מחנה הריכוז אלטהאמר

מחנה הריכוז אלטהאמר
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
מידע כללי
מדינה פולין עריכת הנתון בוויקינתונים
נתונים
קואורדינטות 50°18′04″N 18°20′40″E / 50.3010038°N 18.3445159°E / 50.3010038; 18.3445159
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מחנה הריכוז אלטהאמרגרמנית: Konzentrationslager Althammer) היה מחנה ריכוז גרמני, תת-מחנה של מחנה ההשמדה אושוויץ, ששכן במערב פולין, בוורתגאו, כ-90 ק"מ ממערב לאושוויץ. 

הקמה וכוח אדם[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחנה הריכוז הוקם על ידי האס-אס בספטמבר 1944 כאחד מתת-המחנות הרבים שנבנו סביב שני המחנות הראשיים של מחנה הריכוז אושוויץ. הוא היה ממוקם בסטארה קוז'ניה (Stara Kuźnia), כעשרה קילומטרים מערבית לעיר הפולנית קטוביץ. יוהאן מירבט (Johann Mirbeth) (גר') היה מפקד המחנה.

המחנה אמור היה לשמש לשם אספקת כוח אדם זול להקמת תחנת כוח תרמית. מסיבה זו שוכנו בצריפי המחנה 486 אסירים יהודים. רובם הגיעו מגטו לודז', אך גם אסירים מהונגריה, צרפת ויוון גורשו לאלטהאמר. אסירים גרמנים שנכלאו במחנה החזיקו בתפקידים מיוחסים והיו בדרג גבוה יותר בהיררכיית האסירים.

היחס לאסירים היה גרוע ביותר. הם עברו התעללות וסבלו מתת-תזונה. בעיקר הועסקו בעבודות בנייה והובלה. מיכון עבודה כמעט לא היה קיים. בנוסף, חסרו האסירים ביגוד מגן. 30 אחוז מהכלואים חלו במחלה קשה. טיפוס הבהרות פרץ במחנה. רצח עצורים על ידי סוהרים עבר ללא עונש, וגם מפקד המחנה מירבט עינה והרג עצורים באופן אישי.

פינוי המחנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-19 בינואר 1945 פונה המחנה בחלקו. כ-400 אסירים החלו בצעדת מוות לעבר גלייביץ. יעדם היה מחנה הריכוז דורה-מיטלבאו. מבין האסירים שהיו תשושים מכדי להתחיל בצעדת המוות, הרוב נורו ורק עשרות מעטות מהם הצליחו לברוח. אסירים רבים לא הגיעו למחנות הריכוז שהיו יעד הצעדה, מכיוון שהחלשים נורו על ידי שומריהם בדרך.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא השואה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.