חנוך בן מדין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חנוך בן מדין
אב מדין עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

חֲנֹךְ בֵּן מִדְיָןכתיב מלא: חֲנוֹךְ) הוא דמות מקראית, בנו השלישי והאמצעי של מדין ונכדם של אברהם וקטורה. לחנוך היו ארבעה אחים: עיפה, עפר, אבידע ואלדעה[1][2][3]. התגורר בארץ מדין.

שמו[עריכת קוד מקור | עריכה]

חנוך איננו שם יחיד במקרא, בדומה לו ישנם חנוך בן קין, חנוך אבי מתושלח, וחנוך בנו הבכור של ראובן עם זאת בשונה מהם שמו נכתב במקרא בכתיב חסר ללא ויו[4].

פירוש השם חנוך הוא מלשון המילה חניכה. כמו אצל חנוך בן קין, ששמו מרמז על חנוכת העיר הראשונה.[דרושה הבהרה] כמן כן השם מתקשר ללימוד וחינוך כמרומז גם בשמות אחיו אחריו שבהם הלחמים עם המילה ידע[5].

במדרשים ובחז"ל[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפי הרמב"ן חנוך נולד בחברון[דרוש מקור] ואילו לפי מדרש שכל טוב הוא נולד בבאר שבע.[דרוש מקור]

יש מפרשים המונים את חנוך כאחד משלושים ושישה המלכים שהשתתפו בטקס ההספד של יעקב בגורן האטד בעת מסע הלווית יעקב ממצרים למערת המכפלה כאשר הוא נמנה כאחד מקואליציית מלכי בני עשו, בני ישמעאל ובני קטורה שנערכו למלחמה במלכי כנען[6][7].

בספר הישר נכתב שלחנוך היו 5 בנים: רעואל, רקם, עזי, אליושב ואלד[8]. במקרא מובא השם רעואל כשמו של יתרו כהן מדין או כשמו של אביו של יתרו[9], ולאור מסורת זו של ספר הישר, יש המזהים את יתרו כבנו או נכדו של חנוך[10].

במלחמת מדין שהתרחשה לקראת תום נדודי בני ישראל במדבר בו הרגו את חמשת מלכי מדין, מציין המקרא שאחד מחמשת המלכים היה רקם[11]. על פי מסורת ספר הישר, רקם הוא בנו של חנוך. לפי יוסף בן מתתיהו, המלך רקם היה המייסד של פטרה, עיר עתיקה שמאוחר יותר נקשרה לנבטים[12].

יש האומרים שכזבי בת צור הייתה מהאומה שיצאה מחנוך וצאצאיו במדין[דרוש מקור], מפני שאביה הרי היה השלישי במניין חמשת מלכי מדין, ובהתאמה חנוך היה בנו השלישי של מדין. כל מלך שלט על שבט שנוצר על ידי אחד מבניו של מדיין וצאצאיו ירשו את מלכותו[13]. עם זאת, על פי רש"י היא לא הייתה מצאצאי חנוך, אלא בתו של המלך החשוב יותר מבין החמישה, אבל משום גנותו, נמנה צור שלישי[14].

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ספר בראשית, פרק כ"ה, פסוק ד'
  2. ^ ספר דברי הימים א', פרק א', פסוק ל"ג
  3. ^ אנציקלופדיה מקראית כרך ג
  4. ^ משמש כמקור להבדל בדרשות על שמו לעומתם, כגון בפירוש היכל הברכה.
  5. ^ יצחק גינזבורג, "ארבעה שלבים של חינוך".
  6. ^ רש"י בראשית פרק נ' פסוק י'.
  7. ^ מסכת סוטה דף י"ג עמ' א', בפירוש תוספות שאנץ.
  8. ^ ספר הישר תרנ"ח, עמ' 37.
  9. ^ ראו על כך בערך על יתרו
  10. ^ חיים קניבסקי בספרו "למכסה עתיק", עמ' נ"ב, לשמות פרק ב' פסוק י"ח על המילים "ותבואנה אל רעואל אביהם".
  11. ^ ספר במדבר, פרק ל"א, פסוק ח'
  12. ^ "Flavius Josephus, Antiquities of the Jews, Book 4, chapter 7, section 1". www.perseus.tufts.edu. נבדק ב-2021-01-02. ...and Rekem, who was of the same name with a city, the chief and capital of all Arabia, which is still now so called by the whole Arabian nation, Arecem, from the name of the king that built it; but is by the Greeks called Petra{{cite web}}: תחזוקה - ציטוט: url-status (link)
  13. ^ פירוש רש"י בחומש במדבר פרק כ"ה פסוק ט"ו, על המילים:"בית אב" - "חמשת בתי אבות היו למדין, עיפה ועפר וחנוך ואבידע ואלדעה וזה היה מלך לאחד מהם". וכן בפירוש רש"י בדברי הימים א' פרק א' פסוק ל"ג, "ובני מדין עיפה ועפר וגו'" - חמשה ראשי אומות על כן העמידו חמשה מלכים לכל אומה מלכה דכתיב את אוי ואת רקם ואת צור ואת חור וגו' חמשת מלכי מדין.
  14. ^ פירוש רש"י על במדבר, פרק כה', פסוק טו'.