צוות קרב חטיבת השריון ה-12

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
צוות קרב חטיבת השריון ה-12
12th Armoured Brigade Combat Team
פרטים
מדינה הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת הממלכה המאוחדת
שיוך הצבא הבריטיהצבא הבריטי הצבא הבריטי
סוג חיל שריון
בסיס האם מחנה בולפורד, וילטשייר
אירועים ותאריכים
תקופת הפעילות 1899–הווה (כ־125 שנים)
מלחמות מלחמת אפגניסטן עריכת הנתון בוויקינתונים
נתוני היחידה
כוח אדם כ-6,200
פיקוד
יחידת אם הדיוויזיה השלישית
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

צוות קרב חטיבת השריון ה-12אנגלית: 12th Armoured Brigade Combat Team) היא חטיבת חיל שריון של הצבא הבריטי. החטיבה נמצאת תחת פיקוד הדיוויזיה השלישית ובסיס האם שלה במחנה בולפורד, וילטשייר.

החטיבה כוללת שני רגימנטים משוריינים (רגימנט ההוסרים המלכותי של המלך ורגימנט הטנקים המלכותי), שני גדודי חיל רגלים משוריין (הראשון מהרגימנט הוולשי המלכותי והראשון מהרגימנט המרסיאני), ושני גדודי מילואים (מאותם רגימנטים), בנוסף לרגימנט לוגיסטיקה ויחידות סיוע נוספות. לצד צוות קרב חטיבת השריון ה-20, מהווה החטיבה את המרכיב המשוריין העיקרי של הדיוויזיה השלישית והצבא הבריטי כולו.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

החטיבה הוקמה בנובמבר 1899 במהלך מלחמת הבורים השנייה בתור חטיבת הרגלים ה-12 תחת פיקודו של מייג'ור גנרל ראלף ארתור קלמנטס (לכן מוכרת גם בשם "חטיבת קלמנטס"), כשהיא כוללת את הגדוד השני של רגימנט בדפורדשייר, הגדוד הראשון של הרגימנט האירי המלכותי, הגדוד השני של רגימנט וסטישייר, והגדוד השני של רגימנט וילטשייר. לאחר המלחמה חזרה החטיבה לאנגליה ב-1902 והוצבה בפלימות'.

עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה, הייתה החטיבה חלק מחיל המשלוח הבריטי, נשלחה לצרפת ב-22 באוגוסט 1914 ולקחה חלק בקרב הראשון על המארן ב-5 בספטמבר. בתקופה זו כללה החטיבה את הגדוד הראשון של רגימנט הלנקשייר פוסיליירים, הגדוד השני של רגימנט האיניסקילינג פוסיליירים המלכותי, והגדוד השני של רגימנט אסקס. לאורך המלחמה שירתה החטיבה בחזית המערבית ולקחה חלק במערכות העיקריות, לאחר המלחמה פורקה החטיבה בינואר 1919.

לקראת פרוץ מלחמת העולם השנייה, הוקמה החטיבה מחדש באוגוסט 1939 כחלק מחיל המשלוח והיא נשלחה ב-5 באוקטובר לתגבר את הכוחות הצרפתיים כדי לבלום את הפלישה הגרמנית הצפויה לצרפת. בתחילת המלחמה כללה החטיבה את הגדוד השני של רגימנט הפוסילירים המלכותי, הגדוד הראשון של רגימנט לנקשייר המלכותי, והגדוד השישי של רגימנט המשמר השחור. יחד עם שאר יחידות חיל המשלוח הבריטי, לחמה החטיבה בקרבות הקשים לבלימת הצבא הגרמני במהלך המערכה על צרפת ועל ארצות השפלה שכשלו מלמנוע מצרפת ליפול לידי הגרמנים ויחידות החטיבה פונו ב-30 במאי חזרה לאדמת בריטניה.

בפברואר 1943 נשלחה החטיבה לצפון אפריקה, ולאחר ניצחון בעלות הברית על קורפוס אפריקה הגרמנו-איטלקי, נשלחה בפברואר 1944 לאיטליה ולקחה חלק בקרב על מונטה קאסינו משם התקדמה צפונה ובחודשי המלחמה האחרונים נשלחה למנוחה ביוון. לאורך המלחמה שירתה החטיבה תחת פיקוד הדיוויזיה הרביעית ובסיומה פורקה בשנת 1947, אך הוקמה מחדש באפריל 1956 תחת פיקוד הדיוויזיה השנייה כשהיא מוצבת לסירוגין באנגליה ובגרמניה המערבית. ייעוד ושמה של החטיבה השתנה מספר פעמים לאורך המלחמה הקרה, היא התחילה כחטיבת חי"ר, לאחר מכן שונתה לחטיבה ממוכנת, "כוח משימה דלתא", ולבסוף חטיבה משוריינת בינואר 1981, הפעם תחת פיקוד הדיוויזיה הראשונה והיא פורקה שוב בשנת 1991 עם סיום המלחמה הקרה.

בשנת 1998 הוקמה החטיבה מחדש בתור החטיבה הממוכנת ה-12 כשמפקדדתה במחנה אלדרשוט, בספטמבר 1999 נשלחה לבוסניה לשישה חודשים. בפברואר 2004 עברה החטיבה הממוכנת ה-12 למחנה בולפורד כשתחת פיקודה רגימנט ההוסרים המלכותי של המלך, הגדוד הראשון של משמר קולדסטרים, הגדוד הראשון של הרגימנט האנגליאני המלכותי, והגדוד הראשון של רגימנט סטפורדשייר המלכותי. בשנת 2022, כחלק מתוכנית "חייל העתיד" הנרחבת של הצבא הבריטי, שונתה החטיבה לצוות קרב חטיבת השריון ה-12 והיא הפכה לחטיבת שריון מלאה תחת פיקוד הדיוויזיה השלישית.

מבנה ויעוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

גדודים סדירים:

גדודי מילואים:

  • רגימנט יואמנרי ווסקס המלכותי
  • הגדוד השלישי, הרגימנט הוולשי המלכותי
  • הגדוד הרביעי, הרגימנט המרסיאני

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]