פורטל:ישראל/תערוכה היסטורית/גלריה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

1

תמונות היסטוריות של טבריה

טבריה היא עיר השוכנת לצד חופה המערבי של הכנרת. העיר נוסדה בשנת 20 לספירה על ידי הורדוס אנטיפס ונקראה על שמו של הקיסר הרומי טיבריוס. בין המאה ה-2 למאה ה-10 הייתה בטבריה אוכלוסייה יהודית גדולה ומפותחת, מרכז לכל יהודי ארץ ישראל. לאחר הדלדלות היישוב היהודי בעיר נעשו ניסיונות שונים לחדשו, עד שהוא חודש על ידי דאהר אל עומר, שהזמין, בשנת 1740 את הרב חיים אבולעפיה לגור בעיר. בשנים שלאחר מכן הפכה העיר לעיר בעלת רוב יהודי, ומרכז חשוב ליישוב היהודי. במלחמת העצמאות נכבשה טבריה על ידי כוחות ההגנה, והאוכלוסייה הערבית פונתה על ידי הבריטים.

2

תמונות של מושבות בארץ ישראל בשנת 1899

גלריה של תמונות של יישובים ומושבות עם תום המאה ה-19 ובשלהי התקופה העות'מאנית. מתוך הספר "מראה ארץ ישראל והמושבות" מאת ישעיהו ראפאלוביטש ושותפו משה אליהו זאכס שפורסם בשנת 1899.

3

תמונות היסטוריות של החקלאות העברית

ציונות, התנועה לאומית יהודית בעת החדשה. קראה לשחרור לאומי של העם היהודי, והקמת מדינה יהודית בארץ ישראל. הציונות המעשית היא הכינוי לגישה הציונית אשר גרסה כי יש לעודד עליית יהודים לארץ ישראל, ותמכה בגאולת קרקעות ובהתיישבות (עירונית וחקלאית). התואר "חלוץ" היה למושג נשגב במפעל הציוני, החלוצים עסקו בהקמת התיישבות חקלאית במהלך העלייה הראשונה, השנייה והשלישית. החזון של "הפרחת השממה" הפך במשך השנים לחלק את מן החזון הישראלי.

4

תמונות היסטוריות של באר שבע

באר שבע היא עיר במחוז הדרום, היא שוכנת בצפון הנגב, למרגלות הר חברון ומכונה בשם "בירת הנגב" בשל היותה העיר המרכזית והגדולה ביותר באזור. באר שבע המודרנית נבנתה על ידי השלטון העות'מאני בשנת 1900 לפי תוכניותיהם של שני מהנדסים ערבים ושני מהנדסים אירופאים (גרמני ושווייצרי) בתבנית של שתי וערב. במלחמת העולם הראשונה הייתה העיר מרכז צבאי חשוב. ב-31 באוקטובר 1917 העיר נכבשה על ידי הכוחות הבריטיים של הגנרל אלנבי. בימי השלטון הבריטי הייתה ביר א-סבע עיר ערבית בת כ-3,000 תושבים. באר שבע נכבשה על ידי צה"ל במסגרתמבצע יואב,ביום ה-21 באוקטובר.

5

הפצצת חיל האוויר האיטלקי על תל אביב

איטליה, שהתייצבה ב-1940 לצידה של גרמניה הנאצית, והכריזה מלחמה על בריטניה, תקפה מן האוויר את תושבי העיר תל אביב שלא נטלו חלק במלחמה, וזאת כחלק ממלחמתה בבריטים שהיו בעלי מנדט על ארץ ישראל. המתקפה התרחשה בשעה 16:12 אחר הצהריים והמטוסים המפציצים היו ככל הנראה מסוג סבויה מרקטי 79. הם השתייכו לטייסת 205 של כנף הפצצה 41 ששכנה באיים רודוס ולרוס. ההפצצה התרכזה באזור הרחובות בוגרשוב וטרומפלדור וגרמה לכ-130 הרוגים.

6

פתח תקווה בתמונות היסטוריות

פתח תקווה, המכונה "אם המושבות", היא עיר במחוז המרכז והחמישית באוכלוסייתה בישראל. נוסדה כמושבה בשנת 1878 והוכרזה כעיר בשנת 1937.

7

תמונות ממלחמת יום כיפור

מלחמת יום הכיפורים פרצה ביום הכיפורים, 6 באוקטובר 1973 בהתקפה של צבאות סוריה ומצרים על ישראל, ונמשכה עד ל-24 באוקטובר 1973, יום כניסת הפסקת האש לתוקף. חילופי אש נמשכו עד ה-26 בחזית המצרית ועד 1974 בחזית הסורית. למלחמה לא הייתה השפעה צבאית יוצאת דופן ולא הושגה בה הכרעה טקטית ברורה ומובהקת, אך היו לה השפעות פוליטיות ומדיניות רבות. היא הייתה בין הגורמים העיקריים למהפך במערכה הפוליטית הישראלית וסללה את הדרך להסכם השלום בין ישראל למצרים.

8

נבחרת ישראל בכדורגל

ההיסטוריה של נבחרת ישראל בכדורגל החלה עוד בימים שקדמו להקמת מדינת ישראל. נציגי שלטון המנדט הבריטי, הריבון בארץ ישראל עד 1948, שהיו בעלי תרבות ספורט מפותחת, הקימו את ליגת הכדורגל הראשונה בארץ. לימים הוקמה גם נבחרת שייצגה את ארץ ישראל-פלשתינה על אף שלא הייתה מדינה ריבונית.

9

ההעפלה בזמן מלחמת העולם השנייה

ההעפלה היא הכניסה הבלתי חוקית לארץ ישראל שאורגנה על ידי היישוב העברי בזמן המנדט הבריטי, משנת 1934 ועד הקמת מדינת ישראל ב-1948. היא כונתה גם עלייה ב' משום שנעשתה בד בבד עם העלייה החוקית שנמשכה באותה עת על פי תקנות ההגירה לארץ שקבעו הבריטים.

10

העיר רמלה בתמונות היסטוריות

רַמְלָה היא עיר במישור חוף יהודה שבמישור החוף הדרומי ובירת נפת רמלה ומחוז המרכז בישראל. העיר נוסדה בראשית המאה ה-8, בידי מושל מבית אומיה. מיקומה האסטרטגי של רמלה הפך אותה בסיס נוח לסחר. מגיפות ופשיטות נוודים הפילו חללים בין יושביה ודלדלו את הנותרים. גם כאשר כבשו העות'מאנים את רמלה בסוף 1516, לא השתנה גורל העיר. רמלה נפלה לידי כוחו של הגנרל אלנבי ב-17 בנובמבר 1917. תחת שלטון הבריטים התעוררה העיר ושטחה גדל. אור ל-10 ביולי 1948 תקפה חטיבת קרייתי את רמלה במסגרת מבצע דני ונהדפה, אולם יומיים מאוחר יותר, נכנעה רמלה ללא קרב. לאחר כניעת העיר ב-12 ביולי גורשו התושבים מזרחה לכיוון עמדות הלגיון בהרים על פי הוראת מטה מבצע דני.

11

תמונות היסטוריות ממצעדי צה"ל

במהלך עשרים שנות המדינה הראשונות נערך מצעד כללי של צה"ל אחת לשנה. המצעד נערך לראשונה בשנת 1948, בזמן מלחמת העצמאות. בין השנים 1949 ל-1968 נערך המצעד אחת לשנה ביום העצמאות. המצעד היה האירוע המרכזי של חגיגות יום העצמאות, ומשך קהל של מאות אלפי צופים. במצעדים הוצגו כלי נשק כבדים, כלי שריון ומטס אווירי, ואלה גרמו חוויה עזה לקהל הצופים, אשר היה מורכב מוותיקי היישוב, שבעיניהם היה מצעד זה מימוש של חזון, ומעולים חדשים שהמצעד המחיש להם את ריבונותה ועוצמתה של המדינה. לאחר מצעד צה"ל בשנת תשכ"ח (1968) הוחלט מסיבות אלו לא לקיימו יותר באופן סדיר מדי שנה, אלא במועדים מיוחדים. כך נערך המצעד בשנת תשל"ג (1973) לרגל יובל העשרים וחמש של המדינה. לאחריו לא נערכו מצעדים נוספים.

12

תמונות היסטוריות של ים המלח

ים המלח הוא ימה מלוחה חסרת מוצא, הנמצאת בתחום השבר הסורי אפריקני על גבול ישראל-ירדן. חופיו הם המקום היבשתי הנמוך ביותר בעולם. לים המלח חשיבות כלכלית רבה. המלחים הרבים המומסים במימיו משמשים בתעשייה הכימית, בין היתר להפקת היסודות אשלגן, ברום ומגנזיום.

13

הכרזת העצמאות של מדינת ישראל

הכרזת העצמאות נעשתה בתל אביב ביום שישי, ה' באייר ה'תש"ח, 14 במאי 1948 בבית דיזנגוף שבשדרות רוטשילד 16. מאז חוגגת מדינת ישראל מדי שנה בה' באייר את יום העצמאות. היה זה היום האחרון לקיום המנדט הבריטי על ארץ ישראל. היישוב היהודי בארץ ישראל ידע, שעם סיום המנדט, בחצות הלילה, עלולים צבאות ערב הסדירים לפלוש לארץ, וזאת כדי למנוע את יישום תוכנית החלוקה של עצרת האו"ם. על אף הסיכון הרב שבהכרזה על הקמתה של מדינת ישראל העצמאית והריבונית, ולמול אזהרתו של שר החוץ האמריקני, ג'ורג' מרשל, ועצות של מדינות שונות לדחות את ההכרזה, החליטה מינהלת העם, בישיבה שהחלה ב-12 במאי 1948 והסתיימה בשעה 1:45 לאחר חצות, לצאת בהכרזה ההיסטורית על הקמת המדינה.

14

תמונות היסטוריות של רעננה

רַעֲנָנָה היא עיר באזור השרון בישראל, השייכת מבחינה מנהלית למחוז המרכז. בשנת 1921 הוחלט על הקמת היישוב וב-2 באפריל 1922 עלו לקרקע המתיישבים הראשונים, עולים חדשים מארצות הברית, לקרקע. בראשית ימיה נקראה "רעננִיה", כפי שהציעו מייסדיה בארצות הברית; לבסוף החליטו מתיישביה הראשונים לבחור בגרסה ‏עברית, ושמה נקרא "רעננה". בשנת 1925 הונחו יסודותיו של בית העם, בנייתו הושלמה בשנת 1927, ועד מהרה הפך למוקד החיים הציבוריים והחברתיים של המושבה הצעירה. רוכזו בו מזכירות המושבה, בית הכנסת, בית הספר, גן הילדים וסניף הדואר הראשונים. בשנת 1936 הוכרזה רעננה כמועצה מקומית על ידי השלטון הבריטי. בשנת 1982 הוכרזה רעננה לעיר.

15

תמונות מההיסטוריה של הפלמ"ח

הפלמ"ח (פלוגות המחץ), היה הכוח הצבאי הסדיר של "ההגנה" בארץ ישראל בשנים 19411948. הוא נוצר מראשיתו להיות הכוח המגויס של "ארגון ההגנה" שהגדיר את עצמו כצבא העברי של המדינה היהודית שבדרך. השפעתו של הפלמ"ח על תולדותיה של מדינת ישראל, על תרבותה ועל ההיסטוריה שלה, חורגת מתחום תרומתו הצבאית, החשובה כשלעצמה. בימיה הראשונים של מלחמת העצמאות היה הפלמ"ח עמוד השדרה של הצבא החדש, השתתף בקרבות בצפון ובמרכז, ונשא בעול הגנת הנגב כולו, עד שהתארגן הצבא, התגייס והחל בפעולה. מעבר לתחום הצבאי, הפלמ"ח תרם רבות בתחומים מגוונים ובהם המאבק בשלטון הבריטי, להעפלה ולעלייה, ליישוב הארץ, לתרבותה, לספרות העברית ולזמר העברי. הפלמ"ח יצר הווייה ייחודית של לוחמים וחלוצים, אנשי רעים ומפקדים, אשר מתגלם בדמויות כגון יגאל אלון או יצחק רבין. עם הקמת המדינה וצה"ל ב-1948, פורק הפלמ"ח ויחידותיו שולבו בשורות הצבא הסדיר.

16

תמונות היסטוריות של העיר נתניה

נְתַנְיָה היא עיר במחוז המרכז, בשרון, העיר השמינית באוכלוסייתה במדינת ישראל. נוסדה על ידי קבוצת בני בנימין בשנת 1929 וקרויה על שם נתן שטראוס. העיר נוסדה כיישוב לבני המושבות ופועלי הפרדס, ובשנת 1948 הוכרזה כעיר.

17

הסכמי קמפ דייוויד

הסכמי קמפ-דייוויד הם הסכמי מסגרת לשלום במזרח התיכון, אשר נחתמו על ידי נשיא ארצות הברית ג'ימי קרטר, נשיא מצרים אנואר סאדאת וראש ממשלת ישראל מנחם בגין בשנת 1978, וסללו את הדרך לחתימת הסכם השלום בין ישראל למצרים במרץ 1979. בעקבות ההסכמים הוענק לבגין ולסאדאת פרס נובל לשלום.

18

תמונות היסטוריות של יפו

יפו היא עיר נמל עתיקה בארץ ישראל, לחוף הים התיכון. יפו נזכרת בתנ"ך, בין היתר כעיר הנמל שממנה יצא יונה הנביא למסעו. בזמן מסעי הצלב הייתה יפו מחוז בממלכת ירושלים הצלבנית. מאז ועד המאה העשרים שימשה העיר כנמל ראשי וחשוב בארץ ישראל. הקמת תל אביב בסמוך, והשימוש בנמלים אחרים, הביאו לכך שהנמל, ולאחריו העיר, ירדו מגדולתם. במלחמת העצמאות כבשו את העיר כוחות האצ"ל וההגנה והרכב האוכלוסייה בה השתנה: כתשעים אחוזים מתושביה הערבים נמלטו, ועולים חדשים התיישבו במקום. ב-1949 אוחדה יפו עם תל אביב לתחומה העירוני של עיריית תל אביב-יפו.

19

הקרב על חיפה 1948


הקרב על חיפה במלחמת העצמאות התחיל ב-21 באפריל 1948 והסתיים כעבור 24 שעות בניצחון כוחות ההגנה ובנטישת רוב האוכלוסייה הערבית את העיר.

20

תמונות היסטוריות של הרצליה

הרצליה היא עיר חוף בשרון הדרומי, בין נתניה לתל אביב, על מישור החוף. גובהה נע בין 0 ל-120 מ' מעל פני הים. הרצליה נוסדה כמושבה ב-13 בדצמבר 1924 ונקראת על שם בנימין זאב הרצל, חוזה מדינת ישראל. העיר משתרעת מחוף הים מזרחה, ומכילה פני שטח מגוונים. הרצליה הוכרזה כעיר בשנת 1960.

21

חג הפועלים בארץ ישראל

יום הפועלים הבינלאומי, ובשמו הידוע יותר אחד במאי, מצוין ב-1 במאי כביטוי לסולידריות בין ארגוני עובדים וכביטוי למאבק למען תנאי עבודה טובים יותר. ב-1906 צוין היום לראשונה בארץ ישראל. החל משנות ה-20 של המאה ה-20, ציינה הסתדרות העובדים הכללית את יום הפועלים כיום חג כללי בכל שנה. עד לתחילת שנות ה-80 היה האחד במאי מעין יום חג רשמי כאשר כל המשק הציבורי וההסתדרותי שבת ואלפים השתתפו באופן מאורגן במצעדי האחד במאי שבראשם עמדה ההסתדרות ואנשי מפלגת העבודה. משנות ה-90 ואילך איבד החג בהדרגה את מעמדו בישראל, וכיום הוא כמעט שאינו מצוין.

22

שחזור קרב באר שבע

קרב באר שבע במלחמת העולם הראשונה התרחש אור ליום 31 באוקטובר 1917. פרשים אוסטרליים הגיעו למזרח באר שבע, אחרי מסע שנמשך ארבעה לילות, על מנת לא לחשוף עצמם לטייסים הגרמנים שסיירו בשמי האזור. היה זה חלק מתוכנית הטעיה של גנרל אלנבי. בסיומה של ההתקפה שלטו הבריטים על כל דרום הארץ. בסוף אוקטובר 2007 שוחזרה הסתערות הפרשים על העיר. המסע נערך במשך ארבעה ימים והפרשים האוסטרלים עברו בפארק אשכול, שבימי מלחמת העולם הראשונה נקרא שלאל, דרך ביר עסלוג', היום "פארק גולדה", והסתיים בשחזור ההסתערות על העיר באר שבע.

23

בצלאל, בית מדרש לאמנות ולמלאכות-אמנות

"בצלאל, בית מדרש לאמנות ולמלאכות-אמנות" הוא בית-ספר לאמנות ועיצוב, אשר נוסדה בשנת 1906 על ידי בוריס שץ. המוסד נקרא על שם האמן התנ"כי בצלאל בן אורי, אשר מונה על ידי משה לפקח על התכנון והבנייה של המשכן.

24

משפט אייכמן

משפט אייכמן הוא המשפט שהתנהל בישראל בשנת 1961, ובו הועמד לדין הפושע הנאצי אדולף אייכמן על מעשיו בשואה ובסיומו נידון למוות. אייכמן היה אחראי מטעם הנאצים על כל משלוחי הרכבות והאקציות מרחבי אירופה אל מחנות הריכוז וההשמדה. בהונגריה הוא ניהל במישרין את השילוח וכמעט חצי מיליון איש נשלחו אל מותם. אייכמן היה בכיר במשטר הנאצי בזמן השואה. לאחר המלחמה הוא ברח לארגנטינה וחי שם תחת השם ריקרדו קלמנט. חשיבותו הגדולה של משפט אייכמן היא שרבים מניצולי השואה פתחו את סגור לבם בפני הציבור וכך נכנסה תודעת השואה.


25

תמונות היסטוריות של יקבי כרמל

יקבי כרמל הוקמו ב-1890 במושבות ראשון לציון וזכרון יעקב על ידי הברון בנימין אדמונד דה רוטשילד, והם פעילים עד היום. בניית היקב בראשון לציון החל בשנת 1889 ובציר ראשון הוכנס אליו בשנת 1890. גם בזכרון יעקב הוקם יקב שהחל לעבוד בשנת 1890. היקב היה מקום עבודה לפועלים רבים מאנשי העלייה הראשונה והשנייה, ובהם דוד בן-גוריון. בהקשרו התפתח הווי ייחודי, ועליו התחבר השיר "יקבי ראשון לציון".

26

חלוצי המחול האמנותי בישראל

ראשיתו של המחול האמנותי בארץ ישראל הוא בשנות ה-20 של המאה ה-20. רקדנים וכוראוגרפים, כגון ברוך אגדתי, יהודית אורנשטיין וגרטרוד קראוס, הושפעו מן המחול המודרניסטי האירופי וביטאו השפעות אלו ביצירותיהם. לצידם פעלו יוצרות מעטות שביקשו להמשיך את מסורת הבלט הקלאסי.

27

דוד בן-גוריון

דוד בן-גוריון, ראש הממשלה הראשון של ישראל, כיכב בקריקטורות רבות לאורך שנות פעילותו כמנהיג הסוכנות היהודית. אמנים רבים בחרו בדמותו כאמצעי לביקורת פוליטית וחברתית.

28

"תקופת מגדל דוד"

"תקופת מגדל דוד" הוא כינוי המתאר את האמנות הישראלית במהלך שנות העשרים של המאה ה-20. הכינוי נטבע בעקבות תערוכות מגדל דוד, שנערכו במבנה מגדל דוד באותה תקופה. במקום סגנון אמנותי אחיד, ניתן למצוא בתקופה זו יצירות אמנות בסגנונות מנוגדים, המשקפות את תפיסת העולם של האמנים ביחס למציאות החברתית, הפוליטית והאמנותית בארץ ישראל ומחוץ לה. לצד האמנות שנוצרה ב"בצלאל", והתאפיינה במוטיבים דקורטיביים ובהשפעת האר נובו, יצרו האמנים הארץ-ישראלים הצעירים יצירות אמנות המשקפות מגוון של השפעות המודרניזם.

29

להט"ב בישראל

החל משנות ה-80 של המאה ה-20 החלה קהילת הלהט"ב במאבק להרחבת זכויות להט"ב בישראל ובמאבק בהומופוביה בישראל. כיום, פועלים בקהילה, לצד ארגונים פוליטיים, גם ארגוני תרבות שונים.

30

האנדרטאות הראשונות של היישוב הציוני בארץ-ישראל

האנדרטאות הראשונות שהקים היישוב היהודי בארץ-ישראל נוצרו במהלך שנות ה-20 של המאה ה-20. הן היו בעלות אופי פיגורטיבי והושפעו מאידיאל האמנות של התקופה. החל משנות ה-50 של המאה ה-20 הופכות מרבית האנדרטאות הישראליות, למופשטות באופיין האמנותי.

31

הציבור הערבי בישראל

המונח "ערביי ישראל" הוא המונח השגור בפי מרבית האוכלוסייה היהודית בישראל, על-מנת לתאר קהילה זו של אזרחים או תושבים של מדינת ישראל. בקרב הקהילה עצמה, מקובל המונח "ערביי 48'" (عرب 48'), כיוון שמעמדם נוצר ב-1948 (בעקבות מלחמת העצמאות), או "ערביי הפְּנים" (عرب الداخل), כיוון שנותרו ב"פְנים פלסטין" (כלומר בשטח שעליו הוקמה מדינת ישראל). על אף משקלם הגדול באוכלוסייה, הרי שעל פי רוב הם נותרו כקבוצה נפרדת, הן בשל התגברות הלאומיות הערבית והפלסטינית, והן בשל אפליה של הממסד הישראלי.

32

פוליטיקאיות ישראליות

33

עיירת הפיתוח

עיירת פיתוח הוא שם כולל לקבוצה של 25 יישובים שהוקמו במהלך שנות ה-50 של המאה ה-20. חלקן הגדול הוקם במקומות בהן היו כבר מעברות וריכוזי עולים. הקמתן היוותה ביטוי של מדיניות הממשלה לפיזור אוכלוסייה ולחיזוק הפריפריה של ישראל בגליל ובנגב. עיירת הפיתוח הראשונה שנבנתה הייתה בית שמש, שהוקמה בשנת 1950.

העיירות תוכננו סביב מרכז קטן שסביבו בנייה במתכונת של שיכונים, שעתידים היו לצמוח ולהוות ישוב עירוני גדול יותר. חלק מן העיירות, כגון דימונה, קריית שמונה, נצרת עילית ואחרות, אכן הפכו ברבות השנים לערים. מרבית עיירות הפיתוח לא הצליחו מבחינה כלכלית, ולעיתים קרובות הן נחשבות ליישובים היהודיים מהעניים ביותר בישראל.

34

קק"ל לילדים

קרן קיימת לישראל הוקמה ב־1901 כאמצעי לאיסוף כספים מיהודים לשם קניית קרקעות בארץ ישראל והכשרתן להתיישבות יהודית. אחד מן ההיבטים של פעילותה היה פנייתה לילדים ולבני נוער לא רק לשם איסוף כספים, אלא גם כאמצעי חינוכי-ציוני. פעילות זו נמשכה גם לאחר הקמת המדינה, אז עבר עיקר פעילות הקרן לניהול שטחים שהועברו אליה מן המדינה.

35

רפואה בישראל

36

ראשית הקרמיקה הישראלית

37

פורטל:ישראל/תערוכה היסטורית/37

38

פורטל:ישראל/תערוכה היסטורית/38

39

פורטל:ישראל/תערוכה היסטורית/39

40

פורטל:ישראל/תערוכה היסטורית/40

41

פורטל:ישראל/תערוכה היסטורית/41

42

פורטל:ישראל/תערוכה היסטורית/42

43

פורטל:ישראל/תערוכה היסטורית/43

44

פורטל:ישראל/תערוכה היסטורית/44

45

פורטל:ישראל/תערוכה היסטורית/45

46

פורטל:ישראל/תערוכה היסטורית/46

47

פורטל:ישראל/תערוכה היסטורית/47

48

פורטל:ישראל/תערוכה היסטורית/48

49

פורטל:ישראל/תערוכה היסטורית/49