חוק ומסג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חוק ומסג
Mistborn: The Alloy of Law
כריכת הספר בעברית
כריכת הספר בעברית
מידע כללי
מאת ברנדון סנדרסון
איורים כריס מקראגת'
שפת המקור אנגלית
סוגה פנטזיה
הוצאה
הוצאה הוצאת תור
תאריך הוצאה 8 בנובמבר 2011 עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הופעה ראשונה 8 בנובמבר 2011
הוצאה בעברית
הוצאה אופוס
תאריך 2018
פרסים
Whitney Awards (2011) עריכת הנתון בוויקינתונים
סדרה
סדרת ספרים ווקס וווין, הערפילאים
ספר קודם הערפילאים: גיבור העידנים
הספר הבא Mistborn: Shadow of Self
קישורים חיצוניים
מסת"ב 978-0-7653-3042-0
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הערפילאים: חוק ומסגאנגלית: Mistborn: The Alloy of Law) הוא ספר פנטזיה שנכתב על ידי הסופר האמריקאי ברנדון סנדרסון. הוא פורסם באנגלית ב-8 בנובמבר 2011 על ידי הוצאת תור, ותורגם לעברית באוקטובר 2018[1]. חוק ומסג הוא הספר הראשון בסדרת "ווקס ווויין" והספר הרביעי בסדרת הערפילאים.

בספר מופיעים לראשונה דו-כוחיים, ערפילנים המסוגלים להשתמש גם באלומנטיקה וגם בתכמות, כמו כן מוצגות לקורא מתכות חדשות שלא הופיעו בטרילוגיה המקורית.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרקע לחוק ומסג היא אנלוגיה לסוף המאה ה-19, תחילת המאה ה-20, בעולם בשם סקדריאל, כ-300 שנה לאחר סיום הטרילוגיה המקורית.[2] הספר מציג לראשונה את המושג "דו-כוחי", המתאר אנשים שנולדו גם עם כוח אלומנטי וגם עם כוח תכמותי.

הלורד ווקסיליום לדריאן ושותפתו לסי מנסים לתפוס רוצח סדרתי בעיירה קטנה בארצות הספר. הם מחליטים להתפצל, ווקס עוקב אחר עקבותיו של הרוצח הסדרתי, ומגיע לכנסייה קטנה, שם הוא מגלה שלסי נתפסה ומוחזקת כבת ערובה על ידי הרוצח. בזמן שהוא מנסה לשחרר אותה, ווקס הורג בטעות את לסי.

חמישה חודשים לאחר מותה של לסי, ווקס ויתר על רדיפת פושעים בארצות הספר, וחזר לאלנדל, שם לאחר מות דודו ואחותו (שהיו מעורבים בתאונת דרכים), הוא הפך לראש בית לדריאן. בשל ההשקעות הפיננסיות ההרסניות של דודו, ווקס צריך לנסות להציל את בית לדריאן מפשיטת רגל. הדרך היחידה לעשות זאת היא להתחתן עם מישהי מבית אצולה יציב כלכלית.

רגע לפני הפגישה עם ליידי סטריס ואביה, ווקס זוכה לביקור בלתי צפוי מחברו, סגנו ואמן התחפושת וויין (שהוא גם דו-כוחי כמו ווקס, עם היכולת ליצור בועות מהירות, והיכולת לאגור בריאות במוחות הזהב שלו), שהגיע לאלנדל כדי לחקור סדרה של מקרי שוד וחטיפות, שלהם אחראית כנופיה בשם "המעלימים". וויין רוצה את עזרתו של ווקס בפתירת המקרים. למרות שווקס נקרע בין חייו הקודמים לבין התחייבויותיו לבית לדריאן, ווקס מסרב להצטרף אליו. במהלך הפגישה עם ליידי סטריס, אביה ואחותה למחצה מרסי (המתחזה לבת דודה רחוקה של ליידי סטריס, כי היא נולדה באופן לא חוקי), וויין מעמיד פנים שהוא דודו הרחוק של ווקס. ווקס וליידי סטריס מגיעים להסכמה להינשא לאחר מספר חודשים של חיזור, ולהציג את עצמם כזוג לאצולה.

בחתונה שנערכה על ידי בית טקיאל, כנופיית המעלימים מופיעים ומנסים לחטוף את סטריס ומרסי. ברגע שהאירוע הופך אלים, ווקס ווויין, שעובדים כצוות, מצליחים להציל את מרסי, ולהרוג את רוב המעלימים. עם זאת, המנהיג שלהם וכמה אחרים מצליחים לחטוף את סטריס ולברוח. ווקס מחליט לחקור את המקרה ולהציל את אשתו לעתיד. לאחר סקירה מדוקדקת של אירועי החתונה, ווקס מגיע למסקנה שמנהיג הכנופיה הוא איש חוק לשעבר בשם מיילס חיי נצח, שהוא דו-כוחי בעל יכולת לרפא כל פציעה באופן כמעט מידי.

וויין מגלה את המחבוא של הכנופיה לאחר שחקר את אחד מהשודדים שנעצר לאחר החתונה, ונפגש עם ווקס ומרסי באחוזה של בית לדריאן כדי לחלוק את ממצאיו. שם המשרת של ווקס מנסה להרוג אותם, אך השלישייה מצליחה להימלט.

ווקס ווויין, מלווים במרסי, הולכים למחבוא של הכנופיה, ומוצאים אותו נטוש, כמעט ללא ראיות לכך שהשודדים היו שם. הם מבקרים מכרה ותיקה - נשקית בשם ראנט - יחד הם עולים על תוכנית ללכידת השודדים במהלך השוד הבא שלהם.

ווקס מסיק שהמעלימים ינסו לשדוד רכבת שמובילה כמויות גדולות של אלומיניום (שהיא מתכת בעלת ערך רב בשל חסינותה מפני אלומנטיות). הוא מצליח לחמוק לתא המטען של הרכבת. בינתיים, וויין ומרסי צופים בשודדים מחליפים את קרונות הרכבת, ומצליחים לעקוב אחריהם אל המחבוא החדש שלהם. שם, לאחר קרב ארוך, שבו כל השודדים נהרגים מלבד מיילס, ווקס ומרסי מצליחים להסיח את דעתו של מיילס (בעזרת היכולת האלומנטית של מרסי להאט את הזמן בתוך בועת מהירות) למשך מספיק זמן כך שוויין יוכל להביא מספיק שוטרים כדי להכניע וללכוד את מיילס. ליידי סטריס ניצלת, ולמרות שווקס מתאהב במרסי, הוא מחליט להמשיך בנישואים המתוכננים עם ליידי סטריס.

ווקס מגלה שמי שגייס את מיילס מלכתחילה הוא הלורד אדווארן לדריאן, דודו של ווקס, שכביכול מת בתאונת דרכים, שעדיין מחזיק בשאר הנשים החטופות. אדווארן משויך לארגון צללים בשם "הסט", והשתמש במעשי השוד של המעלימים לשם ביצוע הונאות ביטוח. ווקס ווויין מחליטים להישאר באלנדל כדי לנסות לעצור את לורד אדווארן והארגון שלו מלבצע את תוכניותיהם. מיילס מופשט ממוחות המתכת שלו ומוצא להורג בפומבי. עיני ברזל (מארש, שעכשיו סוגדים לו כהמוות בעצמו) מדבר עם מרסי ונותן לה ספר מסתורי.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ווקסיליום "ווקס" לדריאן: צאצא של בריזה מהטרילוגיה המקורית, הוא בשנות הארבעים לחייו, איש חוק בעל ניסיון של עשרים שנה. לאחר שעזב את חייו כאיש חוק בארצות הספר, הוא חוזר להציל את ביתו, לאחר שדודו כמעט גרם לפשיטת רגל. הוא צלף מעולה ובלש פיקח. הוא דו-כוחי בעל היכולת האלומנטית לדחוף מתכות והיכולת התכמותית להגדיל או להקטין את משקלו.
  • וויין: סגנו וחברו הטוב ביותר של ווקס, וויין עוקב אחרי ווקס בחזרה לעיר ומנסה לשכנע אותו לחזור להיות איש חוק. גם הוא דו-כוחי עם היכולת האלומנטית ליצור בועות מהירות, שבהן הזמן נדחס ומאיץ, הוא יכול גם לאחסן בריאות במוחות המתכת שלו בעזרת תכמות כדי להחלים במהירות בעת הצורך, בתמורה לתקופה של בריאות לקויה. הוא מיומן בתחפושות, ובחיקוי מבטאים.
  • מרסי קולמס: אישה אינטליגנטית, לומדת משפטים באוניברסיטה ויש לה תשוקה לסטטיסטיקה. לאחר ששמעה את סיפורי המעשיות על ווקס ווויין בארצות הספר, היא נהפכת למעריצה שלהם ומסתובבת איתם. היא יכולה ליצור בועות מהירות שמאטות את הזמן בתוך הבועה בעזרת אלומנטיקה, בעוד שמחוץ לבועה הזמן זורם כרגיל. היא ממזרה של לורד ג'קסטום הארמס, והיא אחותה למחצה של סטריס.
  • סטריס הארמס: בתו החוקית של לורד הארמס ואחותה למחצה של מרסי. היא מאורסת לווקס. היא מאופיינת כאישה צעירה, נוקשה, רשמית מדי וקצת משעממת. ווקס מודע לתכונות הללו ובכל זאת מסכים להתחתן איתה כדי להבטיח את עושר ביתה ולייצב את בית לדריאן. כשהיא נחטפת על ידי כנופיית שודדים בשם המעלימים, ווקס לוקח על עצמו לאתר אותם ולהציל אותה.
  • מיילס דאגוטר: איש חוק לשעבר ומכר של ווקס מתקופתו בארצות הספר. הוא הפסיק להאמין במערכת החוק ומתחיל להאמין שהעושר והפאר של אלנדל הם הגורם לקיפוח בארצות הספר שיוצר פושעים רבים. כעת הוא מוביל את המעלימים. הוא גם דו-כוחי עם היכולת לרפא כל פצע כמעט באופן מיידי עקב השילוב הנדיר של תכמות ואלומנטיקת זהב, מה שהקנה לו את השם "מיילס חיי נצח".
  • לסי: אהובתו לשעבר של ווקס ובת זוגו כשהיה איש חוק. ווקס הורג אותה בטעות כשהוא מנס לירות ברוצח סדרתי. התקרית גורמת לווקס לעזוב את ארצות הספר ולחזור לאלנדל.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הטיוטה שהפכה לבסוף לחוק ומסג הייתה במקור תרגיל כתיבה, ללא כוונה לפרסמה, שסנדרסון עשה כדי לנסות לנקות את מוחו לפני שהמשך בעבודתו על זיכרון האור - ספר השלמה לסדרת מחזור כישור הזמן של רוברט ג'ורדן המנוח, ועל הספר הבא בסדרת גנזך אורות הסער. הטיוטה יצאה טוב מהצפוי ושוחררה לפרסום.[3]

חוק ומסג שוחרר במקור כספר המשך יחידי לטרילוגיית הערפילאים המקורית.[4][5] בדצמבר 2014, סנדרסון הכריז שהוא יכתוב טרילוגיית המשך לחוק ומסג, ומאוחר יותר חוק ומסג הפך לראשון מבין ארבעת הספרים בסדרת ווקס וויין.[6][7]

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שָׁנָה פרס קטגוריה Result רפ
2011 פרסי וויטני הסיפורת הספקולטיבית הטובה ביותר זכייה [8]
Goodreads Choice Awards ספר הפנטזיה הטוב ביותר מועמדות [9]
2012 David Gemmell Legend Award הספר הטוב ביותר מועמדות [10]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • דף הויקי של חוק ומסג, באתר הויקי של ברנדון סנדרסון

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ חוק ומסג, באתר אופוס הוצאה לאור
  2. ^ סילי, דומיניק (2011). "The Alloy of Law: A Mistborn Novel". SFSite.com (באנגלית). ארכיון מ-4 במרץ 2016. נבדק ב-12 בדצמבר 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ סנדרסון, ברנדון (6 בינואר 2011). "Wrapping Up My Time Off" (באנגלית). BrandonSanderson.com. ארכיון מ-9 בינואר 2011. נבדק ב-6 בינואר 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ "Brandon Sanderson continuing Mistborn with The Alloy of Law" (באנגלית). SFScope. 3 בדצמבר 2010. אורכב מ-המקור ב-8 בדצמבר 2010. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ "Tor announces acquisitions of two new novels by Brandon Sanderson" (באנגלית). Tor/Forge's Blog. 2 בדצמבר 2010. אורכב מ-המקור ב-10 בינואר 2011. נבדק ב-6 בינואר 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ סנדרסון, ברנדון (18 בדצמבר 2014). "State of the Sanderson: December 2014" (באנגלית). Dragonsteel Entertainment. ארכיון מ-21 בינואר 2016. נבדק ב-18 בדצמבר 2014. {{cite web}}: (עזרה)
  7. ^ "Tor Acquires Two More Mistborn Novels from Brandon Sanderson" (באנגלית). Tor. אורכב מ-המקור ב-29 באוקטובר 2013. נבדק ב-29 באוקטובר 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  8. ^ "2011 Whitney Award Winners" (באנגלית). ארכיון מ-28 ביוני 2017. נבדק ב-28 ביולי 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  9. ^ "Best Fantasy Novel" (באנגלית). Goodreads. ארכיון מ-12 ביולי 2017. נבדק ב-29 ביולי 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  10. ^ רותפס, פטריק (20 באפריל 2012). "Alloy Of Law, Voting, and the Gemmell Award". patrickrothfuss.com (באנגלית). ארכיון מ-30 ביוני 2017. נבדק ב-29 ביולי 2017. {{cite web}}: (עזרה)