ויקיפדיה:הידעת?/2013/דצמבר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הידעת?
2015 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2016 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2017 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2018 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2019 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2020 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2021 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2022 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2023 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2024 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
דצמבר 2013
1 בדצמבר 2013
מפה של מנהרת התעלה
מפה של מנהרת התעלה

ב-1 בדצמבר 1990 נפגשו החופרים מהצד הצרפתי ומהצד הבריטי, שעסקו בחפירת מנהרת התעלה, 40 מטר מתחת לקרקעית תעלת למאנש. היה זה החיבור היבשתי הראשון בין האי הבריטי לאירופה מאז תקופת עידן הקרח האחרון לפני כ-13,000 שנים. חפירת המנהרה הייתה כה מדויקת שכשהחופרים נפגשו הייתה סטייה של שני סנטימטרים בלבד בין המנהרה הצרפתית למנהרה הבריטית.

עריכה - תבנית - שיחה
2 בדצמבר 2013
מיקלוש הורטי, 1921
מיקלוש הורטי, 1921

במשך עשרים וארבע שנים, בין 1920 ו-1944 נשלטה הונגריה, שהיא מדינה ללא מוצא לים, בידי מיקלוש הורטי, אדמירל בחיל הים של האימפריה האוסטרו-הונגרית. כשליט, תוארו של הורטי היה עוצר, אף על פי שלמדינה לא היה כל מלך שלמענו שמר הורטי על סמכויותיו. כך היה האדמירל ללא צי לעוצר ללא מלך של המדינה ללא מוצא לים.

עריכה - תבנית - שיחה
3 בדצמבר 2013
חזירה וחזירון
חזירה וחזירון

ארצות הברית ובריטניה כמעט שיצאו למלחמה בשנת 1859 על השליטה באיי סן חואן הסמוכים לאי ונקובר שבמערב קנדה (שהייתה אז טריטוריה של הכתר הבריטי, סמוך לגבול הימי המפריד בינה לבין ארצות הברית). תקרית זו ידועה בשם מלחמת החזיר, משום שגורם ההסלמה היה חזיר רעב. החזיר, שהיה שייך לאזרח אירי, אכל פקעות בגן הירק של חוואי אמריקני, והחוואי ירה בו למוות. השלטונות הבריטיים רצו לאסור את החוואי, ובתגובה הזעיקו החוואים את הצבא האמריקני לעזרה.

עריכה - תבנית - שיחה
4 בדצמבר 2013
הבדלה - הברכה על היין, תחריט על עץ מהמאה ה-14
הבדלה - הברכה על היין, תחריט על עץ מהמאה ה-14

בעוד בקרב היהדות הרבנית מקובל כי פיקוח נפש דוחה שבת, לפי ההיימנות, מערכת האמונה וההלכה של ביתא ישראל, דווקא השבת דוחה פיקוח נפש. קדושתה של השבת לפי ביתא ישראל דוחה למעשה הכול - לרבות חייהם של מאות אנשים או חגים ומועדים מקודשים אחרים. מצוות שבת מחמירות אלו מובאות בספר התְאְזַזֵה סנְבֶת (ספר 'מצוות השבת') אשר נכתב במאה החמש עשרה על ידי הנזיר היהודי אבא צברה. בגלות אתיופיה שמירת השבת נעשתה לפי כלליה המחמירים של ה'תאזזה סנבת' ולא מעט סיפורים נותרו עם העולים על הסכנות שלקחו על עצמם, בדרך לישראל, לשם קיום מצוות שמירת השבת ברוח זו.

עריכה - תבנית - שיחה
5 בדצמבר 2013


עריכה - תבנית - שיחה
6 בדצמבר 2013
ענח', סמל החיים. הירוגליף מצרי, מהמצבה של פלינדרס פיטרי, בית הקברות הפרוטסטנטי הר ציון, ירושלים
ענח', סמל החיים. הירוגליף מצרי, מהמצבה של פלינדרס פיטרי, בית הקברות הפרוטסטנטי הר ציון, ירושלים

תוחלת חיים ארוכה ואף חיי נצח היוו לאורך ההיסטוריה משאלת לב שלא פעם ניסו להגשימה באמצעים שונים. למשל, האמונה בקיומה של אבן החכמים – חומר המסוגל להעניק חיי נצח – הניעה לא מעט אלכימאים לחפש אחר תרופה בעלת סגולה זו. עם התפתחות המדע המודרני נשמטה הקרקע תחת אמונות שכאלה והעיסוק בחיי נצח נתפס כפסאודו-מדע ואף כדמיון. עם זאת, תגליות מאוחרות הראו כי בקרב בעלי חיים שונים מתקיימים תהליכים המאפשרים באופן תאורטי קיום חיי נצח: הלובסטר, לדוגמה, אינו מת מזקנה, מאחר שכל תאיו מייצרים טֶלוֹמֶרָאזאנזים המונע את הזדקנות התא; והיסעורון האטלנטי והמדוזה בת האלמוות מקיימים תהליכים אחרים, המקנים גם להם אפשרות תאורטית שכזו. וכך, בסופו של דבר, נושא חיי הנצח חזר להעסיק מדענים. בשנת 2010 הצליח הרופא והחוקר האמריקאי רונלד דה פיניו להעלים חלק ניכר ממאפייני הזִקנה של קבוצת עכברים, על ידי שינוי גנטי של תאיהם – הישג המעלה את האפשרות שבעתיד תוגשם משאלת הלב ההיסטורית.

עריכה - תבנית - שיחה
7 בדצמבר 2013
תמונת לוויין של ביקני
תמונת לוויין של ביקני

ביקיני הוא שמו של אטול באוקיינוס השקט ששמו בשפת הילידים הוא "מישור הקוקוס". בשנים שאחרי מלחמת העולם השנייה שימש האי כאתר ניסויים של תוכנית הגרעין האמריקאית. ימים ספורים לאחר הפיצוץ הראשון של מבצע פרשת דרכים, שהיה סדרת ניסויים בנשק גרעיני שנערכו באי, הוצג בצרפת דגם של בגד ים שלו שני חלקים. מעצבו, המהנדס לואי ריאר, טען כי בגד הים יעורר פרץ התלהבות בעוצמה "אטומית", וכינה אותו "ביקיני" על שמו של האי.

עריכה - תבנית - שיחה
8 בדצמבר 2013
פרח הרודודנדרון
פרח הרודודנדרון

השימוש המתועד הקדום ביותר של לוחמה ביולוגית נגד בני אדם היה כנראה השימוש בדבש שמופק מאחד משני מינים של פרח בשם רודודנדרון. אכילה מדבש זה יכולה לגרום להזיות ושלשולים, ואף להביא למוות. בשני מקרים שונים בעת העתיקה, שבהם פלשו צבאות זרים לאזור פונטוס, שבו גדלו מינים אלה, האוכלוסייה המקומית מיקמה כוורות קטלניות במקומות נוחים, הניחה לחיילים הרעבים לשדוד את הדבש, ובכך הביאה לסיום הפלישה.

עריכה - תבנית - שיחה
9 בדצמבר 2013
שני סמלי המטבח שקיבלו ראשונים את כניעת ראש העיר ירושלים בפני הבריטים ב-9 בדצמבר 1917
שני סמלי המטבח שקיבלו ראשונים את כניעת ראש העיר ירושלים בפני הבריטים ב-9 בדצמבר 1917

כיבוש ירושלים על ידי הבריטים, מידי האימפריה העות'מאנית, הסתיים ללא קרב כאשר הטורקים נסוגו בלילה שבין 8 ו-9 בדצמבר 1917. לאחר מכן נכנעה ירושלים בפני הבריטים ארבע פעמים. בשלוש הפעמים הראשונות נכנע ראש העיר בקור הירושלמי המקפיא במקום בו הוקמה לימים כיכר אלנבי, בשכונת רוממה. תחילה בפני שני סמָּלי מטבח שתעו בדרכם והגיעו לשם במקרה, בהמשך מול קצין בכיר יותר ולבסוף בפני מפקד הדיוויזיה. טקס הכניעה הרשמי של ירושלים, הרביעי במספר, נערך ב-11 בדצמבר 1917 בנוכחות הגנרל אדמונד אלנבי, בשער יפו. מהטקס הרשמי נעדר ראש העיר חוסיין סלים אל חוסייני שלקה בדלקת ריאות.

עריכה - תבנית - שיחה
10 בדצמבר 2013
דגל טורקיה
דגל טורקיה

המג'לה, קובץ החוקים העות'מאני המבוסס על המשפט המוסלמי, בוטלה בישראל רק בשנת 1984, בעוד שטורקיה ביטלה את המג'לה כבר בשנת 1926, והחליפה אותה בקוד האזרחי השווייצרי. החוק לביטול המג'לה וחוק יסודות המשפט הם שני החוקים הקצרים ביותר בספר החוקים הישראלי. כל אחד מהם מכיל שני סעיפים בלבד.

עריכה - תבנית - שיחה
11 בדצמבר 2013
תמונת לווין של יבשת אנטארקטיקה
תמונת לווין של יבשת אנטארקטיקה

אנטארקטיקה היא היבשת הקרה והשוממת ביותר בכדור הארץ. ב-1983 נמדדה בה טמפרטורה של 88.3 מעלות צלזיוס מתחת לאפס, ומעולם לא היה בה יישוב קבוע של בני אדם. היא מוגדרת כמדבר, כיוון שכמות המשקעים היורדים בה היא מהנמוכות בעולם, פחות מ-100 מילימטר מים לשנה. כ-98% משטחה הם קרחוני ענק ושכבות קרח בעובי של 1.5 קילומטר ויותר. למעשה, כ-90% מהקרח בעולם מצוי באנטארקטיקה, והוא מהווה כ-70% מהמים המתוקים על פני כוכב הלכת. המסה של שכבת הקרח, שנפחה עומד על כ-25 עד 30 מיליון קילומטר מעוקב, תגרום לעליית גובה פני הים ב-60 מטר, הצפה של כל ערי החוף ונדידה של מאות מיליוני אנשים לפנים היבשות. חזיון אפוקליפטי כזה מתואר בסרט "עולם המים".

עריכה - תבנית - שיחה
12 בדצמבר 2013
איה סופיה
איה סופיה

מבני דת רבים בהיסטוריה שינו את ייעודם ושימשו דתות שונות. הפרתנון באתונה שימש כמקדש יווני, כנסייה נוצרית ומסגד מוסלמי עד אשר נחרב. איה סופיה באיסטנבול שימשה ככנסייה ביזנטית והוסבה למסגד, אך בשל העובדה שהמבנה לא תוכנן לתפילה בכיוון העיר מכה, היה קושי לקיים בו מסגד, ולכן המבנה הוסב למוזיאון, אך כיום הוא שוב מסגד. בית הכנסת "סנטה מריה לה בלנקה" בטולדו זכה לשמו המפתיע כיוון שב-1405 הוסב לכנסייה. הוא הוחזר לבעלות הקהילה היהודית בעסקה שביצעה מדינת ישראל, תמורת העברת חדר הסעודה האחרונה שבירושלים לבעלות הכנסייה הקתולית.

עריכה - תבנית - שיחה
13 בדצמבר 2013
איור עם שחזור היפותטי
איור עם שחזור היפותטי

משערים שהדינוזאור הכבד ביותר שחי אי-פעם היה זאורופוד מהסוג ברוהאתקאיוזאורוס (Bruhathkayosaurus) שנתגלה בהודו ב-1989. לפי ההערכות משקלו הוא כ-139 טון ואורכו נע בין 28 ל-34 מטרים. לשם השוואה, בעל החיים הגדול ביותר שחי אי-פעם הוא הלווייתן הכחול שעדיין חי בימינו, ואורכו נע בין 30 ל-33 מטר אך משקלו יכול להגיע אף ל-170 טון. בשל מצבם הגרוע של המאובנים שנמצאו ותיאור לא טוב על ידי הפלאונטולוגים שגילו אותם, סווג הברוהאתקאיוזאורוס כתרופוד - קבוצה של דינוזאורים ההולכים על שתי רגליים שהיו ברובם טורפים. ניתוח מאוחר ויסודי יותר של תיעוד המאובנים הראה שמדובר למעשה בזאורופוד, דינוזאור צמחוני ענק ההולך על ארבע רגליים ובעל צוואר וזנב ארוכים.

עריכה - תבנית - שיחה
14 בדצמבר 2013
קליגולה
קליגולה

פירוש שמו של הקיסר הרומאי קליגולה הוא בלטינית "מגפי צבא קטנים". כינוי זה ניתן לקיסר בהיותו פעוט בן שנתיים, עת ליווה את אביו גרמניקוס במחנות הצבא כקמע, כשהוא לבוש מדים. קליגולה, ששמו האמיתי היה גאיוס על שם יוליוס קיסר, שמר על כינויו המשעשע, אך לאחר עלותו לשלטון הפך לאימת העם הרומאי. פעמים רבות הורה על הוצאות להורג ללא משפט, ולפי טענות שונות אף הורה להציב פסל שלו בבית המקדש בירושלים, גילה עריות עם אחיותיו, פתח בית בושת בארמון, שם שימש כסרסור, וניסה למנות את סוסו לקונסול.

עריכה - תבנית - שיחה
15 בדצמבר 2013


עריכה - תבנית - שיחה
16 בדצמבר 2013

פרס נובל לספרות, שמחולק מאז 1901, ניתן על פי רוב למכלול יצירתו של הסופר הזוכה. עם זאת, בשמונה מקרים הוענק הפרס עבור ספר מסוים. בין הספרים המזכים נמנים "דברי ימי רומא" (מומזן, 1902), "אביב אולימפי" (שפיטלר, 1919), "ברכת האדמה" (המסון, 1920), "איכרים" (ריימונט, 1924), "ההגדה לבית פורסייט" (גולסוורתי, 1932) ו"הזקן והים" (המינגווי, 1954). הסופר הגרמני תומאס מאן זכה בפרס בשנת 1929 עבור ספרו "בית בודנברוק" שנכתב ב-1901, במה שהיה לפרק הזמן הארוך ביותר בין סיבת הזכייה לזכייה עצמה בכל תולדות הפרס. מנגד, הסופר הצרפתי רוז'ה מרטן די גאר זכה בפרס ב-1937 עבור ספרו רב הכרכים "בית טיבו" בטרם סיים את כתיבת הכרך השמיני והאחרון שפורסם ב-1940.

עריכה - תבנית - שיחה
17 בדצמבר 2013
עדה לאבלייס
עדה לאבלייס

צ'ארלס בבג' תכנן ופיתח את "המנוע האנליטי", מחשב מכני מונע בקיטור, שנועד לחישוב לוחות לוגריתמים מדויקים. למרות שיחידת החישוב של המחשב עשתה שימוש בגלגלי שיניים והמידע להפעלתו הוזן באמצעות כרטיסים מנוקבים, המחשב היה ניתן לתכנות והוא שקול מבחינת יכולת החישוב למחשבים בני זמננו. המחשב לא נבנה בימי חייו של בבג', בשל קשיי מימון, חילוקי דעות עם המהנדס הראשי ומגבלות טכנולוגיות בשיטות היצור של התקופה. עדה לאבלייס, בתו של המשורר לורד ביירון, הייתה שותפתו של בבג' לרעיון, וכתבה את הוראות ההפעלה של המחשב. בעקבות זאת היא נחשבת לראשונת המתכנתים. שפת התכנות Ada נקראת על שמה.

עריכה - תבנית - שיחה
18 בדצמבר 2013


עריכה - תבנית - שיחה
19 בדצמבר 2013
דייוויד רייס אטצ'יסון
דייוויד רייס אטצ'יסון

נשיא ארצות הברית זאכרי טיילור, וסגנו מילרד פילמור, סירבו להישבע ביום ראשון, במועד שיועד להשבעתם, 4 במרץ 1849. כיוון שנשבעו רק למחרת, יש הטוענים כי הנשיא הזמני של הסנאט של ארצות הברית, דייוויד רייס אטצ'יסון, היה "נשיא ארצות הברית ליום אחד". מאידך, מומחי המשפט גורסים כי על סמך חוקת ארצות הברית תקופת כהונתו של טיילור החלה בארבעה בחודש אף שלא הושבע כנהוג.

עריכה - תבנית - שיחה
20 בדצמבר 2013
איור המתאר את טירת הלובר
איור המתאר את טירת הלובר

מוזיאון הלובר (Louvre), הנמצא בלב פריז שבצרפת, שימש בעבר כארמון הפאר של מלכי צרפת. במקורו הוא נבנה ב-1190, בימי המלך פיליפ אוגוסט, כמצודה מבוצרת בגבולה המערבי של העיר, במטרה להגן עליה מפני מתקפות הוויקינגים. המבצר נבנה באזור שְׁכּוּנה Lupara, כינוי שמקורו האטימולוגי אינו ברור. סברה מקובלת וקרבה אטימולוגית למילה הלטינית lupus (כלומר, זאב), מצביעות על הימצאותם של זאבים באזור. סברה אחרת היא שהשם נגזר מהמילה הפרנקית lauer או leower, אשר מציינת מקום מבוצר בצרפתית. פחות מ-400 שנים לאחר מכן, בימי המלך פרנסואה הראשון, נהרסה המצודה והחלה בניית הארמון, אך השם נותר. בעת המהפכה הצרפתית הפך הארמון למוזיאון, והוא נפתח לקהל הרחב בשנת 1793.

עריכה - תבנית - שיחה
21 בדצמבר 2013
סמל ממלכת ירושלים המקורי
סמל ממלכת ירושלים המקורי

אף על פי ששלטונם של הצלבנים בירושלים הסתיים באופן סופי ב-1244, התואר "מלך ירושלים" עדיין שריר וקיים: מלך ספרד, פליפה השישי, מחזיק בין שלל תואריו גם בתואר "מלך ירושלים", שכן הוא יורש של שארל מאנז'ו, מלך נאפולי, שקנה את התואר מידי הטוענת לכתר ממלכת ירושלים, בשנת 1277. באופן אירוני, דווקא כובש ירושלים הצלבני הראשון, גוטפריד מבויון, סירב לתואר "מלך ירושלים", והסתפק בכינוי "מגן הקבר הקדוש".

עריכה - תבנית - שיחה
22 בדצמבר 2013
ה"פלה אידיאל" (Le Palais idéal), פרויקט חייו של פרדינאן שבאל
ה"פלה אידיאל" (Le Palais idéal), פרויקט חייו של פרדינאן שבאל

פרדינאן שֶבָאל היה דוור צרפתי שהעביר שלושים ושלוש שנים בבניית "הארמון האידיאלי" (לֶה פָּלֵה אִידֵאָל) בקומונה אוֹטְרִיב. את "ארמונו" החל לבנות באפריל 1879. הוא סיפר שנכשל ומעד על אבן ושאב השראה מצורתה הייחודית. למחרת היום חזר לאותה נקודה שבה נפל, והחל לאסוף אבנים. במהלך שלושים ושלוש השנים הבאות אסף שבאל אבנים במהלך סיור חלוקת הדואר היומי, ושמר אותן בביתו על מנת שישמשו כחומר גלם בבניית "הארמון". הארמון נחשב דוגמה מובהקת וייחודית לאדריכלות נאיבית.

עריכה - תבנית - שיחה
23 בדצמבר 2013
מפת ליכטנשטיין
מפת ליכטנשטיין

אוזבקיסטן וליכטנשטיין הן שתי המדינות היחידות בעולם המרוחקות מן הים כדי שתי מדינות: לא רק שהן מוקפות יבשה מכל עבר, גם כל המדינות המקיפות אותן מוקפות יבשה מכל עבר ואין להן חוף ים.

עריכה - תבנית - שיחה
24 בדצמבר 2013

מקורו של עמוד הסַפָּרִים – עמוד שנהוג במדינות שונות להציב בכניסה למספרות – בתקופות שבהן מקצוע הספר כלל גם ביצוע פרוצדורות כירורגיות שונות, כחלק מהעבודה עם תער וסכינים. בין פרוצדורות אלו נכללו הקזת דם, טיפול בעלוקות ואפילו עקירות שיניים וקטיעות איברים. באופן מסורתי, במהלך טיפול שכזה נהג הלקוח לשבת על כיסא ולאחוז בחוזקה במוט שדרכו הוזרם הדם שהוקז ממנו. מכיוון שמראה דם עשוי לעורר תחושת חולשה, נהגו לצבוע את המוט בצבע אדום, כדי להסתיר את הדם הזורם בתוכו. כאשר המוט הוצא החוצה בין טיפול לטיפול, תחבושות שהתלפפו סביבו יצרו מראה של פסים אדומים ולבנים. כאשר החלו להפריד בין מקצוע הספרות למקצוע הרופא המנתח, הוחלט שספרים יסמנו את חנותם במוט עם פסים כחולים ולבנים ומנתחים יסמנו את חנותם במוט עם פסים אדומים ולבנים. בארצות הברית עמוד ספרים מכיל שלושה צבעים: אדום, כחול ולבן, כפי הנראה כאות הזדהות פטריוטי עם דגל המדינה.

עריכה - תבנית - שיחה
25 בדצמבר 2013
ציור קיר יווני-אורתודוקסי של ישו מהמאה ה-11
ציור קיר יווני-אורתודוקסי של ישו מהמאה ה-11

ישו הוא הדמות המרכזית בדת הנוצרית, והוא נחשב בה לבנו של אלוהים ולמשיח. חג המולד, יום הולדתו של ישו, מצוין ב-25 בדצמבר ברוב העדות הנוצריות, אולם התאריך המדויק של לידתו לא מוזכר בברית החדשה, ורק בשנת 221 מופיע בכתובים הציון כי ישו נולד ביום זה. חשיבותו של חג המולד בלוח השנה הנוצרי עלתה בימי הביניים, וכיום זה החג המרכזי במדינות רבות. עם הזמן נוספה לישו חשיבות גם בדתות אחרות. הוא נחשב לנביא בדת האסלאם, שבה הוא מכונה עיסא, ויש לו מעמד של נביא גם אצל הדרוזים, הבהאאים והאחמדים.

עריכה - תבנית - שיחה
26 בדצמבר 2013
נחל מערות
נחל מערות

לפני כ-250,000 עד 50,000 שנים, בשלב התיכון של תקופת האבן הקדומה, התקיימו כמה מינים של אדם קדמון ברחבי העולם הישן. אבותינו, האדם המודרני, התפתחו באפריקה ואילו בני זמנם הניאנדרטלים חיו באירופה ומערב אסיה. ארץ ישראל מתייחדת בכך שבה נמצאו שלדים של שני מיני האדם בתקופה זאת. באתר נחל מערות בכרמל נמצא קבר של אישה ניאנדרטלית במערת תנור ואילו במערת הגדי הסמוכה נמצאו קברים של אדם מודרני, שניהם מתוארכים לכמאה אלף שנים לפני זמננו. בתקופה זאת מערות הכרמל והגליל, ונחל מערות בפרט, היו הנקודה הדרומית ביותר בעולם בה נמצאו עצמות ניאנדרטלים והנקודה הצפונית ביותר בעולם בה נמצאו עצמות אדם מודרני. זו העדות הקדומה ביותר למגע אפשרי בין הניאנדרטלים לבני מיננו.

עריכה - תבנית - שיחה
27 בדצמבר 2013
סקסופון בריטון
סקסופון בריטון

שני ענקי הג'אז, הסקסופוניסט ג'ון קולטריין, והחצוצרן מיילס דייוויס, ניגנו יחד בחמישייה של דייוויס. אחרי אחת ההופעות נזף מיילס בקולטריין על קטעי הסולו הבלתי נגמרים שלו. להגנתו טען קולטריין, שעוד היה בתחילת הקריירה שלו, שהוא לא יודע איך לסיים אותם. "זה פשוט מאוד", ענה לו דייוויס, "פשוט תוציא את הקרן מהפה!". ברגע זה נפרדו דרכיהם של שני המוזיקאים, וכל אחד מהם נכנס ל"היכל התהילה" של הג'אז בדרכו שלו. מיילס דייוויס פיתח את הקול ג'אז והפיוז'ן והיה מהקולות החשובים בפוסט-בופ, ואילו הקריירה של קולטריין נסקה דווקא בזכות קטעי הסולו שהפכו לסימן ההיכר שלו, וצליליהם מלווים את יצירות היסוד של הג'אז החופשי.

עריכה - תבנית - שיחה
28 בדצמבר 2013
בול דואר ישראלי שהוצא לכבוד המשחקים הפאראלימפיים תל אביב (1968)
בול דואר ישראלי שהוצא לכבוד המשחקים הפאראלימפיים תל אביב (1968)

המשחקים הפאראלימפיים נערכים בסמוך למועד קיום המשחקים האולימפיים ובדרך כלל באותה מדינה. מקסיקו שאירחה את אולימפיאדת מקסיקו סיטי ב-1968 סירבה לארח את המשחקים הפאראלימפיים באותה שנה עקב קשיים טכניים וישראל התנדבה להחליף אותה. המשחקים הפאראלימפיים תל אביב (1968) הייתה הפעם היחידה שבה זכתה ישראל לארח את המשחקים. טקס הפתיחה נערך בירושלים, באצטדיון האוניברסיטה העברית בגבעת רם, והמשחקים נפתחו באופן רשמי על ידי יגאל אלון, סגן ראש הממשלה ושר החינוך והתרבות. רוב התחרויות נערכו ברמת גן, במרכז ספיבק, מרכז הספורט לנכים של איל"ן. גולת הכותרת של התחרויות הייתה משחק הגמר בכדורסל, בו ניצחה ישראל את ארצות הברית בהפרש של 10 נקודות וזכתה במדליית הזהב. בדירוג המדליות הכולל, דורגה ישראל במקום השלישי, לאחר ארצות הברית ובריטניה.

עריכה - תבנית - שיחה
29 בדצמבר 2013
צלב לורן על רקע הטריקולור הצרפתי - שימש את ההתנגדות הצרפתית כרמז סמלי לז'אן ד'ארק
צלב לורן על רקע הטריקולור הצרפתי - שימש את ההתנגדות הצרפתית כרמז סמלי לז'אן ד'ארק

המחתרת הצרפתית, הרזיסטנס, ניסתה להילחם בנאצים במלחמת העולם השנייה באמצעות נשק צחנה מיוחד שיוצר על ידי האמריקאים. "פצצות הסירחון" היו אמורות להיות מושלכות על קצינים נאצים ולהדביק אותם בצחנה נוראה, אולם כתוצאה מתקלות מקומיות בהפעלה, פשט הסירחון בכל פריז, ולפיכך נגנז הנשק.

עריכה - תבנית - שיחה
30 בדצמבר 2013
פאול וולפסקהל
פאול וולפסקהל

פאול ווֹלְפְסקֵהל היה תעשיין יהודי-גרמני ומתמטיקאי חובב. על פי המתמטיקאי אלכסנדר אוסטרובסקי, בצעירותו נדחה וולפסקהל בחיזוריו אחרי עלמה צעירה. כיוון שלא מצא טעם לחיים ללא אהבתה, החליט להתאבד בירייה לראשו. הוא הסדיר את ענייניו, קבע את תאריך מותו וקבע כי שעת המוות תהיה חצות בדיוק. כיוון שהיה אדם שיטתי ומסודר סיים את הכנותיו כמה שעות מוקדם מן הרגיל ולכן החליט להעביר את שעותיו האחרונות בספרייתו בקריאת פרסומים מתמטיים. בשעה שעבר על מאמרו של קומר המסביר את טעותם של קושי ולאמה בניסיונם להוכיח את המשפט האחרון של פרמה, נתקל בנימוק מוקשה. עד שהצליח ליישב לעצמו את הנקודה, חלפה שעת חצות ותשוקתו של וולפסקהל לחיים ניצתה מחדש. בצוואתו הקצה וולפסקהל 100,000 מרקים לאדם שיוכיח את המשפט האחרון של פרמה (אך לא לאדם שישלול אותו). התקופה שנקצבה למתן ההוכחה – 100 שנה. הבעיה המפורסמת והפרס הכרוך בה הביאו חובבים רבים להציע למשפט הוכחות שגויות. בסופו של דבר ניתן הפרס לאנדרו ויילס ב-1997, כ-11 שנים לפני מועד פקיעת הפרס.

עריכה - תבנית - שיחה
31 בדצמבר 2013
הארייט ליין
הארייט ליין

הארייט ליין (18301903) הייתה האישה הרווקה היחידה ששימשה כגברת הראשונה של ארצות הברית, וזאת למרות שמעולם לא נישאה לנשיא. ליין הייתה אחייניתו של נשיא ארצות הברית ה-15 ג'יימס ביוקנן, היחיד מבין הנשיאים האמריקאיים שהיה רווק בתקופת כהונתו, ושבדיעבד מוערך כיום כי היה הומוסקסואל. לבקשתו התגוררה עמו בבית הלבן, שימשה בתפקיד הגברת הראשונה, בין השנים 18571861, והייתה אהובה על הציבור.

עריכה - תבנית - שיחה
הידעת?
2015 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2016 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2017 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2018 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2019 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2020 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2021 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2022 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2023 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2024 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר