ויקיפדיה:הידעת?/2014/ינואר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הידעת?
2015 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2016 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2017 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2018 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2019 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2020 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2021 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2022 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2023 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2024 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
ינואר 2014
1 בינואר 2014
אמון דה ואלירה
אמון דה ואלירה

במהלך מלחמת העולם השנייה נקטה אירלנד באופן רשמי עמדה נייטרלית, אך ניתן לומר שאהדתה הייתה נתונה לבעלות הברית, ודוגמה לכך הוא העיתוי המדויק של הפלישה לנורמנדי, אשר נקבע על פי נתונים מטאורולוגיים שסופקו מתחנות שהוצבו באי האירי. דוגמה נוספת לכך היא שטייסיהן של בעלות הברית, אשר מטוסיהם נפלו באירלנד, הורשו "להימלט" לאירלנד הצפונית. למרות כל זאת, זכור לרעה ביקור התנחומים שערך ראש ממשלת אירלנד, אמון דה ואלירה (בתמונה), אצל השגריר הגרמני בדבלין, ומכתב התנחומים שכתב לעם הגרמני עם מותו של אדולף היטלר.

עריכה - תבנית - שיחה
2 בינואר 2014

על העיוורון (1995) הוא אחד מספריו המפורסמים של הסופר הפורטוגלי ז'וזה סאראמאגו, זוכה פרס נובל לספרות. בספר זה, מעבר לתוכן, ממחיש סאראמאגו לקורא את העיוורון גם באמצעים ספרותיים. באופן יוצא דופן, שאינו קיים בדרך כלל בספרות, אין לדמויות בספר שם פרטי או שם משפחה כלשהו. הדמויות מתוארות על ידי סימנים חיצוניים או תכונות בלבד, כדוגמת "הרופא", "נהג המונית", "הבחורה עם המשקפיים הכהים", "הילד הפוזל" ואפילו "אשת הרופא" – גיבורת הספר – ואינם מוזכרים בשמם לאורך כל העלילה. כינויים ותיאורים אלו אינם אישיים, ומסמנים את אובדן הפרט במערכת של קִטלוג וסטריאוטיפים, המייחסת משמעות עודפת לסממנים חיצוניים ול"תארים". סאראמאגו מדגיש "עיוורון חברתי" שקיים במציאות. פרט נוסף התורם ל"עיוורונו" של הקורא הוא היעדר כל סימון מזהה בשם או במספר לפרקים. היעדר שִׁיוּם (מתן שם) או מִספור לפרקים מתחילת הספר ועד סופו עשוי להקשות על הקוראים להתמצא מבחינת מיקומם בספר, והם נותרים, כביכול, בעיוורונם.

עריכה - תבנית - שיחה
3 בינואר 2014
תצלום אוויר של הסוס הלבן של אפינגטון
תצלום אוויר של הסוס הלבן של אפינגטון

דמות גבעה היא יצירת אמנות שנחקקה על צדה של גבעה שניתן לראותה מרחוק. דמויות הגבעה, שיצירתן החלה בתקופה הפרהיסטורית, נפוצות ברחבי אנגליה, ונוצרו כפי הנראה מסיבות דתיות. הדמויות נוצרו על ידי חפירה רדודה של הדמות בצלע הגבעה. חפירה זו חשפה את אבן הגיר שמתחת לאדמת הגבעה, ויצרה ניגוד לצבע הירוק של הגבעה. הסוס הלבן של אפינגטון, למשל, הוא דוגמה ליצירה שכזו; אורך הדמות 110 מטרים והיא נוצרה במחוז אוקספורדשייר באנגליה, לפני כ-3,000 שנה, בתקופת הברונזה, בצלע גבעה. הסוס הלבן של פוקסטון הוא דוגמה לדמות גבעה מודרנית, שנחצבה בשנת 2003 במחוז קנט באנגליה.

עריכה - תבנית - שיחה
4 בינואר 2014
איור המתאר מראה משוער אפשרי לפני הקרקע בפלוטו
איור המתאר מראה משוער אפשרי לפני הקרקע בפלוטו

כוכב הלכת הננסי פלוטו קרוי על שם אל השאול במיתולוגיה הרומית, פלוטו. את השם פלוטו הציעה ילדה בת 11 מאוקספורד שבאנגליה בשם ונישה בֶּרני. סבהּ קרא באוזניה את המאמר על גילוי גרם שמים זה, וברני, שלמדה בעבר על מערכת השמש וידעה כי כוכבי הלכת קרויים על שם אלים מהמיתולוגיה הרומית, הציעה לקרוא לגרם השמים שזה עתה נתגלה על שם האל פלוטו. תחילת השם פלוטו גם כוללת את ראשי התיבות של פרסיוול לוֹוֶל, ממגלי כוכב לכת ננסי זה; הסמל שפלוטו קיבל (סמל פלוטו) מבוסס על שתי האותיות הראשונות של שמו, שהן גם ראשי התיבות של פרסיוול לוול.

עריכה - תבנית - שיחה
5 בינואר 2014
עמוד חשמל
עמוד חשמל

חומרים מסוימים, כגון צמר, נטענים במטען חשמלי כאשר משפשפים אותם בענבר. היוונים הקדמונים שמו לב לתופעה זו, וכינו אותה, על פי השם היווני לענבר, "אלקטרון". בתרגום השבעיםתרגום התורה ליוונית קוינה במאה השלישית לפנה"ס – תרגמו את המילה "חשמל", המופיעה שלוש פעמים בתנ"ך (כולן בספר יחזקאל בהקשר להתגלותו של אלוהים ומלאכיו, עם מראה של אש ואור) למילה היוונית "אלקטרון". למחדשי השפה העברית לא נותר אלא לעברת חזרה את "electricity" ל"חשמל".

עריכה - תבנית - שיחה
6 בינואר 2014
מפת יוון
מפת יוון

בחג הפסחא של שנת 1847 אסרה ממשלת יוון לקיים את מנהג שריפתה הטקסית של תמונת יהודה איש קריות באתונה, וזאת לבקשת נציג משפחת רוטשילד היהודית ששהה אז בעיר. בתגובה פתח ההמון במהומות אנטישמיות, שבמסגרתן בזזו ושרפו את ביתו של סוחר יהודי אזרח בריטניה בשם דוד פסיפיקו. הפרעות הביאו למצור ימי של ממשלת בריטניה על יוון שנמשך חודשיים, וכמעט הביא למלחמה בין בריטניה, יוון, רוסיה וצרפת. המצור נפסק רק לאחר שממשלת יוון שילמה לפסיפיקו פיצויים על רכושו.

עריכה - תבנית - שיחה
7 בינואר 2014
העגולשון שחור-הגחון שנתגלה ב-2011
העגולשון שחור-הגחון שנתגלה ב-2011

עֲגֻלָּשׁוֹן שְׁחוֹר-גָּחוֹן הוא מין חסר זנב קטן ממשפחת העגולשוניים, אנדמי לאגם החולה. הוא נחשב לנכחד מאז שנות ה-50 וב-1996 הוכרז רשמית ככזה. ניסיונות למצוא אותו מאז שנות ה-50 העלו חרס. ב-2010 נכלל ברשימת עשרת מיני הדו-חיים הנדירים ביותר בעולם. עם זאת, ב-15 בנובמבר 2011 הוא שב ונתגלה כאשר פקח רשות הטבע והגנים, יורם מלכה, מצא נקבת עגולשון בשמורת החולה. לאחר בדיקה מדעית אושר שמדובר בפרט של המין שנחשב לנכחד, אולם תגלית מפתיעה לא פחות התפרסמה בשנת 2013. תגלית זו, אשר התבססה על בדיקות גנטיות ובדיקות שלד הצפרדע ובפרט הגולגולת, חשפה כי מין זה אינו שייך כלל לסוג עגולשון (Discoglossus), כפי שנטען בעבר, אלא מהווה למעשה מאובן חי - היחיד ששרד מהסוג לטוניה (Latonia) ששאר המינים בו נכחדו לפני כ-15,000 שנים עקב שינויי אקלים באירופה.

עריכה - תבנית - שיחה
8 בינואר 2014
תנועת האוויר סביב שקע ברומטרי מעל איסלנד בהשפעת כוח קוריוליס
תנועת האוויר סביב שקע ברומטרי מעל איסלנד בהשפעת כוח קוריוליס

אפקט קוריוליס, הקובע שגופים סוטים מתנועה בקו ישר במערכת ייחוס מסתובבת, הוא הגורם לצורה הספירלית של תנועת האוויר ליד שקע ברומטרי בכלל, ובסופה טרופית בפרט. בכל הנוגע לאוויר, האפקט גורם לכך שמצפון לקו המשווה של כדור הארץ גושי אוויר גדולים ינועו נגד כיוון השעון סביב השקע, בעוד שמדרום לו הם ינועו עם כיוון השעון. עם זאת, בניגוד לאמונה הרווחת, השפעת האפקט על כיוון ירידת המים בכיור היא שולית, וזו מושפעת מגורמים רבים ובראשם צורת הכיור.

עריכה - תבנית - שיחה
9 בינואר 2014
יקתרינה הגדולה
יקתרינה הגדולה

בדומה לביטוי הרווח "נֹח בשבע שגיאות", המהווה משל לשגיאת כתיב גסה, קיימת בדיחה רוסית הנוגעת לכישורי האיות הגרועים של יקטרינה הגדולה. יקטרינה הייתה לצארינה של רוסיה ב-1762, ובשל מוצאה הגרמני-פרוסי כנראה לא שלטה היטב בשפה הרוסית. הבדיחה מספרת שאת המילה הרוסית בת שתי האותיות щи (שצ'י, מרק עממי רוסי), שנכתבת בגרמנית Schtschi, היא כתבה ברוסית בשמונה אותיות, כפי שהורגלה בגרמנית, אף על פי שהמילה קלה לכתיבה.

עריכה - תבנית - שיחה
10 בינואר 2014

דרך יפו בחיפה היא דרך היסטורית שתחילתה בימי דאהר אל-עומר. הדרך החלה להתפתח במחצית המאה ה-19 בעיר התחתית כשהחלה הבנייה מחוץ לחומות העיר העתיקה של חיפה. תחילתה ההיסטורית של הדרך הייתה בכיכר חמרה. בשנת 1964 הוחלט לקרוא רחוב על שמו של שלמה נתנזון, ממנהליו הראשונים של בנק אפ"ק בעיר, ששכן ברחוב. לשם כך נגרע קטע מדרך יפו, הממוקם בין מבנה הבנק לכיכר חמרה, וצורף לרחוב שנמשך ממזרח לכיכר. מספרי הבתים לא עודכנו לאחר גריעת הקטע והיום דרך יפו מתחילה מהמספרים 19 ו-24.

עריכה - תבנית - שיחה
11 בינואר 2014
פירות הדר
פירות הדר

ההדרים הם סוג של עצים ירוקי-עד ובו עשרות מיני עצים. טעם פירותיהם נע בין מתוק לחמוץ, והם מכילים מיץ רב. במקור כללו ההדרים חמישה מינים בלבד: פומלו, אתרוג, קי ליים, מנדרינה ו-Citrus halimii, שנתגלה לאחרונה. כל שאר מיני ההדרים נוצרו באופן מלאכותי על ידי הרכבה או הכלאה של מינים שונים מהסוג. כך למשל הלימון נוצר מהרכבה של אתרוג וליים.

עריכה - תבנית - שיחה
12 בינואר 2014

ארבעה משירי להקת הרוק לד זפלין עוסקים בעבודתו הספרותית של ג'.ר.ר. טולקין. השירים "Misty Mountain Hop" ו־"Over the Hills and Far Away" דנים בספר "ההוביט", והשירים "The Battle of Evermore" ו־"Ramble On" נוגעים לספרי "שר הטבעות".

עריכה - תבנית - שיחה
13 בינואר 2014
אבשלום פיינברג
אבשלום פיינברג

ב-13 בינואר 1917 יצאו אבשלום פיינברג ויוסף לישנסקי, חברי ניל"י, מארץ ישראל למצרים דרך חצי האי סיני, על מנת לחדש את הקשר עם הבריטים. על אף שהיו מחופשים לבדואים, הם התגלו באזור רפיח ופיינברג נהרג בחילופי יריות עם בדואים מקומיים וחיילים עות'מאנים. עצמותיו של פיינברג נמצאו כעבור 50 שנה בזכות עץ דקל שצמח על קברו. מקור העץ, כנראה, בפרי תמר שהיה בכליו של פיינברג.

עריכה - תבנית - שיחה
14 בינואר 2014
התמונה הרשמית של אלברט איינשטיין מהארכיון של פרסי נובל
התמונה הרשמית של אלברט איינשטיין מהארכיון של פרסי נובל

בהסכם הגירושים של אלברט איינשטיין ממילבה מאריץ', שנחתם ב-1919, נכתב שאם יזכה אלברט בפרס נובל לפיזיקה יעבור הכסף למילבה. כעבור שנתיים דנה ועדת הפרס במועמדותו של איינשטיין, אך החליטה שעבודתו תאורטית מדי, והפרס לא חולק באותה שנה. בשנה הבאה גבר הלחץ הציבורי והתקשורתי, והוועדה נאותה להעניק לו את הפרס רטרואקטיבית, לשנת 1921, אך בנימוקיה צוינה רק עבודתו על האפקט הפוטואלקטרי, ולא על פיתוח תורת היחסות, עבודתו העיקרית, שאותה חברי הוועדה לא הבינו. בעת ההכרזה היה איינשטיין בדרכו לביקור ביפן והוא כלל לא טרח להגיע לטקס בסטוקהולם. כשהועבר לו הפרס, בסך 32,000 דולר, הוא הפקיד רק חלק מהסכום בחשבון הבנק של מילבה, ואילו שאר הכסף שהושקע בארצות הברית איבד את מרבית ערכו בתקופת השפל הגדול.

עריכה - תבנית - שיחה
15 בינואר 2014
מגילת אסתר כתובה על קלף, כשרה לקריאה
מגילת אסתר כתובה על קלף, כשרה לקריאה

לפי המסורת היהודית, רוב האירועים שבעטיים נחגג חג הפורים אירעו בעצם בפסח. התענית של אסתר ומרדכי אירעה ביום טוב ראשון של פסח ובשני הימים הראשונים של חול המועד פסח. שני המשתאות, כניסתה של אסתר לחדרו של אחשורוש, הושטת השרביט, הלילה שבו נדדה שנת המלך, רכיבתו של מרדכי על הסוס וגם תליית המן – כולם אירעו בחג הפסח. כבר בפרק ג' פסוק ז' במגילת אסתר ג, ז נכתב: "בחדש הראשון הוא חדש ניסן בשנת שתים עשרה למלך אחשוורוש הפיל פור הוא הגורל לפני המן...". מקור תאריך החג באדר הוא תאריך שתוכנן לביצוע גזירת "להשמיד ולהרוג ולאבד את כל היהודים" בי"ג באדר שנה לאחר מכן, ונקמת היהודים באויביהם ביום שלפני י"ד באדר, ובשושן הבירה בט"ו.

עריכה - תבנית - שיחה
16 בינואר 2014
יהושע לייב דיסקין
יהושע לייב דיסקין

אירוע יוצא דופן הביא את הרב והפוסק יהושע לייב דיסקין (המהרי"ל דיסקין) לעזוב את משרת הרבנות בבריסק ולעלות לארץ ישראל. אישה צעירה בבריסק תבעה גט מבעלה, והלה הסכים בתנאי שתשלם לו סכום כסף גדול כ"פיצוי" ותפקיד את הסכום אצל המהרי"ל. הגט ניתן, אך אשת הרב, שזעמה על הסחיטה, החזירה לאישה את הכסף. הבעל הגרוש תבע את המהרי"ל אצל השלטונות, והוא נאסר באשמת מעילה. מה שהציל אותו משליחה לעבודת פרך בסיביר היה שוחד גדול לסוהרים, שבזכותו ברח עם אשתו מרוסיה בשנת ה'תרל"ז (1877), והשתקע בירושלים, שם הפך למנהיג עדת הפרושים, והנהיג חרם נגד המשכילים והמחדשים.

עריכה - תבנית - שיחה
17 בינואר 2014
פורמוסוס עומד למשפט לאחר מותו; ציור מאת ז'ן פול לורן
פורמוסוס עומד למשפט לאחר מותו; ציור מאת ז'ן פול לורן

גופתו של האפיפיור פוֹרמוֹסוּס, שנפטר ב-897, הוצאה מקברה תשעה חודשים לאחר מותו, על-מנת להעמידו למשפט בעוון הפרה של חוק הכנסייה הרומנו-קתולית, על ששימש כבישוף של אפיפיורות רומא וגם כבישוף של מחוז אחר. פורמוסוס נשפט על ידי הכנסייה בראשות האפיפיור סטפנוס השישי ונמצא אשם. כעונש, כרתו שלוש מאצבעותיו והשליכוהו אל נהר הטיבר. הגופה נמצאה מאוחר יותר על ידי נזיר והיא קבורה כיום בבזיליקת פטרוס הקדוש.

עריכה - תבנית - שיחה
18 בינואר 2014


עריכה - תבנית - שיחה
19 בינואר 2014
פרי החרוב
פרי החרוב

זרעי עץ החרוב נחשבו שקולים אחד לשני, ובעלי משקל זהה, דבר שהפך אותם כבר בתקופת המקרא למידת משקל זעירה, הקרויה גֵרָה. בתקופה מאוחרת יותר שימשו הזרעים למדידת משקלן של אבנים יקרות, והמקור של יחידת המשקל קרט, שערכה 200 מיליגרם, הוא בשמו של עץ החרוב ביוונית – קֵרַטוֹניה. כיום ידוע שמשקל זרעי החרוב איננו אחיד, ובדיקה במאזניים מדויקים העלתה שהוא נע בטווח של 0.1 עד 0.4 גרם.

עריכה - תבנית - שיחה
20 בינואר 2014
כהן גדול בבגדי הכהונה
כהן גדול בבגדי הכהונה

רבים מהכהנים, אשר מיוחסים לזרע אהרן הכהן, השתמשו בשמות משפחה דומים כמו "כהן" או "כהנא". אך גם אלו ששינו את שם משפחתם ניסו לשמר זכר לכהונתם. כך שם המשפחה "מזא"ה" הוא ראשי תיבות של מזרע אהרן הכהן, ושם המשפחה כ"ץ הוא ראשי תיבות כהן צדק. יש הטוענים כי בני משפחת "אזולא"י" ממרוקו שינו את שמם מהשם "כהן" לראשי תיבות של הפסוק "אשה זונה וחללה לא יקחו" שמתייחס לדיני איסורי נישואים לכהן, אך הרב חיים יוסף דוד אזולאי יצא כנגד טענה זו, בנימוק שהוא עצמו אינו כהן.

עריכה - תבנית - שיחה
21 בינואר 2014
אוטו וייניגר
אוטו וייניגר

בתחילת המאה ה-20 תורות גזע למיניהן היו מקובלות מאוד בקהילה המדעית וגרמו לאנטישמיות רבה. לעיתים רחוקות קרה שיהודים, אותם מחשיבה תורת הגזע כנחותים, השתכנעו בנכונות התורה. הבולט ביותר בהם היה אוטו ויינינגר, שחיבורו לשם קבלת תואר דוקטור כלל תיאור היהדות כנחותה. ויינינגר קבע בספרו "מין ואופי" כי לאישה אין "אני" ואין לה אופי ורצון. בגבר, לעומת זאת, קיים הניצוץ האלוהי, הוא הנפש ובאשה ניצוץ זה חסר. ויינינגר השווה את היהדות עם הנשיות, וטען כי היהודים נחותים לאורך כל ההיסטוריה לא בגלל החברה שסביבם, אלא משום שהם רצו בכך, כמו הנשים. בסופו של דבר התאבד ויינינגר בירייה כשנתיים לאחר חיבור הספר.

עריכה - תבנית - שיחה
22 בינואר 2014
שלמה אבן גבירול
שלמה אבן גבירול

החיבור הפילוסופי Fons Vitæ (פוֹנס ויטֶה, "מעיין החיים" או "מקור החיים") מאת "אֲביצֶ'בּרוֹן" (Avicebron) או "אֲבֶנצֶ'בּרוֹל" (Avencebrol) היה מאז המאה ה-12 מנדבכי תורת הסכולסטיקה הנוצרית (שיטת חקר תאולוגית ימי-בינימית). ב-1846 נתקל הבלשן והמזרחן היהודי שלמה מוּנְק בספרייה הלאומית של צרפת בכתב יד כתוב עברית מאת שם טוב בן יוסף אבן פלקירה, אשר הכיל ציטוטים שתורגמו מאותו מקור בערבית שממנו תורגם גם Fons Vitæ ללטינית. גילויו של מונק עורר סנסציה, כיוון שהוא הוכיח כי החיבור שממנו תורגם Fons Vitæ הוא היצירה "מקור חיים", ומחברה, שכונה "אֲביצֶ'בּרוֹן" או "אֲבֶנצֶ'בּרוֹל", הוא למעשה הפילוסוף והמשורר היהודי שלמה אִבְּן גַבִּירוֹל.

עריכה - תבנית - שיחה
23 בינואר 2014
מבנה הגימנסיה הישן
מבנה הגימנסיה הישן

מבנה הגימנסיה העברית "הרצליה", שהוקם בשנת 1905 על ידי האדריכל יוסף ברסקי בסגנון האקלקטי, נהרס בשנת 1959 לטובת הקמת מגדל שלום. ההחלטה השנויה במחלוקת גרמה לכעס רב ולזעזוע עמוק בקרב בוגרי בית הספר, אדריכלים ואנשי רוח רבים והייתה לאחד הגורמים שהניעו את הקמת המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל, שאף החליטה להציב את חזית מבנה הגימנסיה בתור סמלה על מנת להנציח את הטעות המרה שנעשתה בעת הריסת המבנה ההיסטורי.

עריכה - תבנית - שיחה
24 בינואר 2014
מטה אסקלפיוס
מטה אסקלפיוס

מטה אסקלפיוס הוא סמלו של האל אסקלפיוס, אל הרפואה במיתולוגיה היוונית. הסמל מורכב מנחש בודד הכרוך סביב מטה, והוא משמש כסמל הבינלאומי למקצוע הרפואה. אולם, ישנה השערה שלפיה המקור לסמל אינו נחש, אלא למעשה תולעת גינאה (Dracunculus medinensis). תולעים טפיליות אלה, שכיום שכיחות בעיקר באפריקה, היו נפוצות בעבר בכל אזור המזרח התיכון. הטיפול המסורתי כנגדן, המיושם גם בהווה, כולל את שליפתן מתוך הגוף על ידי כריכתן על מקל, דבר שלדעת החוקרים היווה את הבסיס ההיסטורי לעיצוב הסמל.

עריכה - תבנית - שיחה
25 בינואר 2014


עריכה - תבנית - שיחה
26 בינואר 2014
מתורגמנית לשפת סימנים
מתורגמנית לשפת סימנים

כמעט כל השפות הטבעיות בימינו הן גלגולים של שפות קדומות יותר שהשתנו במרוצת הדורות. בכל זאת, יש עדיין מקרים נדירים של היווצרות שפות טבעיות חדשות, בפרט שפות סימנים. אחד המקרים הידועים הוא היווצרות שפת הסימנים של ניקרגואה באופן ספונטני, בשנות ה-80 של המאה ה-20, בקרב ילדים חירשים שקובצו בבית ספר מיוחד בעיר מנגואה. התופעה עוררה התרגשות רבה בקרב בלשנים ברחבי העולם, שכן היא הציתה מחדש את הוויכוח בשאלת קיומו של דקדוק אוניברסלי. גם שפת הסימנים של שבט א-סייד היא שפת סימנים חדשה יחסית, שהחלה להיווצר, לפי ההערכות, בשנות ה-30 של המאה ה-20.

עריכה - תבנית - שיחה
27 בינואר 2014
החותם של קרל השביעי
החותם של קרל השביעי

למרות שמו המרמז על שושלת מלכים, למלך שוודיה קרל השביעי, שמלך במאה ה-12, לא קדמו מלכים בשם קרל. ששת ה"קרלים" הקודמים היו דמויות בדיוניות בספרו של הסופר השוודי יוהאנס מגנוס, בן המאה ה-16, אשר כתב בספרו "Gothorvm sveonvmqve historia" היסטוריה בדיונית לחלוטין של ממלכת שוודיה, כביכול מאז גירוש אדם וחוה מגן עדן. הטעות השתרשה לדמותו ההיסטורית האמיתית של קרל סוורקסון, ועל כן הוא מכונה קרל השביעי על ידי ההיסטוריונים. מלכי שוודיה לא השתמשו במספר סידורי של השליט עד המאה ה-16.

עריכה - תבנית - שיחה
28 בינואר 2014

אזהרת מירנדה, הנפתחת במילים: "יש לך זכות לשמור על שתיקה. כל דבר שתאמר עלול לשמש ואף ישמש נגדך בבית המשפט", מושמעת לכל חשוד בארצות הברית לפני שהוא נשאל על אודות ביצוע מעשה פשע. השוטרים שעצרו את ארנסטו מירנדה בשנת 1963 בחשד לחטיפה, שוד ואונס, לא הקריאו לו את זכויותיו. הוא הורשע בבית המשפט על סמך הודאתו, אולם פרקליטו ערער לבית המשפט העליון, שם הוחלט על עריכת משפט חוזר. החובה להקריא את אזהרת מירנדה לחשודים, שהתקבלה על ידי בית המשפט העליון של ארצות הברית בפסק דין מירנדה נגד אריזונה, לא עזרה למירנדה עצמו שהורשע גם במשפט החוזר, הפעם על סמך ראיות אחרות. לאחר שחרורו עסק מירנדה במכירת כרטיסים עם חתימתו שעליהם מודפסת "אזהרת מירנדה". מירנדה מת כתוצאה מדקירת סכין בשנת 1976. החשוד במעשה בחר להשתמש בזכות השתיקה לאחר שהוקראה לו אזהרת מירנדה. הוא שוחרר ונמלט למקסיקו.

עריכה - תבנית - שיחה
29 בינואר 2014
העתק החרס של הסכם קדש בין חתושיליש השלישי לרעמסס השני (המוזיאון לארכאולוגיה של איסטנבול)
העתק החרס של הסכם קדש בין חתושיליש השלישי לרעמסס השני (המוזיאון לארכאולוגיה של איסטנבול)

במאה ה-13 לפנה"ס, כ-16 שנים לאחר קרב קדש, נחתם הסכם קדש בין רעמסס השני פרעה מצרים לבין חתושיליש השלישי מלך האימפריה החתית. להסכם זה, הנחשב להסכם השלום הראשון הכתוב בתולדות האנושות, שתי גרסאות מוכרות - האחת מצרית והשנייה חתית. הגרסאות השונות זהות כמעט לגמרי בלשון ופרטי הצגת יישוב סכסוכי הגבולות, ברית ההגנה ההדדית והסכם ההסגרה, שיישבו את הסכסוך רב השנים בין האימפריה המצרית וזו החתית, באזור הלבנט, ובעצם נבדלות בעיקר בטענת פסקת הפתיח; בעוד בגרסה המצרית נטען כי החתים הם אלו שפנו אל המצרים לבקש שלום, בזו החתית נטען כי המצרים עשו זאת.

עריכה - תבנית - שיחה
30 בינואר 2014
ברוך מזרחי
ברוך מזרחי

סבוכים ונפתלים היו חייו הקצרים של לוחם האצ"ל ברוך מזרחי. מזרחי נולד ב-1926 כחמודה אבו אל-עיניין למשפחה ערבית מפורסמת מצפת. בגיל צעיר התקרב לקבוצת אנשי בית"ר ועבר ללמוד בבית הספר אליאנס. בגיל 16, לאחר מות אמו, התגייר, הצטרף לאצ"ל והשתתף בפעולות כנגד הבריטים. לאחר שנתפס, נשלח יחד עם עוד 55 אנשי אצ"ל ולח"י לגלות באריתריאה, שם נורה על ידי שומרים סודאנים וניצל בנס. לאחר שנתיים שוחרר, חזר לארץ ישראל ועסק באיסוף מודיעין לקראת פעולה בג'נין. ב-18 באפריל 1948 נעצר האוטובוס הערבי בו נסע לבדיקה שגרתית, ולרוע מזלו שוטר ערבי זיהה אותו לפי שן הזהב שבפיו ומאז נעלמו עקבותיו. גורלו נותר בגדר תעלומה לא פתורה עד שב-1968 הגיע עיתונאי ישראלי שחקר את הפרשה לסביבות הכפר סנור, שמע מהמקומיים על יהודי שהוצא להורג על ידי כנופיות קאוקג'י והגיע למערה בה נקבר. ב-9 באוקטובר 1969 הובא מזרחי למנוחת עולמים בטקס צבאי מלא בחלקה הצבאית בבית הקברות בנתניה ובין מלוויו היה גם מפקד האצ"ל מנחם בגין.

עריכה - תבנית - שיחה
31 בינואר 2014

בלהיטה של להקת פט שופ בויז הלונדונית, "West End Girls", המדבר על בחורות מרובע וסט אנד בעיר, ישנה שורה בה נאמר: "From Lake Geneva to the Finland station", דהיינו, מאגם ז'נבה לתחנת פינלנד. אולם, כנראה שהעיר שהינה חלק מנושא השיר, אינה קשורה לא לאגם ז'נבה ולא לתחנת פינלנד. למעשה, השורה רומזת על חזרה מגלות כפוייה תוך דימוי לחזרתו של לנין מהגלות הפוליטית בשווייץ, בעקבות מהפכת פברואר של 1917 בה ויתר הצאר ניקולאי השני על כסאו. בעת מלחמת העולם הראשונה, שהה לנין בגליציה שתחת שליטת אוסטריה, כנתין אויב עבר לשווייץ הנייטרלית ובה שהה עד מהפכת פברואר 1917. לנין וקבוצה של סוציאליסטים אחרים קיבלו היתר מגרמניה, שקיוותה להחליש באמצעותם את מאמצי המלחמה של יריבתה, לחזור דרכה לרוסיה בקרון רכבת מיוחד, והגיעו לתחנת פינלנד שבפטרוגרד ב-3 באפריל.

עריכה - תבנית - שיחה
הידעת?
2015 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2016 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2017 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2018 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2019 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2020 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2021 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2022 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2023 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2024 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר