שלושה יוסי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שלושה יוסי
יוסי בן ברוך ובנו אלירן, מתוך ״שלושה יוסי״
יוסי בן ברוך ובנו אלירן, מתוך ״שלושה יוסי״
בימוי יעל קיפר, רונן זרצקי
עריכה תור בן מיור
מוזיקה להקת אבטיפוסאייל שכטר, אמיר בן-דוד, טל יניב
צילום רונן זרצקי - עודד קמחי
הקרנת בכורה 6 בספטמבר 2020
משך הקרנה 85 דקות
שפת הסרט עברית
סוגה סרט תיעודי
דף הסרט ב־IMDb

"שלושה יוסי" הוא סרט תיעודי ישראלי משנת 2020, בבימויים של יעל קיפר ורונן זרצקי[1]. "שלושה יוסי" הוא המשך לסרט משנת 1999 בשם "שני יוסי" מאת יעל קיפר ועינת פישביין, אשר הביא את סיפורן של מספר משפחות מחוסרות דיור שפלשו לבניין נטוש ברחוב יהודה הימית 35 ביפו. בסרט "שלושה יוסי" עקבו קיפר וזרצקי אחר המשפחות שתועדו בסרט הראשון, ובדקו מה עלה בגורלם של המבוגרים, אבל בעיקר של מי שהיו ילדים בזמן הצילומים של הסרט המקורי.

גופים תומכים ומשדרים: כאן 11תאגיד השידור הישראלי, הקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה, קרן יהושע רבינוביץ לאמנויות תל אביב – פרויקט קולנוע גלילי[2]. הסרט זכה לפרס העריכה הטובה ביותר בפסטיבל דוקאביב 2020[3].

רקע ועלילת הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1999 יצא הסרט "שני יוסי", ששודר בערוץ 1 והשתתף בפסטיבל דוקאביב בשנתו הראשונה[4]. הסרט עקב אחר מספר משפחות מחוסרות דיור, שפלשו לבניין נטוש ברחוב יהודה הימית 35 ביפו. הסרט התמקד ביוסי בן ברוך שעבד ככבאי בתחנת יפו מצד אחד, ומצד שני היה מחוסר דיור שגידל לבדו שלושה מילדיו. יוסי חי חיים כפולים (מכאן שם הסרט, "שני יוסי")[5]. במהלך הסרט רואים כי הדיירים בבניין הנטוש היו מציתים אש במחאה על מצוקתם ועל הכוונה לפנות אותם משם, ויוסי היה מגיע במסגרת עבודתו לכבות את השריפות במקום.

בעשרים השנים שחלפו מאז, יוסי בן ברוך עזב את שירות כיבוי האש ויצא לפנסיה. עם זאת, מדובר ב"יוסי" אחר (או ״נוסף״, ומכאן נקרא הסרט ״שלושה יוסי״): יוסי כבר אינו מחוסר דיור וחי חיים אחרים, אם כי המסגרת המשפחתית שהייתה לו עם שלושת בניו אשר הוצגה בסרט הראשון התפרקה. כמו כן, פגש אישה אחרת והביא איתה חמישה ילדים נוספים. עם זאת, שניים מבניו שהופיעו בסרט הראשון, התקשו להמשיך הלאה עם חייהם: אחד הבנים מאושפז במוסד פסיכיאטרי, השני ישב בכלא פעמיים והשתחרר. הבן השלישי, אלירן, הצליח לבנות את עצמו ועובד בעצמו ככבאי[4]. גם המשפחות והדמויות הנוספות שתוארו בסרט כבר אינן חיות חיים של מחוסרי דיור, אולם אף אחד לא הצליח באמת לפרוץ את מעגל העוני. בינתיים, המבנה שהיה אז נטוש ברחוב יהודה הימית, שופץ והפך לבניין מגורים יוקרתי[5].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

"שלושה יוסי", במסד הנתונים הקולנועיים IMDb (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]