ויקיפדיה:הידעת?/2014/ספטמבר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הידעת?
2015 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2016 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2017 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2018 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2019 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2020 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2021 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2022 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2023 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2024 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
ספטמבר 2014
1 בספטמבר 2014
שלח את עמי - 1972
שלח את עמי - 1972

ב-7 במרץ 1972, לרגל חג הפסח, הנפיק השירות הבולאי בול דואר הנושא את הכתובת "שלח את עמי" בעברית, בערבית, ברוסית ובאנגלית. בול זה נועד להיות חלק מהמערכה להסרת איסור העלייה שהוטל על יהודי ברית המועצות. ישראלים רבים שלחו ליהודים בברית המועצות מכתבים עם הבול, אך השלטונות הסובייטיים חששו מהמסר "מעורר המחלוקת" של הבול, והחזירו את המכתבים לישראל על בסיס סעיף בתקנות איגוד הדואר העולמי שאוסר על הנפקת בולים בעלי מסר פוגעני או בלתי מוסרי.

עריכה - תבנית - שיחה
2 בספטמבר 2014
שמי הוא בונד, ג'יימס בונד
שמי הוא בונד, ג'יימס בונד

דמותו של הסוכן החשאי ג'יימס בונד, "נולדה" בראשו של הסופר איאן פלמינג כשהחל לכתוב את ספרו הראשון "קזינו רויאל" ב-1952. לאחר מלחמת העולם השנייה עבר פלמינג להתגורר בג'מייקה, ועסק גם בצפרות. כך התוודע לספר "עופות האיים הקריביים", שנכתב על ידי אורניתולוג (חוקר עופות) אמריקאי בשם ג'יימס בונד. איאן פלמינג החליט לקרוא לגיבור ספרו על פי שמו, וכך כתב לאשתו של בונד האמיתי: "שם זה - קצר, לא רומנטי, אנגלו-סקסי, ויחד עם זאת גברי. הוא בדיוק השם שהיה נחוץ לי". לג'יימס בונד האמיתי (1900-1989) לא היה כל קשר לעולם הריגול. הוא נולד והתגורר רוב שנותיו בפילדלפיה, וזכה במדליות ממוסדות אקדמאיים שונים, כהוקרה על עבודתו בחקר העופות. בתחילת הסרט ה-20 בסדרת ג'יימס בונד, "למות ביום אחר", נראה השחקן פירס ברוסנן, המגלם את דמותו של הסוכן ג'יימס בונד, מעיין בספר "עופות האיים הקריביים".

עריכה - תבנית - שיחה
3 בספטמבר 2014
בול סובייטי עם תמונתו של אל חואריזמי
בול סובייטי עם תמונתו של אל חואריזמי

המונח "אלגוריתם", מושג מרכזי במדעי המחשב, נגזר משמו של מוחמד אבן מוסא אל-ח'ואריזמי, מתמטיקאי שחי בבגדאד במאה התשיעית. כאשר ספרו על שיטות חישוב תורגם ללטינית, הופיע שמו בצורה הלטינית "אלגוריטמי", והקוראים טעו לחשוב שמדובר בצורת רבים של המושג שיטת חישוב. המילה אלגברה נלקחה מספר אחר שלו – "חיסאב אל-ג'אבר ואל-מוקאבלה"; על פי הספר, פעולת ההשלמה, אל-ג'אבר, היא אחת משתי הפעולות שניתן לבצע על משוואה על מנת לפשט אותה.

עריכה - תבנית - שיחה
4 בספטמבר 2014

נשיא ארצות הברית בעת מלחמת העולם השנייה, פרנקלין דלאנו רוזוולט, קבע להיפגש עם מלך ערב הסעודית אִבְּן סַעוּד לאחר ועידת יאלטה, וזאת מבלי להיוועץ עם ראש ממשלת בריטניה, וינסטון צ'רצ'יל. כאשר נודע דבר הפגישה לצ'רצ'יל, הוא דאג להשיג לעצמו הזמנה לפגישה. כמתנה לאבן סעוד, הביא עמו צ'רצ'יל תיבת בשמים בשווי של כמאה ליש"ט. אבן סעוד, לעומת זאת, הביא כמתנה חרבות משובצות יהלומים לצ'רצ'יל ולשר החוץ הבריטי אנתוני אידן, וענקי פנינים לנשותיהם, מה שגרם למתנתו של צ'רצ'יל להיראות עלובה. בניסיון לתקן את הרושם, צ'רצ'יל תירץ ואמר שזוהי רק מתנת ביניים עד שתגיע המתנה האמיתית: הדגם החדש של המכונית רולס-רויס – מכונית שבפועל הייתה מיועדת לאליזבת, אשתו של מלך בריטניה ג'ורג' השישי. צ'רצ'יל נאלץ לקנות לאליזבת מכונית אחרת, שעליה שילם באמצעות היהלומים ממתנתו של אבן סעוד. אבן סעוד, עם זאת, מעולם לא השתמש במכונית שקיבל, מכיוון שההגה שלה היה בצד ימין, כנהוג באנגליה ובניגוד למקובל בערב הסעודית.

עריכה - תבנית - שיחה
5 בספטמבר 2014
קרינת הרקע הקוסמית כפי שנמדדה על ידי לוויין המחקר WMAP שנשלח לחלל ביוני 2001
קרינת הרקע הקוסמית כפי שנמדדה על ידי לוויין המחקר WMAP שנשלח לחלל ביוני 2001

אַרנו פֶּנזיאס ורוברט וילסון, שני פיזיקאים ממעבדות נוקיה בל, ערכו בשנת 1964 מדידות אסטרונומיות של קרינת רדיו בעזרת אנטנה גדולה, ומצאו רעש רקע שהפריע להמשך הניסוי. הרעש הגיע באופן אחיד מכל הכיוונים, ולכן נשללה האפשרות שמקורו בעיר הסמוכה ניו יורק, בכדור הארץ, במערכת השמש או אפילו בשביל החלב. הם ראו שאנטנת המדידה מלוכלכת בלשלשת יונים וניקו אותה, אולם גם זה לא הועיל. או אז נודע להם במקרה שרעש כזה יכול לנבוע מקרינת הרקע הקוסמית, ושמדידותיהם מהוות אישוש לתאוריית המפץ הגדול. על תגלית זו זכו פנזיאס ווילסון בפרס נובל לפיזיקה בשנת 1978.

עריכה - תבנית - שיחה
6 בספטמבר 2014
מודל DNA אנושי
מודל DNA אנושי

אף על פי שהמונחים "מחלה תורשתית" ו"מחלה גנטית" משמשים לרוב כמונחים נרדפים, לא כל הפגמים המקודדים בקוד הגנטי וגורמים למחלה או ללקות מולדת הם תורשתיים. תסמונת רט, למשל, היא תסמונת מולדת וגנטית, אך אינה מוגדרת כתורשתית. תסמונת רט נגרמת לרוב ממוטציה בתא הזרע בטרם הגיעו אל הביצית. דהיינו, הוריו של מי שסובל מתסמונת רט הינם בריאים, והמוטציה אינה קיימת בחומר התורשתי שלהם. ברוב מוחלט מן המקרים, לקות זו גם אינה מורשת לצאצאי הסובלים ממנה משום שאלה על פי רוב, חסרי יכולת תקשורתית מינימלית המאפשרת יחסי מין. לעומת זאת, ניסויים מראים שמחלות פריוניות בשמרים הן, בחלק מהמקרים, מחלות תורשתיות (עוברות מדור לדור) שאינן גנטיות. באדם טרם נמצאה מחלה תורשתית שאינה גנטית.

עריכה - תבנית - שיחה
7 בספטמבר 2014
לבנה של פייקריט
לבנה של פייקריט

בזמן מלחמת העולם השנייה הציעו ג'פרי פייק והלורד לואי מאונטבאטן את פרויקט חבקוק – בניית נושאת מטוסים מקרח באורך 600 מטר ובמשקל 2,000,000 טון שתהיה חסינה מטביעה ותקרא על שם הנביא חבקוק. מאוחר יותר הוצע לבנות אותה מחומר הקרוי פייקריט העשוי תערובת של קרח ונסורת. האונייה הייתה צפויה לנוע במהירות של 10 קשרים (18 קמ"ש) ולשאת כ־150 מפציצים. אומנם נבנה אבטיפוס שנוסה בימות בקנדה, אך בסופו של דבר לא יצא הפרויקט אל הפועל בשל עלות גבוהה וקשיים הנדסיים.

עריכה - תבנית - שיחה
8 בספטמבר 2014
סמל אוניברסיטת הרווארד
סמל אוניברסיטת הרווארד

אוניברסיטת הרווארד, שנוסדה ב-8 בספטמבר 1636 וחוגגת היום יום הולדת, היא הוותיקה שבאוניברסיטאות ארצות הברית ומהיוקרתיות שבהן. האוניברסיטה שוכנת בעיר קיימברידג' במסצ'וסטס, עיר הקרויה על-שם קיימברידג' באנגליה, שבה שוכנת אחת האוניברסיטאות הוותיקות והנודעות בבריטניה, אוניברסיטת קיימברידג'.

עריכה - תבנית - שיחה
9 בספטמבר 2014


עריכה - תבנית - שיחה
10 בספטמבר 2014
הוצאתה להורג של ג'יין גריי, ציור של פול דלרוש
הוצאתה להורג של ג'יין גריי, ציור של פול דלרוש

ליידי ג'יין גריי, נינתו של הנרי השביעי, הייתה מלכת אנגליה בשנת 1553. גריי ידועה כ"מלכת תשעת הימים" שכן מלכותה נמשכה בין 10 ביולי עד 19 ביולי בלבד. מרי העקובה מדם, שמלכה אחריה, פקדה להוציאה להורג במצודת לונדון ב-12 בפברואר 1554, והיא בת 16 בלבד.

עריכה - תבנית - שיחה
11 בספטמבר 2014
מגדלי התאומים - צילום אוויר מ-2001
מגדלי התאומים - צילום אוויר מ-2001

מגדלי התאומים בניו יורק היו חלק ממרכז הסחר העולמי והתנשאו לגובה של יותר מ-400 מטר. זוג גורדי השחקים סימלו את עוצמתה הכלכלית של ארצות הברית, ויש האומרים, של העולם המערבי כולו. כיוון שכך, הם היו מטרה מפתה במיוחד לטרוריסטים. ב-1993 ניסו ארגוני טרור אסלאמיים להחריב את המגדלים על ידי פיצוץ מכונית תופת בחניון התת-קרקעי במקום, אך הניסיון נכשל. המגדלים קרסו בפיגועי 11 בספטמבר בשנת 2001. שני מטוסי בואינג 767 התנגשו בהם בפיגוע התאבדות של ארגון אל-קאעדה, שהיוזם שלו היה אוסאמה בן לאדן, מנהיג הארגון. בפיגוע נספו קרוב ל-3,000 אנשים.

עריכה - תבנית - שיחה
12 בספטמבר 2014
גשר הבוספורוס
גשר הבוספורוס

גשר הבוספורוס, המקשר בין הגדה האירופית של איסטנבול לגדה האסייתית שלה מעל מצר הבוספורוס, הוא גשר תלוי באורך 1,510 מטרים וברוחב 39 מטרים. בניית הגשר הסתיימה ב-1973 והוא היה הגשר התלוי הרביעי באורכו בעולם באותה עת. מדי יום עוברות על הגשר 180,000 מכוניות, וכאשר יש גודש תנועה, שוקע הגשר בכ-90 ס"מ במרכזו עקב משקל כלי הרכב.

עריכה - תבנית - שיחה
13 בספטמבר 2014
מפת טובאלו
מפת טובאלו

אוכלוסיית מדינת טובאלו היא מהקטנות בעולם (הקטנה ביותר אחרי נאורו וקריית הוותיקן), ולכן בעלת תוצר מקומי גולמי נמוך ביותר. כשרצתה טובאלו להצטרף לאו"ם, התברר לה שהעלות לכך היא כ-100,000 דולרים אמריקניים, ופרנסי המדינה החליטו למכור את סיומת האינטרנט האטרקטיבית שלה, ‎.tv, לחברות מסחריות או ליחידים. ההנחה הייתה שסיומת זו תהיה מבוקשת היות שהיא גם קיצור של המילה "טלוויזיה" באנגלית (Television); ואכן, כיום מקבלת ממשלת טובאלו תמלוגים של כמיליון דולר לרבעון עבור סיומת האינטרנט, סכום המהווה חלק נכבד מתקציב המדינה.

עריכה - תבנית - שיחה
14 בספטמבר 2014
פצצת כדור פורח יפנית ממלחמת העולם השנייה
פצצת כדור פורח יפנית ממלחמת העולם השנייה

פעמים אחדות במהלך מלחמת העולם השנייה הובאה המלחמה לקרבת ארצות הברית על ידי צוללות גרמניות ויפניות. פצצת כדור פורח יפנית גרמה להריגת אישה הרה וחמישה ילדים באורגון ב-5 במאי 1945. הם היו הקורבנות היחידים שנהרגו במלחמה זו על אדמת ארצות הברית היבשתית כתוצאה ישירה של התקפת אויב.

עריכה - תבנית - שיחה
15 בספטמבר 2014
אבבה ביקילה
אבבה ביקילה

האתלט האתיופי אבבה ביקילה היה האפריקאי השחור הראשון שזכה במדליית זהב אולימפית, והאדם הראשון שניצח פעמיים במרתון האולימפי. בשתי הזכיות קבע שיא עולם חדש. באולימפיאדת רומא ב־1960, שבה זכה במדליית הזהב בפעם הראשונה, רץ ביקילה יחף. כשנשאל מדוע רץ יחף, הוא ענה: "רציתי שהעולם ידע שארצי, אתיופיה, תמיד ניצחה בנחישות ובגבורה". באולימפיאדת טוקיו ב־1964 ניצח ביקילה 40 ימים לאחר שעבר ניתוח להסרת התוספתן. ב־1969, בעקבות תאונת דרכים, הפך ביקילה למשותק בשתי רגליו. הוא מת ארבע שנים לאחר מכן, בגיל 41.

עריכה - תבנית - שיחה
16 בספטמבר 2014
התעבות סביב מטוס קרב F/A-18 הורנט שנע בסמוך למהירות הקול
התעבות סביב מטוס קרב F/A-18 הורנט שנע בסמוך למהירות הקול

בעת טיסה במהירות קרובה למהירות הקול יכולה להופיע התעבות סביב כלי הטיס. התעבות זו אינה קשורה לשבירת מחסום הקול או לבום על-קולי, אלא לירידת לחץ סביב המטוס שמובילה לירידת טמפרטורה. בטמפרטורות נמוכות, אדי המים נוטים להפוך לטיפות זעירות וליצור עננים קטנים וקצרי חיים שנראה כאילו הם מלווים את המטוס. תופעה זו מתרחשת גם סביב משגרי לוויינים וחלליות.

עריכה - תבנית - שיחה
17 בספטמבר 2014
בול צרפתי במלאת 20 שנה למותו של מאנדל
בול צרפתי במלאת 20 שנה למותו של מאנדל

שמו המקורי של שר הפנים הצרפתי היהודי בעת מלחמת העולם השנייה, ז'ורז' מנדל, היה לואי רוטשילד, והוא אימץ את השם מַנדל על מנת שלא להיות מזוהה עם משפחת הבנקאים המפורסמת, משפחת רוטשילד.

עריכה - תבנית - שיחה
18 בספטמבר 2014

לעיתים, קולנוענים חותמים על יצירותיהם בשמות עט. כך למשל, מספר במאים והראשון שבהם דון סיגל, שסירבו לקבל קרדיט על סרטיהם, נהגו להעביר אותו לדמות הבדיונית אלן סמית'י. במקרה אחר, התסריטאי רוברט טאון לא היה מרוצה מעבודתו בהפקת "גרייסטוק", ונתן את ההכרה עליה לכלבו שאף היה מועמד לפרס אוסקר. צ'ארלי קאופמן הגדיל לעשות וחלק את ההכרה על תסריטו לסרט "אדפטיישן" עם אחת הדמויות שיצר, אח תאום בדיוני בשם דונלד. אותו דונלד קאופמן זכה במספר פרסים, בהם פרס גלובוס הזהב.

עריכה - תבנית - שיחה
19 בספטמבר 2014
סודוקו
סודוקו

משחק החידה סוּדוֹקוּ, ראשי תיבות ביפנית למשפט: "המספרים חייבים להופיע פעם אחת", הוא שעשוע מתמטי הדורש מחשבה ולוגיקה, ומבוסס על ריבוע לטיני בגודל 9, עם דרישה נוספת על הספרות בתשעה תת-ריבועים בגודל 3. משחקי השלמה של ריבוע קסם הופיעו לראשונה בעיתונים בצרפת בשלהי המאה ה-19. ב-1892 פרסם עיתון בפריז ריבוע קסם בגודל 9X9 ממולא חלקית שהיו בו חלק מתכונות הסודוקו. גרסה נוספת, דומה יותר לסודוקו המודרני, הופיעה כעבור שלוש שנים בעיתון צרפתי מתחרה. המשחק במתכונתו הנוכחית הופיע לראשונה ב-1979 באחד המגזינים של דל (Dell). גרסה זו הומצאה על ידי הווארד גארנס (Howard Garns), ארכיטקט אמריקאי בן 74 שפרש לגמלאות. המשחק זכה להצלחה רבה ביפן בשנות ה-80, והתפשט בעולם, וגם בישראל, החל מסוף 2004.

עריכה - תבנית - שיחה
20 בספטמבר 2014
תרשים דפוס הורשה רצסיבית בתאחיזה ל-X. תרשימים כאלו מסייעים לקבוע את הסיכוי של הצאצאים ללקות במחלה או לשאת את האלל הפגום
תרשים דפוס הורשה רצסיבית בתאחיזה ל-X. תרשימים כאלו מסייעים לקבוע את הסיכוי של הצאצאים ללקות במחלה או לשאת את האלל הפגום

לרפואה ידועות כ-4,000 מחלות תורשתיות. רוב המחלות הללו נדירות למדי, ומופיעות אצל תינוק אחד לכל כמה מאות אלפי או מיליוני לידות. סיסטיק פיברוזיס היא המחלה התורשתית הנפוצה ביותר; כ-5% מאוכלוסיית ארצות הברית וכ-4% מקרב האנשים ממוצא אירופאי, נושאים את הגן הפגום. בממוצע תינוק אחד מכל 2,500 לוקה במחלה.

עריכה - תבנית - שיחה
21 בספטמבר 2014
קורוש טורקי חדש
קורוש טורקי חדש

מקור מילת הסלנג גְרוּש ככינוי למאית הלירה הישראלית הוא בשמה של מאית הלירה הטורקית, קוּרוּש. שם זה, בתורו, מקורו בשם גרוֹשֶןמטבע עתיק ששימש בארצות דוברות גרמנית באירופה – אשר התגלגל מהמילה הלטינית-וולגרית "grossus", קיצור של "denarius grossus", כלומר "מטבע עבה". שם מטבע זה, בווריאציות השונות, מהווה מקור לשמם של מטבעות רשמיים במדינות רבות באירופה ובמזרח התיכון כגון מצרים וסודאן, פולין ואוסטריה (לפני המעבר לאירו) ועוד. כמו כן, הוא מהווה מקור לסלנג במדינות נוספות, בהן גרמניה, אוקראינה ובולגריה.

עריכה - תבנית - שיחה
22 בספטמבר 2014
תקריב ז'ורז' מלייס, ראשון במאי הראינוע הפנטסטי
ז'ורז' מלייס, ראשון במאי הראינוע הפנטסטי

נושאי דת ואמונה, כמו גם קונפליקטים בין טוב ורע, הם נראטיב שיח שגור בקולנוע. עם זאת, סרט הקולנוע הראשון בו הופיע אלוהים יצא רק בשנת 1950, יותר ממחצית המאה מאז המצאת הקולנוע. לעומתו, השטן כיכב כבר בסרטים האילמים הראשונים, עוד בשלהי המאה ה-19. הראשון לגלם את דמותו היה חלוץ הקולנוע הפנטסטי ז'ורז' מלייס (בתמונה), אשר עוד ב-1896, הופיע בעצמו בדמות השד מפיסטו, בסרט קצר בן שלוש דקות, אשר נחשב לראשון סרטי האימה.

עריכה - תבנית - שיחה
23 בספטמבר 2014
הפצצת מבנה של הוויטקונג דרומית לסייגון בנפלם
הפצצת מבנה של הוויטקונג דרומית לסייגון בנפלם

במהלך ההיסטוריה של ארצות הברית הכריז הקונגרס האמריקני על מלחמה רק חמש פעמים. האחרונה שבהן התרחשה כשארצות הברית הצטרפה למלחמת העולם השנייה. אומנם צבא ארצות הברית נטל מאז חלק בעימותים צבאיים רבים, אך הם תמיד הוכרזו כעימותים, מבצעים צבאיים או קונפליקטים. כך היה, למשל, במלחמת וייטנאם ובמלחמת המפרץ. כאשר יצא הצבא להילחם במלחמת קוריאה לא הוכרזה מלחמה ובכותבו את הצו המורה על יציאת הכוחות ציטט הנשיא הארי טרומן את החלטת האו"ם בנושא.

עריכה - תבנית - שיחה
24 בספטמבר 2014
רצף DNA
רצף DNA

DNA הוא חומצת גרעין המהווה את החומר התורשתי בתאיהם של כל היצורים החיים. אורכו הכולל של כל ה-DNA המצוי בתא גוף אחד של האדם מגיע ל-1.8 מטרים. ה-DNA בתא מלופף סביב חלבונים הקרויים היסטונים, אשר מאפשרים דחיסה צפופה ויעילה ביותר.

עריכה - תבנית - שיחה
25 בספטמבר 2014

קו החוף של נורווגיה משופע בעמקים קרחוניים תלולים המכונים פיורדים. אלה נוצרו במהלך עידן הקרח האחרון, כאשר קרחונים גדשו ערוצי נחלים ושחקו בהדרגה את דפנותיהם. כך התעצב גם הר טורגהאטן, "הכובע המחורר" בנורווגית. הסלעים במרכז ההר נשחקו, בעוד שכבת הסלע הנוקשה יותר בפסגתו עמדה בפרץ. הר זה שימש השראה לעלילה במיתולוגיה הנורדית. על פי האגדה, החור נוצר על ידי חץ ששלח הטרול הסטמאנן לעבר העלמה היפהפייה לקמויה שנמלטה מפניו. מלך הטרולים סומנה השליך את כובעו במסלול החץ והציל את חייה. אז זרחה השמש והכובע הפך להר מחורר במרכזו.

עריכה - תבנית - שיחה
26 בספטמבר 2014
גיאורג קנטור
גיאורג קנטור

גם לאלפבית העברי יש מקום במתמטיקה. גאורג קנטור, מפתח תורת הקבוצות, החדיר את השימוש באות א' לציון של גדלים אינסופיים. האינסוף בן המנייה מכונה אלף אפס ומסומן . גודל זה מבטא את העוצמה של המספרים הטבעיים, שהיא העוצמה האינסופית הקטנה ביותר. מאוחר יותר הוכנסה גם האות ב' לשימוש בקרב המתמטיקאים. הסימון מציין את עוצמת הרצף , כלומר את העוצמה של המספרים הממשיים. לפי השערת הרצף העוצמה הקטנה ביותר שאינה בת מנייה, , שווה ל-.

עריכה - תבנית - שיחה
27 בספטמבר 2014
הנגיף, הגדלה פי 370,000
הנגיף, הגדלה פי 370,000

אבעבועות שחורות היא מחלה נגיפית שקטלה מאות מיליוני בני אדם במהלך ההיסטוריה. זאת המחלה האנושית היחידה שהאנושות הצליחה להדביר, וזאת בעזרת מסע חיסון כלל-עולמי שנערך על ידי ארגון הבריאות של האו"ם במחצית השנייה של המאה ה-20. כיום נותרו נגיפי אבעבועות שחורות רק בשתי מעבדות מחקר, ויש הדורשים להשמידם מחשש שהם ישמשו כנשק ביולוגי קטלני. החיסון למחלה, שהתגלה ב-1796 על ידי רופא כפרי בריטי, אדוארד ג'נר, פותח מסרום של בקר. משום שהחיסון הראשון בעולם נעשה על ידי נגיפים הגורמים לאבעבועות הפרות, המילה שנבחרה ל"חיסון" באנגלית היא "Vaccination", לפי המילה הלטינית "Vacca" שמשמעותה "פרה".

עריכה - תבנית - שיחה
28 בספטמבר 2014
כנסיית השילוש הקדוש במגרש הרוסים
כנסיית השילוש הקדוש במגרש הרוסים

סחר חליפין שהיה נהוג לפני המצאת הכסף אינו שכיח כיום כבעבר. למרות זאת, בשל מחסור כספי, נחתמה עסקה בשנות ה-60 בין ישראל לברית המועצות, לפיה תרכוש ישראל את מגרש הרוסים בירושלים תמורת שני מיליון לירות בכסף, ומיליון וחצי נוספים בתפוזים. ישראל הייתה אז אחת מיצואניות התפוזים הגדולות בעולם, ובעקבות העסקה נשלחו לברית המועצות כמויות גדולות של תפוזי ג'אפה, עד שהחוב כוסה במלואו.

עריכה - תבנית - שיחה
29 בספטמבר 2014
אגוז ברזילאי
אגוז ברזילאי

עץ האגוז הברזילאי הוא אחד העצים הגדולים ביער האמזונאס. רבייתו תלויה במינים מסוימים של סחלבים ודבורים, והפצת זרעיו תלויה במיני מכרסמים גדולים. מינון הקרינה הרדיואקטיבית הנפלטת מזרעיו, המכונים "אגוזי ברזיל", גבוהה פי אלף לערך ממינון הקרינה הנפלטת ממזונות אחרים, אך אינה מסוכנת או משמעותית ביחס לקרינה לה אנו נחשפים מהשמיים ומהארץ. הזרעים הטעימים מהווים מקור תזונתי טוב למגנזיום, לוויטמין B1 ובעיקר לסלניום.

עריכה - תבנית - שיחה
30 בספטמבר 2014

פס שחור המעטר את העין הינו מראה נפוץ בקרב בעלי חיים רבים וקיימות כמה השערות לגבי היתרונות האבולוציוניים שהוא מקנה. במהלך ניסוי שבחן 21 ציפורי שיר מהמין חנקן נובי, שעצרו למנוחה בישראל במהלך נדידתן מאפריקה לאירופה, נצפה כי טשטוש הפס השחור באמצעות צבע לבן מיוחד, המתכלה מעצמו לאחר 24 שעות, גרם לציפורים לצוד את טרפן כשגבן מופנה אל השמש. לעומת זאת חנקנים נוביים מקבוצת הביקורת, להם לא טושטש הפס השחור, המשיכו לצוד את טרפם כשפניהם לכיוון השמש. תוצאות הניסוי תומכות בהשערה כי הפס השחור מועיל בין היתר למניעת סנוור מהשמש.

עריכה - תבנית - שיחה
הידעת?
2015 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2016 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2017 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2018 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2019 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2020 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2021 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2022 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2023 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2024 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר