ויקיפדיה:הידעת?/2014/אוגוסט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הידעת?
2015 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2016 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2017 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2018 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2019 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2020 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2021 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2022 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2023 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2024 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
אוגוסט 2014
1 באוגוסט 2014

היונק הקטן ביותר הוא עטלף ממין עטלף דבורה, מין וסוג יחיד במשפחת עטלפי דבורה. משקלו לא עולה על 2 גרם ואורכו 29–33 מ"מ. מוטת כנפיו, 10 ס"מ, מגדילה אותו באופן ניכר. היונק השני הקטן ביותר הוא חדף זעיר מסדרת החדפיים. הן עטלף הדבורה והן החדף הזעיר צדים ואוכלים חרקים, אך בעוד החדף הזעיר אינו מצוי בסכנת הכחדה, עטלף הדבורה נמצא במצב פגיע.

עריכה - תבנית - שיחה
2 באוגוסט 2014

מלחמת גאליה שפתח בה יוליוס קיסר קרתה כמעט באורח מקרי. קיסר שביקש להאדיר את שמו חיפש אזור כלשהו שיוכל לפלוש אליו ולפתוח במלחמה שתזכה אותו ביוקרה פוליטית. לפני שפלש לגאליה שקל לפלוש לדאקיה, ממלכתו של בורביסטה. רק בגלל צירוף נסיבות מקרי - הגירת שבט ההלווטים מהשפלה השווייצרית לגאליה, נבחרה דווקא גאליה, ולא דאקיה, כמקום שאליו פלש בסופו של דבר. השבטים הגאלים פנו לקיסר בבקשה שיעזור להדוף את ההלווטים, והוא השתמש בבקשתם כאמתלה להרחבת השליטה הרומית בגאליה כולה.

עריכה - תבנית - שיחה
3 באוגוסט 2014
משפט שלמה בציורו של האמן הצרפתי גוסטב דורה
משפט שלמה בציורו של האמן הצרפתי גוסטב דורה

בשנת 1926, נטל השופט האמריקני וינסנט ברנאן את ההשראה ממשפט שלמה, כשהכריע במחלוקת לגבי משמורת על פעוטה כבת שלוש. הצדדים היו אמה הביולוגית של הילדה, ומולה האם המאמצת, גיסתה של האם הביולוגית, שגידלה את הילדה מינקותה. לאחר ששמע את טענות הנשים, נהג השופט ברנאן בדומה לשלמה, והודיע על פסק דין מדומה: הילדה תילקח מאמה המאמצת ותימסר לבית יתומים. תגובותיהן של שתי האמהות לפסק הדין המדומה צולמו במצלמות קולנוע מוסוות, ולאחר מכן נותחו על ידי ברנאן בסיוע פסיכולוגים מומחים. את הילדה החליט ברנאן למסור לידי האם המאמצת, שהפגינה לדבריו תגובה רגשית עזה לאין שיעור מהאם הביולוגית. התכסיס שנקט ברנאן לא סייע למעמדו הציבורי ולכבודו של בית המשפט, והשופט גונה כמי שעשה שימוש בפעלול זול ממניעים של תאוות פרסום. בסופו של דבר נאלץ ברנאן לשנות את החלטתו, כשהתברר שהאם הביולוגית לוקה בשמיעתה ולא הבינה את ההכרזה על פסק הדין המדומה. כפשרה הוחלט על משמורת משותפת.

עריכה - תבנית - שיחה
4 באוגוסט 2014
האל שמש
האל שמש

ישנן מילים בעברית, בעיקר כאלה שמתארות תופעות טבע בולטות, הדומות לשמות של אלים מהמיתולוגיה הכנענית והמסופוטמית. לדוגמה, "שפש", או "שמש", הוא שמה של אלת השמש הכנענית ו"ירח" הוא שמו של אל הירח במיתולוגיה הכנענית והפיניקית. "ים" הוא שמו של אל הים, הנהרות ומקוואות המים, "מות" הוא אל המוות והשאול, ו"דגון" הוא שמו של אל הדגן והחקלאות במיתולוגיות האמורית, האבלית והאוגריתית והאל הראשי של הפלשתים. "אֵל" היה שמו של ראש האלים בפנתאון הכנעני ומהאלים החשובים של העיר אוגרית.

עריכה - תבנית - שיחה
5 באוגוסט 2014
איור של בית המקדש השני
איור של בית המקדש השני

בשנת 362, כ־300 שנים לאחר חורבן בית המקדש השני, לחץ קיסר רומא יוליאנוס הכופר על היהודים להקים את בית המקדש מחדש. חלק מהחכמים התנגדו להקמתו מחדש של בית המקדש וחלקם הסכימו. הבנייה החלה, אך נפסקה עקב רעידת אדמה שגרמה לשריפה גדולה באתר הר הבית. באותה עת נלחם יוליאנוס באימפריה הסאסאנית, ומנהלי הבנייה הרומיים ניצלו זאת להפסקת הבנייה עד שובו. ב־26 ביוני 363 נהרג יוליאנוס בקרב בממלכת פרס ויורשו, הקיסר יוביאנוס שהיה נוצרי, הפסיק את הבנייה.

עריכה - תבנית - שיחה
6 באוגוסט 2014
פוסטר הסרט משנת 1943
פוסטר הסרט משנת 1943

"במבי" הוא סרט אנימציה של אולפני וולט דיסני משנת 1942, שמבוסס על הספר "במבי: חיים ביער" מאת פליקס זאלטן משנת 1923. הדמות המרכזית בסרט היא עופר איילים בשם במבי. וולט דיסני, מנהל האולפנים, שאף להשיג מידה גבוהה של דיוק וריאליזם בסרט. לפיכך, הובאו לאולפנים שני עופרים משמורה במיין, כדי שהאנימטורים של האולפן יוכלו להתרשם באופן בלתי אמצעי מצורת התנועה של חיות אלו. אזור מוצאם של עופרים אלו, במזרח ארצות הברית, הוא גם הסיבה לכך שבמבי אויר כאייל פרדי לבן זנב ולא כאייל הכרמל, כמו בספרו של זאלטן. מעבר לכך, הוקם באולפנים מעין גן חיות קטן, כדי שהאנימטורים יוכלו ללמוד מקרוב על ארנבים, ברווזים, ינשופים ובואשים.

עריכה - תבנית - שיחה
7 באוגוסט 2014
מגן דוד
מגן דוד

מגן דוד, הסימן שמהווה כיום סמל יהודי מובהק, מוכר עוד מתקופת הברונזה בצרפת ואחר כך בקישוטים יהודיים שונים. אולם העדות הראשונה לכינויו בשם "מגן דוד" היא רק מהמאה ה-12, מפיו של החכם הקראי יהודה בן אליהו הדסי בספרו "אשכול הכופר", אשר הוקיע את האנשים בעם שהשתמשו בו כסמל מיסטי.

עריכה - תבנית - שיחה
8 באוגוסט 2014
אחת התמונות הידועות היחידות בהן נראה רוזוולט על כיסא גלגלים
אחת התמונות הידועות היחידות בהן נראה רוזוולט על כיסא גלגלים

באוגוסט 1921 נפל פרנקלין דלאנו רוזוולט בן ה-39, לימים נשיא ארצות הברית במלחמת העולם השנייה, למימיו הקפואים של מפרץ פאנדי אשר בו נפש, ותוך מספר ימים נעשה משותק לחלוטין ממותניו ומטה. הרופאים שבדקו את רוזוולט קבעו כי לקה בשיתוק ילדים, מחלה נפוצה וחשוכת מרפא באותה עת. רוזוולט הצליח להשתקם מעט באמצעות טיפולי הידרותרפיה, וכדי לא לפגוע בסיכוייו להיבחר למשרה ציבורית עמל קשה לשכנע אנשים שמצבו משתפר. עובדת היותו נכה רגליים הנזקק לכיסא גלגלים, לא פורסמה בהבלטה בתקשורת; רוזוולט הקפיד לא להצטלם בכיסא גלגלים והיה מופיע בציבור כשהוא עומד ונתמך על ידי אדם נוסף, או נשען על דוכן שהוקם למענו. מאמציו אלה נשאו פרי, ובמהלך שנותיו הרבות כאיש ציבור רוב אזרחי ארצות הברית לא היו מודעים לחומרת מצבו.

עריכה - תבנית - שיחה
9 באוגוסט 2014
צלי בקר
צלי בקר

בהכנת אומצות וצלי קדירה נהוג לצרוב תחילה את נתחי הבשר בטמפרטורה גבוהה, המקנה לשולי הבשר מרקם חרוך. במחצית המאה ה-19 הציע הכימאי הגרמני יוסטוס פון ליביג כי שיטת בישול זו אוטמת את מיצי הבשר בתוכו וכך שומרת על נתח בשר עסיסי וטעים. בניסויים שבוצעו מאז הוכח כי צריבת הבשר אינה תורמת לאטימותו, אלא דווקא מייבשת אותו יותר משיטות בישול אחרות.

עריכה - תבנית - שיחה
10 באוגוסט 2014
אותית עבריות בכתב סת"ם
אותית עבריות בכתב סת"ם

המקור הראשון שבו נזכר המונח "עברית" ככינוי לשפה העברית הוא בכלל מקור יווני, מן המאה השנייה לפני הספירה. עד אז שימש המונח "עברי" כתיאור למוצאם של בני ישראל (מ"עבר הנהר", מצאצאי עבר או מהעפירו). במקרא משמש המונח "יהודית" ככינוי לשפה העברית (או לפחות לניב הירושלמי של ממלכת יהודה), ורק מלשון חז"ל ואילך הוכנס לשימוש המונח "עברית" כשם השפה.

עריכה - תבנית - שיחה
11 באוגוסט 2014
איור של חלקי החצב המצוי
איור של חלקי החצב המצוי

החצב הוא אחד מ"מבשרי הסתיו", ואכן הוא מתחיל להציץ מתוך הבצל שלו סביב ט"ו באב, ויש הדורשים את שמו מהצירוף "חצי-אב". עם זאת, הסיבה המוכרת יותר לשמו של החצב, היא יכולתו "לחצוב" בסלע ולהקשות על אלו שמנסים לעקור אותו. התלמוד מספר כי יהושע בן נון השתמש בחצב כדי לסמן באופן ברור את הגבול בין נחלות השבטים. בעבר השימוש בחצב לתיחום חלקות היה נפוץ, מפני שרעילותו הגנה על הצמח מפני בעלי חיים. וניסיון לגנבת שטח, באמצעות הסתת תוואי הבצלים, הייתה משאירה סימנים הניכרים על הגנב.

עריכה - תבנית - שיחה
12 באוגוסט 2014
הדמות המופיעה בתמונה מתוך לוח שנה עברי מימי הביניים מזכירה ליהודים להביא לולב ואתרוג לבית הכנסת בחג הסוכות
הדמות המופיעה בתמונה מתוך לוח שנה עברי מימי הביניים מזכירה ליהודים להביא לולב ואתרוג לבית הכנסת בחג הסוכות

שמות החודשים בלוח העברי עברו מספר גלגולים. בלוח גזר, שהוא בין הממצאים הקדומים ביותר הכתובים בכתב העברי הקדום, מתוארים החודשים בהתאם לפעולות החקלאיות המתבצעות בהם. בתנ"ך ניתנו לחודשים העבריים שמות מספריים, כשניסן הוא החודש הראשון ואדר הוא החודש השנים עשר. באותה תקופה היו קיימים גם שמות נוספים, כמו "ירח האיתנים" "ירח בול" ו"חודש זיו". בגלות בבל אומצו שמות בבליים לחודשים אלו, והם השמות הנהוגים כיום. ארבעה מהשמות הבבלים הללו משמשים בטורקית כשמות חודשים בלוח הגרגוריאני: פברואר מכונה "שובאט", אפריל מכונה "ניסאן", יולי מכונה "טמוז" וספטמבר - "איליל".

עריכה - תבנית - שיחה
13 באוגוסט 2014
ארט בלייקי, 1985
ארט בלייקי, 1985

המתופף ארט בלייקי, המוביל הנודע של להקת שליחי הג'אז, שהיה מהמוזיקאים החשובים בהארד בופ בפרט ובג'אז בכלל, התחיל את דרכו כפסנתרן והוכרח לעבור הסבה לתופים בנסיבות מעניינות: בשנות העשרה שלו ניגן במועדון בפיטסבורג שבפנסילבניה שנוהל על ידי גנגסטר מקומי. כאשר הגיע למקום פסנתרן מוכשר אחר, ארול גארנר, כיוון המאפיונר אקדח לראשו של בלייקי ואמר לו: "אתה רוצה לעבוד כאן ילד? לך לתופים ושתוק". בהמשך חייו עשה בלייקי "הסבה" נוספת. המתופף, שגדל בבית נוצרי דתי אדוק, המיר את דתו לאסלאם בעת ביקור באפריקה בשנת 1948, ושינה את שמו לעבדאללה אבן בוהיינא.

עריכה - תבנית - שיחה
14 באוגוסט 2014
אישה אינואיטית
אישה אינואיטית

הכינוי אסקימואים, הרווח לעמים החיים בקרבת הקוטב הצפוני, נחשב בארצות מערביות רבות לבלתי תקין פוליטית, בשל אמונה עממית שמקור כינוי זה בשם גנאי אינדיאני שפירושו "אוכל בשר נא". למעשה, מקור המילה "אסקימו" לא ידוע, והוא הופיע לראשונה בצרפתית. בעקבות טעות זו רבים משתמשים כחלופה בשם אינואיט, אשר מקורו בשם אחד העמים האסקימואיים ופירושו בשפתםאדם האמיתי".

עריכה - תבנית - שיחה
15 באוגוסט 2014
הקו העירוני (בלבן) מבתר את ירושלים ויוצר מובלעות ושטחי הפקר, בצילום מפה משנת 1953
הקו העירוני (בלבן) מבתר את ירושלים ויוצר מובלעות ושטחי הפקר, בצילום מפה משנת 1953

עם שוך הקרבות בירושלים במלחמת העצמאות, נפגשו בבית נטוש בשכונת מוסררה מפקד חטיבת עציוני, משה דיין ומפקד הרגימנט ה־6 של הלגיון הערבי, עבדאללה א-תל. המפקדים שרטטו את קווי העמדות שבהן כל כוח שלט וקווים אלו הפכו להיות קווי הפסקת האש. הקו הירדני נקרא הקו הירוק, משום שזה היה צבע עפרון השעווה של עבדאללה. שני המפקדים חשבו שהקו שהם מתווים יהיה רק קו הפסקת אש זמני, ולא הקפידו במיוחד על התוואי, אולם הקו הפך לקבוע עם הסכמי שביתת הנשק, ובירושלים, שבה סומן הקו במפה בעלת קנה מידה גדול, עובי העיפרון קבע בעצם שטחי הפקר שרוחבם הגיע עד לכ־60 מטר. וכך, חצה הקו העירוני שכונות וחצרות לשניים, ומקרים כמו בניית בית שימוש הצריכו דיון מיוחד בוועדת שביתת הנשק של האו"ם.

עריכה - תבנית - שיחה
16 באוגוסט 2014
התעבות סביב מטוס קרב F/A-18 הורנט שנע בסמוך למהירות הקול
התעבות סביב מטוס קרב F/A-18 הורנט שנע בסמוך למהירות הקול

בעת טיסה במהירות קרובה למהירות הקול יכולה להופיע התעבות סביב כלי הטיס. התעבות זו אינה קשורה לשבירת מחסום הקול או לבום על-קולי, אלא לירידת לחץ סביב המטוס שמובילה לירידת טמפרטורה. בטמפרטורות נמוכות, אדי המים נוטים להפוך לטיפות זעירות וליצור עננים קטנים וקצרי חיים שנראה כאילו הם מלווים את המטוס. תופעה זו מתרחשת גם סביב משגרי לוויינים וחלליות.

עריכה - תבנית - שיחה
17 באוגוסט 2014
התפתחות סימן האמפרסנד
התפתחות סימן האמפרסנד

סימן האמפרסנד (&) החל את דרכו כליגטורה של המילה הלטינית et שפירושה הוא "וגם". הסימן נחשב עד סוף המאה ה־19 כאות בפני עצמה, האות האחרונה באלפבית הלטיני. אף כי המילה "את" שימשה כבר בעברית המקראית במשמעות של "עִם" ועד היום הטיותיה משמשות באותו אופן (כמו במילים "איתי" ו"איתנו"), השימוש השגור ב"את" כו"ו החיבור בשמותיהן של שותפויות (כמו למשל בשמה של תוכנית הטלוויזיה "לונדון את קירשנבאום"), נגזר בעיקר מתעתיק המילה הלטינית et.

עריכה - תבנית - שיחה
18 באוגוסט 2014
עמדה בשחמט השתלות שבה הלבן מנחיל מט ליריבו בשני מהלכים
עמדה בשחמט השתלות שבה הלבן מנחיל מט ליריבו בשני מהלכים

למשחק השחמט קיימות גרסאות נוספות, עם חוקים שונים במקצת, שמטרתן לחדש ולהכניס עוד עניין למשחק. דוגמאות לווריאציות כאלה הן שחמט השתלות (ניתן להשתיל כלי יריב שהוכה ככלי שלך), שחמט זוגות (גרסה דומה לארבעה שחקנים), שחמט אומגה (שימוש בכלים אגדתיים ולוח גדול יותר) ושחמט 960פתיחה הכלים מסודרים באקראיות). גם המשחק צ'טורנגה, שממנו התפתח השחמט, נחשב כיום לווריאציית שחמט.

עריכה - תבנית - שיחה
19 באוגוסט 2014
המרשל ז'אן-בטיסט ברנדוט
המרשל ז'אן-בטיסט ברנדוט

מבין המרשלים שבגרנד ארמה של נפוליאון בונפרטה, נחשב ז'אן-בטיסט ברנדוט להססן ביותר, והוא הודח מן הפיקוד לאחר מספר כישלונות בשדה הקרב. ואולם טוב הלב שהפגין כשריחם על שבויים שוודים במהלך המלחמות הנפוליאוניות, השתלם. הוא נבחר ליורשו של מלך שוודיה חסר הילדים, והוכתר בשם קרל הארבעה עשר. צאצאיו, שעִמם נמנה הרוזן פולקה ברנדוט, מולכים עד היום בשוודיה ובמדינות אחרות באירופה. מיתוס נפוץ גורס שבמותו, התגלתה על גופתו של המלך קרל ה-14 כתובת הקעקע "מוות למלכים", מזכרת מימיו המהפכניים בצרפת.

עריכה - תבנית - שיחה
20 באוגוסט 2014
ארתור קונאן דויל
ארתור קונאן דויל

הבלש שרלוק הולמס הוא גיבור ספריו של ארתור קונאן דויל. אף על פי שארבעה מו"לים דחו את הספר הראשון בכיכובו של הולמס שנכתב ב־1886, הרי שההצלחה לא איחרה לבוא. דויל עצמו "קינא" בגיבור שלו, ואף טען שבגללו הוא לא נחשב סופר רציני. על כן, הוא רמז על מותו בסיפור "הבעיה הסופית" שפורסם ב־1893, ורק בעקבות לחץ הקוראים שב שרלוק הולמס לתחייה כעבור שמונה שנים בספר "כלבם של בני בסקרוויל".

עריכה - תבנית - שיחה
21 באוגוסט 2014
פסליהם של רוזוולט היושב ולצידו כלבו פאלא
פסליהם של רוזוולט היושב ולצידו כלבו פאלא

אנדרטת פרנקלין דלאנו רוזוולט, הנמצאת בוושינגטון, מנציחה את ארבע תקופות כהונתו של פרנקלין דלאנו רוזוולט כנשיא ארצות הברית. ב־12 שנות כהונתו התרחשו בין היתר השפל הכלכלי הגדול ומלחמת העולם השנייה. האנדרטה מנציחה גם את פאלא, הכלב הנשיאותי.

עריכה - תבנית - שיחה
22 באוגוסט 2014
לונדון כפי שצולמה מלוויין לנדסט. ניתן להבחין בבירור בפיתולי נהר התמזה, שזורם מעל פני הקרקע
לונדון כפי שצולמה מלוויין לנדסט. ניתן להבחין בבירור בפיתולי נהר התמזה, שזורם מעל פני הקרקע

מתחת לעיר לונדון זורמים מספר נהרות תת-קרקעיים אשר כוסו במאה ה-18. נהרות אלה מזינים את האגמים השונים בפארקים המלכותיים של לונדון כגון האגם בפארק סנט ג'יימס, או אגם הסרפנטיין בהייד פארק. אולם מאז שכוסו הנהרות לא ברור איזה נהר מזין איזה אגם. נהר הווסטבורן לדוגמה, זורם מעל אחד מקווי הרכבת התחתית של לונדון וניתן לראות את הצינורות בהם הוא זורם באחת מתחנות הרכבת.

עריכה - תבנית - שיחה
23 באוגוסט 2014
תנועת הקוטב המגנטי הצפוני בין השנים 1831 - 2001, על רקע איי צפון קנדה ואוקיינוס הקרח הצפוני
תנועת הקוטב המגנטי הצפוני בין השנים 1831 - 2001, על רקע איי צפון קנדה ואוקיינוס הקרח הצפוני

הקוטב המגנטי הצפוני אינו נמצא באותו מקום שבו נמצא הקוטב הצפוני הגאוגרפי. הקוטב המגנטי נע בכיוון צפון – צפון מערב. במהלך המאה ה-20 נע הקוטב המגנטי הצפוני מעל 1,100 קילומטר, ומהירות תנועתו עלתה בהדרגה מ־9 קילומטר לשנה בשנת 1970 ל־41 קילומטר לשנה בשנת 2001. עקב השפעת רוח השמש עשוי הקוטב המגנטי הצפוני לנוע כ־85 קילומטר צפונה ודרומה במהלך יממה אחת. גם הקוטב המגנטי הדרומי נמצא כל הזמן בתנועה, ומסתבר שבעבר הגאולוגי קרה לא אחת שהם אפילו החליפו ביניהם מיקום, והקוטב הצפוני הפך לדרומי. מחט של מצפן הייתה מצביעה במצב זה לכיוון דרום.

עריכה - תבנית - שיחה
24 באוגוסט 2014
שלט הנושא את השם "רחוב אליעזר זמנהוף" בתל אביב
שלט הנושא את השם "רחוב אליעזר זמנהוף" בתל אביב

השפה המתוכננת אספרנטו, שפרסם אליעזר לודוויג זמנהוף ב־1887, מדוברת על פי הערכות על ידי כ-2 מיליון איש ברחבי העולם. עבור חלק מהם זאת שפת אם. עידן האינטרנט הביא להתעוררות שפת האספרנטו, המתבטאת, בין השאר, בהופעת אלפי אתרי אינטרנט בשפה הזו. בוויקיפדיה האספרנטית יש יותר ערכים מאשר בוויקיפדיה העברית.

עריכה - תבנית - שיחה
25 באוגוסט 2014
המחנה אושוויץ I
המחנה אושוויץ I

פינלנד שיתפה פעולה עם גרמניה הנאצית במהלך מלחמת העולם השנייה, וכך תושבי פינלנד היהודים שגויסו לצבא נלחמו בשורות מדינות הציר. הונגריה, שהייתה אחת ממדינות הציר, גייסה יהודים לגדודי עבודת כפיה. הם לא צוידו בכלי נשק ושירתו רק ביחידות בנייה, כך שאמנם תרמו בעל כורחם למאמץ המלחמתי, אבל לא נלחמו. החיילים היהודים ההונגרים ששירתו בחזית הרוסית, נלקחו על ידי הנאצים למחנות ריכוז והשמדה לאחר ששוחררו וחזרו לביתם. חלק מאלה ששרדו באושוויץ שוחררו על ידי הצבא האדום.

עריכה - תבנית - שיחה
26 באוגוסט 2014
סמיון השני
סמיון השני

סימאון השני היה הצאר האחרון של בולגריה. הוא עלה לשלטון ב־23 באוגוסט 1943 לאחר מות אביו, ומלך עד 19 בספטמבר 1946, עת בוטלה המלוכה בבולגריה במשאל עם. בשנת 2001 נבחר לתפקיד ראש ממשלת בולגריה וכיהן בתפקיד עד 2005. בכך הפך לאחד משני המונרכים היחידים בהיסטוריה אשר נבחרו בבחירות דמוקרטיות להנהגת מדינתם לאחר שאיבדו את כס מלכותם. המנהיג השני הוא מלך קמבודיה לשעבר, נורודום סיהאנוק.

עריכה - תבנית - שיחה
27 באוגוסט 2014
ארמון הסולטאן לאחר ההפגזה
ארמון הסולטאן לאחר ההפגזה

מלחמת אנגליה–זנזיבר הייתה המלחמה הקצרה בהיסטוריה. היא נערכה ב-27 באוגוסט 1896 בין האימפריה הבריטית לזנזיבר ונמשכה 38 דקות בלבד. בפרק זמן זה השמידו הבריטים את ארמון הסולטאן בית אל חוכם, את ספינותיו ואת המגדלור של האי וגרמו נזק לבית הפלאים ולמבנים נוספים.

עריכה - תבנית - שיחה
28 באוגוסט 2014
תמונת לוויין של ביקני
תמונת לוויין של ביקני

ביקיני הוא שמו של אטול באוקיינוס השקט ששמו בשפת הילידים הוא "מישור הקוקוס". בשנים שאחרי מלחמת העולם השנייה שימש האי כאתר ניסויים של תוכנית הגרעין האמריקאית. ימים ספורים לאחר הפיצוץ הראשון של מבצע פרשת דרכים, שהיה סדרת ניסויים בנשק גרעיני שנערכו באי, הוצג בצרפת דגם של בגד ים שלו שני חלקים. מעצבו, המהנדס לואי ריאר, טען כי בגד הים יעורר פרץ התלהבות בעוצמה "אטומית", וכינה אותו "ביקיני" על שמו של האי.

עריכה - תבנית - שיחה
הידעת?
2015 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2016 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2017 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2018 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2019 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2020 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2021 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2022 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2023 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר
2024 ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר