ויקיפדיה:הידעת?/2014/מרץ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הידעת?
2015 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2016 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2017 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2018 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2019 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2020 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2021 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2022 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2023 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2024 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
מרץ 2014
1 במרץ 2014
תצלום בקבוק הרואין אשר שווק על ידי חברת "באייר"
תצלום בקבוק הרואין אשר שווק על ידי חברת "באייר"

הסם הרואין סונתז לראשונה במאה ה-19. באותה העת, לפני שכל השפעות הסם התגלו, החלה חברת התרופות הגרמנית "באייר" לשווקו כתחליף לא-ממכר למורפין וכתרופת שיעול לילדים.

עריכה - תבנית - שיחה
2 במרץ 2014
בילירובין
בילירובין

בּילירוּבּין הוא צבען אורגני המוכר לנו באופן אינטימי. כתוצר פירוק של תאי דם אדומים, עובר הבילירובין דרך הכבד אל התריסריון יחד עם מיצי המרה. לאחר שחיידקים משנים את הרכבו במערכת העיכול, משתנה צבעו לחום, והוא מקנה לצואה את צבעה האופייני. חלק ממנו נספג בחזרה ממערכת העיכול לגוף ומופרש בשתן. צבעו הצהוב של השתן נובע מנוכחות בילירובין. מחלות כבד שונות פוגעות ביכולת הגוף להפריש בילירובין, והצטברתו ברקמות הגוף נותנת לעור וללובן העין את הצבע האופייני לצהבת.

עריכה - תבנית - שיחה
3 במרץ 2014
חיילי המשמר השווייצרי
חיילי המשמר השווייצרי

כל חיילי "צבא" קריית הוותיקן, המדינה שנמצאת בתוך העיר רומא ושטחה הוא הקטן בעולם, הם נוצרים קתולים תושבי שווייץ, שגובהם אינו יורד מ-1.74 מטרים. בניגוד לדעה הרווחת, המדים הרשמיים של חיילי המשמר השווייצרי לא עוצבו על ידי מיכלאנג'לו, אלא על ידי מפקד המשמר בשנת 1914, וזאת בהשפעת ציורים מתקופת הרנסאנס.

עריכה - תבנית - שיחה
4 במרץ 2014


עריכה - תבנית - שיחה
5 במרץ 2014
יצחק שדה
יצחק שדה

בשנת 1942, בעת שצבאות הגנרל-פלדמרשל הגרמני ארווין רומל התקדמו אל ארץ ישראל, תכננו ראשי היישוב לרכז את התושבים היהודים במובלעת מבוצרת בין חיפה ועמק יזרעאל, על מנת להילחם באויב עד לאיש האחרון. תוכנית זו, שהגה יצחק שדה, כונתה "מצדה על הכרמל". לאחר תבוסתו של רומל בקרב אל עלמיין נגנזה התוכנית. תקופת שהייתו של רומל במדבר המערבי ידועה בקורות היישוב כמאתיים ימי חרדה.

עריכה - תבנית - שיחה
6 במרץ 2014

ג'ינגיס חאן כבש יותר מכפליים מאשר כל מצביא אחר בהיסטוריה, בין אם מודדים זאת במספר המדינות, שטחן הכולל או היקף אוכלוסייתן. בשטח המדינות שכבש חיים היום מעל לשלושה מיליארד בני אדם, בעוד אוכלוסיית השבטים המונגולים, שאותם איחד תחת הנהגתו, מנתה אז כמיליון בני אדם, עם צבא שמנה כמאה אלף לוחמים.

עריכה - תבנית - שיחה
7 במרץ 2014
אהרן אהרונסון
אהרן אהרונסון

אהרן אהרונסון זכה לתהילת עולם לאחר שגילה את זן הבר המכונה "אם החיטה". בפועל, היה זה זן די נחות של החיטה, ולכן לכאורה קשה להבין מה היה מיוחד בגילוי זה. ההסבר לכך הוא שביות החיטה הביא אמנם לבידוד תכונות טובות שלה וכך, ליצירת גרעינים גדולים, עמידות לאורך זמן, צמידות לגבעול ועוד, אך במקביל סוננו בשוגג גם תכונות אחרות, כמו איכות תזונתית גבוהה יותר. גילויו של אהרונסון איפשר למעשה להתחיל מחדש את ביות החיטה - הפעם, תוך הגדרה שונה של התכונות החשובות.

עריכה - תבנית - שיחה
8 במרץ 2014
יער ירושלים
יער ירושלים

בימי התנ"ך נחשבו יערות בארץ ישראל כאדמה "מבוזבזת", שלא ניתן לגור עליה, לגדל בה תבואה או לרעות עליה. בשל כך העדיפו לברא את היערות.
בתחילת המאה ה-20 עמלו אנשי הקרן הקיימת לישראל דווקא לנטוע יערות. זאת בשל החוק העות'מאני שקבע כי ניתן לשלול בעלות על קרקע מאדם שלא עשה כל שימוש בקרקע שקנה במשך שלוש שנים מיום הרכישה. מכיוון שהקרן הקיימת לישראל רכשה אדמות רבות, אך לא תמיד הצליחה או רצתה ליישב אותן, היווה הייעור פתרון נוח. כיום, תחום היערנות מהווה את אחד מעיסוקיה העיקריים של קק"ל.

עריכה - תבנית - שיחה
9 במרץ 2014
המזרקה
המזרקה

שדרות ירושלים בעיר יפו נסללו עקב קנאת מושלה האכזרי של יפו, חסן בק, בשדרות רוטשילד שסללו היהודים בתל אביב. בעיצומה של מלחמת העולם הראשונה הוא החליט לסלול שדרה שלא תוביל לשום מקום, רק על מנת להוכיח שגם הוא יכול. בתצלום אוויר מאותה תקופה ניתן לראות את השדרה שמובילה דרומה לאחד מפרדסי יפו ומסתיימת שם. בת ים, השוכנת כיום באזור אותו פרדס, עדיין לא הייתה קיימת אז. בעת השלטון הטורקי נשאה השדרה את שמו של ג'מאל פשה, מושל סוריה וארץ ישראל; בימי השלטון הבריטי, שונה שמה כך שתנציח את המלך ג'ורג' החמישי, ולאחר מלחמת העצמאות נקראה השדרה על שם העיר ירושלים.

עריכה - תבנית - שיחה
10 במרץ 2014
אהוד ברק במדי שרד, מעוטר באות לגיון ההצטיינות (סרט) ושאר העיטורים והאותות בהם זכה
אהוד ברק במדי שרד, מעוטר באות לגיון ההצטיינות (סרט) ושאר העיטורים והאותות בהם זכה

רק מעטים זוכים לענוד את אחד מעיטורי צה"ל, אך לשני חיילים ישראלים הוענקו לא פחות מחמישה עיטורים של צבא הגנה לישראל. השניים הם סרן נחמיה כהן והרמטכ"ל ה-14 רב-אלוף אהוד ברק. לשניהם הוענקו עיטור המופת וארבעה צל"שי רמטכ"ל, העיטורים השלישי והרביעי בחשיבותם. כל העיטורים של כהן וברק ניתנו על פעולות מסווגות שבוצעו במהלך שירותם בסיירת מטכ"ל. ברק, בהיותו רמטכ"ל, עוטר גם באות לגיון ההצטיינות של ארצות הברית, בדרגת מפקד.

בנוסף לאלו, זכו חיילים נוספים במספר עיטורים, בהם בולטים: אביגדור קהלני שעוטר בעיטור הגבורה, העיטור הגבוה ביותר, ובעיטור המופת, עובד לדיז'נסקי ואמנון ליפקין-שחק, הרמטכ"ל ה-15, שעוטרו שניהם פעמיים בעיטור העוז, העיטור השני בחשיבותו, וכן עמוס ירקוני, שעוטר בעיטור המופת ובשלושה ציונים לשבח.

עריכה - תבנית - שיחה
11 במרץ 2014
הקוף מקליד באקראי
הקוף מקליד באקראי

משפט הקוף המקליד גורס כי ברצף ארוך מספיק של אותיות אקראיות, יופיע בסופו של דבר, כמעט בוודאות, כל טקסט אפשרי. באופן ציורי ניתן לתאר את המשפט בעזרת קוף שמקליד תווים במכונת כתיבה באופן אקראי, ואחרי זמן רב מאוד מתקבל רצף האותיות של אחת מיצירות שייקספיר. המשפט זכה לאזכורים רבים בתרבות, החל מבדיחות ברומן "מדריך הטרמפיסט לגלקסיה" ובסדרת הטלוויזיה "משפחת סימפסון", ועד לגרסאות למשפט בספרים "הסיפור שאינו נגמר" ו"השען העיוור".

עריכה - תבנית - שיחה
12 במרץ 2014
ניו אמסטרדם בציור מ-1664
ניו אמסטרדם בציור מ-1664

ב-31 ביולי 1667 נחתם חוזה ברדה במסגרתו החליפו ההולנדים את ניו אמסטרדם, היא ניו יורק של היום, במושבה הבריטית הקטנה סורינאם, שבאמריקה הדרומית, ובאי ראן באיי מאלוקו שבאינדונזיה. אחת מסיבות ההחלפה, מבחינת ההולנדים, הייתה גידולי הסוכר והטבק הפוטנציאליים בסורינאם, והמסחר באגוז המוסקט שבאי ראן, שבאותה תקופה נתפסו כמבטיחים התעשרות רבה יותר, בהשוואה למושבה ניו אמסטרדם.

עריכה - תבנית - שיחה
13 במרץ 2014
מולקולה של מימן ציאנידי. הצבע הלבן מסמל אטום מימן, השחור מסמל אטום פחמן והכחול מסמל אטום חנקן
מולקולה של מימן ציאנידי. הצבע הלבן מסמל אטום מימן, השחור מסמל אטום פחמן והכחול מסמל אטום חנקן

מימן ציאנידי (HCN), סוג של ציאניד, הוא אחד הרעלים החזקים בעולם. החומר זוהה לראשונה בשנת 1782, כאשר הכימאי השוודי קרל וילהלם שֵלֶה (Scheele) הצליח להפיק אותו מכחול פרוסי, צבע שפותח בשנת 1704 על ידי יצרן הצבעים הגרמני היינריך דיסבאך, כשניסה לייצר דווקא צבע אדום. בהיכנסו לגוף האדם, נקשר הציאניד אל ההמוגלובין במקום החמצן בקשר בלתי הפיך, והמחסור בחמצן פוגע דרמטית בכושר ייצור האנרגיה בתאי הגוף (מה שמכונה "חנק תאי"). אחת הדרכים היעילות להצלת אדם שלקה בהרעלת ציאניד, היא לספק לו במהירות כמות גדולה של ויטמין B12, משום שהצורה הבסיסית של הוויטמין יכולה להיקשר היטב לציאנידים, ובכך למנוע את קשירתם להמוגלובין. קרל וילהלם שלה עצמו לא היה מודע לרעילותו של החומר אותו חקר, ואפילו התפתה לטעום אותו. משערים כי שלה מצא את מותו בגלל חשיפה ממושכת לרעלים דוגמת ציאניד וארסן.

עריכה - תבנית - שיחה
14 במרץ 2014

ב־14 במרץ מציינים במחלקות למתמטיקה באוניברסיטאות ברחבי העולם את יום פאי, זאת כתוצאה מהקירוב בן שלוש הספרות לערך פאי - 3.14. מהדרי ה"חג" חוגגים אותו בדרך כלל בשעה 1:59 אחר הצהריים (3.14159) ב-2015 חגגו בשעה 9:26 בבוקר (3.1415926). ביום פאי של שנת 2004 קבע הגאון-האוטיסט דניאל טאמט שיא אירופי בדקלום המספר - הוא הקריא את 22,514 הספרות הראשונות של פאי. את שיא גינס בדקלום פאי קבע רג'וויר מינה מהודו שב-21 במרץ 2015 דקלם ללא שגיאה 70,000 ספרות במשך 9 שעות ו-27 דקות.

עריכה - תבנית - שיחה
15 במרץ 2014
חופה
חופה

על פי ההלכה, אישה שהתחתנה פעמיים ובעליה מתו ממחלה, עלולה להיחשב אישה קטלנית, שהנישואים עמה אסורים, שכן חוששים שהיא הגורם למות בעליה הקודמים.

עריכה - תבנית - שיחה
16 במרץ 2014
מגילת אסתר כתובה על קלף, כשרה לקריאה
מגילת אסתר כתובה על קלף, כשרה לקריאה

במגילת אסתר, הנקראת בחג פורים, נעדר לחלוטין שמו של אלוהים, ויש לכך פרשנויות רבות. אחת המעניינות שבהן היא של אבן עזרא, מפרשני המקרא, הטוען בהקדמתו לפירושו על המגילה שמרדכי כתב את המגילה למען הפרסים, ומאחר שלא רצה שהם יחליפו את שם האלוהים בשמו של אל מהמיתולוגיה הפרסית הוא העלים אותו כליל מן המגילה.

עריכה - תבנית - שיחה
17 במרץ 2014
יעקב ישראל דה האן
יעקב ישראל דה האן

מלאי תהפוכות היו חייו של יעקב ישראל דה האן. בצעירותו עזב את הדת ונשא אישה נוצרייה. לאחר מכן חזר בתשובה ועלה לארץ ישראל מתוך השקפה ציונית. כעבור מספר שנים התחרד, שינה את גישתו לציונות, הפך לסמן הקיצוני בעדה החרדית האנטי-ציונית, ואף נרצח בשל כך על ידי אברהם תהומי איש "ההגנה". חרדיותו לא מנעה ממנו לכתוב שירים הומוסקסואליים נועזים, אולם חרף שירים אלה, רואים אותו חוגים חרדים כקדוש עד עצם היום הזה.

עריכה - תבנית - שיחה
18 במרץ 2014
שלט המודיע על איסור הכניסה לנשים להר אתוס
שלט המודיע על איסור הכניסה לנשים להר אתוס

הר אתוס הוא הר וחצי אי במקדוניה שבצפון יוון, שבו שוכנת "מדינה נזירית" נוצרית אורתודוקסית, הקיימת למעלה מאלף שנים, וממשיכה ונהנית גם כיום מאוטונומיה בתחומי יוון. הר אתוס כפוף מבחינה רוחנית לפטריארך קונסטנטינופול ובסמכויות החילוניות והאזרחיות בו אוחז מושל מטעם ממשלת יוון. שטח המדינה הנזירית 335 קמ"ר, ובה עשרים מנזרים ועשרות מקומות פרישה אחרים שחיים בהם כ-2,250 נזירים. הכניסה אל המדינה הנזירית אסורה לנשים ולכל בעל חיים ממין נקבה, ולאורך ההיסטוריה ידועים מקרים בודדים בלבד שבהם נשים שהו בחצי האי.

עריכה - תבנית - שיחה
19 במרץ 2014
שחקני מכבי תל אביב לאחר זכייתם בגביע, 1946
שחקני מכבי תל אביב לאחר זכייתם בגביע, 1946

משחקי כדורגל מאורגנים התקיימו ביישוב העברי החל מ-1928. מקרה מעניין אירע ב-1932, כאשר קבוצת המשטרה הבריטית, אלופת הליגה בשנה זו, התייצבה למשחק גמר הגביע מול הפועל חיפה. לאחר שחיפה הובילה 0-1, פסק השופט הבריטי על בעיטת עונשין מ-11 מטר נגדה. בתגובה התייצב יונה שטרן, קפטן הפועל חיפה, ליד הכדור ומנע את ביצוע הבעיטה. השופט הבריטי העוין הציב לו אולטימטום, ולאחר ששטרן סירב להישמע לכך, שרק לסיום המשחק. בית הדין של ההתאחדות העניק ניצחון טכני לקבוצת המשטרה.
מקרה "דרמטי" אחר התרחש בגמר 1947. מכבי תל אביב הובילה אז על בית"ר תל אביב 2-3. בית"ר טענה לשער שוויון ובמהומה שנוצרה חטף שחקנה, יום טוב מנשרוב, שהיה גם מתאגרף מצטיין, את הגביע וערך "הקפת ניצחון". למכבי הוענק ניצחון טכני, ואילו הגביע עצמו נעלם, ומקומו לא ידוע עד היום.

עריכה - תבנית - שיחה
20 במרץ 2014
מסגד אל-אקצא
מסגד אל-אקצא

תסמונת ירושלים הוא שמה של פסיכוזה נדירה האוחזת בצליינים העולים לרגל לירושלים. בהגיעם לעיר, מתנהגים הלוקים בתסמונת כאילו יש להם כוחות אלוהיים ומשיחיים. בעקבות כך, רבים מהם מאושפזים באחד מבתי החולים הפסיכיאטריים הפזורים בירושלים ובסביבותיה. מקרה מפורסם אירע ב-21 באוגוסט 1969 כאשר התייר האוסטרלי מייקל רוהאן ניסה להצית את מסגד אל-אקצא שבהר הבית. לדבריו, הוא פעל בהתאם להוראות בספר זכריה.

עריכה - תבנית - שיחה
21 במרץ 2014

בשנת 1942 יצא, במסגרת מאמצי מיגור מחלת המלריה, ד"ר צבי סליטרניק לחפש אחר מוקדי קינון של יתושי האנופלס, מעבירי המחלה, באזור מפעלי האשלג הסמוכים לים המלח. במהלך חיפושיו היפנו הבדואים המקומיים את תשומת לבו למספר מערות חסומות באבני גולל מעל קומראן. סליטרניק טיפס אל פתח המערה המפורסמת, שלימים נמצאו בה המגילות הגנוזות הראשונות, והזיז את האבן מעל פתחה. המערות אכן התגלו כמוקדי קינון של היתושים וסליטרניק החל מיד לרסס על מנת להדבירם. במהלך עבודתו הבחין כי בתוך המערה מאוכסנים כדי חרס רבים המכילים גווילים, אולם הוא לא הביע עניין רב בתגליתו ועזב את המערה בתום מלאכת הריסוס. רק לאחר שנים, כאשר היה נוכח באחת ההרצאות של פרופסור יוחנן אהרוני, הבין שהיה האדם הראשון שחשף את המגילות הגנוזות מבלי לדעת מה נמצא לפניו. יתרה מזאת, בזכות הזזת אבן הגולל גרם סליטרניק, ארבע שנים מאוחר יותר, לכניסת אחת העזים הבדואיות לתוך אותה מערה מפורסמת, דבר שאפשר את גילוי מגילות ים המלח הראשונות‏.

עריכה - תבנית - שיחה
22 במרץ 2014
שרשרת אטבים תלויה בזכות השדה המגנטי שיוצר מגנט מקרר פשוט
שרשרת אטבים תלויה בזכות השדה המגנטי שיוצר מגנט מקרר פשוט

כוח הכבידה קובע את מסלול כוכבי הלכת במערכת השמש, את תנועת הכוכבים בשביל החלב, ועקב פעולתו בין הגלקסיות הוא משפיע על מבנה היקום כולו. עם זאת, הוא הכוח החלש ביותר בטבע, והוא חלש מכוחות אחרים בשלושים עד ארבעים סדרי גודל. הוא כה חלש עד שאפילו מגנט ביתי רגיל, באמצעות השדה המגנטי שהוא יוצר, יכול להרים אטב ברזל מהרצפה ולגבור על כוח הכבידה המיוצר על ידי כדור הארץ כולו. הסיבה שכוחות אחרים אינם דומיננטיים עבור עצמים גדולים היא שהכוח הגרעיני החלש והכוח הגרעיני החזק פועלים לטווח קצר מאוד, רק בתוך גרעין האטום, הכוח המגנטי פועל באזור מצומצם, פחות או יותר בין קוטבי המגנט, ואילו הכוח החשמלי פועל לטווח ארוך אבל רק על גופים טעונים, בעוד שלכוכבים ולגלקסיות כמעט שאין מטען חשמלי.

עריכה - תבנית - שיחה
23 במרץ 2014

קיווי (Actinidia chinensis) הוא פרי בסדרת האברשאים שמקורו בדרום סין, כפי שרומז שמו המדעי. בשנת 1904 הובאו זרעי הפרי לניו זילנד, שם הונבטו ותורבתו לראשונה. עם התרחבות ענף גידול הפרי בניו זילנד קיבל את השם דומדמנית סינית (Chinese Gooseberry) בשל מוצאו הגאוגרפי. בשנת 1959 הוחלט לייצא את הפרי לארצות הברית. החברה המייצאת הניחה כי השם דומדמנית סינית לא יתקבל בעין יפה במערב, בשל המלחמה הקרה, והמליצה על שיווקו בארצות הברית תחת המותג Melonette. הצעה זו לא נתקבלה בקרב המייבאים ולכן הוצע שם חלופי - קיווי (Kiwifruit), על שם הציפור הלאומית של ניו זילנד, הקיווי, אשר דומה לפרי בצבעה ובצורתה‏.

עריכה - תבנית - שיחה
24 במרץ 2014
מארי אנטואנט, פורטרט משנת 1783
מארי אנטואנט, פורטרט משנת 1783

מארי אנטואנט, מלכת צרפת, זכורה בשל המשפט "אם אין לחם יאכלו עוגות", אותו אמרה, לכאורה, כתגובה על תלונות העם שאין לו לחם לאכול. ואולם המשפט תועד בפעם הראשונה בספר "הווידויים", מאת הסופר והפילוסוף ז'אן-ז'אק רוסו שנחתם ב-1770, בעוד מארי אנטואנט נישאה ללואי ה-16, ובכך הפכה למלכת צרפת, רק בשנה זו. למעשה, המשפט המדובר, שבצרפתית כלל לא מתייחס לעוגות, אלא לבריוש, נאמר על ידי אחותה של מארי אנטואנט, מריה קארולינה, מלכת נאפולי, אך המהפכנים העדיפו לייחסו למארי אנטואנט.

עריכה - תבנית - שיחה
25 במרץ 2014
החברות בברית בגדד
החברות בברית בגדד

בשנת 1955 הוקמה במזרח התיכון ברית בגדאד, בה חברו עיראק, איראן, טורקיה ופקיסטן, לברית פרו-מערבית ופרו-בריטית, כנגד התחברותם של משטרים ערבים אחרים אל ברית המועצות. על אף שעיראק פרשה מן הברית בשנת 1958, הייתה הברית פעילה עד לשנת 1979, שבה התחוללה המהפכה האסלאמית באיראן.

עריכה - תבנית - שיחה
26 במרץ 2014
גלגל של גלאים שהוצב בניסוי אטלס ב-LHC. גלאים אלו תוכננו, יוצרו ונבדקו בישראל
גלגל של גלאים שהוצב בניסוי אטלס ב-LHC. גלאים אלו תוכננו, יוצרו ונבדקו בישראל

מאיץ החלקיקים LHC ב-CERN, על גבול שווייץ-צרפת, שבבנייתו השתתפו 44 מדינות ובהן ישראל, הוא מתקן הניסוי הפיזיקלי הגדול והיקר מאז ומעולם. המאיץ בנוי בתוך מנהרה טבעתית שאורכה כ-27 קילומטר, ומאיץ פרוטונים ל-99.9999991% ממהירות האור בריק‏‏ תוך שהוא מקנה להם אנרגיה של פי 7,461 מאנרגיית המנוחה שלהם. כמות המידע ליחידת זמן הזורמת ממיליוני יחידות הגילוי שבו גדולה פי שלושה מזו הזורמת בכל רשתות הטלפון בעולם, וצריכת החשמל שלו מגיעה עד כדי מחצית מצריכת החשמל של העיר השכנה ז'נבה.

עריכה - תבנית - שיחה
27 במרץ 2014

דחפור ה-D9 המשוריין של צה"ל ("דובי") הוא דחפור משוריין שנמצא בשירות חיל ההנדסה הקרבית של צה"ל, המבוסס על טרקטור זחלי קטרפילר די-9 אזרחי בתוספת מיגון כבד שפותח ומיוצר בישראל. דחפור ה-D9 הצה"לי מחזיק במספר שיאים ייחודיים: ב-1974 הפך דחפור D9 של חיל ההנדסה הישראלי לכלי הרכב הממונע הראשון שהעפיל לפסגה הגבוהה ביותר של הר החרמון, כאשר פרץ דרך לשיירת הספקה לכוחות צה"ל שהחזיקו בפסגה. ב-2006, במהלך מלחמת לבנון השנייה, עלה דחפור D9 על מטען גחון במשקל 500 ק"ג ושרד אותו ללא פגיעה באנשי הצוות וללא נזק משמעותי לכלי, ובכך הוא הפך לכלי הצבאי ששרד את מטען החבלה הגדול ביותר. ב-2014 הכתיר ספר השיאים של גינס את ה-D9 הצה"לי כדחפור הלחימה הממוגן ביותר בעולם.

עריכה - תבנית - שיחה
28 במרץ 2014
דגם הפצצה "ילד קטן"
דגם הפצצה "ילד קטן"

הפצצה הגרעינית "ילד קטן", שפותחה במסגרת "פרויקט מנהטן" והוטלה על העיר היפנית הירושימה ב-6 באוגוסט 1945, הכילה "קליע" ו"מטרה" עשויים מאורניום מועשר, שהשילוב שלהם יחד מהווה מסה קריטית וגורם לתגובת שרשרת גרעינית. גוף הפצצה וקליע האורניום הובאו לאי טיניאן באוקיינוס השקט על סיפון הסיירת הכבדה אינדיאנפוליס, שטובעה בידי צוללת יפנית בדרכה חזרה, והמטרה הובאה לאי על גבי מטוס. הפצצה הורכבה באי, ואבק השריפה של מנגנון הירי שבתוכה הוטען רק לאחר ההמראה של "אנולה גיי", בשל רגישות המנגנון.

עריכה - תבנית - שיחה
29 במרץ 2014
הגלקסיות הרחוקות ביותר שצולמו על ידי טלסקופ החלל האבל. בתמונה נמנו כ-12,000 גלקסיות
הגלקסיות הרחוקות ביותר שצולמו על ידי טלסקופ החלל האבל. בתמונה נמנו כ-12,000 גלקסיות

על פי ההשערה הרווחת, בעוד עשרות מיליארדי שנים, היקום יהפוך למקום שומם וקר. האנרגיה האפלה, המשפיעה על מבנה היקום והתפשטות היקום בדיוק באופן שבו משפיע הקבוע הקוסמולוגי של אלברט איינשטיין, תאיץ את התפשטות היקום והגלקסיות ימשיכו להתרחק זו מזו. במקביל, ננסים אדומים יתקררו, כוכבים בערך בגודל השמש יהפכו לננסים לבנים ואחר כך לננסים שחורים, וכוכבים בעלי מסה גדולה מ-8 מסות שמש יעברו סופרנובה ויהפכו לכוכבי נייטרונים או לחורים שחורים. אולם כדור הארץ והחיים שעליו יושמדו קודם לכן – בעוד כ-5 מיליארד שנים תהפוך השמש לענק אדום ותבלע את כוכבי הלכת הפנימיים.

עריכה - תבנית - שיחה
30 במרץ 2014
חרושצ'וב וסטלין, 1936
חרושצ'וב וסטלין, 1936

הנאום הסודי הוא נאום בן ארבע שעות שנשא ניקיטה חרושצ'וב בליל 24 - 25 בפברואר 1956 בפני מושב סגור של הוועידה ה-20 של המפלגה הקומוניסטית הסובייטית ובו הוקיע את פולחן האישיות שהנהיג יוסיף סטלין, ואת פשעיו, עריצותו ורצח ההמונים בכל תקופת שלטונו. הנאום לא פורסם אך הוברח למערב על ידי יהודי פולני בשם ויקטור גרייבסקי. גרייבסקי עלה לישראל ושימש סוכן כפול בשירות השב"כ במשך כחמש עשרה שנים, במהלכן הזין את הק.ג.ב. במידע מודיעיני מסולף.

עריכה - תבנית - שיחה
31 במרץ 2014
כרונומטר
כרונומטר

במשך מאות שנים התבסס הניווט הימי בעיקר על שימוש ברוחב הגאוגרפי משום שהיה קשה מאוד לדעת את האורך הגאוגרפי המדויק בלב ים. הימאים היו מוכרחים להשתמש בשיטת הניווט המשוער, הבלתי מדויקת, שכללה מדידת מהירות הספינה באמצעות מד דרך ימי וחישוב מקורב של הדרך שעברה. רק במחצית הראשונה של המאה ה-18 הצליח בונה השעונים האנגלי ג'ון הריסון לתכנן ולבנות את הכרונומטר הימי המוצלח הראשון, שרמת דיוקו הייתה מספיקה למציאת קו האורך בים, בהפלגות למרחקים ארוכים.

עריכה - תבנית - שיחה
הידעת?
2015 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2016 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2017 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2018 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2019 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2020 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2021 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2022 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2023 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2024 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר