פורטי מייל (יוקון)

פורטי מייל (עיירה לשעבר)
Forty Mile
בניין המשטרה הרכובה של צפון-מערב בפורטי מייל.
בניין המשטרה הרכובה של צפון-מערב בפורטי מייל.
מדינה קנדהקנדה קנדה
טריטוריה יוקוןיוקון יוקון
תאריך ייסוד 1886
קואורדינטות 64°25′27″N 140°31′55″W / 64.424297°N 140.532040°W / 64.424297; -140.532040
אתר מורשת עולמית
טרונדק-קלונדייק
האתר הוכרז על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית תרבותי בשנת 2023, לפי קריטריונים 4
שטח האתר 401 דונם
שטח אזור החיץ 108 דונם
חלק מתוך טרונדק-קלונדייק
מפה

פורטי מיילאנגלית: Forty Mile, בשפת האן (אנ'): Ch’ëdähdëk) ידועה בעיקר כעיירה העתיקה ביותר בטריטוריית יוקון שבצפון-מערב קנדה. היא נוסדה בשנת 1886 במפגש הנהרות יוקון ופורטימייל (אנ') על ידי מחפשי זהב. היא ננטשה ברובה במהלך הבהלה לזהב של קלונדייק שהתרחשה באזור סמוך, אתר העיירה המשיך לשמש את הילידים בני הטרונדק ואצ'ין (אנ'). כיום זהו אתר היסטורי שנמצא בבעלות משותפת ובניהול משותף של טרונדק ואצ'ין וממשלת יוקון.

עם זאת, לאתר יש היסטוריה ארוכה בהרבה, כאזור ציד המשמש את האומות הראשונות במשך דורות. מיקום זה היה אחת מנקודות החצייה העיקריות של הנהר בסתיו של עדר איילי הצפון של פורטימייל. ציידים היו מיירטים את העדר כאן כשהוא חצה את נהר היוקון. באביב ובקיץ, זה היה האתר של דיג חשוב של Thymallus arcticus (אנ') ואלתית. אף על פי שזה לא היה המיקום של המפגש הראשון בין אנשי האומות הראשונות המקומיים לבין לא ילידים, זה המקום שבו אנשים דוברי שפת האן (אנ') קיימו את יחסי הגומלין הממושכים הראשונים שלהם עם התרבות האירופית.

בשנת 1886 הקימו ג'ק מקוואסטן (אנ'), אלפרד מאיו (Alfred Mayo) וארתור הארפר (Arthur Harper ) מהחברה המסחרית של אלסקה (Alaska Commercial Company, בראשי תיבות ACCo) תחנת סחר, לאחר שהתגלה זהב על נהר הפורטימייל (אנ') (40 מיילים). רוב הכורים שרשמו זכות לכרייה (claim) בקלונדייק הגיעו מאזור זה. בית הספר הראשון ביוקון של המיסיון הוקם כאן בשנת 1887 על ידי הכנסייה האנגליקנית. באותה שנה הקים מפקח המשטרה הרכובה של צפון-מערב צ'ארלס קונסטנטין (אנ') את הפלוגה המשטרתית הראשונה של השטח. סביר גם שחוות פורטי מייל (Forty Mile farm) הייתה האתר של החקלאות הראשונה ביוקון. עד 1894, פורטי מייל התהדרה בשתי חנויות מצוידות היטב (של ACCo ושל חברת התחבורה והמסחר של אמריקה הצפונית), ספריית השאלה, אולם ביליארד, 10 בתי מרזח, שתי מסעדות, תיאטרון, בית אופרה, שען ומזקקות רבות. בשיאה מנתה אוכלוסיית האתר כ-600. כיום נותרו רק קומץ מבנים.

ההסכם הסופי של טרונדק ואצ'ין, שאושרר על ידי חברות האומה הראשונה ב-1998, קבע שהאתר ההיסטורי של פורט קודאהי, פורט קונסטנטין ופורטי מייל אמורים להיות בבעלות משותפת ובניהול משותף של טרונדק ואצ'ין וממשלות יוקון. מאז 1998 נערכים במקום חקירות ארכאולוגיות, חקר ארכיון והיסטוריה בעל פה, וייצוב ושימור מבנים. ב-11 ביוני 2006, שתי הממשלות חתמו על תוכנית ניהול בטקס וחגיגה שהתארחו בפורטי מייל על ידי טרונדק ואצ'ין ויחידת האתרים ההיסטוריים של יוקון.

תוכניות עתידיות עבור פורטי מייל כוללות מתקני מבקרים משופרים, הרחבה גדולה של תוכנית פרשנית והמשך עבודת שימור.

הקהילה הקרובה ביותר היא דוסון סיטי, כ-77 קילומטרים במעלה הנהר מאתר העיירה. מאז בנייתו של כביש לקלינטון קריק (Clinton Creek) מכביש פסגת העולם (אנ') בסוף שנות ה-60 של המאה ה-20, האתר היה נגיש באמצעות כביש, והוא נמצא כ-97 קילומטרים מדוסון. עד היום רוב המבקרים בפורטי מייל מגיעים דרך הנהר, או שטים במורד הנהר מדוסון סיטי או נוסעים במעלה נהר היוקון מאלסקה.

פורטי מייל הוכרזה יחד עם שבעה אתרים נוספים הקשורים להיסטוריה של הילידים כאתר מורשת עולמית בשם טרונדק-קלונדייק במושב ה-45 של ועדת המורשת העולמית, שהתכנסה בריאד בערב הסעודית בין 10 ל-25 בספטמבר 2023.[1]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]