מצעדי המוזיקה בישראל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מצעדי המוזיקה בישראל הם אוסף של דירוגים שונים, המשקפים את הרגלי הזרמת המוזיקה של החיים בישראל. יש מספר גופים המפרסמים דירוגים שבועיים משלהם, המתבססים על נתונים שונים. מצעד הפזמונים הראשון שהוקם בישראל הופץ בתוכניות הרדיו של "קול ישראל" משנת 1964. בישראל, בניגוד למדינות מערביות נוספות, אין מצעד דירוג לאלבומי אולפן, כמו הבילבורד 200 האמריקאי או מצעד האלבומים הבריטי. לאורך השנים שודרו מצעדים שבועיים ושנתיים של שירים עבריים ולועזיים.

מצעדים פעילים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדיה פורסט[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – מדיה פורסט

מצעד השירים של המדיה פורסט פורסם לראשונה ב-25 בספטמבר 2008, אז בשם "המוביל הארצי", באתר "מאקו".[1] הוא קיבל פינה שבועית קבועה באתר הבית, והתפרסם מדי שבוע עד 21 בפברואר 2014.[2] החל מתאריך זה שונה שם המצעד ל"מדיה פורסט", והוקם אתר אינטרנט רשמי המאגד את הדירוג השבועי. השיר הראשון שכבש את פסגת המצעד הוא "עכשיו אני חוזר" של שמעון בוסקילה מתוך האלבום למה לי. הדירוג מתבסס על נתוני איירפליי של תחנות רדיו שונות ברחבי הארץ, כמו MTV, 103fm ורדיו זה רוק.

לחברת המדיה פורסט מצעדי פזמונים נוספים בשם מדיה פורסט TV, המבוסס על מספר ההקרנות הקליפים של אותו שיר, ומדיה פורסט TL, המבוסס על מספר ההשמעות שצבר בפלטפורמות סטרימינג השונות, כמו ספוטיפיי ואפל מיוזיק. כמו כן, לכל מצעד שהחברה מפיקה יש מקביל לשירים לועזיים.

המצעד הרשמי של גלגלצ[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – המצעד הרשמי של גלגלצ

מצעד הפזמונים של גלגלצ פורסם לראשונה ב-3 במרץ 2013, כש"נגמר" של עידן עמדי היה השיר העברי הראשון שהגיע למקום הראשון בו.[3] מקבילו הלועזי היה "Diamonds" של ריהאנה. הדירוג היה נחשף מדי שבוע בתוכנית הרדיו של התחנה. היו בו שלוש פינות קבועות: "היה-היה", שבה שודרו קטעים משירים שדורגו במקום הראשון בגלי צה"ל באותו תאריך; "מסביב לעולם", בה משודרים שירים שהגיעו למקום הראשון במצעדי פזמונים אחרים ברחבי העולם ו"חדש בגלגלצ", שבה משדרים שירים חדשים שנכנסו לרשימת ההשמעה של גלגלצ. השיר ששהה את מספר השבועות הגבוה ביותר בתולדות המצעד היה "הללויה" של גלי עטרי ולהקת חלב ודבש. נתוני הדירוג מתבססים על הצבעות הקהל למספר שירים ברשימת ההשמעה של הרדיו.

העשירייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – העשירייה (מצעד פזמונים)

נכון לשנת 2022 מצעד העשירייה הוא החדש ביותר שהוקם. הדירוג הראשון פורסם ב-10 בפברואר 2022, ו"לך לישון" של אנה זק היה השיר הראשון שכבש את צמרת המצעד. חברת האם המפיקה את המצעד היא תחנת הרדיו כאן גימל, ובדומה לגלגלצ, גם "העשירייה" מבוסס על הצבעות הקהל למספר שירים ברשימת ההשמעה של הרדיו. "קרן שמש" של בניה ברבי שהה תשעה שבועות רצופים בראש, ורשם את שיאו הנוכחי של המצעד. מפברואר עד אפריל הונחהעל ידי מאיה אלקולומברה עד שיצאה לחופשת לידה, החל מ-12 במאי הגישה במקומה טל ארגמן ובספטמבר שבה אלקולומברה. כמו כן, את פינות המצעד מגישים עמלי חביב פרגון, עפרי מקוב ואיתי צימר.[4] בניגוד לשאר המצעדים הפעילים (פרט לזה היהודי) אין לעשירייה מקביל בין־לאומי.

המצעד היהודי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – המצעד היהודי

המצעד היהודי מתמקד בשירים חסידיים בלבד. הוא מבוסס על הצבעות הקהל, ומשודר מדי שבוע בערוץ 7 ובמספר תחנות רדיו למוזיקה חסידית, כמו ערוץ שבע באינטרנט, רדיו קול חי, ישראל 1, רדיו ברסלב, גאולה FM, קול השלום (ניו יורק) ועוד. שדרן המצעד הוא קובי סלע, שמפרסם דירוג של 16 שירים מהשבוע הקודם. מדי שבוע נוספים שני שירים ל'פינה לשיפוטכם', מתוך 18 שירים אלה מתבקש קהל הגולשים לבחור את חמשת השירים הטובים ביותר לדעתו.[5]

מצעדי פזמונים לועזיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

יש מספר מצעדי פזמונים לועזיים בישראל, הבולט בהם הוא מצעד הפזמונים בגלגלצ. החל משנת 1963 בסוף כל שנה משודר מצעד הפזמונים הבין-לאומי השנתי. במצעדים שנתיים בתחילת השנות ה-60 כלל המצעד גם שירים עבריים.

מצעדים שהופסקו[עריכת קוד מקור | עריכה]

קול ישראל ורשת ג'[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים מורחבים – רשת ג', קול ישראל, מקום בצמרת (תוכנית רדיו)

מקום בצמרת הייתה תוכנית רדיו אשר שודרה ברשת ג' של קול ישראל בין השנים 1969 ל-1997 ובה הושמעה מוזיקה קלה ישראלית לפי דירוג המאזינים. התוכנית שודרה מדי שבוע למשך שלוש עד ארבע שעות בשעות אחה"צ והערב ברשת ג' ובאמצעותה יכלו המאזינים לדרג את השירים הקיימים במצעד וכן, להכניס שירים חדשים שהושמעו בהשמעת בכורה מדי שבוע. מדי שעה שודרו מספר שירים חדשים שאמנים הפיצו לרדיו, כאשר פעמים רבות השירים הושמעו בהשמעת בכורה ברדיו. על מנת להצביע נדרשו המאזינים לשלוח דואר לתחנת הרדיו. לאחר שרשת ג' הפכה לעצמאית, נותר המצעד בהפקתה עד 11 במאי 2017, כשתחנת הרדיו נסגרה.

ראשון ראשון חביב[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – ראשון ראשון חביב

זהו מצעד ששודר ברשת ב' בין השנים 19571974. עורכי התוכנית לדורותיהם היו יורם רונן ודרורה בן אב"י,[6] רות נבו וחיים יבין[7] וגיל שמר.[8][9] בתחילה שודרה התוכנית בימי שני בערב,[10] כמצעד פזמונים חודשי.[11] בשנת 1961 הועברה התוכנית מרשת א' לרשת ב'.[12] בשנת 1970 התוכנית עברה ליום ראשון והייתה למצעד פזמונים לועזיים.[13][14]

גלי צה"ל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בגלי צה"ל שודר מצעד פזמונים שבועי ושנתי בתוכנית בשם "משלנו". שידור התוכנית החל בשנת 1964.[15]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ המוביל הארצי, ‏עלמה ועוד 14, באתר ‏מאקו‏, 25 בספטמבר 2008
  2. ^ המוביל הארצי, ‏נדיר: ליאור נרקיס בפסגת ההשמעות, באתר ‏מאקו‏, 21 בפברואר 2014
  3. ^ המצעד השבועי 3.1.2013
  4. ^ העשירייה - מצעד השירים השבועי של כאן גימל
  5. ^ המצעד היהודי, ערוץ 7
  6. ^ נשמע השבוע, דבר, 22 בנובמבר 1957
  7. ^ קול ישראל, חרות, 18 בנובמבר 1959
  8. ^ יום שני - הגל הקל, דבר, 26 ביולי 1968
  9. ^ יום שני, דבר, 21 במרץ 1969
  10. ^ בראדיו, הצופה, 25 בפברואר 1957
  11. ^ שידורי ישראל, דבר, 13 בינואר 1960
  12. ^ שידורי ישראל, דבר, 31 בינואר 1961
  13. ^ יום ראשון, דבר, 19 ביוני 1970
  14. ^ יום ראשון, דבר, 23 באפריל 1971
  15. ^ גלי צה"ל קול הזמן מיטב באתר yosmusic