חסידות נארול

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: תרגמת.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף.
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: תרגמת.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף.

נארול היא חצר חסידית שמקורה בעיירה נארול, שבמערב גליציה (וכיום בפולין). החצר המרכזית נמצאת בעיר בני ברק ומונה כ-100 איש.

תולדות החסידות[עריכת קוד מקור | עריכה]

רבי חיים מאיר יחיאל שפירא (ריינמאן) מנארול

שושלת נארול נוסדה בידי רבי יעקב ריינמן ה'תקל"ח, ד' תמוז ה'תקע"ד, (סביבות 1778–1814) שכיהן כרב של ראדיחוב, קוזובה והולישיץ בטרם מונה לרבנות נארול.

לאחר השואה כיהן רבי חיים מאיר יחיאל שפירא (ריינמאן), אשר נולד בכ"ה אלול תרס"ז ובעת פטירתו בגיל 99 היה זקן האדמו"רים בארץ ישראל. גם בעת כהונתו ראה עצמו כחסיד בעלז והיה מקורב מאוד לרבי "הינוקא" המכהן כיום. בהיותו בן 20, בשנת תרפ"ז (1927) מונה לרב ה-20 של חצר נארול. נשא לאישה את בתו של רבי משולם זלמן יוסף זילברפרב מטופורוב (כיום טופוריב באוקראינה). נולדו להם בן, אהרן, בת, מלכה, שנספתה בשואה, ובן, דב בריש שהוא האדמו"ר הנוכחי של חסידות נארול.

הרב חיים מאיר יחיאל שרד את מלחמת העולם השנייה בסיביר; לאחר מכן התגורר באנטוורפן, בלואר איסט סייד שבמנהטן, בקראון הייטס ולבסוף, ב-30 השנים האחרונות לחייו, בבני ברק שבישראל שם בנה בית מדרש שהיה נקודת ציון בולטת במרכז העיר. הרב שפירא נפטר ביום י"ח בתמוז ה'תשס"ז (4 ביולי 2007) בגיל 99. הוא כיהן בתפקיד אדמו"ר נארול במשך 80 שנה.

הרבי מנארול הנוכחי רבי דב בריש שפירא, הוא בנו של רבי חיים מאיר יחיאל. אחיו הגדול נספה כאמור בשואה הרב בריש הקים בית מדרש וכיהן כאדמו"ר בשכונת גרייווסנד שבברוקלין, ניו יורק, אך עם מות אביו עלה לארץ להחליפו בבית המדרש של החצר החסידית בבני ברק. הוא חבר הנהלה בולט של כולל חיבת ירושלים.

בנו של הרב בריש, רבי אשר שפירא פעיל בקהילה היהודית של סטמפורד היל, לונדון ואחת מיוזמותיו המוכרות היא מדריך מינחה בבריטניה. ילדים נוספים של האדמו"ר מנארול הם הרבנים אהרן שפירא - רב קהילת נארול, זלמן שפירא, והרבנית אשת האדמור מקוידנוב.

צאצאים נוספים של שושלת נארול כוללים את רבי יעקב יוסף ריינמאן, מחבר תלמיד חכם ומחבר ספרים מוערך, בנו של רבי אריה לייב ריינמן מנארול.

שושלת נארול[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. רבי יעקב ריינמאן (1778–1814) מייסד השושלת. תלמידם של רבי שלמה מלוצק ושל רבי מנחם מנדל מרימנוב.
  2. רבי אברהם ריינמאן מנארול (1796–1841) בן רבי יעקב. רבו: רבי צבי הירש מזידיטשוב.
  3. רבי יצחק משולם זלמן (1817–1886) בנו של רבי דב בריש ניימרק מהרוביישוב וחתן רבי אברהם. היה תלמיד של רבי שלום מבלז.
  4. רבי שלום (כונה "שוּלֶם" 1856-1927) אב"ד נארול. בנו של רבי יצחק משולם זלמן, וחתן רבי שמואל אהרון רובין אב"ד קורטשין.
    • רבי דב בריש (נפ' 1919) בנו של רבי שולם. חתן רבי חיים מאיר יחיאל אונגר מרדיחוב.
    • רבי חיים ריינמאן. אב"ד נארול. אח של רבי דב בריש. (#5) נספה בשואה.
    • רבי חיים מאיר יחיאל שפירא (1907–2007), בן רבי דב בריש. שרד גלות בסיביר. נפטר בגיל 99 בצלילות הדעת, כיהן 80 שנה כאדמו"ר.
    • רבי אריה לייב ריינמאן - החי בארצות הברית.
    • רבי דב בריש שפירא - האדמור הנוכחי של החסידות, במרכזה שבבני ברק.
    • רבי יעקב יוסף ריינמאן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]