חסידות שבט הלוי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חסידות שבט הלוי
שורשים, סיווג והנהגה
דת יהדות
זרם יהדות אורתודוקסית
ענף יהדות חרדית
קבוצה תנועת החסידות
מקום ייסוד בני ברק
תאריך ייסוד ה'תש"ז
מייסד שמואל הלוי וואזנר
בתי אב כמה מאות
תאולוגיה, טקסטים וטקסים
נוסח תפילה נוסח ספרד החסידי

חסידות שבט הלוי היא חצר חסידית שהקים הרב שמואל הלוי וואזנר בשכונת זכרון מאיר בבני ברק. בראשיתה הייתה קהילה בעלת מוטיבים של קהילה הונגרית, ועם השנים קיבלה צביון חסידי וכיום רבה מכונה אדמו"ר. החצר קרויה כיום על שם ספרו של מייסדה, שבט הלוי. הקהילה מונה מאות משפחות[1].

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

את הקהילה הקים הרב שמואל וואזנר שכיהן כרב שכונת זכרון מאיר בבני ברק החל משנת תש"ז. לקהילה הצטרפו במשך השנים רבים מיוצאי הונגריה ואנשי חוג חתם סופר, ובעיקר בוגרי ישיבת חכמי לובלין[2].

במסגרת תפקידו כרב הקהילה נהג הרב וואזנר למסור שיחות, וכן היה עורך התוועדות עם תלמידיו מדי שבת וחג, כמו כן קיים קבלת קהל לעצה ולברכה. כמו כן, נהג הרב וואזנר לחלק "שיריים" כמנהג האדמורי"ם, מדי שבת בסעודה שלישית ובאירועים נוספים.

אחרי פטירת הרב וואזנר בליל הסדר תשע"ה, הוכתר בנו הרב חיים מאיר וואזנר כרב הקהילה עד פטירתו בכ"ה בשבט תשפ"א. אחרי פטירתו הוחלט להפוך את הקהילה לחצר חסידית רגילה ולהכתיר את בנו, הרב יוסף בנימין וואזנר, כאדמו"ר משבט הלוי.

בשנת תשס"ו הוקם איחוד אברכים של תלמידיו, בראשות נכדו הרב יוסף בנימין וואזנר. הארגון איגד את קהילות שבט הלוי בישראל, פעל בתחומי צדקה, שיעורי תורה לבני הקהילה, והוציא ביטאון חודשי בשם בית חיינו. בנוסף פעל להוסיף צביון חסידי לקהילה, בהמשך נסגר ה"איחוד" ובמקומו הוקמה "התאחדות האברכים".

במשך השנים התפתחו לקהילה מרכזים נוספים: בירושלים,[3] במודיעין עילית,[4] באשדוד,[5] בבית שמש[6], בביתר עילית וכן בארצות הברית.[7] כרבני הקהילה מכהנים בניו וחתניו של הרב ואזנר כמו הרב מרדכי אלימלך וואזנר - רב קהל שבט הלוי בבורו פארק, הרב אברהם אליהו וואזנר - רב קהל שבט הלוי במודיעין עילית, וחתנו הרב אברהם יעקב איצקוביץ - רב קהל שבט הלוי בירושלים.

בני קהילתו בבני ברק מחנכים את ילדיהם בתלמוד תורה "חוג חת"ם סופר" בעיר, שנוסד ועמד במשך שנים רבות תחת הנהגתו של הרב יצחק צבי ברנפלד, חבר בית דינו של הרב וואזנר. במשך הזמן שינה המוסד את שמו ל"תלמוד תורה חתם סופר", והוא עמד באופן רשמי תחת הנהגתו של הרב וואזנר, ולאחר פטירתו - תחת הנהגתם של בנו ונכדו - ממשיכי דרכו[8]. כמו כן בחורי הקהילה ממשיכים את לימודיהם בישיבת ישיבת חכמי לובלין - שבט הלוי[9].

מנהגי הקהילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כיום מתנהלת הקהילה כחצר חסידית רגילה ונוסח התפילה הוא נוסח ספרד החסידי. עם זאת, ישנם כמה מנהגי אשכנז הנוהגים בה כמו אמירת במה מדליקין מדי ליל שבת, וכן אמירת מערבית בחגים. כמו כן, הנהיג הרב וואזנר להתפלל את רוב קבלת שבת גם בשבתות חול המועד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ארי קלמן, חשיפה: מסמכי הויקיליקס של אגודת ישראל מייתרים את הפריימריז, באתר בחדרי חרדים, ‏שם יש לשבט הלוי כ- 400 בעלי זכות הצבעה.
  2. ^ בנימין בראון, מדריך לחברה החרדית, עמ' 66. אמנם, מרבית תלמידי הישיבה פנו לאחר נישואיהם לחצרות חסידיות כמו ויז'ניץ, בעלז וטשרנוביל.
  3. ^ בית כנסת שבט הלוי של תלמידי ישיבת חכמי לובלין ירושלים (ע"ר), באתר גיידסטאר - אתר העמותות של ישראל
  4. ^ מוסדות שבט הלוי - מודיעין עילית (ע"ר) עמותה, באתר גיידסטאר - אתר העמותות של ישראל
  5. ^ זאב הלוי, הכנסת ס"ת לביהמ"ד שבט הלוי באשדוד, באתר גי די אן
  6. ^ יוחנן וייסברג, קהל שבט הלוי בבית שמש חגג אמש את חנוכת הבית והכנסת ספר תורה
  7. ^ זאב בלוי, ‏תיעוד מסכם: האדמו"ר משבט הלוי במסע הקודש בניו יורק, באתר JDN‏, 17 ביולי 2022
  8. ^ בני ברק: מסיבת חנוכה נערכה בת"ת 'חוג' בראשות הגרח"מ וואזנר, באתר גי די אן
  9. ^ משה ויסברג, האדמו"ר משבט הלוי פתח את הזמן בישיבתו, באתר בחדרי חרדים