הוא אלוקינו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"הוא אלוקינו"
שיר
סוגה ניגוני חב"ד עריכת הנתון בוויקינתונים
ספר הניגונים - חב"ד
"אנא עבדא
(221)"
"הוא אלוקינו
(222)
"
"אנעים זמירות
(223)"
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הוא אלוקינו הוא ניגון חב"ד מהסוג שמחה, מהניגונים שלימד הרבי מלובביץ' שנפוץ גם מחוץ לחסידות חב"ד, מושר בקהילות שונות וזכה לביצועים רבים. כששרים את השיר בימות החול מבטאים כל אלוהים שבשיר בצורה מצונזרת – "אלוקינו" ו"אלוקים" כדי להימנע מהוצאת שם שמים לבטלה.

אודות הניגון[עריכת קוד מקור | עריכה]

מילות הניגון הם מתפילת מוסף של שבת ויום טוב, המתפרש כתקוה וביטחון שה' יגאל אותנו בקרובה, מלחין הניגון היה ר' יחיאל הלפרין שהיה החזן אצל רבי שלום דובער שניאורסון ובנו רבי יוסף יצחק.

 הוּא אֱלֹקֵינוּ, הוּא אָבִינוּ, הוּא מַלְכֵּנוּ, הוּא מוֹשִׁיעֵנוּ, הוּא יוֹשִׁיעֵנוּ וְיִגְאָלֵנוּ שֵׁנִית בְּקָרוֹב וְיַשְׁמִיעֵנוּ בְּרַחֲמָיו לְעֵינֵי כָּל חַי לֵאמֹר: הֵן גָּאַלְתִּי אֶתְכֶם אַחֲרִית כִּבְרֵאשִׁית, לִהְיוֹת לָכֶם לֵאלֹקִים

קטע מ"ממקומו" בקדושה של תפילת מוסף לשבת וחג[1]

את הניגון לימד הרבי הרבי מלובביץ' את חסידיו בשמחת תורה ה'תשכ"ד (1963), שאף הוסיף קטע משלו לניגון[2]

הניגון היה מושר בחצר הרבי מדי פעם בזמן אמירת המילים 'הוא אלוקינו' בתפילת 'כתר' שבחזרת הש"ץ במוסף לשבת, מאז חודש אב תש"ם (1980) החלו לניגון אותו בקביעות בחצר הרבי בתפילת חזרת הש"ץ בשבת ויום טוב, וכך נהוג בבתי כנסיות של חב"ד בעולם.

הניגון מופיע בספר הניגונים – חב"ד ניגון מספר רכ"ב (222).

עיבודים מוזקליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנות ה-60 של המאה ה-20 הופיע השיר באלבום "ניגוני חב"ד" 5 של ניח"ח[3], ב־1995 הופיע הניגון באלבום "ניגוני הרבי" של אבי פיאמנטה בביצוע מנדי ג'רופי[4], ב־2011, הופיע הניגון באלבום "עתיקא קדישא" של יצחק מאיר[5] ובאלבום לחיים טיש חב"ד[6], ב־2015 באלבום צמאה 1 בביצוע של אריאל זילבר[7], ב־2017 הופיע הניגון באלבום "הניגונים" של משה לאופר בביצוע של שמחה פרידמן[8] ועוד.

השיר בוצע במהלך השנים גם על ידי שולי רנד, אודי דוידי, חיים ישראל, ישי ריבו, אברהם פריד ואחרים. בשנת תש"ף (2020) נחשף הקלטה של הרב יואל כהן ששר את הניגון בחשוון תשכ"ד, זמן קצר אחרי שהרבי לימד את הניגון[9]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]