סברה (קומיקס)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סברה
Sabra
סוג גיבור-על
הוצאה לאור מארוול קומיקס
הופעה ראשונה הופעת אורח:
(אוגוסט 1980)
הופעה מלאה:
(פברואר 1981)
יוצרים ביל מנטלו
סאל בוסימה
גילום הדמות שירה האס (קפטן אמריקה: עולם אמיץ חדש)
מידע
שם אמיתי רות בת-שרף
כינויים סברה, רותי, רות בת שרף, SA-1980
סטטוס פעיל
גזע מוטאנטית
מין נקבה
מקצוע סוכנת חשאית
נטייה טוב
מומחיות ריגול, לחימה ומשימות מיוחדות
כוחות כוח, מהירות, זריזות וסיבולת על-אנושיים, יכולת להעביר אנרגיית חיים וכוחות-על לאחרים, יכולת ריפוי עצמית.
כלי נשק מכשיר אנטי-גרביטציה, כפפות שיורות פִּרצי פלזמה וחצים משתקים, אקדח ונשק קל מיוחד
חברה בקבוצה המוסד
סוכני העל הישראליים
חברה לשעבר בקבוצה תאגיד אקס
ארגון לחירום לאומי (א*ח*ד)/יוזמת חמישים המדינות
משטרת ישראל
מחתרת אקסבייר
דת יהדות
אזרחות ישראלית
דמויות קשורות
משפחה יעקב (בן, מת)

סָבְּרָהאנגלית: Sabra, אינגלוז של המונח הישראלי-עברי ליהודי יליד ארץ ישראל, צבר) היא דמות בדיונית של גיבורת-על ישראלית מוטאנטית המופיעה בחוברות הקומיקס ביקום מארוול קומיקס. הדמות הופיעה לראשונה בחוברת מאוגוסט 1980 בה זכתה לאזכור, אך הופעתה המלאה הראשונה הייתה בחוברת בה נלחמה נגד הענק הירוק. הדמות נכתבה בידי ביל מנטלו ואויירה בידי סאל בוסימה.

סברה היא האלטר אגו של רות בת-שרף, אישה ישראלית שכוחותיה המוטנטיים התגלו לראשונה כאשר הייתה ילדה, ובעקבות זאת היא והוריה נחקרו על ידי גופי ביון בישראל אשר למדו את טיבה ויכולותיה. מאז היא התחנכה ואומנה בתוכנית מיוחדת על מנת להפוך לסוכנת מטעם המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים.

בספטמבר 2022 פורסם שהשחקנית הישראלית שירה האס תגלם את הדמות בסרט היקום הקולנועי של מארוול "קפטן אמריקה: עולם אמיץ חדש" שעתיד לצאת לאקרנים ב-14 בפברואר 2025.

היסטוריה פרסומית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדמות זכתה לאיזכור ראשון בקומיקס, כאשר הגולש הכסוף מקיף את העולם ורואה מספר גיבורי על מקומיים, כולל את רות. בהופעתה המלאה הראשונה מסופר כי הענק הירוק הגיע לנמל תל אביב לאחר שברח מארצות הברית. כשהורידו את המטען בו שהה, הוא התפרץ והפך לענק הירוק, ובגלל בלבול התפתח קרב עם צה"ל. רות (סברה) רצה להחליף למדים, אך אחד הסלעים פגע בה והיא חטפה זעזוע מוח. כשהתעוררה חיפשה אותו, אבל הוא חזר לצורתו האנושית והסתתר. ברוס ראה ילד ממוצא ערבי בשם סאהד גונב אבטיח והחליט לעזור לו לברוח. סאהד הסביר לו שהוא נמצא בישראל, הלך להביא אוכל מבית קפה, ואז התרחש פיגוע והוא נהרג. ברוס ראה את הטרוריסטים ומהזעם נהפך לענק הירוק. סברה הגיעה וחשבה שהענק הירוק אחראי לפיצוץ ועל כן התפתח קרב בין השניים. לאחר הקרב הענק הירוק לקח את הגופה של סאהד וברח. סברה מצאה אותו מאוחר יותר קובר את סאהד בירדן ואז הבינה שהוא אינו טרוריסט.

ביוגרפיה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

רות בת-שׂרף נולדה סמוך לירושלים. היא ומשפחתה עברו לגור בקיבוץ מיוחד שאותו מנהלת ממשלת ישראל אחרי שכוחותיה מתפרצים לראשונה. רות הייתה הסוכנת העל-אנושית הראשונה ששירתה במוסד. היא נעשתה שוטרת בנוסף להיותה סוכנת ממשלתית. זמן קצר לאחר מכן נבחרה סברה כלוחמת בצוות של הישות מוות במשחק האחרון נגד הגראנדמאסטר ב"תחרות האלופים". שם פגשה את איירון מן ואת "האביר הערבי", ונאבקה עם הענקית הירוקה וקפטן בריטניה. מאוחר יותר היא הופיעה בטקס החנינה של הענק הירוק בוושינגטון די. סי..

כמה שנים לאחר מכן, בנה הקטן של סברה, יעקב, נהרג בפיגוע. היא לא צייתה לפקודות, מכיוון שרצתה להביא את רוצחי בנה לדין.

מחלוקת נוספת עם הענק הירוק פרצה כאשר כוחותיה של סברה לקחו ממנו זמנית את קולו, מה שגרם לו להיראות יותר מפלצתי וכמעט חסר-דעת.

מאוחר יותר, במהלך פגישת תהליך השלום, מוצאת סברה את עצמה לוחמת בקבוצת הלוחמים החדשים, תחת השפעתו המנטלית של כוח מסתורי ובלתי מוסבר. זמן מה לאחר מכן, סברה מוצאת את עצמה שקועה במאורעות הקמפיין האנטי-מוטנטי המכונה "מבצע אפס סובלנות". בזמן הזה סברה נלחמת לצד האקס-מן ומתחילה להירשם להרצאות הפילוסופיות של צ'ארלס אקסבייר. סברה מבלה זמן מה כחברה בסניף של תאגיד אקס. היא מלווה את אקסבייר ועוד כמה מוטנטים לאי ג'נושה לאחר שנהרס על ידי זקיפי הסנטינל.

במהלך אירוע הקרוסאובר של ליגת הצדק/האוונג'רס היא נראתה מחזיקה את הכותל המערבי לאחר ההתקפה של קרונה, שגרמה לרעידות אדמה ברחבי העולם.

סברה היא אחת מקומץ המוטנטים ששמרו על כוחותיהם לאחר השפעת אירועי הקומיקס "בית אם". מאוחר יותר היא מתבקשת על ידי ממשלת בריטניה לסייע לגיבור העל יוניון ג'ק לפעול נגד פיגוע טרור בלונדון שבוצע על ידי נבל-העל קרוספייר. היא נכנסת לקונפליקט עם האביר הערבי החדש בגלל הבדלים תרבותיים, אבל הם משתדלים לעבוד יחד, למרות הקשר שלה עם האביר הערבי הראשון במהלך "תחרות האלופים".

מאוחר יותר מתגלה כי סברה יצרה כוח שיטור נגד מוטנטים פורעי חוק. הצוות הזה היה בחזית ביחד עם בישופ, בנוסף לחבר צוות נוסף בשם מיקרומקס. במהלך אירועי הקומיקס "מלחמת האזרחים" תמכה סברה באיירון מן בחוק לרישום העל-אנושיים, והייתה לאחת מחותמי "יוזמת חמישים המדינות". במהלך אירועי "פלישה סודית", סברה נראתה בקצרה נלחמת בגזע הסקרול משני הצורה בישראל.

בסיפור "קצוות הארץ", סברה היא אחת מגיבורים המגיבים לקריאתו של ספיידרמן לעזרה במפעלי הלוויין של דוקטור אוקטופוס. היא מוצגת כשהיא נלחמת באוקטופוס במפעל נטוש לכאורה עד שנורית על ידי קרוסבונז באמצעות רובה צלפים. עם זאת, המחבר ציין כי הירייה כמעט הרגה את סברה, אך היא שרדה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • צבר - מונח המתאר כל יהודי שנולד בארץ ישראל

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]