הנשמה יורדת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"הנשמה יורדת"
שיר
סוגה ניגוני חב"ד
שפה לשון הקודש
ספר הניגונים - חב"ד
"אדיר הוא
(106)"
"הנשמה יורדת לתוך הגוף
(107)
"
"אלו ואלו אומרים
(108)"
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ניגון הנשמה יורדת הוא ניגון חב"די אשר מיוחס לדור הראשון של חסידי חב"ד.

מילות הניגון[עריכת קוד מקור | עריכה]

"הַנְּשָׁמָה יוֹרֶדֶת לְתוֹךְ הַגּוּף
אַךְ צוֹעֶקֶת וַי וַי וַי, אַךְ צוֹעֶקֶת וַי וַי וַי
יְרִידָה זוֹ צוֹרֶךְ עֲלִיָּה
עַד שֶׁכָּל זֶה הוּא כְּדַאי".

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

באלבום "ניגוני חב"ד 7" של ניח"ח נכתב כי זהו ניגון עתיק אשר מיוחס לדור הראשון של חסידי חב"ד[1]. תווי הניגון הופיעו בספר הניגונים - חב"ד מספר ק"ז (107)[2].

ביומן שכתב ישראל יעקבסון את זיכרונותיו משנת תרע"ד (1914), הוא מביא שהמשפיע שלהם בישיבת תומכי תמימים בעיירה לובביץ' לימד אותם את הניגון הזה[3].

ניתוח מוזיקלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

מילות הניגון מבטאים התעוררות תשובה פנימית, כתוצאה מהרגשת האחריות בעת ירידת הנשמה למטה לעולם הגשמי, שהיא לצורך עליה[2]. משמעות הניגון היא נחמה לנשמה שצריכה להיאסף ממקומה הבטוח בעולם של גן עדן, לרדת לתוך גוף האדם שהיא לא מכירה; הנשמה משוכנעת שהגוף לא יידע להתייחס אליה בכבוד הראוי, 'ירידה זו צורך עלייה עד שכל זה הוא כדאי', מנחמים את הנשמה. בכתבי החסידות יש שאלה שחוזרת פעמים רבות; לשם מה ירדה הנשמה לעולם הזה? קודם ירידתה הייתה הנשמה בעולמות עליונים, נהנתה מזיו השכינה, ופתאום הורידו אותה לתוך גוף האדם, והוא מוצאת את עצמה עסוקה כל היום בטרדות גשמיות ובצורכי הגוף. והתשובה הניתנת על כך היא; 'ירידה זו צורך עלייה'. היא מתחברת עם הקב"ה עצמו על-ידי קיום התורה והמצוות בעולם הזה דווקא. העובדה שהשאלה חוזרת מעידה שזאת לא שאלה אינטלקטואלית המצפה לתשובה מושכלת, אלא כעין מוטו שעל האדם לשים כל הזמן לנגד עיניו; האם אני ממלא את תפקידי בעולם, כדי שאכן תושג המטרה של 'ירידה זו לצורך עלייה'[4].

יוסף ארנפלד מערוץ 7 תיאר את הניגון בתור שיר שקט וכסוג של בלדה[5], ולירון נגלר-כהן מאתר ynet כתב כי הניגון מתאר את "הפגישה הכואבת של הנשמה עם הגוף ברגע הלידה"[6].

ביצועים ועיבודים מוזיקליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת שנות ה-60 של המאה ה-20 הופיע השיר באלבום "ניגוני חב"ד 7" של ניח"ח[7]. בשנת 2009 הופיע באלבום יענקל יענקל של הזמר האמריקאי אברהם פריד[8].

ב־2019 בוצע במופעי צמאה על ידי כמה זמרים יחדיו במופעים משותפים; מופע אחד על ידי הזמרים אברהם פריד, אביתר בנאי ושולי רנד[9]. מופע שני על ידי הזמרים שולי רנד, אביתר בנאי, אברהם פריד ונעם בנאי[10]. ומופע שלישי על ידי הזמרים נתן גושן, שולי רנד, אברהם פריד ושי צברי[11]. ב־2023 בוצע על ידי נאור כרמי יחד עם מקהלת מלכות[12].

ב־2015 יצא על ידי בית הספר לקולנוע יהודי תורת החיים כגרסת כיסוי מלאה[13], ב־2018 הופיע באלבום צמאה 5 בגרסת כיסוי בביצוע הזמר הישראלי שולי רנד[14]. ב־2009 בוצע כגרסת כיסוי על ידי מתי קובלר[15], ב־2018 בוצע על ידי קובלר באנסמבל סירנות של מרכז פליציה בלומנטל למוזיקה[16] ובמופעים נוספים[17].

ניגונים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנו ניגון בשם "מפני מה" בעל אותם מילות תוכן אך בלחן אחר[18][3], יש אומרים שהוא גם ניגון חבד"י[3][19]. מילות הניגון: "מִפְּנֵי מָה, מִפְּנֵי מָה ירדָה הַנְּשָׁמָה מֵאִיגְרָא רָמָא לְבִּירָא עֲמִיקְתָּא? יְרִידָה צֹרֶךְ עֲלִיָּה הִיא"[18].

ישנו ניגון חב"די אחר, ללא מילים, בשם 'ניגון ירידת הנשמה בגוף'[1][20]. כמו כן ידוע שהיה לרבי לוי יצחק מברדיצ'ב ניגון "והוא רחום" המתאר את ירידת הנשמה, אך לא ידוע מהו הניגון[1], יש אומרים שייתכן שיש קשר בין הניגון של רבי לוי יצחק, ל"ניגון הנשמה יורדת" או ל"ניגון ירידת הנשמה"[1].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 4 לב לייבמן, ניגון "והוא רחום" לר' לוי יצחק מבארדיטשב, באתר קיר הניגונים עברית)
  2. ^ 1 2 מחבר "ספר הניגונים", המוזיקאי שמואל זלמנוב, שמואל זלמנוב, ספר הניגונים - חב"ד, כרך א', ברוקלין, ניו יורק, ארצות הברית: קה"ת, 1949, עמ' נ"ז. לשון הקודש ויידיש)
  3. ^ 1 2 3 ישראל יעקבסון, זכרון לבני ישראל, עמוד מ"ג.
  4. ^ הזמר הישראלי שולי רנד. לירון נגלר-כהן, שולי רנד נשמה: לא זמר, חסיד על הבמה, באתר ynet, 23 באוקטובר 2018
  5. ^ יוסף ארנפלד, עוד מאותו דבר - ביקורת דיסק, באתר ערוץ 7, 12 בדצמבר 2019
  6. ^ לירון נגלר-כהן, שולי רנד נשמה: לא זמר, חסיד על הבמה, באתר ynet, 23 באוקטובר 2018
  7. ^ Haneshomoh Yoredes, Chabad.org אנגלית)
  8. ^ יענקל, יענקל, באתר Chabad.org עברית)
  9. ^ אברהם פריד, אביתר בנאי ושולי רנד // הנשמה יורדת - מתוך מופע צמאה תשע"ט, סרטון בערוץ "צמאה", באתר יוטיוב (אורך: 08:45)
  10. ^ שולי רנד, אביתר בנאי, אברהם פריד ונעם בנאי - ״הַנְּשָׁמָה יוֹרֶדֶת״, סרטון בערוץ "הדסה סאסי", באתר יוטיוב (אורך: 03:44)
  11. ^ נתן גושן, שולי רנד, אברהם פריד ושי צברי - הַנְּשָׁמָה יוֹרֶדֶת לְתוֹךְ הַגּוּף / צמאה בהאנגר 11, סרטון בערוץ "הדסה סאסי", באתר יוטיוב (אורך: 04:24)
  12. ^ נאור כרמי & מלכות - הנשמה יורדת
  13. ^ בשילוב ניגון אחר: הנשמה יורדת, בית הספר לקולנוע יהודי תורת החיים
  14. ^ שולי רנד // הנשמה יורדת - מתוך פרויקט צמאה 5, סרטון בערוץ "צמאה", באתר יוטיוב (אורך: 04:03)
  15. ^ מתי קובלר מבצע ניגון "הנשמה יורדת לתוך הגוף"
  16. ^ פועם בלב: אנסמבל סירנות - מתי קובלר / על בסיס ניגון חסידי - הנשמה יורדת
  17. ^ קולמוס הנפש - מסע מוזיקלי אל הניגון החסידי, אנסמבל האומן ח"י, 2009. הספרייה הלאומית | "הנשמה יורדת" - אנדרה היידו וקולמוס הנפש ב־2016 הוקדש לזכרו של אנדרה היידו ([1]) בכמה מופעים ([2]) . מוזיקאים צעירים מגלים את 'קולמוס הנפש' שיחת השבוע | מופע צלילים במדבר עמוד 7, 2020.
  18. ^ 1 2 זמרשת מפני מה
  19. ^ על ידי מענדל מרוזוב מובא בזמרשת: מפני מה
  20. ^ ‏ניגון ירידת הנשמה‏ (Q117800971) - ברוצקי, ברוצקי 2. הורביץ. פלטיאל