הושיעה את עמך

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"הושיעה את עמך"
שיר
סוגה ניגוני חב"ד עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה עברית מקראית עריכת הנתון בוויקינתונים
לחן אברהם טברסקי עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הושיעה את עמך הוא ניגון שהולחן על ידי הרב ד"ר אברהם טברסקי. הניגון הפך במשך השנים לאחד מהניגונים המזוהים עם חסידות חב"ד.

אודות הניגון[עריכת קוד מקור | עריכה]

קצב שירת הניגון הוא שמח. מילות הניגון הם מפרק כ"ח בתהילים, בו מתפלל דוד המלך לאלוקים שיושיע ויגאל את עמו, וירומם אותם "עד העולם" – לנצח.

הוֹשִׁיעָה אֶת עַמֶּךָ וּבָרֵךְ אֶת נַחֲלָתֶךָ וּרְעֵם וְנַשְּׂאֵם עַד הָעוֹלָם

בשנת 1960 הלחין הרב טברסקי את המילים בתהילים. שבוע לאחר מכן שר את הלחן לראשונה בציבור, בחתונה של אחיו הצעיר.

במהלך התוועדות שמחת תורה תשכ"ב ביקש הרבי מהאורחים שבאו לחודש תשרי שישירו שיר מארץ ישראל, ר' אברהם לידר החל לשיר 'הושיעה את עמך'. במהלך התוועדות ערב ראש השנה תשכ"ג, אמר הרבי שנמצא בהתוועדות "בעל ה'הושיעה את עמך' מכפר חב"ד, אז שינגן לנו ניגון מזמרת הארץ"- ניגון מארץ ישראל, לידר החל לנגן ניגון אחר, אך הרבי ביקש שישיר את הניגון שלימד, והחל לנגן הושיעה את עמך. מאז החל להתנגן הניגון במרכז חב"ד העולמי - 770 כשפעמים רבות הרבי בעצמו היה מתחיל את הניגון בהתוועדויות, לרוב זה היה כשהרבי דיבר על יהודי רוסיה, ובחלוקת כוס של ברכה לקהל במוצאי החגים.

באותה תקופה יצא האלבום השלישי 'ניגוני חב"ד' של ניח"ח ושם ביצוע לשיר, על עטיפת האלבום נכתב כי אמנם ניגון זה מקורו לא בחב"ד, אך תלמידי ליובאוויטש אימצו את המנגינה הזו והיא מושרת לעיתים קרובות בכינוסים ובהתוועדויות של הרבי.

בסוף התוועדות פורים תשכ"ד החל הרבי לנגן את הניגון ובמקום המילים "וברך את נחלתך" שינה ל"ורחם על נחלתך"[1].

עיבודים מוזקליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1962 הופיע הניגון באלבום "ניגוני חב"ד 3" של ניח"ח[2], ב־1969 הופיע באלבום "לכו נרננה" של נירה רבינוביץ' ושלמה ניצן[3], ב-2011 הופיע באלבום "לחיים טיש" - חב"ד[4], ב-2021 הופיע בביצוע של שלומי שבת באלבום צמאה 6[5].

השיר בוצע במהלך השנים גם על ידי שלמה כץ[6], מנדי ג'רופי, אברהם פריד, יוני שלמה, חיים ישראל, ישי ריבו, בני פרידמן, יצחק מאיר[7] ועוד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]