדסטין תרנגול ההודו; בקנדה, מפלגת הקרנפים הבטיחה "לא לקיים אף הבטחה", ומצעה כלל גם את ביטול חוק המשיכה והריסת הרי הרוקי, כדי שתושבי אלברטה יוכלו לראות את השקיעה באוקיינוס השקט. לעומת מפלגה זו, שמעולם לא הצליחה להכניס נציג לפרלמנט הקנדי, מפלגת אוהבי הבירה הפולנית זכתה ב-16 מנדטים בסייםפרלמנט הפולני), כאשר עיקר מצעה התבסס על כך שבפאבים ברחבי המדינה תוחלף הוודקה בבירה.

עריכה | תבנית | שיחה
73
סמל העיר
סמל העיר

דרי היא עיר בצפון אירלנד, ששמה נתון במחלוקת, מחלוקת שהיא רק סמל למחלוקת העזה השוררת בין היוניוניסטים לבין הלאומנים באירלנד. בתחילה נקראה העיר דרי (אירית: Doire, "חורש אלונים"; כתיב אנגלי: Derry). בשלהי המאה ה-18 נבנתה העיר מחדש בסיוען של תרומות מלונדון, ובשל כך הוסף לשמה השם "לונדון" והיא נקראה "לונדונדרי" (Londonderry). שם זה משמש כיום את היוניוניסטים, ואילו אלו התומכים בפירודה של צפון אירלנד מן הממלכה המאוחדת ובשיבתה לחיקה של אירלנד, משמיטים משם העיר כל הקשר בריטי, ומשתמשים בשם המקורי, דרי. שדר הרדיו המקומי, ג'רי אנדרסון, שקידם רעיון פשרה, שלפיו שם העיר יהיה "דרי/לונדונדרי", כונה בלגלוג "ג'רי/לונדונג'רי". למרות הלגלוג, כיום משמש שם זה כשמה הרשמי של העיר.

עריכה | תבנית | שיחה
74

ב-18 בספטמבר 1951 נשא צ'ארלס הוהי לאישה את מורין למס, בתו של שר התעשייה והמסחר האירי, שון למס. הוהי ניסה להיבחר לפרלמנט ארבע פעמים בין השנים 1951 ו-1957, השנה בה הצליח לראשונה להשיג מושב בפרלמנט. ב-23 ביוני 1959 נבחר שון למס לתפקיד ראש הממשלה על פי הצבעה של הפרלמנט. ב-1960 הציע למס להוהי תפקיד בממשלה כמזכירו הפרלמנטרי של שר המשפטים במילים הבאות: "כראש ממשלה, תפקידי הוא להציע לך את תפקיד המזכיר הפרלמנטרי, כאביה של אשתך, אני מציע לך לא לקבל את התפקיד". הוהי לא שעה לעצת חותנו וכיהן בתפקיד ובתפקידים נוספים עד שהתמנה לראש הממשלה בעצמו בשנת 1979.

עריכה | תבנית | שיחה
75
כיכר שלמה של פיצה מרגריטה
פיצה מרגריטה

סוג הפיצה, הקרוי "פיצה מרגריטה" (בתמונה), קיבל שם זה בשנת 1906, על שם מרגריטה, נסיכת סבויה, שהייתה אז המלכה האם של איטליה. זאת משום שפיצה זו בעלת צבעי דגל איטליה: רוטב העגבניות אדום, הבזיליקום ירוק וגבינת המוצרלה לבנה.

עריכה | תבנית | שיחה
76
לוגו הגעפילטע פיש של האיןציקלופדיה העברית
לוגו הגעפילטע פיש של האיןציקלופדיה העברית

געפילטע פיש, מיידיש - "דג ממולא", הוא מאכל מסורתי מהמטבח היהודי האשכנזי. הוא עשוי קציצת דג טחון, לרוב קרפיון, שלרוב מוגשת, כשהיא מכוסה בפרוסת גזר מבושל. על-פי צורת הגשה זו נטבע הלוגו הישן של ויקיפדיה היידית (שמשמש כיום את מיזם ההומור "איןציקלופדיה") (בתמונה). שמו של המאכל מעורר את השאלה, מדוע קציצה נקראת "ממולא". הרי בניגוד לקישוא ממולא, היא לא מוגשת כמילואי לשום דבר, וגם לא ממולאת בעצמה בדבר. ובכן, ישנן מספר גרסאות מתכונים להכנת המאכל. נראה כי הגרסה המקורית, אשר סיפקה למאכל את שמו, כוללת ריקון פרוסות דג מבשר הדג, טחינת הבשר לקציצה עם לחם ותיבול, ולאחר מכן מילוי העור בחזרה בקציצות הדג.

עריכה | תבנית | שיחה
77
דגל ארבעת המחוזות המייצג את נבחרת הרוגבי המאוחדת
דגל ארבעת המחוזות המייצג את נבחרת הרוגבי המאוחדת

במספר ענפי ספורט, כגון רוגבי, קריקט והוקי שדה, מייצגת את האי אירלנד במסגרות בינלאומיות נבחרת מאוחדת, המורכבת משחקנים הן מהרפובליקה של אירלנד והן מצפון אירלנד. כדי להימנע ממחלוקות בין תומכי איחוד אירלנד לבין היוניוניסטים, הזמינה התאחדות הרוגבי של אירלנד, המייצגת את האי כולו, שיר שישמש המנון לאומי בפועל לנבחרת המאוחדת. השיר שנכתב לצורך כך, "קריאתה של אירלנד", הפך להמנון הלאומי בפועל עבור נבחרת הרוגבי ב-1995, ואומץ גם על ידי הנבחרות המאוחדות בענפים האחרים כתחליף להמנון אירלנד. עם זאת, בחלק מהענפים מושמעים שני ההמנונים בזה אחר זה כאשר המשחקים נערכים על אדמת הרפובליקה של אירלנד.

עריכה | תבנית | שיחה
78
איי מלטה
איי מלטה

לאחר שסולימאן המפואר, בונה חומות ירושלים, כבש את האי רודוס מידי מסדר ההוספיטלרים ב-1522 וגירש אותם, העניק קארל החמישי לאבירים ב-1530 את השלטון על איי מלטה. הם ביצרו את האיים והמשיכו להציק לטורקים בשוד ימי ובפשיטות על ספינות מוסלמיות תוך שהם מסכנים את נתיבי השיט הטורקיים לצפון אפריקה. בתגובה שלח הסולטאן כוח סיור למלטה במטרה להכין את המתקפה עליה, אולם כוח זה לא הצליח לאתר את האי, שב לאיסטנבול ודיווח לסולטאן כי "Malta yok!" ("מלטה לא קיימת"). בשל כך, המפות הגאוגרפיות העות'מאניות כוסו בפיסות נייר קטנות אשר הסתירו את איי מלטה. אף על פי שאין סימוכין חד-משמעיים לסיפור וייתכן שמדובר באגדה אורבנית, הביטוי הפך למטבע לשון בינלאומי שפירושו הכחשת המציאות.

עריכה | תבנית | שיחה
79
אלכסנדר הראשון, מלך יוגוסלביה
אלכסנדר הראשון, מלך יוגוסלביה

ההתנקשות בצאר היוגוסלבי אלכסנדר הראשון ב-9 באוקטובר 1934 במרסיי, הייתה אחת הראשונות שהוסרטו ושודרו ביומני קולנוע. מן הירי נהרג גם שר החוץ הצרפתי, לואי בארטו. רק ב-1974 נודע כי שר החוץ הצרפתי לא נורה בידי המתנקש, אלא מרובהו של אחד השוטרים הצרפתים, ככל הנראה בשוגג.

עריכה | תבנית | שיחה
80
ברק יוסלביץ' על סוסו
ברק יוסלביץ' על סוסו

פודפולקובניק ברק יוסלביץ' היה קצין יהודי בצבא הפולני, מגיבורי התקוממות קושצ'ושקו בשנת 1794 והקרבות נגד הרוסים, האוסטרים והפרוסים בשנים שלאחר מכן. יוסלביץ' נפל בשנת 1809 בקרב נגד האוסטרים והפך לסמל המאבק המשותף של פולנים ויהודים לעצמאות פולין. סיפורי גבורתו נלמדו באקדמיות הצבאיות, והצייר יוליוש קושטאק אף צייר אותו כשהוא רוכב על סוס בראש חייליו.

עריכה | תבנית | שיחה
81
לפי האגדה החליף שאול וואהל את סטפן בטורי, מלך פולין המופיע בתמונה, ללילה אחד
לפי האגדה החליף שאול וואהל את סטפן בטורי, מלך פולין המופיע בתמונה, ללילה אחד

פולין נחשבה בתקופות שונות בהיסטוריה כמקום נוח ליהודים, שאף פירשו את שמה "פה לן יה" - כאן שוכנת השכינה. אחד מיהודי פולין, הרב שאול וואהל, שהיה בנו של רב העיר ונציה שבאיטליה ואף כיהן בעצמו כראש ישיבה בפולין, שימש כשר ויועץ בכיר למלך פולין במאה ה-16. לפי האגדה הוא אף מונה למלך ללילה אחד, בעת חילופי מלכים, ובמשך כל אותו הלילה ביטל גזירות וחוקים שונים כנגד היהודים.

עריכה | תבנית | שיחה
82
טפיל מסוג ריקציה, הגורם לטיפוס
טפיל מסוג ריקציה, הגורם לטיפוס

במהלך מלחמת העולם השנייה פעל הצבא הגרמני למנוע הפצת מחלות מידבקות בקרב חייליו ובפרט ניטר דיווחים על מחלת הטיפוס. צמד רופאים מטעם הצלב האדום בעיירה רוזוואדוב שבפולין, סטניסלב מָטוּלֶביץ' ויוג'ין לזובסקי, העריכו שהכרזה על העיירה כמוקד התפרצות מגפה תמנע מהנאצים להתקרב וכך תגן על הקהילה היהודית מהשמדה. הרופאים הדביקו פולנים לא-יהודים בחיידקים מומתים מסוג Proteus כך שדגימות דם שלהם יגיבו באופן דומה לשל חולי טיפוס. הם נמנעו מלהדביק יהודים, שכן יהודי אשר היה נחשד כחולה היה נורה במקום. זמן קצר מתחילת התרמית הגרמנים הכריזו על הֶסגר על העיירה. לאחר שנה של עבודה משותפת מטולביץ' עזב ולזובסקי המשיך בתרמית שנתיים נוספות. בסוף 1943, בעקבות הלשנה של משתף פעולה פולני, שלח הצבא לאזור משלחת רפואית כדי לבחון את היקף התחלואה. ד"ר לזובסקי חשש מחשיפת התרמית ופגש את המשלחת מחוץ לרוזוואדוב, סעד איתם ודאג לשלב בארוחה גם אלכוהול. הרופא הבכיר נהנה מחברתו של לזובסקי ושלח את הרופאים הזוטרים לבצע את הבדיקות הרפואיות, אך אלו חששו מהטיפוס והסתפקו בבדיקה שטחית והתרמית לא נחשפה. בסוף שנת 1942 חוסל גטו רוזוואדוב, אך בזכות התרמית הצליחו הרופאים לדחות את השמדתם של כ-8,000 איש, יהודים ופולנים, תושבי רוזוואדוב והעיירות היהודיות באזור.

עריכה | תבנית | שיחה
83 במהלך מלחמת העולם השנייה היה מקובל לאיים על חיילים בעונש מוות כדי לדרבנם להילחם. בזמן המצור על סטלינגרד הוציאו הסובייטים להורג כ־13,500 מחייליהם באשמות שונות ומשונות. באחת היחידות ההונגריות שלחמה נגד הסובייטים, נשפט חייל למוות בגלל שביקר אצל חברו בלי רשות. לאחר שהתחנן החייל על חייו, הומר עונשו בשמונה שעות שמירה. עריכה | תבנית | שיחה
84
יוהאן ברנולי
יוהאן ברנולי

כלל לוֹפּיטָל, הנקרא על שמו של המתמטיקאי החובב הצרפתי המרקיז דה לופיטל, נתגלה למעשה על ידי המתמטיקאי השווייצרי יוהאן ברנולי. לופיטל, שהיה איש עשיר, חתם ב-1694 על עסקה עם ברנולי, שלפיה ישלם לו 300 פרנקים לשנה, בתמורה לבלעדיות על תגליותיו. הכלל הופיע לראשונה בספר לימוד של חשבון אינפיניטסימלי שכתב דה לופיטל, ונקרא לכן על שמו. ב-1704, לאחר מות דה לופיטל, פרסם ברנולי את דבר העסקה, וביקש הכרה בכך שהוא גילה את הכלל. ב-1922 נמצאו מסמכים המאשרים את גרסתו.

עריכה | תבנית | שיחה
85
וולטיר
וולטיר

בשנת 1759 קנה וולטר אחוזה בשם "פרנה" (Ferney), על גבול צרפת-שווייץ. לימים, הפכה פרנה לבירתה האינטלקטואלית של אירופה כולה. באחוזה זו כתב וולטר עשרות ספרים, מאות מאמרים, ואלפי מכתבים לחבריו באירופה, כמעט עד יום מותו. לפרנסתו, גידל טוואי משי ושיווק בהצלחה את תוצרתן. הוא נקט שיטת פרסום חדשנית, כשנהג לשלוח גרבי משי לידועניות תקופתו עם בקשה שיציגו את רגליהן היפות, בגרבי המשי שלו, בפני גברים רבים ככל האפשר ויספרו להם מי ייצר עבורן את הגרביים.

עריכה | תבנית | שיחה
86
גלגל של גלאים שהוצב בניסוי אטלס ב-LHC. גלאים אלו תוכננו, יוצרו ונבדקו בישראל
גלגל של גלאים שהוצב בניסוי אטלס ב-LHC. גלאים אלו תוכננו, יוצרו ונבדקו בישראל

מאיץ החלקיקים LHC ב-CERN, על גבול שווייץ-צרפת, שבבנייתו השתתפו 44 מדינות ובהן ישראל, הוא מתקן הניסוי הפיזיקלי הגדול והיקר מאז ומעולם. המאיץ בנוי בתוך מנהרה טבעתית שאורכה כ-27 קילומטר, ומאיץ פרוטונים ל-99.9999991% ממהירות האור בריק‏‏ תוך שהוא מקנה להם אנרגיה של פי 7,461 מאנרגיית המנוחה שלהם. כמות המידע ליחידת זמן הזורמת ממיליוני יחידות הגילוי שבו גדולה פי שלושה מזו הזורמת בכל רשתות הטלפון בעולם, וצריכת החשמל שלו מגיעה עד כדי מחצית מצריכת החשמל של העיר השכנה ז'נבה.

עריכה | תבנית | שיחה
87

בימי שלום פועל חיל האוויר השווייצרי רק בשעות היום – בשעות העבודה המקובלות בשוק. סיבה אחת לכך היא תקציבית – יקר להפעיל עובדים ומיכון 24 שעות ביממה. סיבות נוספות קשורות בשמירה על איכות הסביבה, כמו הימנעות מנזקי רעש עקב טיסות מטוסים תדירות, שפוגעות בתיירות. השבתת החיל בלילות התפרסמה באירוע חטיפת מטוס של אתיופיאן איירליינס מעל שמי שווייץ. מכיוון שהאירוע התרחש בלילה, הוזנקו מטוסי קרב צרפתיים ולא שווייצריים לעבר המטוס החטוף, שליוו אותו עד נחיתתו בשדה התעופה של ז'נבה. שווייץ מפורסמת כמדינה נייטרלית, שמאות בשנים לא השתתפה בשום מלחמה. אפילו במלחמות העולם, שהתרחשו במאה ה-20, פעילותו של צבא שווייץ הסתכמה בערך בגיוס חיילי המילואים ובשהייה בכוננות בבסיסים. מאז שנת 1949, גם קוסטה ריקה שומרת על נייטרליות. אך בניגוד לשווייץ, קוסטה ריקה פירקה את צבאה לחלוטין מרגע שחוקקה חוקי נייטרליות. קוסטה ריקה היא המדינה הראשונה בעולם שפירקה את צבאה באופן חוקתי

עריכה | תבנית | שיחה
88
מפת תעלת קנדי ובה האי הנס
מפת תעלת קנדי ובה האי הנס

בין מדינות רבות בעולם קיימים סכסוכי גבולות, בהם סכסוכים בני עשרות שנים, כגון הסכסוך הישראלי-ערבי או זה שבין הודו לפקיסטן על חבל קשמיר. מקובל לחשוב כי בין מדינות המערב כבר לא קיימים היום סכסוכים מעין אלה, אך למרבה ההפתעה דווקא בין קנדה ודנמרק מתנהל סכסוך טריטוריאלי על האי הַנס. זהו אי קטנטן (כגודלה של העיר העתיקה בירושלים), נידח ובלתי מיושב הנמצא במרכז תעלת קנדי שבמצר נארס, מול החוף הצפון-מערבי של האי גרינלנד. על אף שהאי עצמו חסר חשיבות, השליטה בו עשויה להיות משמעותית לקביעת ריבונות לאורך המעבר הצפון-מערבי ואוקיינוס הקרח הצפוני. הסכסוך עצמו לא הגיע לידי לחימה, אולם התרחשו במסגרתו מספר התגרויות צבאיות ודיפלומטיות, ושתי המדינות הניפו את דגלן על האי מספר פעמים.

עריכה | תבנית | שיחה
89
נילס בוהר
נילס בוהר

הפיזיקאי הדני נילס בוהר, חתן פרס נובל לפיזיקה לשנת 1922, שיחק כשוער בקבוצת הכדורגל הדנית אקדמיסק בולדקלאב (Akademisk Boldklub), אחת הקבוצות הטובות בדנמרק של תחילת המאה ה-20. חברו לקבוצה ואחיו הצעיר, המתמטיקאי הארלד בוהר, שעל שמו קרוי משפט בוהר-מולרופ, היה כדורגלן טוב עוד יותר. הוא זכה, יחד עם נבחרת דנמרק בכדורגל, במדליית כסף באולימפיאדת לונדון (1908).

עריכה | תבנית | שיחה
90
סינאיה בתמונה מתחילת המאה ה-20
סינאיה בתמונה מתחילת המאה ה-20

עיר הקיט הרומנית סינאיה קרויה על שם הר סיני. זאת לאחר שהספטאר הוולאכי מיכאיל קאנטקוזינו עלה לרגל במאה ה-17 לארץ הקודש, בליווי אמו ואחותו, והגיע עד מנזר סנטה קתרינה. לאחר ששב לארצו, ייסד, לזכר המסע, מנזר בשם סינאיה, וסביבו קמה במרוצת השנים עיר הנושאת שם זה.

עריכה | תבנית | שיחה
91
הילד ההולנדי סוכר את הפרצה באצבעו
הילד ההולנדי סוכר את הפרצה באצבעו

בספר הילדים האמריקאי "הנס ברינקר", משנת 1865, מופיע לראשונה הסיפור על הילד ההולנדי מהעיר הארלם שסתם פרצה בסכר באצבעו. תיירים אמריקאים בהולנד התאכזבו לגלות שהמקומיים אינם מכירים את הסיפור. למענם הציבה לשכת התיירות ההולנדית פסלים לזכרו של הילד הבדוי בעיירה ספארנדם הסמוכה להארלם ובעיר המיניאטורות מדורודם. תרגום הספר מאנגלית להולנדית עודכן בהתאם, כך שעלילתו תתרחש בספארנדם. כשלוש שנים לאחר הצבת הפסל בספארנדם אירע מקרה אמיתי דומה בעיירה ניברקרק. רבבות תושבי העיירה ניצלו מתוצאות שיטפון הים הצפוני כשפירצה בסכר סמוך נסתמה זמנית על ידי ספינה שהושטה לתוכה ומנעה את הצפת הפולדר.

עריכה | תבנית | שיחה
92
ניו אמסטרדם בציור מ-1664
ניו אמסטרדם בציור מ-1664

ב-31 ביולי 1667 נחתם חוזה ברדה במסגרתו החליפו ההולנדים את ניו אמסטרדם, היא ניו יורק של היום, במושבה הבריטית הקטנה סורינאם, שבאמריקה הדרומית, ובאי ראן באיי מאלוקו שבאינדונזיה. אחת מסיבות ההחלפה, מבחינת ההולנדים, הייתה גידולי הסוכר והטבק הפוטנציאליים בסורינאם, והמסחר באגוז המוסקט שבאי ראן, שבאותה תקופה נתפסו כמבטיחים התעשרות רבה יותר, בהשוואה למושבה ניו אמסטרדם.

עריכה | תבנית | שיחה
93
שיבולי חיטה
שיבולי חיטה

המילה העברית שיבולת (Shibboleth) הפכה לשם גנרי בשפות רבות למילה המאפשרת גילוי זהותו הלאומית של אדם. מקורה של משמעות זו בספר שופטים. שם מסופר שלאחר שבני שבט אפרים איימו על יפתח הגלעדי כי ישרפו את ביתו, החלו אנשי גלעד להרוג בהם. בני אפרים פתחו במנוסה לעברו המערבי של נהר הירדן, ואנשי גלעד, שנזקקו לתחבולה כדי לזהותם, הורו לכל העוברים במעברות הירדן בהן שלטו, להגיד את המילה שיבולת. בני אפרים, שביטאו את המילה כסיבולת, זוהו, נתפסו ונטבחו, 42,000 איש ביום אחד. דוגמה ל"שיבולת" היא המילה סכוונינגן, שמו של כפר על חוף הים הצפוני בהולנד, וכיום רובע של העיר האג. כשאנשי המחתרת ההולנדית ניסו ללכוד גרמנים שהתחזו להולנדים במלחמת העולם השנייה, הם דרשו מהחשודים לומר את המילה "סכוונינגן" (Scheveningen), משום שהגייתה של מילה זו בגרמנית (שוונינגן) שונה מהגייתה בהולנדית.

עריכה | תבנית | שיחה
94
תצלום לוויין של איי סילי, בו התבצרו המלוכנים, עת הסבו אבדות לצי ההולנדי, לפני הכרזת המלחמה.
תצלום לוויין של איי סילי, בו התבצרו המלוכנים, עת הסבו אבדות לצי ההולנדי, לפני הכרזת המלחמה.

בשנת 1986, חתמו הממלכה המאוחדת והולנד על הסכם שלום, שבאופן רשמי סיים מלחמה בת 335 שנים ביניהן. זאת, למרות שבמשך אותן 335 שנים, הן כלל לא נלחמו זו בזו. להפך – היו ביניהן יחסים דיפלומטיים חמים, חילופי תיירות ומסחר מפותח. יתרה מזאת, הממלכה המאוחדת והולנד אפילו נלחמו זו לצד זו, כנגד אויבים משותפים, במספר מלחמות שהתרחשו בזמן, שבאופן רשמי, התחוללה ביניהן "מלחמת שלוש מאות שלושים וחמש השנים". מתברר שזמן קצר לפני סיום מלחמת האזרחים האנגלית, מצביא הולנדי הכריז מלחמה על הממלכה המאוחדת, בשל פעולות שעשו תומכי שלטון צ'ארלס השני, מלך אנגליה, שהפסידו במלחמת האזרחים.

עריכה | תבנית | שיחה
95
וידקון קוויזלינג
וידקון קוויזלינג

וידקון קוויזלינג היה ראש ממשלת נורווגיה בזמן מלחמת העולם השנייה. ב-9 באפריל 1940 היה קוויזלינג לאדם הראשון בהיסטוריה שהכריז על הפיכה בשידור במהדורת החדשות, כאשר הכריז על עצמו כראש הממשלה במקומו של המלך הוקון השביעי. קוויזלינג, ששמו משמש מאז כמילה נרדפת לבוגד בשפות אירופיות רבות, בשל שיתוף הפעולה שלו עם הנאצים, הוצא להורג בידי כיתת יורים ב-24 באוקטובר 1945.

עריכה | תבנית | שיחה
96
אנדרטת ילדי אוסלו במושב ינוב
אנדרטת ילדי אוסלו במושב ינוב

ב-1949, מטוס DC-3 דקוטה הטיס 28 ילדים יהודים מתוניס להבראה בנורווגיה, כהכנה לעלייתם לישראל. לקראת הנחיתה המתוכננת באוסלו, הוא נקלע לערפל כבד. הטייס הנמיך טוס בשטח הררי, וכנף המטוס פגעה בעץ. המטוס התקדם עוד שישים מטר, התנגש בצלע הר, התהפך, וזנבו ניתק ממנו. רוב הנוסעים הועפו החוצה מהמטוס. תוך כדי ההתנגשות, מכלי הדלק ניצתו, והציתו את המטוס. זנב המטוס נפל ליד נחל, והמשיך לבעור זמן רב גם לאחר ההתרסקות. בזנב נותר הילד יצחק אלל, כשהוא חגור בחגורת הביטחון אל כיסאו. בעירת זנב המטוס הצילה את יצחק מקפיאה למוות במשך שלוש יממות, שבמהלכן הוא ניזון מתפוחים, שהיו לצידו במהלך הטיסה. רק אז עברו במקום, באקראי, ציידים, שחילצו את יצחק - הניצול היחידי מתאונה אווירית זו, שכונתה אסון ילדי אוסלו.

עריכה | תבנית | שיחה
97
שימוש במזלג לאכילת פסטה
שימוש במזלג לאכילת פסטה

המזלג מוכר כיום כאחד מסמלי התרבות האירופית. אולם, עד למאה ה-18 הוא נחשב לקוריוז של המטבח האיטלקי, בעת שרוב האירופאים אכלו מצלחותיהם בעזרת ידיהם הריקות או בשני סכינים. המזלגות הראשונים שהגיעו לאירופה, הגיעו לאיטליה מהאימפריה הביזנטית והיו מזלגות כבדים ומגושמים, בעלי שתיים או שלוש שיניים, ששימשו לאחיזת נתחי בשר גדולים בעת פריסתם. מזלגות כאלה שימשו במזרח התיכון מאות שנים קודם ואף הוזכרו בספר שמואל א' (פרק ב, י"ג). המזלג האישי הראשון הומצא באיטליה במאה ה-16 ונועד לאכילת פסטה.

עריכה | תבנית | שיחה
98
נגיפי שפעת
נגיפי שפעת

מקור שמה של השפעת הספרדית, שקטלה בין 50 ל-100 מיליון אנשים בשנים 19181919, אינו בכך שמוצא המגפה מספרד, אלא בכך שהיא פרצה בשלהי מלחמת העולם הראשונה, והעיתונות הספרדית הייתה היחידה שפרסמה את התפרצותה, משום שלא השתתפה במלחמה ולא הייתה כפופה לצנזורה שנכפתה על העיתונות במדינות הלוחמות.

עריכה | תבנית | שיחה
99
סמל ממלכת ירושלים המקורי
סמל ממלכת ירושלים המקורי

אף על פי ששלטונם של הצלבנים בירושלים הסתיים באופן סופי ב-1244, התואר "מלך ירושלים" עדיין שריר וקיים: מלך ספרד, פליפה השישי, מחזיק בין שלל תואריו גם בתואר "מלך ירושלים", שכן הוא יורש של שארל מאנז'ו, מלך נאפולי, שקנה את התואר מידי הטוענת לכתר ממלכת ירושלים, בשנת 1277. באופן אירוני, דווקא כובש ירושלים הצלבני הראשון, גוטפריד מבויון, סירב לתואר "מלך ירושלים", והסתפק בכינוי "מגן הקבר הקדוש".

עריכה | תבנית | שיחה
100
מוזיאון גוגנהיים בילבאו
מוזיאון גוגנהיים בילבאו

מבנה מוזיאון גוגנהיים בילבאו, בעיר בילבאו שבחבל הבסקים בספרד, תוכנן על ידי פרנק גרי. צורתו המיוחדת התאפשרה בעיקר בזכות ציפוי הטיטניום, הנותן לו את מראהו הייחודי. בנייתו היעילה של המוזיאון לא הייתה יוצאת לפועל לולא צניחת מחירי הטיטניום – מחצב יקר במיוחד בדרך כלל – בעקבות הפרטת משאביה של ברית המועצות בשנות ה-90 של המאה ה-20.

עריכה | תבנית | שיחה