זכויות להט"ב בקירגיזסטן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
זכויות להט"ב בקירגיזסטן קירגיזסטןקירגיזסטן
קירגיזסטן
קירגיזסטן
מעמד בחוק חוקי מאז 1998
טרנסג'נדריות ישנה הכרה בשינוי מגדר, נדרש ניתוח להתאמה מגדרית
שירות צבאי להט"בים אינם מורשים לשרת
הגנה מפני אפליה אין איסור בחוק על אפליה על רקע נטייה מינית או זהות מגדרית
זכויות משפחה
הכרה בזוגיות חד־מינית אין הכרה בזוגיות חד־מינית; ישנה הגבלה בחוקת המדינה המכירה בנישואים הטרוסקסואליים בלבד מאז 2016
אימוץ אין הכרה באימוץ על ידי זוגות חד־מיניים
הצבעה על הצהרת האו"ם נגד, תמכה בהצעה הנגדית מטעם סוריה

לסביות, הומואים, טרנסג'נדרים וביסקסואלים (להט"ב) בקירגיזסטן מתמודדים עם אתגרים משפטיים שאינם חווים תושבים הטרוסקסואלים. פעילות הומוסקסואלית של גברים ונשים חוקית בקירגיזסטן, אך זוגות חד-מיניים ומשקי בית בראשות זוגות חד-מיניים אינם זכאים לאותה הגנה משפטית העומדת לרשות זוגות הטרוסקסואליים.

אנשי להט"ב נוטים להתמודד עם אפליה והטרדות תכופות במדינה. הומופוביה נפוצה בקירגיזסטן, ולעיתים קרובות היא מלווה באלימות פיזית. קירגיזסטן תוארה כסביבה עוינת יותר ויותר בכל הנוגע לזכויות להט"ב במשך השנים.[1]

מעמד בחוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמוד ראשי
ראו גם – זכויות להט"ב במדינות ברית המועצות לשעבר

מעשים הומוסקסואליים בהסכמה בין בני אותו המין חוקיים בקירגיזסטן מאז 1998. גיל ההסכמה שווה לזוגות הטרוסקסואליים והומוסקסואליים, ועומד על 16 שנים.

הכרה בזוגיות חד מינית[עריכת קוד מקור | עריכה]

קירגיזסטן אינה מכירה באיחוד אזרחי, במעמד ידועים בציבור או בנישואים חד־מיניים.

מאז שנת 2016, חוקת קירגיזסטן מכירה בנישואים בין גבר לאישה בלבד.[2]

זהות מגדרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

טרנסג'נדרים רשאים לשנות את מגדרם החוקי בקירגיזסטן, אך נדרש מהם ניתוח להתאמה מגדרית. תיעוד הניתוח הראשון אשר בוצע בשטחי המדינה היה בבירה בישקק בינואר 2014.[3]

תנאי מחיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

החברה הקירגיזית היא שמרנית מבחינה חברתית. הומוסקסואליות נוטה להיראות כלא מוסרית או כהפרעה נפשית. כתוצאה מכך, אנשי להט"ב נאלצים להסתיר את נטייתם המינית או זהותם המגדרית במדינה בסוד. סקר שנערך על ידי "Kyrgyz Indigo" (אינדיגו הקירגיזית), קבוצת זכויות להט"ב מקומית, מצא כי 84% מהאזרחים הקירגיזים בקרב קהילת הלהט"ב חוו אלימות פיזית ו-35% אלימות מינית.

לפני שנות ה-2010, הבערות בנוגע לזכויות להט"ב הביאה לסצנה מעט ליברלית ולמקום מקלט בטוח לאנשי להט"ב קירגיזים, במיוחד בבירה בישקק. אולם, בשנת 2014 השיקה הממשלה שורה של רפורמות משפטיות הכוללות "חוק תעמולה נגד הומואים" הדומה לחוק נגד תעמולה גאה אשר הועבר ברוסיה בשנת 2013, אשר הוביל לכך שקהילת הלהט"ב בשטחי המדינה נדחקה לנושא שלילי מרכזי, ונרשמה עלייה של כמעט 300% בהתקפות נגד אנשי להט"ב.[4]

בר ההומואים היחיד של בישקק, לונדון, נאלץ להיסגר בשנת 2017.[2]

על פי דיווחי 2018, גורמי המשטרה סחטו אנשי להט"ב ברשתות החברתיות ובאתרי היכרויות, ודרשו בין 5,000 ל־30,000 סומים קירגיזיים (70 עד 500 דולר אמריקאי).[1]

אקטיביזם[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנן קבוצות להט"ב רבות בקירגיזסטן, כולל "Kyrgyz Indigo" (קירגיזית: Кыргыз Индиго) ו"Labrys", שהוקמה בשנת 2004. צוות "Labrys" ידוע כמעביר הדרכות לרופאים ולפסיכיאטרים בנושאי נטייה מינית וזהות מגדרית.

ב-8 במרץ 2019 התרחשה צעדה שלווה של כ-400 איש בעיר הבירה של קירגיזסטן, בישקק. אף על פי שהצעדה נועדה להנציח את יום האישה הבינלאומי, היא ראתה נטייה חזקה כלפי נושאי זכויות להט"ב שכללו משתתפים בעלי מסכות בצבעי דגל הגאווה אשר כונתה על ידי התקשורת בקירגיזסטן "מצעד הגאווה הראשון במדינה". אולם, האירוע עורר מחלוקת בולטת במיוחד מצד חברי פרלמנט שהביעו איומים רצחניים על המשתתפים. חברת הפרלמנט ג'ילדיז מוסאבקובה כתבה בחשבונו בפייסבוק בתגובה לצעדה כי "הגברים שאינם רוצים להביא ילדים והבנות שאינן רוצות לשפוך תה... אסור לקלל רק, יש להכות אותם". תגובתה נידונה במהירות על ידי חברי פרלמנט אחרים.

ארגוני זכויות אדם והמארגנים הגנו על המצעד ועל נוכחותם של דגלי גאווה. בקטור איסקנדר, מייסד אתר החדשות הפופולרי "Kloop" אשר השתתף בצעדה, הגיב באומרו כי "אני חושב שמגניב מאוד שקהילת הלהט"ב הגיעה לצעדה, כי זה קשור גם לזכויות נשים אם אנחנו מדברים על לסביות. ונערות טרנסג'נדריות שמתמודדות עם אלימות אדירה בקירגיזסטן".[5][6] פעילי להט"ב קירגיזים תיארו את האירוע כ"נקודת מפנה".[7]

חופש ביטוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2014 הוצגה לפני הפרלמנט הצעת חוק להפללה של חופש ביטוי היוצר "גישה חיובית ליחסי מין לא מסורתיים, תוך שימוש בתקשורת או ברשתות מידע ומדיה".[8] היא זכתה להתנגדות בין־לאומית רחבה מצד קבוצות זכויות מרובות, ממשלות, מועצת זכויות האדם של האו"ם והפרלמנט האירופי, והתעכבה כמה פעמים. הצעת החוק עברה את שתי הקריאות הראשונות שלה בהפרשים רחבים (79–7 ולאחר מכן 90–2), אך התערערה לאחר ששניים מחברי הפרלמנט המובילים בחקיקה לא הצליחו להיבחר מחדש.[9] בשנת 2016 הועלתה החקיקה שוב בפרלמנט, אך הוקפאה בוועדת משנה.[10]

טבלת סיכום[עריכת קוד מקור | עריכה]

פעילות הומוסקסואלית חוקית (מאז 1998)
גיל הסכמה שווה לזוגות הטרוסקסואליים (מאז 1998)
חוקים נגד אפליה בתעסוקה
חוקים נגד אפליה במתן סחורות ושירותים
חוקים נגד אפליה בכל התחומים האחרים (כולל אפליה עקיפה, דברי שנאה)
נישואים חד מיניים (איסור חוקתי מאז 2016)
הכרה בזוגות חד מיניים (איחוד אזרחי, שותפות לחיים)
אימוץ משותף של זוגות חד מיניים
אימוץ ילד חורג על ידי זוגות חד מיניים
להט"בים מוצהרים רשאיים לשרת בצבא
זכות לשינוי מגדר בחוק (ניתוח נדרש)
גישה להפריה חוץ-גופית לזוגות לסביות
טיפולי המרה אסורים בחוק
פונדקאות מסחרית לזוגות גברים הומוסקסואלים
גברים המקיימים יחסי מין עם גברים רשאיים לתרום דם

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 Exclusive: Police are ‘blackmailing gay and bisexual men’ in Kyrgyzstan, PinkNews - Gay news, reviews and comment from the world's most read lesbian, gay, bisexual, and trans news service, ‏31 באוגוסט 2018 (באנגלית)
  2. ^ 1 2 Curtain Falls On Bishkek's Lone LGBT Club Amid Worsening Atmosphere, RadioFreeEurope/RadioLiberty (באנגלית)
  3. ^ First Kyrgyz Sex-Change Op A 'Success', RadioFreeEurope/RadioLiberty (באנגלית)
  4. ^ Katie Arnold in Bishkek, 'All of us will be victims at some point': why Bishkek's only gay club closed, the Guardian, ‏19 באוקטובר 2017 (באנגלית)
  5. ^ Rainbow Rage: Kyrgyz Rail Against LGBT Community After Central Asia's 'First' Gay-Pride March, RadioFreeEurope/RadioLiberty (באנגלית)
  6. ^ Редакция, «Лабристин» укук коргоочулары аялдардын укугу үчүн жөө жүрүштө эмне үчүн ЛГБТ да болгонун түшүндүрүп беришти, Клооп кыргызча | Кыргызстан жаңылыктары, ‏11 במרץ 2019 (ברוסית)
  7. ^ 'If Not Now, When?' LGBT Movement Gains Momentum In Kyrgyzstan (באנגלית), נבדק ב-2021-10-16
  8. ^ Kyrgyzstan Considers 'Gay Propaganda' Ban, www.advocate.com, ‏28 במרץ 2014 (באנגלית)
  9. ^ Catherine Putz, Kyrgyz Anti-Gay Propaganda Law Moves Forward, thediplomat.com (באנגלית)
  10. ^ Kyrgyzstan: Anti-LGBT Bill Hits the Buffers | Eurasianet, eurasianet.org (באנגלית)