בן נפטון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בן נפטון
The Son of Neptune
מידע כללי
מאת ריק ריירדן
איורים ג'ון רוקו עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית
סוגה רומן-פנטזיה
מקום התרחשות סן פרנסיסקו עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה Hyperion Books ובעברית גרף
תאריך הוצאה 2011
מספר עמודים 351 (בגרסה המקורית)
הוצאה בעברית
תרגום יעל אכמון
מהדורות נוספות
מספר כרכים אחד
מקורות לכתיבת הספר המיתולוגיה היוונית והרומית
סדרה
סדרת ספרים גיבורי האולימפוס
ספר קודם הגיבור האבוד
הספר הבא אות אתנה
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 003372267
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בן נפטון הוא רומן-פנטזיה שיצא לאור בשנת 2011. הספר מבוסס על המיתולוגיה היוונית ובעיקר על המיתולוגיה הרומית. הספר הוא השני בסדרת גיבורי האולימפוס שנכתבה על ידי ריק ריירדן. הספר מספר על אירועי פרסי ג'קסון במחנה החצויים הרומי. הספר קיבל ביקורות חיוביות, כמו שאר ספרי הסדרה, והפך לרב-מכר לנוער. הספר אף זכה בפרס גפן.

הנבואה והתגשמותה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשונה משאר הספרים שכתב ריירדן, בספר זה הנבואה לא ניתנה בתחילת מסע החיפושים, אלא באמצע המסע הנבואה מופיעה באופן חלקי, מפיה של ההרפיה אלה:

"...צפונה לאלים כתר הלגיון נחבא, בנפילה מקרח בן נפטון יטבע..."

...צפונה לאלים כתר הלגיון נחבא - אלסקה היא מדינה צפונית שם האלים לא שולטים, כתר הלגיון השנים עשר (עיט עשוי זהב) אבד לפני זמן רב והאשמה היא על הקוהורטה החמישית, שאת שמה הטוב שלושת הגיבורים מטהרים בסוף הספר.

בנפילה מקרח בן נפטון יטבע... - פרסי, שהוא בן נפטון היחיד במסע, יכול לנשום מתחת למים, כך שההערה על טביעתו מוזרה. ישנם שני פירושים לכך - הפירוש הראשון הוא שפרסי טבע במלכודת חול טובעני של גאיה, והשני הוא משחק מילים - במקור הפועל הוא drown, ומתברר שפרסי הטביע (יכול להיות גם טבע) את אויביהם. המתרגמת לעברית, יעל אכמון, בחרה במקום במשחק המילים טבע-תבע. הייזל מפרשת את הנבואה כ"בנפילה מקרח בן נפטון יתבע מחיר כבד מצבא של רוחות".

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקרב עם הגורגונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגורגונות סתנו ואאוריאלה, אחיותיה של מדוזה, רודפות אחרי פרסי ג'קסון כדי לנקום בו על מות אחותן (בספר פרסי ג'קסון וגנב הברק). זכרונו של פרסי מחוק לחלוטין, והוא אינו יודע מדוע הן רודפות אחריו - הוא זוכר רק את שמו שלו ואת שמה של אנבת'. למרות שהוא הורג אותן שוב ושוב, הן חוזרות לתחיה - למזלו, עורו חסין כברזל, והן לא מצאו את הדרך להרוג אותו. לבסוף הוא מוצא את יונו בדמות אישה שמציעה לו בחירה - לברוח לים, שם יחיה חיי שלווה, או להציל אותה ואת העולם על ידי נשיאתה מעבר לנהר הטיבר הקטן; בתמורה, יהיה עליו לוותר על קללת אכילס (שנותרה לו מהסדרה הקודמת, בספר פרסי ג'קסון ותקוות האולימפוס). הוא מסכים להצעה ומעביר אותה את הנהר, ומגיע למחנה יופיטר - מחנה של חצויים רומיים. הוא פוגש שם שני חצויים - הייזל לבסק ופרנק ז'אנג, שמעכבים את הגורגונות. פרסי נעזר במי הנהר ובכוחותיו כבנו של אל הים כדי להביס את הגורגונות. פרנק אוסף את שלל המלחמה - שני בקבוקונים, אחד מרפא ואחד הורג. יונו מודיעה בפני החצויים הרומיים על בואו של פרסי, ומציגה אותו כבן נפטון. רוחות אבות הרומאים במחנה מכנים אותו גראיקוס, "יווני", כינוי לאויב, והוא נפגש עם ריינה רמירס-אריאנו - פראיטור המחנה, שמזהה אותו. אוקטביאנוס, האוגור של המחנה, מאשר את קבלתו של פרסי ומנסה למשוך בחוטים כדי להיבחר כפראיטור השני, במקום ג'ייסון גרייס שנעלם לפני כמה חודשים. הייזל פוגשת את אחיה למחצה, ניקו די אנג'לו, שמכחיש את היכרותו עם פרסי; הוא מזהיר אותה שוב מהקללה שלה, שגורמת להופעת מתכות יקרות באדמה סביבה, בעיקר כאשר היא נשארת במקום זמן רב או בשעת לחץ - מתכות שהלוקח אותן יקולל.

משחק המלחמה ומסע החיפושים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרסי מתקבל לקוהורטה החמישית, קבוצת החצויים הכי פחות מקובלת במחנה. במשחק מלחמה שמתקיים בערב, הוא, פרנק והייזל מפגינים תיאום מרשים ומובילים את הקוהורטה לניצחון. פרנק חודר ראשון למצודת האויב המדומה אותם הם מתקיפים, ובהתאם, זוכה בעיטור הכבוד "כתר החומה". בסוף המשחק קנטוריונית הקוהורטה החמישית, גוון, נדקרת (ככל הנראה על ידי אוקטביאנוס) ומתה, אבל חוזרת מייד לחיים. מייד לאחר מכן מארס מופיע, ומזהיר אותם - הוא אומר להם שתנטוס, המוות, נכבל על ידי גאיה וצבאה, והמתים כבר אינם מוגבלים לשאול. פרסי מזהה אותו ומתחצף, אך מארס מתעלם ממנו. לאחר מכן מארס מעניק להם, לבקשתם, 'נבואה': "לכו לאלסקה. מצאו את תנטוס ושחררו אותו. חזרו בשקיעת השמש במשתה פורטונה או שכולם ימותו". פרנק, הייזל ופרסי יוצאים למסע. הרעיון מחריד את הרומאים, שכן בפעם האחרונה בה יצא הלגיון לאלסקה, היה זה בניסיון לפרש את נבואת השבעה, והדבר הוביל למפלת הקוהורטה החמישית ולאובדן העיט, סמל הלגיון.

סיפור הרקע של הייזל[עריכת קוד מקור | עריכה]

הייזל נולדה בשנות השלושים, מתה, וחזרה לחיים. היא נשאבת לעיתים לעברה בהתקפים, וכך אנחנו נחשפים אליו. לאורך הסיפור אנחנו מגלים עוד ועוד חלקים מסיפורה של הייזל - אמה ביקשה לעצמה את עושרו של פלוטו, אביה של הייזל, והברכה והקללה הגיעו דרך הייזל - האבנים והמתכות היקרות אכן מגיעות, אך הן מקוללות. אביה הבטיח לה, יום אחד, שצאצא נפטון יסיר מעליה את הקללה, אך אמה נופלת לאטה בשבי של גאיה, ולבסוף הן עוברות לאלסקה, שם לאלים אין גישה אליהם, וגאיה מנצלת את הייזל ואמה כדי להקים מהאדמה את בנה אלקיאונאוס, בכור ענקים. הייזל משתפת פעולה, אך לבסוף מקריבה את חייה כדי לעכב את עלייתו של אלקיאונאוס - אותו ענק שעליהם לעצור עכשיו.

המפגש עם איריס והקארפוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

על הסירה המתפרקת שקיבלו מהרומאים, השלושה מתחילים בדרכם צפונה, ועוצרים בדרך, במקום בו הייזל נחטפת על ידי קארפוי - רוחות תבואה. היא מעכבת אותם וניצלת על ידי פרנק ופרסי. הקארפוי, תומכיה של גאיה, נעלמים, והשלושה רואים את צבאו של הענק פוליבוטס, זה שנוצר להשמיד את פוסידון, שמתקדם לעבר המחנה שלהם. לאחר מכן הם מגיעים לחנות נוחות שמנוהלת על ידי האלה איריס. פרנק מאבד שם את קשתו, ונעזר בכידון שקיבל מאביו כדי לזמן משרת שלד, שמתמודד עם הבסיליסקים שאיימו על החנות. איריס, כמו סבתו של פרנק שנים קודם לכן, ניסתה לעזור לו להבין את המתת שקיבל מצד אמו - מתת פילוס, שמאפשרת לו לשנות צורה - אך הוא אינו מבין. היא מכוונת אותם לפינאוס, חוזה עיוור שסייע לארגונאוטים בתקופה העתיקה והוחזר לחיים על ידי גאיה, וכעת מתגורר בפורטלנד.

המפגש עם פינאוס[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שדיברו עם איריס, הייזל, פרסי ופרנק יוצאים לעבר הנביא העיוור פינאוס, שהתעורר מהמתים. אלה, ההרפיה שפינאוס צד, מספרת להם שכדאי להם להמר איתו. הם שומעים לעצתה, ושמים את הבקבוקים שהשיגו מהגורגונות על השולחן. פינאוס שם בחלוק שלו פתק עם המיקום המדויק של אלקיאונאוס באלסקה. פרסי מהמר על כך שהוא יותר חשוב לגאיה מפינאוס, ולכן היא לא תתן לו למות בהתערבות. ואכן כשפינאוס מתבקש לבחור בקבוק הוא בוחר בבקבוק המרפא, פרסי בוחר בשיקוי ההורג, גאיה מחליפה אותם וכך פינאוס מת והם לוקחים ממנו את הפתק. בגלל שיקוי הריפוי לאט לאט מתחילים לחזור לפרסי זיכרונותיו. הייזל לוקחת את פרנק איתה להתקף, ובו פרנק מספר להייזל שחייו תלויים בחתיכת עץ, ושאם היא תישרף הוא ימות. הוא מפקיד בידיה את חתיכת העץ. הייזל מספרת לו שהיא בחרה להעביר את מותה עם אמה באספודל, קבורת האנשים הממוצעים, במקום שהיא תעביר את זמנה בשדות אליסיום, קבורת הגיבורים, ואמה תיענש על חטאיה בשדות הענישה המקום אליו נשלחים הרשעים.

המעבר בממלכת האמזונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרסי, הייזל ופרנק מגיעים לבסיס האמזונות בסיאטל (שמוסווה כמטה המרכזי של חברת אמזון). האמזונות כולאות את פרסי ואת פרנק. היילה, אחותה הגדולה של ריינה, וגם מלכת האמזונות, והיא מבקשת לדבר עם הייזל. היילה מספרת להייזל שפרסי הרס את האקדמיה לקוסמות של המכשפה קירקה בה היא עבדה (כך מופיע בפרסי ג'קסון וים המפלצות), ושהוא שחרר את חבורת שודדי הים של שחור הזקן, שכלאו אותה. היא גם מספרת לה שאוטררה, מלכת האמזונות הראשונה, חזרה לחיים והיא נלחמת לצד גאיה. היילה מספרת להייזל כיצד להשתחרר מהאמזונות.

הצלת תנטוס והקרב עם אלקיאונאוס[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעזרת היילה, פרסי, הייזל, ופרנק בורחים מהאמזונות ומגיעים לביתו של פרנק. בבית מחכים להם מארס וסבתו של פרנק שמספרים לפרנק שהוא יכול להפוך לכל חיה בעולם. לייסטריגונים תוקפים את פרסי, הייזל ופרנק והם ניצלים מהם. אלה ההרפיה משמיעה את תחילתה של נבואה עתיקה: ''צפונה לאלים כתר הלגיון נחבא, בנפילה מקרח בן נפטון יטבע'' ומעירה "שרוף. השאר שרוף". פרסי פרנק והייזל מבינים שהיא קראה את ספרי הסיבילות, בהם מופיעות נבואות רבות, ושיננה אותם. בקרחון הבארד הם מוצאים את תנטוס ולא מצליחים לשבור את שרשראותיו, ותנטוס מספר להם ש"רק אש החיים תוכל לשבור את שלשלאות המוות". פרנק מבין שאש החיים היא חתיכת העץ בה תלויים חייו. פרסי מגן על פרנק מרוחות רפאים רבות שבאו לתקוף אותו, והייזל מנסה לתקוף את אלקיאונאוס, שלא יכול למות באלסקה, כי בה הוא נולד. פרנק שורף את חתיכת העץ, אך כדי להבעיר את האש הוא לא היה צריך את כולה, ונשאר לו קצת ממנה, כך שהוא לא מת. תנטוס משתחרר. בעזרת אריון, הסוס העל-קולי (שהייזל גנבה מהאמזונות), פרנק והייזל מצליחים להוביל את אלקיאונאוס לקנדה וכך מביסים אותו. פרסי נופל מקרחון כמו בנבואה (ובכך הורג את צבא הרוחות), הם חוזרים למחנה, ומגלים שהוא נמצא תחת התקפה.

הקרב עם פוליבוטס[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרסי מנהיג את הרומאים בקרב נגד הענק פוליבוטס שנועד להרוג את נפטון. טייסון, אחיו הקיקלופ של פרסי עוזר בקרב, וגם כלבת השאול של פרס,י גברת אולירי. פרסי נלחם בפוליבוטס ושאר המחנה נלחם נגד צבא פוליבוטס. טרמינוס, אל הגבולות עוזר במלחמה, ובזכותו פרסי מצליח לנצח את פוליבוטס. כשהם מנצחים את פוליבוטס, מגיעים למחנה ליאו ואלדס, פייפר מקלין וג'ייסון גרייס (מהספר הגיבור האבוד) ואנבת' צ'ייס, בת זוגו של פרסי. במהלך הספר מוזכרת נבואה שאלה ההרפיה אומרת, שקשורה לספר הבא, אות אתנה.


קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]