האימפריה האחרונה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
האימפריה האחרונה
Mistborn: The Final Empire
מידע כללי
מאת ברנדון סנדרסון עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית
סוגה פנטזיה אפית
הוצאה
הוצאה ספרי טור עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום הוצאה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הוצאה 2006
מספר עמודים 541 עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה בעברית
הוצאה אופוס
תאריך 2011
תרגום צפריר גרוסמן
סדרה
סדרת ספרים הערפילאים
הספר הבא באר האלוהות
קישורים חיצוניים
מסת"ב 978-0-7653-1178-8
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הערפילאים (באנגלית: Mistborn: The Final Empire, לשעבר הערפילאים: האימפריה האחרונה[1]) הוא רומן פנטזיה, שנכתב על ידי הסופר האמריקאי ברנדון סנדרסון. הוא פורסם ב -17 ביולי 2006 על ידי הוצאת טור ספרים והוא הרומן הראשון בטרילוגיית הערפילאים, שממשיכה בספרים "באר האלוהות" (2007) ו"גיבור העידנים" (2008). הספר עוקב אחר וין, נערה צעירה ויתומה, שמצטרפת לקבוצת גנבים ופושעים בהנהגתו של הפושע הידוע קלסייר במטרה להפיל את השלטון ולשנות את הסדר החברתי. כדי לעשות זאת, קלסייר מתכנן לגנוב את ההון של השליט הגדול מארמונו וכך לפגוע בבסיס הכוח שלו, במקביל לתכנון של מרידה בהיקף גדול. השליט הגדול הוא המנהיג של העולם סקרדיאל, בו יורד אפר כל הזמן מהשמיים. בסקרדיאל ישנם אנשים בשם "ערפילאים" שמסוגלים לבלוע מתכות מסוגים שונים ו"לשרוף" אותן כדי לקבל יכולות גופניות מוגברות כגון היקשרות למתכת או הגברת יכולת ההאזנה וכיוצא בזה. בשל התרבות האוכלוסייה לאורך מאות שנים, מספר הערפילאים קטן, ובמקביל מתחילים להופיע יותר אנשים להם יש יכולת לעכל רק סוג מתכת אחת.

רקע לעולם סקרדיאל[עריכת קוד מקור | עריכה]

השליט הגדול[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה מתרחשת בעולם המכונה "האימפריה האחרונה". זהו יקום דיסטופי שבו אפר נופל לפרקים מהשמים, צבע הצמחים חום, וערפילים על טבעיים שולטים בלילות. אלף שנים לפני תחילת הסיפור, השליט של האימפריה האחרונה קיבל כוחות אלוהיים במקום הנודע כ"באר האלוהות", שם על פי האגדה הביס השליט את הסכנה שאיימה על העולם שנקראה "תהומות". עם הכוח שזכה לו, יצר השליט מחדש את העולם ואת כל מה שבתוכו, ולקח לעצמו את התואר "השליט הגדול".

סדר חברתי[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחת שלטונו, החברה הופכת להיות פיאודלית, ומתחלקת לשתי קבוצות עיקריות: האצולה, המורכבת, לפי המסופר, מצאצאי החברים שעזרו לו להגיע לאלוהות; ולאיכרים, המכונים סקאא. הסקאא נחשבים כחסרי כל זכויות, ומדוכאים בברוטליות על ידי האצולה. במהלך הספר הראשון מתגלה כי השליט הגדול אינו גיבור העידנים, שניצח את תהומות והציל את העולם. האמת שמתגלה חושפת סודות אפלים אודות העולם והכוחות שפועלים בו.

מערכת הקסם[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלומנטיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביקום המתואר בסדרה קיים קסם שנקרא "אלומנטיקה", המאפשר למשתמשים בו לקבל כוחות מאגיים, על ידי בליעה ולאחר "שרפה" של מתכות ספציפיות, כשכל מתכת נותנת לבולע אותה סוג של כוח אחר. כוחות אלה כוללים: שליטה בתנועה של מתכות, קבלת כוח פיזי רב, חידוד החושים, היכולת להרגעה ושילהוב של רגשות. בנוסף לאלה יש מתכת שנותנת לבולע אותה אפשרות לחוש אחרים המשתמשים באלומנטיקה, ומתכת שמקנה את האפשרות למי שבולע אותה למנוע מאחרים לגלות את המשתמש באלומנטיקה. הכוח הנדיר ביותר (הסיבה שהוא נדיר היא שהמתכת המאפשרת אותו, אטיום, מאוד נדירה בעצמה), הוא היכולת לראות לתוך העתיד בטווח של שניות אחדות. כוח האלומנטיקה הוא תכונה גנטית של האצולה, אולם לעיתים נדירות מתגלים אלומנטיקנים גם בין הסקאא, כתוצאה מקיום יחסים בין אציל לבין אישה מקרב הסקאא (משום כך אוסר השליט הגדול על האצילים להשאיר בחיים נשות סקאא שעימן שכבו). המשתמשים באלומנטיקה נקראים "אלומנטיקנים". בדרך כלל כל אלומנטיקן מסוגל להשתמש בסוג אחד בלבד של מתכת, אשר מעניק כוח מסוג מסוים. אנשים אלו נקראים "ערפילנים". לעיתים נדירות ישנם אנשים שניחנים בכל כישורי האלומנטיקה, והם נקראים "ערפילאים".

המרולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדומה למתכות שניתן לעכל ו"לשרוף" כדי לקבל כוחות, יש אפשרות לשפד מתכות בגוף של אנשים כדי להקנות להם כוחות - פרקטיקה זו נקראת המרולוגיה, באמצעותה יוצרים את ה"אינקוויזיטורים", בני אנוש שקיבלו כוחות עצומים, ומהווים מעמד של שומרים אישיים של השליט הגדול, סקאא ובני אצולה מפחדים מהם באותה מידה.

תכמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנוסף לכוחות האלומנטיקה קיימת גם יכולת קסומה הנקראת "תכמות", בה משתמשים השומרים מטריס, אשר מאפשרת להם לאגור כוחות וזכרונות בחפצי מתכת. כלומר בניגוד לאלומנטיקה שבה שואבים כוחות מהמתכת, בתכמות ניתן לטעון אנרגיה במתכת.

יצורים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסקרדיאל יש יצורים נטולי בינה בשם "קולוסים", שהם לוחמים מטילי אימה שמשתמשים בהם לשם מלחמות בין סיעות נלחמות. יצורים על טבעיים נוספים בסדרה הם ה"קנדרה" - ערפאים שקיבלו תודעה באמצעות מתכות האלומנטיקה.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • וין: ילדת רחוב מתבגרת שמגלה שהיא ערפילאית ומצטרפת לצוות של קלסייר. היא זהירה ולא סומכת בקלות על אחרים, לאחר שחייה ברחובות היו קשים. רודף אותה זכרו של אחיה ריין, שהכה אותה לעיתים קרובות והכשיר אותה לחיי הרחוב, לאחר מותה של אימם. תפקידה של וין בצוות הוא לרגל אחרי האצולה. היא מתחזה להיות אחייניתו של לורד רנו, וכך פוגשת את אלנד. וין ערפלאית מוכשרת מאוד ומבלה זמן עם כל אחד מאנשי הצוות כדי ללמוד יותר על כוחותיה.
  • קלסייר: גנב מפורסם שעשה הון מביצוע מעשי שוד באצילים. קלסייר ואשתו, שהייתה שותפה שלו למעשיו, נתפסו ונשלחו למחנה עבודה במכרות הת׳סין, מחנה עבודה ידוע לשמצה שממנו איש לא חזר מעולם. במחנה זה כורים האסירים את המתכת הנדירה אטיום. שם, קלסייר התעורר לכוחותיו הערפילאיים, לאחר מות אשתו. קלסייר מעוניין להפיל את האימפריה האחרונה למען אשתו, וכעת הוא מוביל מרד להשגת מטרה זו.
  • השליט הגדול: השליט בן האלמוות והאל הרשמי של האימפריה האחרונה, שלדבריו הציל את האנושות לפני אלף שנים והפך את העולם לצורתו הנוכחית.
  • סייזד: שומר מטריס שיכול להשתמש באמנות העתיקה של תכמות, המאפשרת לו לאחסן תכונות כמו כוח פיזי, זמן ואפילו ידע במתכת. הוא מקווה לשתף יום אחד את הידע מהעבר (במיוחד לגבי דתות שונות שהיו קיימות בעבר) עם כל האנשים כאשר האימפריה האחרונה תופל.
  • אלנד ונטור : איש אצולה ויורש בית ונטור, הבית החזק ביותר בלות׳אדל. הוא אחד האצילים הבודדים המעוניינים ברפורמה חברתית ותיקון המצב המעמדי. לעיתים קרובות הוא שובר סטנדרטים תרבותיים אציליים מסורתיים וקורא ספרים נלהב. אלנד מתקרב במהירות לווין כשהיא מסתננת לחברה הגבוהה בזהות הבדויה שלה לשם משימה זו ואלט רנו.
  • בריזה: חבר בצוות של קלסייר, בעל יכולת אלומנטית להרגיע רגשות (נקרא גם מרגיע)- בריזה יכול להרגיע ולתמרן את רגשותיהם של אנשים על ידי עיכול של מתכת פליז. הוא נהנה להשתמש ביכולות שלו כדי לתמרן אנשים. משימתו העיקרית היא גיוס סקאא לצבאו של קלסייר.
  • האמונד (האם): חבר בצוותו של קלסייר, אלומנטיקן בעל יכולת לקבל כוח פיזי גדול (נקרא גם בריון). האמונד מעכל פיוטר כדי להעצים את יכולותיו הגופניות. הוא אוהב לנהל דיונים פילוסופיים, במיוחד עם בריזה, בניגוד לסטריאוטיפ על בריונים. משימתו העיקרית היא הכשרת צבא במערות הנסתרות כדי לממש את תוכניתו של קלסייר.
  • דוקסון: החבר הוותיק ביותר של קלסייר. בניגוד לאחרים, אין לו שום כוחות אלומנטיים. במקום זאת הוא אחראי על ארגון הצוות ודואג ליצור קשר עם צוותים אחרים לקבלת עזרה.
  • לסטיבורנס (קפצן) : חבר בצוותו של קלסייר. השם "קפצן" ניתן לו על ידי קלסייר כיוון שהוא מתקשה לבטא לסטיבורנס. חבר בצוותו של קלסייר, אלומנטיקן בעל יכולת לחזק את חושיו (נקרא גם מבדיל) והחבר הצעיר ביותר בצוות. לעיתים קרובות הוא מדבר בניב רחוב שאחרים מתקשים להבין.
  • מארש: אחיו המנוכר של קלסייר, מנהיגה לשעבר של תנועת המרי של הסקאא, פרש לאחר שאיבד את התקווה להפיל את האימפריה האחרונה. מארש הוא גלאי, אלומנטיקן שיכול לזהות אלומנטיקנים אחרים אחרים באמצעות עיכול ארד. קלסייר מעודד את מארש להצטרף ולעזור למרד שלו על ידי הסתננות לקנטון האינקוויזיציה.
  • לורד רנו: אציל שתומך במזימת הפלת האימפריה ומהווה את סיפור הכיסוי לצוות. קלסייר רומז בעדינות שהוא עשוי להיות מתחזה.
  • ידן: ראש תנועת המרי של הסקאא, מבקש את עזרתו של קלסייר בהגשמת מטרת התנועה, הפלת השליט הגדול וממלכתו, האימפריה האחרונה.

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בביקורת ב"וושינגטון פוסט" נאמר כי "הדמויות של סנדרסון אינן מפותחות במיוחד, והדמיון לפעמים מרגיש קצת כמו טריק של משחקי וידאו (לחץ על XYXX כדי לשרוף פלדה!). אבל הוא יצר כאן עולם מרתק, כזה שראוי להמשך"[2]. מגזין פורבס שיבח את כל הספרים בסדרת ערפילאים כטרילוגיה:"הנרטיב מעוצב בדיוק מרהיב, כמעט בלתי אפשרי להניח את הספרים מהיד"[3].

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Facebook, www.facebook.com
  2. ^ Sara Sklaroff‏, Science Fiction & Fantasy מתוך הוושינגטון פוסט, 30 ביוני 2006
  3. ^ Erik Kain‏, 'Mistborn' Review: A Fantasy Masterpiece מאתר פורבס, 6 בפברואר 2013