קומיקסבא

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קומיקסבא
כריכת קומיקסבא על חג הסוכות
כריכת קומיקסבא על חג הסוכות
מידע כללי
מאת מאיר למברסקי
איורים ר. קרול ורחלי דייוויד
שפת המקור עברית
תורגם לשפות יידיש, אנגלית
סוגה קומיקס, משלים
נושא תנועת המוסר, חגי ישראל ומועדיו, עבודת ה' עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה יפה נוף
מהדורות נוספות
תאריך מהדורה ראשונה ה'תשס"ח
מספר כרכים 90
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קומיקסבא היא סדרת ספרי קומיקס לילדים שנכתבה על ידי הסופר החרדי מאיר למברסקי בשם העט מ. ספרא, ומורכבת בעיקר ממשלים עממיים בעלי נמשל עם מוסר השכל, שרבים מהם מבוססים על משליהם של רבי ישראל מאיר הכהן ורבי יוסף חיים מבגדאד.

הסדרה החלה לצאת בשנת ה'תשס"ח, ונכון לניסן ה'תשפ"ג היא כוללת כ-90 כרכים. הספרים נפוצים בעיקר בציבור החרדי והחרדי לאומי, ויוצאים לאור בהוצאת יפה נוף.

סיפור המסגרת[עריכת קוד מקור | עריכה]

סיפור המסגרת של הסדרה מתמקד בילד חרדי בשם יענקי שמבקר את סבו, אפרים, ושומע ממנו סיפורים. בסוף כל סיפור, הקומיקס חוזר לחדרו של הסב, שמסביר לנכדו את הנמשל ומוסר ההשכל שאפשר ללמוד מהסיפור. המשלים תופסים כמעט את כל עמודי הספר, בעוד הנמשל מוסבר בעמוד אחד או שניים. בדרך כלל בתיאור הנמשל, הסב והנכד מצוירים כשהם לבושים בתלבושות בהם היו לבושים הגיבורים העיקריים במשל.

המשלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסיפורים מבוססים על משלים שחוברו על ידי גדולי ישראל בדורות האחרונים, ובעיקר על משליהם של רבי ישראל מאיר הכהן מחבר הספר 'חפץ חיים', ורבי יוסף חיים מבגדאד מחבר הספר 'בן איש חי'. בחלק מהספרים מרוכזים משלים מאותו מחבר, ובאחרים מאוגדים סיפורים על נושא אחד ממגוון מחברים.

המשלים והאיורים הם בעיקר בסגנון העיירה הישנה באירופה. הם כוללים דמויות כגון יהודי כפרי, עגלון, פריץ, מלך, ומתרחשים לרוב במקומות כגון פונדק, יריד, בית כנסת, או חנות.

יצירת הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

על הרעיון ליצירת הסדרה סיפר המחבר, מאיר למברסקי, שהוא ניתן לו על ידי הרב דוד חי אבוחצירא, בעקבות פנייתו אליו בבקשת עצה באיזה תחום כתיבה כדאי להתמקד. הרב אבוחצירא ייעץ לו לכתוב ספר שיחות של החפץ חיים מעובדות לילדים, ובאופן בלתי תלוי, זמן מועט לאחר מכן ביקש ממנו המוציא לאור של הוצאת יפה נוף לכתוב ספר קומיקס על משלי החפץ חיים. בהתחלה הוא לא האמין שהסדרה תצליח, אבל הסדרה הצליחה מעל ומעבר, והיא נפוצה מאוד בקרב הציבור החרדי והדתי.

ספרי הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נכון לניסן ה'תשפ"ג, בסדרה כ-90 כרכים המחולקים לפי תתי סדרות:

בנוסף ישנם עוד כשלושים ספרים שאינם חלק מסדרה, בהם:

ישנם עוד 13 ספרים נוספים לפי מועדי השנה:

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]