באר האלוהות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
באר האלוהות
Mistborn: The Well of Ascension
כריכת באר האלוהות בעברית
כריכת באר האלוהות בעברית
מידע כללי
מאת ברנדון סנדרסון
איורים ג'ון פוסטר
שפת המקור אנגלית
סוגה פנטזיה
הוצאה
הוצאה הוצאת תור
מקום הוצאה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הוצאה 21 באוגוסט 2007
הוצאה בעברית
תאריך 2012
תרגום צפריר גרוסמן
סדרה
סדרת ספרים הערפילאים
ספר קודם האימפריה האחרונה
הספר הבא גיבור העידנים
קישורים חיצוניים
מסת"ב 978-0-7653-1688-2
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הערפילאים: באר האלוהותאנגלית: Mistborn: The Well of Ascension)הוא ספר פנטזיה אפית, שנכתב על ידי הסופר האמריקאי ברנדון סנדרסון, והוא הספר השני בטרילוגיית הערפילאים. הוא יצא לאור באנגלית ב-21 באוגוסט 2007 על ידי הוצאת טור ספרים, ופורסם בעברית ב-2012[1]. הספר הראשון בטרילוגיה הוא האימפריה האחרונה שיצא ב-2006, והספר השלישי הוא גיבור העידנים שיצא ב-2008.

תקציר עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האימפריה האחרונה סוערת כאשר כמה וכמה אזורים נכנסים לאנרכיה בעקבות מותו של השליט הגדול והיעלמות מינסטריון הפלדה. אלנד ונטור תובע את הכתר של עיר הבירה, לות'אדל, ומנסה להשיב את הסדר על כנו, אך כוחות עוינים שונים רוצים להשתלט על העיר. שלושה צבאות מטילים מצור על לות'אדל, חלקן בגלל שמועות על כמויות אטיום אדירות בעיר וחלקן בגלל השפעה פוליטית. הצבא הראשון מובל על ידי סטראף ונטור, ראש בית ונטור, ואביו של אלנד. הצבא השני מובל על ידי אשוודור קט, שהכריז על עצמו כמלך המערב לאחר נפילת השליט הגדול. הצבא השלישי מורכב מקולוסים, יצורים כחולים מאסיביים ואכזריים שנשלטו בעבר על ידי השליט הגדול, וכעת מובלים על ידי חברו לשעבר של אלנד, ג'אסטס, ששולט בהם באמצעות תשלום של מטבעות מזויפים.

וין ואלנד מגלים ערימה של עצמות זרוקות, ובעזרת הקנדרה המשנה צורה של וין, אורסור, הם מבינים שקנדרה אחר קיבל את הצורה והזהות של אחד מאנשי הצוות של קלסייר כדי לרגל אחריהם בשביל מישהו. וין הופכת יותר ויותר חשדנית כלפי כל מי שסביבה. בלילות, היא מתחילה להילחם עם זיין, בנו הערפילאי של סטראף ואחיו למחצה של אלנד. בדרום, סייזד נתקל במקרי מוות חשודים שנראה שנגרמים מהערפילים. מארש, אחיו של קלסייר ואינקוויזיטור פלדה, מוביל את סייזד למצודה הנקראת "בית הברית של סראן", הבסיס לשעבר של האינקוויזיטורים. שם הם מגלים תחריט שנכתב על ידי טריסאי שטען לפני שנים רבות שהוא מצא את גיבור העידנים, התחריט מתחיל ב - "מילים אלה נתבות בפלדה, שכן לא ניתן לסמוך על דבר שאינו מקובע במתכת". הם עוזבים במהירות, סייזד מעתיק את התחריט במהירות. בדרכם חזרה ללות'אדל, מארש נעלם.

הטריסאית טינדוויל מגיע ללות'אדל כדי לאמן את אלנד להיות מלך טוב יותר. למרות השתפרות אישית מצידו, המועצה מצביעה להדיח את אלנד ולבחור בלורד פנרוד למלך החדש, על ידי שימוש בחוקים שאלנד כתב בעצמו. זיין לוחץ על וין להרוג את אויביה, לברוח איתו ולנטוש את העיר. מתנקשים בעלי יכולת אלומנטית תוקפים את אלנד בפגישת המועצה, וכאשר וין הורגת אותם באכזריות מול אלנד, מערכת היחסים ביניהם מתחילה להדרדר. זיין מדרבן את וין לתקוף את אויביה, ווין מתפרצת, שוחטת מאות מחייליו של קט באחוזתו הזמנית בלות'אדל. היא מוטרדת ממעשיה ובורחת מבלי להרוג את קט עצמו, שמחליט לעזוב את העיר ולנטוש את המצור. וין מחליטה לבחור באלנד על פני זיין ומסרבת להצעתו של זיין. הוא מנסה להרוג אותה, ומגלה שאורסור האמיתי מת, לאחר שהוחלף בקנדרה של זיין, טנסון. עם זאת, טנסון גדל לחבב את וין, והוא עוזר לה להרוג את זיין. וין, מרגישה משוחררת, מקבלת את הצעת הנישואין ארוכת השנים של אלנד. סייזד ושאר הצוות מתכננים להוציא את אלנד ווין מהעיר לפני שהיא נופלת, וסייזד יוצר מפה מזויפת לבאר האלוהות, שווין משוכנעת שאולי תוכל להציל אותם.

סייזד וטינדוויל חקרו את הטקסט המסתורי שהשאיר הטריסאי קוואן, המסביר את אירועי עלייתו של השליט הגדול. קוואן האמין שגילה את גיבור העידנים בדמותו של אלנדי, שעלה לגדולה והפך לגנרל ושליט המכונה "הכובש". עם זאת, קוואן החל לפחד מסיבה לא ברורה, וטען שאלנדי לא היה גיבור העידנים, ופחד ממה שיקרה כאשר אלנדי יגיע לבאר האלוהות וינסה להשתמש בכוח שבתוך הבאר. כדי למנוע זאת, קוואן הורה לאחיינו ראשק להטעות את אלנדי או אפילו להרוג אותו אם צריך. ראשק ציית לפקודה של דודו, אך במקום זאת, לקח לעצמו את הכוח מהבאר והפך לשליט הגדול. המחקר של סייזד וטינדוויל מסתבך בגלל חילוקי הדעות ביניהם לגבי טבעה של נבואת גיבור העידנים, וסייזד משתכנע שוין עצמה היא למעשה גיבור העידנים. בשלב מסוים, סייזד מבחין שקטע קטן מהטקסט שהוא תמלל למוחות המתכת שלו נתלש באופן מסתורי.

סטראף מסיג את כוחותיו, ומאפשר לצבא הקולוסים לתקוף את לות'אדל, כך שיוכלו להרוס את רוב העיר ולסבול אבידות לפני שהוא יחזור וייקח את העיר בעצמו. ג'אסטס מאבד שליטה על צבאו, הוא בורח ונהרג על ידי אלנד. וין חוזרת ללות'אדל בדיוק בזמן כדי להציל את סייזד ואת רוב אזרחי העיר, אם כי דוקסון, טינדוויל וקביים נהרגים. היא מגלה שהיא יכולה לשלוט בקולוסים באמצעות אלומנטיקה, היא משתלטת עליהם ותוקפת את צבאו של סטראף אתם ועם צבא לות'אדל. וין הורגת את סטראף והגנרלים שלו, וקט מחליט ליצור ברית עם לות'אדל. וין מאלצת את קט, פנרוד ואת הגנרל האחרון של סטראף להישבע אמונים כמלכים תחת אלנד, שאותו היא מכנה קיסר.

וין מבינה כי באר האלוהות נמצאת בלות'אדל עצמה, ראשק העביר אותה מטריס למבצרו כאשר הוא יצר את העולם מחדש לאחר שתבע את כוח הבאר, מבטיח כך שהוא יוכל לשמור את הבאר קרוב אליו ולהסתיר אותה מאחרים. וין, אלנד וקפצן מוצאים בטירה של השליט הגדול פתח נסתר המוביל אל באר האלוהות, שם אדם עשוי ערפל (בספרים אחרים מתגלה שזהו קלסייר) דוקר את אלנד. בינתיים רוח דומה ניגשת לסייזד, וחושפת את קטע הטקסט שנעלם מהתעתיק שלו ושל טינדוויל, ובו כתוב: "אסור לאלנדי להגיע לבאר האלוהות, אסור שייקח את הכוח לעצמו". סייזד מנסה לעצור את וין אבל בדרכו אליה הוא מותקף על ידי מארש, שנראה שהוא נאבק בעצמו כדי לא להרוג את סייזד. סייזד ניצל על ידי האם, ומארש נמלט. בינתיים, וין מתפתה להשתמש בכוח שבבאר כדי לרפא את אלנד, אבל בסופו של דבר ממלאת אחר ההוראה מכתביו של קוואן, ומשחררת את הכוח לטובת העולם, במקום לתבוע אותו לעצמה. ברגע שהיא משחררת אותו, ישות עוצמתית בורחת, צועקת שהיא חופשית. דמות הערפל מעודדת את וין להאכיל את אלנד בחרוז מתכת שהיא מוצאת בחדר, היא מאכילה את אלנד בחרוז, והוא הופך לערפילאי, הוא שורף פיוטר וחייו ניצלים.

חודשיים לאחר מכן, סייזד חוזר לבית הברית של סראן ובודק את התחריט. הוא מגלה שהמילים שהוא תיעד שונו, ולבסוף סייזד מבין שקוואן רשם על מתכת כי אי אפשר לשנות את מה שנכתב במתכת. אפילו הטקסט במוחות המתכת של סייזד שונה, ככל הנראה על ידי הישות המסתורית שניסתה לגרום להם לשחרר אותו. כשהבין שהישות תכמנה אותו, ושנבואת גיבור העידנים הייתה שקר שנועד לשחרר את הישות מבאר האלוהות, סייזד מאבד את אמונתו.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • וין: ערפילאית חצי סקאא שהרגה את השליט הגדול והיא היורשת של השורד. היא מאמינה שהיא גיבור העידנים, ונלחמת כדי להגן על לות'אדל מפני אויביה. היא במערכת יחסים עם אלנד.
  • אלנד ונטור: מלך המשלט המרכזי ומנהיג מועצת לות'אדל, אציל עם לב טוב, ואכפת לו מהעם. הוא מאוהב בוין.
  • דוקסון או "דוקס": חבר בצוות של קלסייר, הוא אחראי על התפעול והניהול של הצוות ולות'אדל. הוא היה החבר קרוב ביותר של קלסייר, והוא חבר הצוות היחיד שאינו ערפילן והוא מת בקרב על לות'אדל.
  • האמונד או "האם": חבר בצוות של קלסייר וגנרל בצבא של אלנד. הוא ערפילן פיוטר, נקרא גם בריון. האם נהנה מוויכוחים פילוסופיים, במיוחד עם בריזה.
  • בריזה: חבר בצוות של קלסייר וערפילן פליז, נקרא גם מרגיע.
  • קביים: חבר בצוות של קלסייר וגנרל בצבא של אלנד. הוא הדוד של קפצן, והוא מת בקרב על לות'אדל.
  • קפצן: חבר הכי צעיר בצוות של קלסייר ואחיין של קביים. הוא ערפילן בדיל, נקרא גם מבדיל. נולד בשם לסטיבורנס, וקלסייר העניק לו כינוי חדש, קפצן.
  • מארש: אחיו של קלסייר, שהפך לאינקוויזיטור פלדה במהלך המרד נגד השליט הגדול.
  • סייזד: טריסאי מהמשלט הצפוני. הוא שומר תכמותי, המתמחה בשמירה ותיעוד של דתות. עם נפילת האימפריה האחרונה, חובתו של סייזד כשומר היא להפיץ את הידע שלו על דתות לעולם.
  • טינדוויל: טריסאית מהמשלט הצפוני. היא שומרת, המתמחה בשמירה ותיעוד של מנהיגים גדולים.
  • אורסור: קנדרה השייך לוין על ידי חוזה, השניים מתעבים זה את זה. לבקשתה, הוא לובש צורה של כלב זאב.
  • סטראף ונטור: אביו של אלנד ומבדיל. הוא מלך המשלט הצפוני.
  • אשוורד קט: הוכרז על ידי עצמו כמלך המשלט המערבי.
  • ארליאן קט: בתו היחידה של אשוורד קט, וין חושבת שהיא קצת טיפשה.
  • ג'אסטס לקאל: חברו הטוב ביותר לשעבר של אלנד והמלך הנוכחי של המשלט הדרומי.
  • זיין: ערפילאי שחושב שהוא מטורף, אם כי מתברר ברגע מותו שהוא לא היה מטורף. הוא ממזר של סטראף ונטור.
  • טנסון: הקנדרה השתייך לסטראף ונטור ומאוחר יותר הופקד לזיין. הוא הרג ותפס את מקומו של אורסור בהוראתו של זיין לרגל אחרי אלנד ושאר הצוות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ באר האלוהות, באתר אופוס הוצאה לאור