הנכס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הנכס
מידע כללי
מאת רותו מודן
איורים רותו מודן
שפת המקור עברית
תורגם לשפות אנגלית, צרפתית, פולנית
סוגה קומיקס
הוצאה
הוצאה הוצאת עם עובד
תאריך הוצאה 2013
מספר עמודים 222
פרסים
  • Eisner Award for Best Graphic Album — New (2014)
  • פרס חבר השופטים של פסטיבל הקומיקס הבין־לאומי באנגולם (2014) עריכת הנתון בוויקינתונים
סדרה
ספר קודם קרוב רחוק
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

"הנכס" הוא רומן גרפי מאת רותו מודן, שיצא תחת הוצאת עם עובד בשנת 2013 וכולל 222 עמודים. הספר זכה בשלל פרסים וביניהם גם פרס אייזנר, שנחשב לפרס הטוב ביותר של הקומיקס (בדומה לטקס פרסי האוסקר של הקולנוע). הספר הצליח מאוד ותורגם לשפות רבות, ביניהן אנגלית, פולנית, צרפתית ועוד.

עלילת הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר מתאר ביקור בן שבוע בפולין של סבתא ונכדתה, הנוסעות לאתר נכס שהיה שייך למשפחה לפני מלחמת העולם השנייה. הטיול, שבמשך שנים נמנעה הסבתא לקיים בגלל זכרונותיה מהשואה, לבסוף יצא לפועל כדי להחזיר את רכושם האבוד של המשפחה. אך לטיול מגיע במקרה גם "קרוב רחוק" של אביה המנוח של הנכדה, ששומע על התוכניות להחזיר את הרכוש ומפתח מזימה כדי לקחת אותו לעצמו. מלבד זאת, בזמן שהנכדה שוטטה ברחובות ורשה היא פגשה במקרה צייר קומיקס שעובד כמדריך סיורים בעקבות השואה, וביניהם מתפתח קשר רומנטי. הקשר הרומנטי הזה מתנגש עם סיפור רומנטי נוסף, אלא הפעם מכיוון הסבתא - מתברר כי סיבת הטיול הייתה כדי שתוכל למצוא את אהובה מלפני המלחמה, שהמשיך לחיות בפולין ללא ידיעה שאהובתו עוד חיה.

פרסים וביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר יצא לאור בשנת 2013 בשתי מהדורות בו זמנית: באנגלית תחת השם "The Property" בהוצאת "Drawn and Quarterly" ובעברית בהוצאת עם עובד. לאחר זמן לא רב הוא זכה בפרס ספר הקומיקס הזר הטוב ביותר בפסטיבל לוקה שבאיטליה, פסטיבל שבין היתר מדרג ומעניק פרסים לספרי קומיקס מרחבי העולם. בשנת 2013 נבחר על ידי אתר אמזון לאחד מעשרת ספרי הקומיקס הטובים של השנה ובשנת 2014 זכה הספר בפרס חבר השופטים בפסטיבל אנגולם ה-41 לקומיקס בצרפת. שיא התהילה של הספר הגיע באותה שנה כאשר זכה בפרס אייזנר, הפרס היוקרתי ביותר שספר קומיקס יכול לקבל, בקטגוריית "Best Graphic Album—New"[1]. מלבד פרסים רבים, גם מבקרי ספרות וקומיקס רבים היללו את הספר. עופרה עופר אורן כתבה באתר סופרת סופרים כי "מי שרגיל לסיפורים מסופרים, לא מצוירים, עשוי לחשוב שציורים של מקומות, הבעות פנים, תנוחות גוף, נופים, הופכים אותם לקונקרטיים ומוחשיים מדי, וכי מראה העיניים עלול לשלול מהקורא את היכולת לראות הכול בעיניי רוחו. לא כך בספר הזה. הציורים שבו משאירים מידה לא מעטה של חופש. הם שטוחים, לכאורה כמעט סכמתיים, ועם זאת גם ספציפיים מאוד. לא רק שאינם שוללים את האפשרות לדמיין, אלא אפילו מעוררים אותה – לא כמו בקולנוע, למשל, ששם פניו של השחקן ומראה גופו המסוים משתלטים לגמרי על הדמות וכובשים אותה." רייצ'ל קוק כתבה באתר אובזרוור על הספר "אני יודעת שאנחנו רק ביולי אבל אני בטוחה שבסופו של דבר זה יהיה הרומן הגרפי של השנה".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. "הנכס" של רותו מודן זכה בפסטיבל אנגולם, באתר ynet, 3 בפברואר 2014
  2. אילנה זפרן, ביקורת גרפית, באתר הארץ
  3. מיה סלע, רותו מודן זכתה בפרס אייזנר בפעם השנייה, באתר הארץ
  4. עופרה עופר אורן, "הנכס": איך נראים ציורים שאינם מסתירים את האמת, בבלוג סופרת ספרים, 1 בספטמבר 2014

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]