חג המולד במלחמת האזרחים האמריקאית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
כרטיס חג המולד מ-1860

חג המולד במלחמת האזרחים האמריקאית נחגג גם בארצות הברית וגם במדינות הקונפדרציה של אמריקה, אף על פי שהיום לא הפך לחג רשמי עד חמש שנים לאחר תום המלחמה. המלחמה המשיכה להשתולל גם במהלך אירועי חג המולד. החלו שנויים בעריכת החגיגות לחיילים ולאזרחים, בנוסף לכך, החלו אנשים, כמו תומאס נאסט (אנ'), להשתמש באירועי ומנהגי החג לצורכי תעמולה בזמן המלחמה כדי לשקף את אמונותיהם. בשנת 1870 הפך חג המולד לחג פדרלי רשמי, כאשר הנשיא יוליסס ס. גרנט עשה זאת, בניסיון לאחד את צפון ארצות הברית ודרום ארצות הברית.

קרבות ופעולות צבאיות במהלך חג המולד[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביום חג המולד הראשון שנערך במהלך המלחמה אירחה משפחת לינקולן מסיבת חג מולד במהלך ערב החג.

ב-1862 ביקרה משפחת לינקולן חיילים פצועים שטופלו בבתי החולים השונים במדינה[1]. חיילים רבים מצבא האיחוד קיבלו ב-1863 מתנות מטאד לינקולן (אנ'), שהיה בנו של אב המשפחה (אברהם לינקולן) וזאת לאור העבודה שטאד התרגש מאוד כאשר אביו לקח אותו לראות את מצבם של חיילי צבא האיחוד, המתנות שנשלחו לחיילים היו במרבית המקרים ספרים ובגדים, אחת מהמתנות הידועות ביותר היו המתנה שקיבל הגרנל ויליאם שרמן במהלך מערכת סוואנה.

תרגילים צבאיים התקיימו גם ב-25 בדצמבר, הפעם הראשונה שהדבר התרחש היה ב-1861 ובמהלך חג המולד של אותה שנה התרחשו התכתשויות בווירג'יניה ובמרילנד, גם שנה לאחר מכן נערכה פשיטה של צבא הקונפדרציה בקנטקי, ב-1863 הרסו כוחות האיחוד את אספקת המלח (מצרך המלח במהלך מלחמת האזרחים (אנ') שהיה אחד מהמשאבים החשובים והנצרכים ביותר).

במהלך מלחמת האזרחים מלח היה אחד מהמשאבים הכי נצרכים וחשובים של צבא הקונפדרציה, במקביל ביישובי צפון קרוליינה ובדרום קרוליינה נערכו קרבות בין חיל האיחוד לתותחני צבא הקונפדרציה על גדות נהר סטונו וליד צ'ארלסטון.

חגיגות[עריכת קוד מקור | עריכה]

חיילים רבים ניסו לחגוג את החג במספר דרכים, החל מאכילת ארוחת חג שכללה צדפות ותפוחים[2] ועד עריכת ירי חגיגי לקראת החג, בנוסף לכך כאירוע חריג בחג המולד של 1864 כ-90 חיילי צבא האיחוד ממישיגן חילקו לג'ורג'יאנים עניים הרבה מזון וציוד, את העגלות שהביאו את הציוד משכו פרדים (וזאת בדומה לאגדה בה איילים מושכים את מזחלתו של סנטה קלאוס).

לילדים, חג המולד השתנה במהלך המלחמה, נקנו פחות מתנות, במיוחד במדינות הדרום ההרוסות שמרבית תושביהן היו על סף העוני, בעקבות כך נכתבו סיפורי ילדים לחג המולד ברוח התקופה.

תעמולת חג המולד במהלך המלחמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הציור בו נראים בעל ואישה מתפללים, האישה בביתה ובעלה בשדה הקרב

תומאס נאסט, שהשתמש בסרטים המצוירים שלו כדי לפרסם תעמולה ברוח מדינות האיחוד, אייר כמה איורים המשקפים את המלחמה[3], אחד מהציורים הבולטים ביותר היה ציור שפורסם לרגל חגיגות חג המולד ב-1862, בציור נראה אישה מתפללת על עדן חלון ולידה ציור אחר של בעלה גם הוא מתפלל, אך בשדה הקרב[4], בגיליון הציור מוצגת השאלה האם סנטה קלאוס יתפס בעיני האמריקאים העתידיים כסנטה הרגיל, איש שמן בעל זקן לבן אבל עם נקודת תפנית, בה הוא מגיש מתנות בגרבי חג המולד לחיילי האיחוד וזאת תוך כדי שהוא מחזיק בובה של מנהיג מדינות הדרום, ג'פרסון דייוויס עם חבל קשור על צווארו (ובכך רומז על הוצאתו להורג)[5].

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Long p.301
  2. ^ "Ought it not be a Merry Christmas?" Fort Ward Museum
  3. ^ Lively, James. Propaganda Techniques of Civil War Cartoonists The Public Opinion Quarterly, Vol. 6, No. 1 (Spring, 1942)
  4. ^ Thomas Nast's Original "Civil War Christmas" Print Sonofthesouth.net
  5. ^ Thomas Nast's Original Civil War "Santa Claus In Camp" Print Sonofthesouth.net