מנטיס (היקום הקולנועי של מארוול)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מנטיס
Mantis
הופעה ראשונה שומרי הגלקסיה: חלק 2 עריכת הנתון בוויקינתונים
גילום הדמות פום קלמנטיף עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע
מין נקבה
מקצוע עוזרת
שכירת חרב
שיוך שומרי הגלקסיה
כוחות אמפתיה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום מגורים ראשומקום
דמויות קשורות
משפחה אגו (אב)
פיטר קוויל (אח למחצה)
חברים דראקס
פיטר קוויל
גאמורה
רוקט
גרוט
נביולה (שומרי הגלקסיה בספיישל חג המולד, שומרי הגלקסיה חלק 3)
קראגלין
קוסמו
יונדו אודונטה
תור
אויבים אגו
תאנוס
הוד התפתחותו
איישה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מנטיסאנגלית: Mantis) היא דמות בדיונית המגולמת על ידי פום קלמנטיף בזיכיון הסרטים של היקום הקולנועי של מארוול (MCU). הדמות מבוססת על דמות בעלת אותו שם בפרסומה של חברת מארוול קומיקס.

מנטיס היא חברת צוות בשומרי הגלקסיה עם כוחות מבוססי אמפתיה ואחותו למחצה מצד האב של פיטר קוויל, מנהיג השומרים. הדמות הוצגה לראשונה ב"שומרי הגלקסיה: חלק 2" (2017), כעוזרת החייזרית של אגו עם הכוח לשלוט ברגשות של אנשים באמצעות מגע. היא מתוארת בדרך כלל כבעלת אישיות תמימה ונאיבית.

נכון לשנת 2023, הדמות הופיעה בחמישה סרטים: "שומרי הגלקסיה: חלק 2", "הנוקמים: מלחמת האינסוף", "הנוקמים: סוף המשחק", "תור: אהבה ורעם" ו"שומרי הגלקסיה: חלק 3". כמו כן, הדמות הופיעה ב"שומרי הגלקסיה בספיישל חג המולד" ובסדרה "מה אם...?".

ביוגרפיה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצטרפות לשומרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – שומרי הגלקסיה: חלק 2

אגו הכוכב החי גידל את מנטיס והשתמש בכוחות האמפתיים שלה כדי לעזור לו לנוח. מנטיס וצורתו האנושית של אגו נתקלים מאוחר יותר בשומרי הגלקסיה – פיטר קוויל, גאמורה, דראקס, רוקט, גרוט ונביולה – לאחר שהשומרים הגיעו לכוכב סמוך בבריחה מהריבוניים, מהם רוקט גנבה סוללות אנולקס במהלך קרב. צורתו האנושית של אגו חושפת שאגו הוא אביו של קוויל, והם נוסעים לכוכב, אגו. לאורך הדרך, מנטיס מדגימה את יכולתה לזהות רגשות ותחושות של אנשים באמצעות מגע. כאשר קוויל, גאמורה ודראקס מגיעים לאגו, מנטיס מתלבטת האם לספר לדראקס על התוכניות המרושעות של אגו, ובסופו של דבר מצטרפת לשומרים במאבקם נגד אגו.

מלחמת האינסוף והשיבה לחיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים מורחבים – הנוקמים: מלחמת האינסוף, הנוקמים: סוף המשחק

בשנת 2018, מנטיס והשומרים מגיבים לקריאת מצוקה ומצילים את תור שצף בחלל. לאחר שהקבוצה מתפצלת, היא מלווה את קוויל, גאמורה ודראקס לראשומקום כדי לעצור את תאנוס, אבל מנוטרלת על ידי תאנוס באמצעות אבן המציאות, מה שמאפשר לתאנוס לקחת את גאמורה. מנטיס מגיעה לטיטאן יחד עם קוויל ודראקס, שם הם מתאחדים עם טוני סטארק, פיטר פארקר וסטיבן סטריינג' בניסיון נוסף לחלץ את כפפת האינסוף מתאנוס. אף על פי שמנטיס מסוגלת לשלוט באופן זמני בתאנוס, הוא משתחרר משליטתה כאשר קוויל לומד מנביולה שגאמורה מתה ומתקיף את תאנוס. זמן קצר לאחר מכן, מנטיס נופלת קורבן להתפוררות.[1]

בשנת 2023, מנטיס מושבת לחיים ומובאת דרך פורטל לכדור הארץ לצפון מדינת ניו יורק, שם היא משתתפת בקרב נגד כוחותיו של תאנוס מהעבר. מאוחר יותר, מנטיס וחבריה לקבוצה שהתאחדו משתתפים בהלוויה של סטארק, שהקריב את חייו כדי לעצור את תאנוס.[2] לאחר מכן הם אוספים את תור מנורווגיה וחוזרים לחלל.

הרפתקאות חדשות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים מורחבים – תור: אהבה ורעם, שומרי הגלקסיה בספיישל חג המולד

בשנת 2024, מנטיס והשומרים, אליהם הצטרפו תור וקראגלין, יוצאים להרפתקאות בחלל. תור נפרד מהם לאחר שהם לומדים שמספר אלים נרצחו על ידי גור שוחט האלים. השומרים ממשיכים להגיב לכמה שיותר קריאות.

בשנת 2025, השומרים רוכשים את ראשומקום מידי האספן, ואל הצוות מצטרפת קוסמו. מנטיס עוזרת לשפץ את ראשומקום לאחר ההתקפה שהמקום עבר. מנטיס, שיודעת עד כמה קוויל מדוכא בשל אובדן אהובתו, רוצה לארגן לו חגיגת חג מולד משמעותית ומתכננת עם דרקאס תוכניות להביא את קווין בייקון כמתנה לקוויל. מנטיס מנווטת את הספינה החדשה שלהם בחזרה לכדור הארץ והיא ודראקס נוחתים בהוליווד, לוס אנג'לס, קליפורניה. הם מרוויחים כסף כשהם מצטלמים עם תיירים, ומשתכרים בבר במועדון לילה. מוכרת של מפות ידוענים מציעה לגלות להם היכן נמצא ביתו של בייקון, ומנטיס משתמשת בכוחותיה כדי לקבל את המפה מבלי לשלם וגם לקבל את כל כספה של המוכרת. הם הולכים לביתו של בייקון בבוורלי הילס, לוכדים אותו וגונבים קישוטי חג המולד מחנות. בחזרה לראשומקום, הם עורכים חגיגת חג המולד ומעניקים את בייקון לקוויל. מאוחר יותר, מנטיס מגלה לקוויל שאגו היה גם אביה, מה שהופך אותם לאחים למחצה, שלדברי קוויל היא מתנת חג המולד הטובה ביותר שקיבל אי פעם.

המשימה הסופית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – שומרי הגלקסיה: חלק 3

לאחר שהשומרים בנו מחדש את ראשומקום, הם מותקפים על ידי אדם וורלוק. רוקט נפצע אנושות והשומרים לא מסוגלים לטפל בפצעיו בגלל מתג הרג המותקן בו. הצוות, כולל מנטיס, מחליט לנסוע למטה של חברת אורגוסקופ, המונהגת על ידי הוד התפתחותו, בתקווה למצוא קוד ביטול למתג. מנטיס, דראקס ונביולה מגיעים לספינה של הוד התפתחותו, שם הם מגלים המוני ילדים כלואים. הם נלכדים בעצמם ונכלאים בתא עם אביליסקים. מנטיס משכנעת את האביליסקים שהם באותו צד, והשלישייה נמלטת מהתא. הם מתאחדים עם שאר השומרים, וביחד הם מכריעים את צבא הוד התפתחותו. לאחר שהביסו את הוד התפתחותו, השומרים בצורתם הנוכחית, מחליטים להתפרק עם החזרה לראשומקום, ומנטיס יוצאת למסע גילוי עצמי ביחד עם האביליסקים.

גרסאות חלופיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – מה אם...? (סדרת טלוויזיה)

בשנת 2011 חלופית, מנטיס הייתה בין המשתתפים החייזרים הרבים במסיבה של תור על פני כדור הארץ.[3]

יצירה ואפיון הדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

במאי 2014, הבמאי ג'יימס גאן אמר שהוא מתכנן להציג שתי דמויות מרכזיות חדשות בסרט ההמשך של שומרי הגלקסיה, מנטיס ואדם וורלוק.[4][5] שיחות החלו עם שחקנית שגאן חשב שמתאימה לגלם את מנטיס,[6] בזמן שהחליט להסיר את וורלוק משום שהסרט נהיה "יותר מידי עמוס".[5] גאן הוסיף כי וורלוק היה "דמות אחת יותר מדי ולא רציתי לאבד את מנטיס ומנטיס הייתה חלק בלתי נפרד מהסרט בכל מקרה".[4] באוקטובר 2015, קלמנטיף לוהקה לתפקיד.[7]

בשומרי הגלקסיה: חלק 2, מנטיס מתוארת כעוזרת בעלת כוחות אמפתיים שחיה עם אגו.[8] המפיק בפועל ג'ונתן שוורץ אמר שהדמות "מעולם לא חוותה אינטראקציה חברתית באמת", ולומדת על "מורכבויות חברתיות" מהשומרים האחרים.[9] קלמנטיף הוסיפה, "היא הייתה ממש בודדה ולבדה, אז זה דבר חדש לגמרי לפגוש את האנשים האלה ולגלות דברים חדשים", ומשווה זאת לילד שעושה טעויות מביכות במצבים חברתיים חדשים. קווין פייגי ציין שלמנטיס ולדראקס יש מערכת יחסים "מעניינת" בסרט בשל היותם "עצמים מוזרים לחלוטין".[8] סטיב אנגלהרט, אחד מהיוצרים של מנטיס, התאכזב מגילום הדמות ואמר, "לדמות הזאת אין שום קשר למנטיס... אני באמת לא יודע למה לקחת דמות שהיא כל כך ייחודית כמו מנטיס ולעשות דמות אחרת לגמרי ועדיין לקרוא לה מנטיס".[10]

דייב בטיסטה ציין שבשלב מסוים גאן רצה לעשות "סרט של דראקס ומנטיס" כספין-אוף, אך הרעיון לא התפתח על ידי מארוול.[11]

בספטמבר 2021, גאן ציין שהתפקידים של מנטיס ונביולה "די עצומים" בתסריט של שומרי הגלקסיה: חלק 3.[12] מנטיס ודראקס משחקים תפקיד מרכזי בספיישל החגים של שומרי הגלקסיה, שעליו אמרה קלמנטיף, "יכולתי להיות הכי מוזרה שהייתי אי פעם בתור מנטיס".[13]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]