ויקיפדיה:מתקפת איכות/בית המקדש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מתקפת האיכות הסתיימה - 23 ביולי 2006 עד ה-12 באוגוסט 2006 - אתם עדיין מוזמנים להמשיך ולתרום!

מתקפת איכות בנושא בית המקדש וכליו. מטרת המתקפה היא להגיע לרמת ייצוג סביר של נושא בית המקדש בוויקיפדיה. בית המקדש הוא מרכז חייו הרוחניים של העם היהודי במשך כאלף שנים בפועל, ועוד אלפי שנים, אם מוסיפים את המשכן ואת מרכזיותו של המקדש גם לאחר חורבנו.

יעדי המתקפה[עריכת קוד מקור]

היעדים הם להשיג בתוך פרק זמן של שבועיים-שלושה תמונה מקיפה וממצה של בית המקדש על נושאיו העיקריים.

ניתן להשתתף גם ללא ידע מוקדם - מצורפים קישורים מתאימים שבהם תוכלו להרחיב את אופקיכם. לוויקיפדים הבקיאים בהיסטוריה יש הרבה מקום - חלק מן הנושאים קשורים בידע היסטורי דווקא (לדוגמה, נסיונות לחידוש עבודת הקורבנות אחרי החורבן).

ויקיפדים המעוניינים להשתתף במתקפה[עריכת קוד מקור]

נא להירשם בינתיים בויקיפדיה:מתקפת איכות. הרשימה נמצאת כאן.

מה חדש במתקפה ?[עריכת קוד מקור]

שינויים בערכי המתקפה בשלושת השבועות האחרונים

אז מה היה לנו ?[עריכת קוד מקור]

אם כי חלק ממשתתפי המתקפה היו מעדיפים שהיא תעקוב אחרי הלוח העברי, "אין מלכות נוגעת בחברתה כמלוא הנימה", ומאחר שמתקפת האיכות הקודמת נגמרה בתום יום ה-22 שבלוח הגרגוריאני, אנו רשמית, התחלנו בחצות.

עם כל זאת, לא ניתן לזוטות כאלו לעצור בעדינו, ואף לפני פתיחתה הרשמית של המתקפה, נורו ירייות פתיחה ע"י ליש שיצר את הערכים צדוק ואביתר. העורך הראשון בתוך מאז הפתיחה הרישמית היה (אם נתעלם מהבוט) ינבושד, שסידר קצת את הערכים של ליש. בשעות הקטנות של הלילה הצטרף אלינו Ppesel (שכלל לא ידע שהוא תורם למתקפה) והחל לערוך את רבן יוחנן בן זכאי, והצליח לגאול אותו מתבנית השכתוב שהתנוססה בראשו כבר 3 חודשים, אך עדיין לא גמרנו את העבודה איתו, ולו מכיוון תקנותיו לאחר החורבן. בשעות הצהריים, פטר רחם וDGtal החליטו להפוך את מזבח העולה מערך קצר ולא קריא לערך בינוני ומעלה - אם כי עוד נכונה להם עבודה.

אחר שקם ממנוחתו בן 2 ל-4, א ג ב ד החליט להתחיל לטפל בחלקים הטכניים של המתקפה, והכחיל לנו את הדף ע"י יצירת הפניות. משתמש אנונימי (שיש ששיערו שאינו אלא מיודענו משמכבר)יצר ערכים קצרים על משכן שילה, הכיור וניסוך המים משתמש:חול נודד, שרק היום הצטרף לשורותינו יצר את הקצרמר אמרכל.

בקיצור, יום פורה, אך רק התחלנו. לצערי, לא אוכל להשתתף במתקפה במהלך הימים הקרובים, ואני מאחל לכולם בהצלחה. בברכה, דניאל צבי 00:18, 24 יולי 2006 (IDT)

מה חדש מאז ה-24 ביולי?[עריכת קוד מקור]

ערכים חדשים: ערכים (יהדות), מורא מקדש ומעילה (הלכה) של דודס; יום כיפור בבית המקדש; מורא מקדש; שער הכותנה של דניאל צבי; שער ניקנור ושערי המקדש של Tio; מקדשי ממלכת ישראל של חול נודד; פינחס של ינבושד; לשכת הגזית של חול נודד; חירם מלך צור, עזרת נשים (בית המקדש), בית המוקד, העזרה של כוכב הצפון; בצלאל בן אורי של יהונתן ממן; אלעזר בן חרסום, אהליאב בן אחיסמך של ינבושד; קשת רובינסון של דרור אבי; נאמני הר הבית של Z9IBA; לשכת הפרווה של דודי ל.; הפרוכת וכפורת של דרור אבי; הושענות של נדב דוד.

בסך הכול עד כה נכתבו 24 (עשרים וארבעה) ערכים חדשים (28 מאז תחילת המתקפה), ועוד עריכות והרחבות רבות. כל שאוכל לומר זה: המשיכו כך, וזכרו שלכתוב לעומק חשוב לא פחות מאשר לכתוב לרוחב. אז יאללה, לשנס מתניים, ספרים ומקורות באינטרנט - ולעבודה! הללשיחה 21:36, 5 אוגוסט 2006 (IDT)

מחדשות המתקפה - 6-7 באוגוסט[עריכת קוד מקור]

מאז נכתב הערך הושענות בידי הכותב החדש נדב דוד, נוסף הקצרמר קרבן מוסף בידי אריאל ויסמן (שנקווה שירחיב אותו, הוא או אחרים); נכתב מצוות בניין בית המקדש בידי הלל; דוד צוראל קיבל אחריות על הקצרמרון אמרכל; נכתב הערך תמורה (קורבנות) בידי בעל בית; ינבושד הוסיף לנו את לשכת פרהדרין; הלל הוסיף את קטגוריה:לשכות המקדש, וערך את הלשכה הנ"ל ואת לשכת הפרווה, וכן כתב את בית החליפות; Haggibar הוסיף לנו ערך נפלא על מגילת המקדש, ונקווה שיוכל להוסיף ולתרום מן הידע שלו; א ג ב ד כתב את הערך אולם (בית המקדש); ולסיום, כתב לנו ינבושד עוד ערך - אגדות החורבן.

בסך הכול יבול נאה ליומיים, ונקווה שהערכים יורחבו ויועמקו. עדיין חסרים לנו ערכים חשובים ביותר, גם מן הפן ההיסטורי (חורבן בית ראשון וחורבן בית שני), וגם מן הפן הארכיטקטוני של המקדש - אין ערך מקיף הכולל את כל הערכים בנושא לתמונה מסודרת וברורה אחת, טרם נעשה שימוש ראוי בתרשים הנפלא שערך לנו gal m. אז יאללה, הזמן קצר והמלאכה מרובה! הללשיחה 10:15, 7 אוגוסט 2006 (IDT)

תוספת: תוצר לוואי מעניין של המתקפה הוא הערך בלק (להשתלשלות העניינים ראו כאן), שנכתב על ידי ינבושד. ראויים לציון, אם כבר מדברים, גם Pacman ואחרים, העורכים בחריצות את הערכים החדשים. הללשיחה 10:36, 7 אוגוסט 2006 (IDT)

מחדשות המתקפה - 7-10 באוגוסט[עריכת קוד מקור]

בימיה האחרונים נכתבו הערכים אולם (בית המקדש) (א ג ב ד), ישראל אריאל (גבעתיים), מצוות הקהל (כוכב הצפון), בית המטבחיים וחירם ממטה נפתלי (ינבושד), ציץ, וכן סדרת ערכים בנושאי המקדשות ה"המשניים" - משכן נוב, משכן גבעון והבמות (אריקל - ברוך השב, אגב), ערך הרוחב מבנה בית המקדש (הלל; עדיין לא הושלם הפרק על בית שני), יהוידע הכהן (שוב ינבושד).

הושקעה תשומת לב רבה ביצירת סינתיזה בין הערכים: נוצרו הקטגוריות קטגוריה:אישים הקשורים לבית המקדש (ינבושד), וקטגוריה:בית המקדש - מבנה (הלל), נוצרה תבנית:בגדי כהונה (שוב ינבושד), והושקע רבות בתבנית:המקדש, כולל יצירת האיור הנפלא שאנו חבים עליו תודות רבות לדניאל צבי על המחקר, ל-gal m על הביצוע, ול-SVGB על ההשקעה ביצירת תבנית מן האיור.

לאור יצירת הערכים על המקדשות השונים בידי אריקל, נוצרה קטגוריה:מקדשים בהיסטוריה היהודית (הלל), שכבר כוללת רשימה מכובדת של מקדשים.

הושקעה גם עבודה לא-מועטה בעריכת הערכים הללו והקיימים כבר, על ידי כלל הוויקיפדים ובפרט על ידי הרשומים למתקפה.

עדיין חסרים ערכי רוחב - הערך בית המקדש עדיין לא פוצל לבתים השונים; אוהל מועד במצב די עלוב; במבנה המקדש יש צורך באיורים רבים, ועדיין לא נכתב בו הפרק על בית המקדש, והערכים המורחבים בתתי-הנושאים השונים. גם הערך קורבן (יהדות) לא נמצא במצב איי-איי-איי, בלשון המעטה. ההיסטוריונים שלנו גם טרם כתבו על חורבן בית ראשון וחורבן בית שני. בקיצור, יש עוד עבודה. תודה לכולם, ובהצלחה! הללשיחה 15:09, 10 באוגוסט 2006 (IDT)[תגובה]

מחדשות המתקפה - 10-13 באוגוסט[עריכת קוד מקור]

ערכים חדשים שנוצרו: סדרת ערכים על כהנים גדולים - זכריה בן יהוידע, ישמעאל בן פיאבי ושמעון הצדיק (ינבושד), שער המוגרבים (הלל); דרור אבי לקח על עצמו בכישרון רב את פיצול בית המקדש לבית המקדש הראשון, בית המקדש השני ומקדש הורדוס והרחבתם, וכן הרחיב באופן ניכר את אוהל מועד, וכן הוסיף והרחיב בערכים רבים אחרים.

עבודה רבה הושקעה על ידי דניאל צבי בהרחבה ובפירוט של ערכים רבים (שלא אחרי כולם הצלחתי לעקוב); נציין כדוגמה את מבנה בית המקדש.

עבודות עריכה רבות נעשו על ידי ויקיפדים אחרים - תודה לכולם.

סיכום המתקפה[עריכת קוד מקור]

שוב התגלה כמה חשוב שיהיה אחראי למתקפה. כאשר דניאל צבי (בהתחלה) ועבדכם הנאמן (בסוף) נכנסו כאחראים בפועל, המתקפה פרחה. כשלא - לא קרה הרבה. למרות זאת, נעשתה עבודה רבה ביותר, וניתן לומר שהשגנו לפחות חלק מהיעדים. בפרט נעשתה עבודה רבה בכל הנוגע לארכיטקטורה של בית המקדש (בעיקר בית שני...), ובשיאה היה התרשים שנעשה תוך עבודת צוות מרשימה (ציטוט מהראל).

כוכבים בולטים במתקפה היו ינבושד ודניאל צבי (על אף כל היעדרויותיו), כמו גם דרור אבי, שהתגלה כהפתעה הגדולה של המתקפה. כוכבים נוספים: אריקל, דודס, א ג ב ד, יהונתן ממן, SGVB ו-gal m (בעיקר בזכות התרשים המשובח), גבעתיים, כוכב הצפון, Tio, בעל בית, חול נודד, נדס ס, וגם "העולה החדש" נדב דוד, שכבר הספיק לכתוב שני ערכים. עוד רבים נשאו במלאכה, ויצויינו כאן Pacman שעבד הרבה לשפץ את מה שכתבנו, כמו גם אריה ענבר שעזר לנו, ועוד רבים. יבורכו כולם ממקור הברכות.

לסיכום - עבדנו היטב, אבל עוד הרבה מלאכה לפנינו. הדף הזה יישאר קיים והמתקפה תימשך עד אחרון ערכי המשנה, אם כי לא במסגרת "מתקפת האיכות" הרשמית. בזמנכם החופשי, אש! הללשיחה 10:27, 13 באוגוסט 2006 (IDT)[תגובה]

ברצוני להודות להלל על היוזמה, בלעדיו המתקפה לא היתה איפה שהיא היום. לדעתי המתקפה היא הצלחה גדולה, וממה שראיתי, נכון לעכשיו, ויקיפדיה היא המקור המקיף ביותר (והיפה ביותר - מבחינת תרשימים) ברשת בשפה העברית למידע על בית המקדש. דרור 11:18, 13 באוגוסט 2006 (IDT)[תגובה]

ערכים המשתתפים במתקפה[עריכת קוד מקור]

בית המקדש

בתי מקדש מחוץ לירושלים[עריכת קוד מקור]

בתי המקדש בירושלים[עריכת קוד מקור]

אתרים שבהם היו בתי המקדש[עריכת קוד מקור]

החורבן ואחריו[עריכת קוד מקור]

חלקי המקדש[עריכת קוד מקור]

הערה: ייתכן שחלק מהערכים אינם גדולים מספיק בכדי להצדיק ערכים עצמאיים, ויש ליצור ערך מאוחד, כאשר השני הופך להפניה

שערי המקדש[עריכת קוד מקור]

הערה: על פי חלק מהפרשנויות, חלק משערים אלו הם בעצם אותו שער

שערי הר הבית[עריכת קוד מקור]

בשימוש בעבר:

בשימוש בהווה:

כלי המקדש[עריכת קוד מקור]

כלי נגינה[עריכת קוד מקור]

מצוות הקשורות במקדש[עריכת קוד מקור]

חגים ומועדים בבית המקדש[עריכת קוד מקור]

שלוש רגלים[עריכת קוד מקור]

עבודת הקורבנות[עריכת קוד מקור]

העובדים במקדש[עריכת קוד מקור]

המבקרים במקדש[עריכת קוד מקור]

בגדי כהונה[עריכת קוד מקור]

הקורבנות[עריכת קוד מקור]

קורבנות מן החי[עריכת קוד מקור]

קורבנות מן הצומח[עריכת קוד מקור]

קורבנות של נוזלים[עריכת קוד מקור]

קורבנות ציבור[עריכת קוד מקור]

קורבנות יחיד[עריכת קוד מקור]

פרשות בתורה העוסקות במשכן ובמקדש[עריכת קוד מקור]

מסכתות במשנה העוסקות במקדש[עריכת קוד מקור]

אישים וארגונים הקשורים למקדש[עריכת קוד מקור]

בימינו[עריכת קוד מקור]

בעבר[עריכת קוד מקור]

ארכיאולוגיה[עריכת קוד מקור]

ארכיאולוגים הקשורים להר הבית[עריכת קוד מקור]

הר הבית ובית המקדש בהיבט הלא-יהודי[עריכת קוד מקור]

שונות[עריכת קוד מקור]

תצלומים ואיורים דרושים[עריכת קוד מקור]

  • תרשים ברור של המקדש, למטרת יצירת תבניות יהיה מוכן לפני פתיחת המתקפה, בלנ"ד - בטיפול. דניאל צבי
  • תרשימי המקדש של המפרשים השונים (הרמב"ם, תפארת ישראל, תיו"ט, יהונתן בן יוסף(בעל התרשים המופיע בש"ס וילנא), וכו')
  • תצלומים של מודלים של מקדשים שונים (מודל משכן שילה בשילה, מודל בית המקדש במנהרת הכותל, מודל בית המקדש ב"הולילנד" במוזיאון ישראל, וכו')
  • תצלומים של הכלים המשוחזרים של מכון המקדש (ניתן להוריד ברזולוציה נמוכה מהאתר לשהם, או ללכת לתערוכה ולצלם בעצמנו, באיזו רזולוציה שנרצה)
  • תמונות מגן העופל, מנהרות הכותל, וכו'
  • תמונות וציורים עתיקים של המקדש (החל מהמטבע של בר כוכבא, וכלה בימינו)

מקורות וקישורים[עריכת קוד מקור]

מקורות ברמב"ם (חשוב ונוח להיעזר)[עריכת קוד מקור]

מקורות בלתי-אינטרנטיים (ספרים) מומלצים[עריכת קוד מקור]

  • ספרי מכון המקדש - מחזורים לשלושת הרגלים, סידור המקדש, "שערי היכל" - מסכת יומא מבוארת, משניות המקדש (תמיד, מידות, פסחים, יומא, סוכה), אטלס המקדש (כרטא).
  • רבי יחיאל מיכל טוקצינסקי - עיר הקודש והמקדש
  • שלמה גורן - הר הבית
  • מאיר בן-דב - חפירות הר הבית
  • אילת מזר - המדריך השלם לחפירות הר הבית
  • דן בהט - מנהרות הכותל
  • רבי אשתורי הפרחי - כפתור ופרח (במיוחד פרק ו)
  • יוסף בן מתתיהו - פרקים מסויימים ממבחר ספריו
  • רבי צבי הירש קלישר - דרישת ציון (בנושא חידוש העבודה)
  • אלחנן אייבשיץ, הבית השני בתפארתו, בהוצאת מוסד הרב קוק
  • בית הבחירה ספר הסברים על הרמב"ם והמשנה דלעיל עם פירוש ואיורים ממכון המקדש וכן באורים על-פי חסידות מפי הרבי מליובאוויטש.
  • אור אליהו - בית המקדש השלישי - על ביאור הגר"א לפרקים האחרונים בספר יחזקאל, כולל תרשימים.
  • הרב חיים צימרמן - אגרא לישרים מלבן את סוגיית הר הבית וענייני קודשים

גורמים חוץ-ויקיפדיים[עריכת קוד מקור]

  • נעשה מאמץ לגייס גורמים כגון מכון המקדש (אולי בקשה לאפשר לנו להשתמש בתמונות ובמאמרים), וכן פורומים שונים העוסקים בעניין.

ממכון המקדש נתקבלה תשובה חיובית:

ישר כוחך על היוזמה
"ניתן לקחת טקסטים מאתרנו, וכן תמונות ברזולוציה נמוכה תוך הגבלה "לצרכים חינוכיים" וכן תוך ציון שהחומר נלקח מאתר מכון המקדש www.temple.org.il
בעניין כותבים - אנסה לעניין את החוקרים במכון אצלנו ואהיה איתך בקשר
יהודה גליק
מנכ"ל מכון המקדש
052-4767495