ופרצת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"ופרצת"
"ופרצת ימה וקדמה צפונה ונגבה"
שיר
סוגה ניגוני חב"ד עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה עברית מקראית עריכת הנתון בוויקינתונים
ספר הניגונים - חב"ד
"ניגון לר' טוביה בלקין
(143)"
"הניגון מדוברובנה
(142)
"
"ניגון שמחה מניקולייב
(144)"
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ופרצת הוא פזמון חסידי מניגוני חב"ד. השיר מסמל את הסיסמה החב"דית שהוביל הרבי מלובביץ', ”וּפָרַצְתָּ יָמָּה וָקֵדְמָה וְצָפֹנָה וָנֶגְבָּה” (בראשית כח יד). החל משנות ה-60 אז התפרסם, נחשב במשך הרבה שנים להמנון הבלתי רשמי של שלוחי חב"ד והיה לאחד הסממנים המזוהים עם פעילותה של תנועת חב"ד.

אודות הניגון[עריכת קוד מקור | עריכה]

זמן הלחנת השיר המדויק אינו ידוע, אך נודע שהולחן בתחילת מאה ה-19 על ידי חסידי חב"ד בעיר דוברובנה שבבלארוס. מאז, הופיע ב"ספר הניגונים - חב"ד" מספר קמ"ג (143), בשם דובראוונער ניגוןיידיש: הניגון מדוברובנה), אך ללא מילים, כי היה זה לפני שחיברו המילים ופרצת ללחן. הניגון מופיע בפרויקט היכל הנגינה בגרסה הישנה שלפני הוספת המילים[1].

בשלהי שנת ה'תשי"ח החל רבי מנחם מנדל שניאורסון מלובביץ' לעודד את חסידיו לפתח ולהגדיל את מפעל שלוחי חב"ד ולפתוח בתי חב"ד ברחבי העולם, לצורך כך הוא טבע את הסיסמה החב"דית "ופרצת" והשתמש בפסוק ”וּפָרַצְתָּ יָמָּה וָקֵדְמָה וְצָפֹנָה וָנֶגְבָּה” כסיסמת שלוחי חב"ד.

לבקשת הרבי, ניסו חסידיו לחבר את מילות הפסוק לניגון ללא מילים על מנת להנחיל את הסיסמה. באלול ה'תשי"ח, במהלך סעודת שבע ברכות של הרב משה לנדא, חיבר המוזיקאי יוסף יהודה מרטון את המילים ל'ניגון מדוברובנה' החבד"י. בתשרי תש"כ הביא הרב חנוך גליצנשטיין את הניגון אל רבי מנחם מנדל, שהחל מאז לשיר אותו בתדירות בפומבי במהלך ההתוועדויות במרכז חב"ד העולמי - 770, כשבדרך כלל היה מושר בשמחה ובקצב מהיר[2].

מאז, נעשה שימוש נרחב במונח ופרצת בחסידות חב"ד, והוקמו ארגונים שונים הנושאים שם זה. המשפט מופיע בלוגו היישוב כפר חב"ד, בבול[3], ישיבות[4] ועוד.

עיבודים מוזיקליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת שנות ה-60 של המאה ה-20 הופיע הניגון באלבום "ניגוני חב"ד 1" של ניח"ח[5]. ולאחר מכן בשנת 1972 באלבום "ניגוני חב"ד 11" של ניח"ח[6]. ב-1974 הופיע בגרסת כיסוי באלבום קפה אצל ברטה של יגאל בשן[7]. בגרסאות כיסוי נוספות זה הופיע ב-2011 הופיע באלבום לחיים טיש - חב"ד[8], ב־2017 הופיע באלבום צמאה 4 בביצוע אריאל זילבר[9], ב־2012 הופיע ללא מילים באלבום "חדוותא דניגונא" של גיל עקיביוב[10].

במהלך השנים בוצע השיר פעמים רבות על ידי האמנים יעקב שוואקי, וכן יוני שלמה מנדי ג'רופי ושמחה פרידמן[11], בני פרידמן, ישי לפידות ואמנים אחרים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ היכל הנגינה, ניגון ופרצת (דער דובראוונער ניגון) - בחלק הראשון של הרצועה (לאחר מכן יש את הביצוע של עם המילים "ופרצת" של ניח"ח, וכן שהרבי מלובביץ' שר זאת עם המילים)
  2. ^ ראה למשל: ניגון ופרצת בהוועדות אצל הרבי מלובביץ', התוועדות י' שבט תשכ"ט.
  3. ^ בול חב"ד - ופרצת, שיצא בישראל
  4. ^ ישיבת חב"ד 'ופרצת' רוממה פתחה את שנת הלימודים חב"ד אינפו
  5. ^ ופרצת באתר חב"ד אורג
  6. ^ ופרצת באתר חב"ד אורג
  7. ^ ופרצת ביוטיוב
  8. ^ ופרצת ביוטיוב
  9. ^ אריאל זילבר // ופרצת ביוטיוב
  10. ^ ופרצת, ביוטיוב
  11. ^ יוני שלמה, מנדי ג'רופי ושמחה פרידמן, מחרוזת חב"ד מקפיצה - מנדי ג'רופי, יוני שלמה ושמחה פרידמן, קטע "ופרצת" - דקה 0:51, סרטון באתר יוטיוב (אורך: 54 שניות)


ערך זה הוא קצרמר בנושא שירים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.