הנביא מבית אל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הנביא מבית אל הוא נביא שקר, הגורם לאיש האלוהים מיהודה לעבור על מצוות ה' וגורם בעקבות זאת למותו.[1] לאחר שהכשיל את איש האלוהים מיהודה, קיבל נביא השקר מבית אל נבואת אמת המנבאת את מותו של איש האלוהים.

בתלמוד הירושלמי מובאת דעת רבי יוסי המזהה את נביא השקר מבית אל עם יהונתן בן גרשום, וכן דעת רב שמואל בר רב יצחק, המזהה אותו דווקא עם אמציה כהן בית אל.[2]

איש האלוהים מיהודה והנביא מבית אל[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – איש האלוהים מיהודה והנביא מבית אל

לאחר שבניו מספרים לו על התנבאותו של איש האלוהים מיהודה לירבעם בן נבט ועל הצהרתו הפומבית שאלוהים ציווה עליו שלא לאכול לחם ולא לשתות מים בבית אל יוצא הנביא הזקן מבית אל לדרך ומשכנע את איש האלוהים לעבור על דברי אלוהים בטענה שגם אליו הוא דיבר. הנביא הזקן גרם לאיש האלהים לשוב מן הדרך שהלך בה בניגוד למצוות ה' עליו, וכן לאכול לחם ולשתות מים בבית אל. לאחר שסיימו את הסעודה, מתנבא הנביא מבית אל נבואה נוספת, הפעם נבואת אמת, שבגלל הפרת הציווי האלוהי, איש האלהים מיהודה ימות, ומיד לאחר צאתו לדרך מתקיימת הנבואה ואריה הורג אותו.

איש האלהים נהרג בידי אריה ש"שבר" אותו אבל לא אכלו. והנביא הזקן מבית אל ששמע שיש הרוג שלידו עומד אריה שלא נוגע בגופה ובחמור שלידה הבין שמדובר שאיש האלהים וקובר אותו בקברו הפרטי.

קברו[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנביא הזקן מבית אל ציוה את בניו שבמותו יקברו אותו בסמוך לקבר איש האלהים. זאת, כדי שכאשר נבואתו של איש האלהים תתקיים, וכל קברי כהני העגלים יהרסו, קברו יישאר שלם. ואכן, כאשר יאשיהו החריב את מזבח העגלים והרס את קברי כהני העגל, הוא לא פגע בקברו של איש האלהים, וכך ניצל גם קברו של הנביא מבית אל.[3]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא אישים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.