אדם (טולקין)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לשכתב ערך זה. ייתכן שהערך מכיל טעויות, או שהניסוח וצורת הכתיבה שלו אינם מתאימים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לשכתב ערך זה. ייתכן שהערך מכיל טעויות, או שהניסוח וצורת הכתיבה שלו אינם מתאימים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
אדם
הופעה ראשונה ההוביט
יוצרים ג'ון רונלד רעואל טולקין
נתונים
שם אמיתי אדם
אטני
הילדור
אפנונר
אנגוור
פירימר
ילדי השמש
טריטוריית מגורים ממלכות בני אדם- נומנור (נחרבה), אראנור (שוקמה), גונדור, הרד, דייל (שוקמה) ועוד.

בעולם הפנטזיה של ג'.ר.ר. טולקין, המתואר בספריו (שר הטבעות, הסילמריליון ואחרים), בני האדם מהווים גזע החי לצידם של גזעים דמויי-אדם בדיוניים רבים, כגון בני-לילית, גמדאים והוביטים.

בני-אדם אלה הם גזע בדיוני בעצמו. בסילמריליון מתוארות בריאתם של בני האדם ותולדותיהם, השזורות בתולדות הארץ התיכונה, בבידול רב מהאדם האמיתי (באותו אופן שבו העלפים של טולקין שונים מאלפים של חג המולד). אין מקום להנחה שיש קשר בין האדם בארץ התיכונה והאדם בכדור הארץ. זאת לעומת הקשר שכן מתקיים בעלילות פנטזיה ומדע בדיוני רבות, כגון מסע בין כוכבים והארי פוטר, בהם האדם חי לצד גזעים בדיוניים, אך מוזכרים מקומות אמיתיים ואין שיכתוב מקור האדם. בהסתייגות, ניתן לשים לב לדמיון בין העולם האמיתי לארץ התיכונה בימי שגשוג ממלכות האדם ושקיעת ממלכות העלפים, העוזבים את הארץ התיכונה בספינותיהם מערבה.

בני האדם של טולקין מחולקים למספר עמים החיים באזורים נפרדים ומדברים שפות שונות. מצד שני, עולמם אינו כה עשיר, כי שינויים במראהו של אדם עשויים לבלבל בינו לבין גזע אחר לחלוטין, כגון גמד. (החלוקה בארבעת הגזעים הנ"ל אף מותירה רושם כי כל בני האדם של טולקין הם לבנים).

בבני האדם והעלפים יחד מכונים ילדי אילובטר. מבין ילדי אילובטר, העלפים הם הגזע הראשון, ואילו האדם החל להלך בארץ מאוחר יותר. סיפורים המתמקדים בעלפים ובמיאר, מודגשים חסרונות האדם כבן-תמותה חלש, פוחד, צר הבנה, צר אופקים וחמדן. חולשתו של האדם לאוצרות אף מפילה אסון על הארץ התיכונה ברדיפה אחר הטבעת האחת. לעומת זאת, לצד ההוביטים, בני אדם כדוגמת ארגורן מתוארים כלוחמים אמיצים וחזקים.

בעידן הראשון עזרו חלק בני האדם לנולדור במילחמתם במורגורת והאחרים לחמו לצידו.

בעידן השני בתקופת ממלכת נומנור מודגש הצד האפל בבני האדם כשרבים מתושבי הממלכה נופלים בשקריו של סאורון ועובדים את האופל מפחד המוות. לבסוף, הם מגדילים לעשות ויוצאים בראש צבא לתקוף את אמאן. אילובטר מתערב מטביע את נומנור ומוציא את אמאן מהעולם הגשמי. הפליטים ששרדו מבין התושבים שליבם נותר נאמן לו הגיעו לארץ התיכונה והקימו שם את ממלכת גונדר וארנור. סאורון ששרד שם בראש מטרותיו להשמידם. ממלכת ארנור נשמה אך גונדור נותרה ואותה היכה נחרצות במהלך העידן השלישי ומלחמת הטבעת.

לאחר אירועי מלחמת הטבעת והפלתו של סאורון ערקו כמעט כל העלפים בחזרה לאמן והשליטה בארץ התיכונה היתה בידי בני האדם. מינס טירית הפכה לעיר הבירה של גונדור וארנור שוקמה. הגמדאים תיקנו את השער של מינאס טירית והכינו שער חדש ממית'ריל. אוסגיליאת שוקמה גם היא.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]


קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אדם בוויקישיתוף