ארץ ר'ון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ר'וןאנגלית: Rhûn, בסינדארין: "המזרח") – בעולם הפנטזיה של ג'. ר. ר. טולקין – מכונה גם "ארצות המזרח", בשפת בני המזרח, היא אזור גדול בחלקה המזרחי הרחוק של הארץ התיכונה. הייתה זו ביתם וממלכתם של בני המזרח בימי העידנים השני והשלישי. שכנו בה עמים ושונים שגם לחמו יחד והיו בשירותו של סאורון.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

"ר'ון" הוא שם המשמש לכל הארצות השוכנות מזרחית לר'ובניון, מסביב ומעבר לימה הפנימית של ר'ון, משם הגיעו התקפות רבות על גונדור רבתי ובעלות בריתה במהלך העידן השלישי.

מעט מאוד ידוע על האדמות שמעבר לימת ר'ון הגדול שעמד על גבולותיו עם הארצות המערביות. אפילו גנדלף מעולם לא הגיע עד לשם במסעותיו, ועל אף שאראגורן ביקר פעם אחת, לא מסופר על הרפתקאותיו שם.

מעט ידוע על הגאוגרפיה העתיקה של הארץ מהסילמריליון; הרבה מעבר לימת ר'ון היה ים פנימי נוסף, ימת הלקר, ומעבר לה רכס של הרים המכונים "Orocarni" ("ההרים האדומים"[1]). אי שם במזרח האבוד, היו אגמי הקויווינן והילדורין, שם התעוררו לראשונה העלפים והאטני: כל ילדי אילובטר יכלו להתחקות אחר מסעות אבותיהם לאזורים המזרחיים של הארץ התיכונה.

תושבי הארץ הם בני המזרח, גזע של בני אדם שהתפתו לרוע מלקור וסאורון והפכו למשרתיהם של שני אדוני האופל ונלחמו כבעלי בריתם במלחמות באזורים שונים בהיסטוריה.

במהלך העידן השלישי ביקרו שלושה קוסמים בר'ון; סארומן, אלטר ופלנדו. לאחר שסארומן שב מערבה, נותרו שם שני הקוסמים הכחולים. גורלם אינו ידוע, וכמו כן לא ידוע האם כשלו בניסיונם לסייע לעמים עמם היו בקשר להתנגד להשפעתו של סאורון. סאורון עצמו נסע לארצות המזרח, כשהוא מסתתר מפני המועצה הלבנה במהלך מאות השנים המכונות במערב "השלום הזהיר".

גונדור כבשה פעמיים את קצה המערבי של ר'ון: תחת המלכים רומנדסיל הראשון ורומנדסיל השני, אך מעולם לא ביססה שם שלטון ממשי.

לבסוף הוכנעו אנשי ר'ון בעידן הרביעי תחת המלך אלסר (אראגורן) ובנו אלדריון. בסופו של דבר עשה המלך אלסר שלום עם בני המזרח, והם הורשו להישאר בר'ון.

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלקה המערבי של ר'ון נראה במפות של מערב הארץ התיכונה. המפות מראות את הימה הגדולה של ר'ון, אליו זורם הנהר השוטף מצפון מערב, מקורו בהר הבודד. ישנו יער מצפון-מזרח לימה, וליד החופים הדרום-מערביים היו גבעות רבות. דרום-מערבית לים ר'ון שוכנת גם אדמת דורוויניון.

הימה הפנימית של ר'ון נמצאת במערב ר'ון על הגבול בין ר'ון לארצות הפרא. ישנם הרים בצדה הדרום-מערבי של ימת ר'ון ויער בצפון-מזרח.

בהמשך מזרח ר'ון היו אזורים עתיקים שבהם התעוררו ילדי אילובטר לראשונה: קויווינן, שבו התעוררו העלפים, ששכבו על שפת ימת הלקר ליד ההרים האדומים, והילדוריין לאטני. בנוסף, החזיק סאורון במצודה בר'ון במהלך העידן השלישי.

כוחות ר'ון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ר'ון הייתה ידועי בכוחות לוחמים רבים, אשר כמעט הביאו את האבדון על גונדור ובישרו את ניצחונו המלא של סאורון על כל הארץ התיכונה.

נראה כי הנשק העיקרי של חיל הרגלים של ר'ון שנלחם כנגד גונדור היה החנית, אם כי היו דיווחים על גברים נמוכים וקשוחים שהניפו גרזנים במהלך הקרב בשדות פלנור.

בספרים נכתב שהשתמשו פעם בקשתות על גבי סוסים וחלקם תוארו כפרשים. אלה היו יעילים ביותר באדמות ההפקר השטוחות שאפיינו את רוב ר'ובניון במישורים הרחבים בין שטחיו הדרומיים של יעראפל לבין הרכסים הצפוניים של ארץ מורדור, צבא זה השמיד את צבאות גונדור תחת המלך נרמיל השני בקרב המישורים.

בני המזרח שלחמו במלחמת הטבעת הקימו וטיפחו בסיס מוצק של מצוינות צבאית ופראות אימתנית שאפיינה את אבותיהם הכובשים. לעיתים קרובות, בני המזרח יחד עם אורקים, הרדרים, ואורוק-אי היו הראשונים להתנגש עם האויב והאחרונים לעזוב את השדה. ההחלטה של בני המזרח להילחם עד מוות הודגמה גם ביום האחרון לקרב בשדות הפלנור לאחר שהסיכויים התהפכו לרעת סאורון. בזמן שצבא מורדור נסוג או נכנע וברח בהמוניו מעבר לגשר לאוסגיליאת, עצר צבא בני המזרח בגבו לנהר אנדוין ועמד על שלו. איש לא שרד, אך אויביו ספגו נפגעים רבים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העלפים הראשונים התעוררו הרחק מזרחית לימת ר'ון, ורבים מהם הובלו לאמן על ידי הוולא אורומה. כמה עלפים נטשו את המסע הגדול הזה ובחרו להישאר במזרח; הם נקראו האווארי.

ההאטני הראשונים התעוררו גם הם במזרח הרחוק, שם פגשו לראשונה את הגמדאים[2] ואת האווארי. אבותיהם של האדין וההדרואידין הלכו מערבה מר'ון. לחופי ימת ר'ון, חלק מהשבטים הללו שהלכו מערבה נפרדו ושפותיהם התבדלו במהרה. בני אדם אחרים נותרו בר'ון, ורבים מהם עברו לשליטת מורגות ומאוחר יותר סאורון. גברים אלה נקראו בני המזרח, והם הובילו התקפות רבות נגד גונדור ובעלי בריתה במהלך העידן השלישי.

החלקים המערביים ביותר של רהון נכבשו על ידי גונדור פעמיים, תחת המלכים רומנדסיל הראשון ורומנדסיל השני, אך לנומנורים מעולם לא הייתה שליטה מלאה עליו. חלקה המערבי של ר'ון נכבש לבסוף בעידן הרביעי תחת המלך אלסאר ובנו אלדריון.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ההרים האדומים סימנו את המזרח בדיוק כמו שארד לינדון (ההרים הכחולים) סימנו את המערב.
  2. ^ The History of Middle-earth, Vol. XI: The War of the Jewels, Part Two: The Later Quenta Silmarillion, chapter 13: "Concerning the Dwarves"