שיחה:עונש מוות

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך זה הוא נושאו של קטע "הידעת?" המופיע בתבנית:הידעת? 28 ביולי - סדרה 2
ערך זה הוא נושאו של קטע "הידעת?" המופיע בתבנית:הידעת? 28 ביולי - סדרה 2
ערך זה הוצע בעבר כמועמד להכללה ברשימת הערכים המומלצים
ערך זה הוצע בעבר כמועמד להכללה ברשימת הערכים המומלצים
דיון

סיכולים ממוקדים[עריכת קוד מקור]

ההתייחסות לסיכולים הממוקדים היא מאוחרת יחסית. למה לא להתייחס למשל לחיסול המשתתפים והאחראים על רצח הספורטאים במינכן, שהוחלט עליו בוועדת איקס של שרי הממשלה, גם כ"עונש מוות" למשל?--Eranb 16:45, 29 יוני 2004 (UTC)

המשפט: "פרט לטוביאנסקי, לדמיאניוק ולאייכמן, לא נדון איש למוות במדינת ישראל" אינו נכון. היו לא מעט מקרים של מחבלים שנידונו למוות, ועונשם הומר אחר כך לכמה מאסרי עולם. אביהו 17:50, 29 יוני 2004 (UTC)

המשפט מדוייק כשמדובר בפסק דין של בית משפט (וכך גם תיקנתי). בתי דין צבאיים פועלים בשטחים לפי דינים נפרדים, ולמען האמת אין לי מידע מדוייק על כך. לא ידוע לי שנגזר עונש מוות אלא שמבקשים עונש מוות. מכל מקום לא בוצע עדיין עונש מוות למחבל בישראל. מכיוון שאיני יודע מספיק כדי לדייק בנקודה זו לא התייחסתי לכך, ואתה מוזמן לחקור ולשנות בהתאם אלמוג 18:29, 29 יוני 2004 (UTC)

יש לי זיכרון מעומעם (לא, לא חייתי אז...) שבתחילת ימי המדינה היו עוד שנידונו למוות על פי החוק (הבריטי?) על רצח. אבל אני לא בטוח --Eranb 18:55, 29 יוני 2004 (UTC)


מחיקת משפט[עריכת קוד מקור]

מחיקת משפט בדבר הסלקטיביות של החיסולים הממוקדים. משפט שמראה על הכותב. ממשלה שתחסל אחד מאזרחיה (יהודי או ערבי) ימיה ספורים. עובדה היא ששינאתו של הכותב מעבירה אותו על דעתו והוא אינו מבדיל בין היחס לפושעים אזרחי המדינה לאויבים חיצוניים.

אביהו 17:52, 3 יולי 2004 (UTC)

מדיניות החיסולים היא סלקטיבית וגזענית ורק פלסטינאים מחוסלים (בניגוד לאזרחי ישראל, גם טרוריסטים, שהועמדו למשפט). חשוב שזה יבוא לידי ביטוי בערך עצמו. June12.

רק אזרחי המדינה רשאים להצביע בבחירות לכנסת. האם גם הסלקטיביות הזו גזענית?

שוב מחקתם את כל מה שכתבתי. שימו לב: גם עונש מוות ללא משפט הוא עונש מוות, וגם חיסול או הוצאה להורג ללא משפט היא עונש מוות. June12

אממ... לא. חיסול יכול להקרא "רצח" או "פעילות בטחונית". בכל מקרה, הוא לא עונש מוות. בהגדרה, "עונש מוות" מגיע ממערכת המשפט, לא ממערכת הביטחון.

יש עונש במשפט ויש עונש ללא משפט. לא כל עונש נעשה אחרי משפט. אבל אני מסכים שלא בכל מקרה שמדינה הורגת אדם מדובר בעונש - בחלק מהמקרים הורגים מסיבות אחרות: מתנגדים לשלטון, מיעוטים וכו'. צריך אולי לציין בערך את ההבדל בין מוות כעונש למוות (יזום ע"י המדינה) מסיבות אחרות. June12.

נ.ב. דוד, תפסיק למחוק אותי!

גילוי עריות[עריכת קוד מקור]

גילוי עריות הוא לא עבירה שבין האדם לחברו? לא נראה לי שמדובר בעבירה שבין האדם למקום שכן זהו בעצם.. טוב אתם יודעים מה זה..

לגבי עונש המוות במדינות העולם. לא מדויק מה שכתוב על עונש המוות בארצות הברית, שכן לעניין זה האיחוד אינו ממש הגוף הרלבנטי, אלא המדינות עצמן. טקסס מוציאה להורג, גם ניו יורק. אבל יש הרבה מדינות שלא. ויש אפילו מפה. F1list 10:48, 6 אוקטובר 2005 (UTC)

קבל לוחות[עריכת קוד מקור]

למישהו יש סימוכין בנוגע לפסקה: " שיטה מקובלת נוספת להוצאה להורג הינה הריגה באמצעות קבל לוחות. שיטה זו בעיקרון זהה לחישמול באמצעות כיסא חשמלי, אך חישמול באמצעות קבל לוחות נחשב ל"נקי" יותר. מאחר שהקבל יוצר שדה חשמלי, אדם הנכנס בין לוחות הקבל מגדיל את הפוטנציאל החשמלי שלו בהתאם למתח הקבל. האלקטרונים נעים בגופו של האדם לכיוונים מנוגדים והדבר גורם להתקף קשה. לאחר שניות ספורות האדם מת."

חיפשתי על זה מידע נוסף, ולא ממש מצאתי

זו שטות. מחקתי אותה. odedee שיחה‏ 22:26, 31 מאי 2006 (IDT)

למה שטות?? זה אמיתי.

כן? יש לך איזה סימוכין לזה? odedee שיחה10:54, 17 בספטמבר 2006 (IDT)תגובה

הסרת ההגנה[עריכת קוד מקור]

אפשר להסיר מערך זה את הגנה (ובפעם הבאה לציין מדוע הערך מוגן, גם אם במשפט קצר)? ערןב 08:36, 25 דצמבר 2005 (UTC)

יש בעיה כלשהי משום מה שינו את צורת ההגנה ואני לא מצליח להסירה. גילגמש שיחה 08:43, 25 דצמבר 2005 (UTC)
הצלחתי להוריד את ההגנה בעזרת מחיקה ושיחזור. אני אעלה את זה בדלפק יעוץ. גילגמש שיחה 08:46, 25 דצמבר 2005 (UTC)

השורה "או כדי לגרום ששטח כלשהו יצא מריבונותה של המדינה (סעיף 97 בחוק העונשין). " מריחה לי קצת מהשחתה... האם הוצאת שטח מריבונותה של מדינת ישראל היא עבירה על החוק הגוררת עונש מוות? זה נשמע לי קצת מופרך, שלא לאמר אידאולוגי. מישהו יכול לבדוק את אמיתותה? אופק 21:03, 31 מאי 2006 (IDT)

סעיף 97 לחוק העונשין: (מתוך חלק ב' סעיף ב': עבירות בגידה) "פגיעה בריבונות המדינה או בשלמותה (ד/7) (א) מי שעשה, בכוונה לפגוע בריבונתה של המדינה, מעשה שיש בו כדי לפגוע בריבונתה, דינו - מיתה או מאסר עולם. (ב) מי שעשה, בכוונה ששטח כלשהו יצא מריבונותה של המדינה או ייכנס לריבונותה של מדינת חוץ, מעשה שיש בו כדי להביא לכך, דינו - מיתה או מאסר עולם."
עם זאת, אני לא משפטן ולא יודע מה המשמעות של הסעיף הזה. איתמר ק. 21:15, 31 מאי 2006 (IDT)
תודה על הבדיקה. רק רציתי לוודא, בהתחשב ברגישות של עניין החזרת שטחים וכו'. אופק 15:47, 2 יוני 2006 (IDT)

שכתוב?[עריכת קוד מקור]

הערך מצויין ומכיל ידע רב. אולם אני מזהה בעיות בניסוח שלו. הוא כתוב פחות טוב מערכים אחרים בוויקיפדיה. האם לא כדאי לערוך אותו?

הגהתי את הערך. אם עדיין אינו טוב בעיניך, ציין משפטים ספציפיים הקורשים תיקון. דוד שי 18:57, 4 בספטמבר 2006 (IDT)תגובה

משפטים בעייתים[עריכת קוד מקור]

"יש הרואים כעונש מוות בלא משפט את החלטת ממשלת ישראל (בראשות גולדה מאיר) להרוג את כל חברי ארגון הטרור "ספטמבר השחור", האחראים לרצח אחד-עשר הספורטאים הישראלים באולימפיאדת מינכן ב-1972, ואחרים סבורים שמדובר במאבק לגיטימי בחברי חוליות טרור ורצח."
"יש הטוענים שבמדיניות הסיכול הממוקד של ישראל יש משום עונש מוות ללא משפט, ואחרים רואים בכך מעשה הרג לגיטימי של אויב בזמן מלחמה."

כל פעילות מלחמתית של מדינה כנגד אויביה איננה נתפסת כעונש מוות. האם נאמר כי סוריה ומצרים גזרו עונש מוות על הישראלים שנהרגו במלחמת יום כיפור. האם נאמר שתורכיה גזרה עונש מוות כנגד המורדים הכורדים? האם ארה"ב גוזרת על אנשי אל-קעידה עונש מוות ללא משפט? מדובר במישור אחר לחלוטין. ובמיוחד כאשר מדובר במלחמה כנגד טרוריזם, שהוא עצמו מוציא להורג אזרחים באופן אקראי. וגם האמירה "יש הטוענים... ואחרים רואים" איננה מדוייקת. מכיוון שרוב הציבור במדינת ישראל: ממשלה, כנסת ואף מערכת המשפט מצדיקים את המדיניות של הסיכול הממוקד. רק מיעוט קטן סובר כי מדובר בעונש מוות ללא משפט. --אפי ב.שיחה17:51, 19 בדצמבר 2007 (IST)תגובה

גם אם יש עשרה הטוענים אל מול מליון, עדיין זה "יש טוענים". ובאשר למשפט עצמו, הרי שככל שמדובר בלוחמה כנגד מי שאינו צבא סדיר, עולות השאלות הללו, והמשפט עודו תקין. אגב, אין המדובר במתן עמדה ערכית, אלא בהעלאת עמדה משפטית, שאין מאחוריה שיקול ערכי. הסיכול הממוקד יכול להיות צודק או מוטעה. ככל שמדובר באזרחים, או "לוחמים בלתי חוקיים", שהרי אם ייתפסו בחיים ודאי לא יינתן להם מעמד של שבוי מלחמה, יש הסבורים שהמדובר בהוצאה להורג ללא משפט. אלמוג*הצטרפו למיזם המדינות* 17:56, 19 בדצמבר 2007 (IST)תגובה

חוק דרומי[עריכת קוד מקור]

אני מעוניין להוסיף את הפסקה הזו, אך עידו חושב שאין לה מקום, אשמח לשמוע עוד דיעות:

יש הרואים את חוק דרומי כמתן היתר להוצאה להורג פורצים. יצחק כהן אמר במליאת הכנסת בה עבר החוק בקריאה ראשונה כי "[זהו] חוק מטורף שנותן לאנשים שיקול דעת להוציא להורג אנשים" ודב חנין אמר ש"החוק מכניס את המערב הפרוע לספר החוקים ומאפשר הוצאה להורג ללא משפט. העברתו היתה מרגעי השפל של הכנסת" [1].

בברכה, תומאס 09:01, 26 ביוני 2008 (IDT)תגובה

הפיסקה הראשונה בערך אומרת כך: "עונש מוות הוא אחת מצורות הענישה החמורות ביותר שיכולה מדינה להטיל על מבצע עבירה". עידושיחה 09:05, 26 ביוני 2008 (IDT)תגובה
לכן הוספתי ש"יש הרואים..." עם ציטוטים מדויקים (מהעיתונות) (ומצאתי עוד ציטוט:
  • "המשמעות היא שהעונש על עבירת התפרצות הוא הוצאה להורג. כך נחסוך אולי מקומות בבתי הכלא, אבל נצטרך להגדיל את שטחי בתי הקברות" (טלב אלסנע, [2]))
בברכה, תומאס 09:09, 26 ביוני 2008 (IDT)תגובה
ויש מי שחושב שהחלטות בנוגע לסל התרופות כמוהן כגזר דין מוות [3]. אפשר להתחכם עד אין סוף. עונש מוות הוא פשוטו כמשמעו - החלטה של ערכאה שיפוטית על הוצאתו להורג של אדם כאמצעי ענישה על ביצוע עבירה. עידושיחה 09:12, 26 ביוני 2008 (IDT)תגובה
הטענה ש"יש הרואים בסטאלין את שמש העמים" שייכת לערכים על הרואים ולערך על סטאלין, אבל לא לערך השמש. עוזי ו. - שיחה 10:03, 26 ביוני 2008 (IDT)תגובה

יחזקאל אינגסטר[עריכת קוד מקור]

הפיסקה הבאה מופיעה לקראת סוף כותרת המשנה 'עונש מוות בישראל':

טעות נפוצה גורסת כי פרט לדמיאניוק ולאייכמן לא נידון איש למוות על ידי בית משפט אזרחי במדינת ישראל. הדבר אינו נכון, שכן קאפו (משתף פעולה עם הנאצים) יהודי בשם יחזקאל אניגסטר הורשע בסיוע לנאצים ונידון לתלייה (אולם העונש הומתק למאסר).

אני כותב עבודה על עונש המוות במסגרת לימודי המשפטים, ובעקבות הפיסקה הזאת חיפשתי מקורות שמזכירים את אותו יחזקאל אינגסטר - צר לי לבשר שככל הנראה מישהו שירבב לכאן מידע שגוי. לא קיימים פסקי דין שמזכירים את השם הזה, או מאמרים אקדמיים שמזכירים אותו. אני מניח שאילו הסיפור היה נכון היה לכך הד כלשהו, אפילו קטן - שכן מדובר בהרשעה נוספת מלבד זו היחידה מסוגה של אייכמן (על החוק לעשיית דין בנאצים ועוזריהם) - אך למרות זאת אין לסיפור הזה זכר בכל המקורות שבדקתי (ובדקתי די הרבה). אז נראה לי שצריך: או לציין [דרוש מקור] ליד המשפט הזה, או פשוט למחוק אותו.

יחזקאל אינגסטר מוזכר במאמר הבא, משנת 2002:
http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArt.jhtml?itemNo=149864
"זה היהודי היחיד שנידון למוות במדינת ישראל, אבל בערעור המתיקו את עונשו וזמן קצר אחר כך הוא מת ממחלה."
--‏גבי‏ • שיח 13:57, 21 באפריל 2009 (IDT)תגובה
מוזכר בפסק הדין של אייכמן http://www.moreshet.org/?CategoryID=289&ArticleID=539--פניקס - שיחה 18:46, 15 ביוני 2014 (IDT)תגובה

איחוד עם הוצאה להורג[עריכת קוד מקור]

אני ממש לא מבין למה צריך שני ערכים, אחד לעונש מוות והשני להוצאה להורג. עִדּוֹ (Eddau) - שיחה 15:40, 18 ביוני 2009 (IDT)תגובה

עונש מוות עוסק בפן המשפטי של הריגת אדם על פי החוק, הוצאה להורג עוסק בפן הביצועי של הדבר. דניאל ב. 15:48, 18 ביוני 2009 (IDT)תגובה

ערך חסר[עריכת קוד מקור]

הערך יפה, אולם לטעמי חסרה בו התייחסות חשובה לטיעונים בעד ונגד עונש מוות.

עמדות הדתות לעניין זה חשובות ומעניינות, אולם השיח המשפטי בנושא זה מפותח מאד - רק לא בערך עצמו. איל מינץ (שיחה | תרומות | מונה) לא חתם 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)תגובה

טבלה של שימוש בהווה ובעבר[עריכת קוד מקור]

בויקיפדיה האנגלית יש טבלה שמקשרת למדינות המשתמשות בעונש כיום, בעבר, ובצורות ההוצאה להורג בהן משתמשים היום ובעבר. כך הערך יקשר לערכים כמו צליבה, עריפת ראש, זריקת רעל וגם ערכים כמו שיפוד כהוצאה להורג ועוד. אני חושב שזה יהיה תוספת גדולה לערך גם מבחינה עיצובית בברכהLagonx - שיחה 11:37, 2 בפברואר 2012 (IST)תגובה

דוד המלך\[עריכת קוד מקור]

דוד הרג את האדם שבישר בגלל שהוא אמר שהוא בעצמו הרג את שאול! נא לתקן בדחיפות!!! 84.228.216.223 11:56, 8 באפריל 2013 (IDT)תגובה

עונש מוות למחבלים[עריכת קוד מקור]

לא כדאי להוסיף פיסקא על ההצעת חוק עונש מוות למחבלים? זאבי ליפסקר (שיחה | תרומות | מונה) לא חתם 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)תגובה

הצעת חוק יש רבות כחול אשר על שפת הים (יותר מאלף מונחות כרגע על שולחן הכנסת). אין טעם לעסוק בהן. דוד שי - שיחה 21:01, 29 בנובמבר 2015 (IST)תגובה

הרחבה על המשפט הבין לאומי[עריכת קוד מקור]

ערך זה נכתב או הורחב משמעותית בקורס "היבטים משפטיים של ביטחון אנושי" במסגרת מיזם עבודות ויקידמיות בהמרכז הבינתחומי הרצליה - בית ספר לאודר לממשל

ההרחבה נעשתה על ידי משתמש:Talshachar10. ברכותי, טל ורותם YR on wiki - שיחה 21:45, 16 בינואר 2018 (IST)תגובה

פיצול עונש מוות בישראל[עריכת קוד מקור]

מציע לפצל את החלק של עונש מוות בישראל לערך נפרד בשם עונש מוות בישראל ולקשר אותו לערכים המקבילים w:Capital punishment in Israel. – אסף (Sokuya)שיחה 13:59, 18 ביוני 2018 (IDT)תגובה

בעד. יוניון ג'ק - שיחה 23:31, 18 ביוני 2018 (IDT)תגובה
בוצע בוצע. יוניון ג'ק - שיחה 02:33, 26 ביוני 2018 (IDT)תגובה

מקרי ביצוע עונש מוות ביהדות חז"ל[עריכת קוד מקור]

הרשימה שהבאתי אינה 'לינצ'ים ורצח פוליטי' אלא מקרי דין מוות שבוצעו באמצעות הסנהדרין. יהודה בן טבאי, שמעון בן שטח וחנן בן חנן עשו זאת מנימוקים הלכתיים לחלוטין, כמו גם האמוראים שהבאתי ברשימה. אני דורש להחזיר את העריכה שלי כי אין בה פגם. Yaakovyo - שיחה 19:16, 20 באפריל 2020 (IDT)תגובה

היי יעקב. נפתח דיון מקביל בשיחה:ארבע מיתות בית דין#רשימת ההמתות בהיסטוריה אז נרכז את הדיון שם. בברכה, גנדלף - 03:21, 21/04/20

קנאים פוגעים בו[עריכת קוד מקור]

לדעתי כדאי להוסיף את העניין של "קנאים פוגעים בו" (בקצרה- ביהדות יש דברים שלא חייבים עליהם מיתה בבית דין אבל מי שרואה את זה יכול להרוג את החוטא, כמו במעשה עם פנחס) אני לא בקיא בכתיבה בויקיפדיה (וגם לא עד הסוף בנושא) אז אשאיר למישהו אחר לעשות את זה--נריה דנא-פיקאר - שיחה 23:33, 23 ביוני 2021 (IDT)תגובה

פיקאר תודה על הערתך, תוכל לראות שיש לנו כבר ערך על הנושא קנאים פוגעים בו בברכה בן-ימין - שיחה 10:01, 25 ביוני 2021 (IDT)תגובה

ראיתי, משם לקחתי את הפסקה, אני עדיין חושב שזה קשור אבל כמו שאמרתי אני לא מומחה בכתיבה בויקיפדיה פיקאר - שיחה 10:16, 25 ביוני 2021 (IDT)תגובה

הצעת חוק עונש מוות[עריכת קוד מקור]

בגירסה מיום 22.11.23 תיארתי קידום חוק ע"י השר לביטחון לאומי איתמר בן-גביר, כולל עונש מוות חובה במקרים מסויימים. הפסקה, שכללה חוות דעת של פרופ' למשפטים, נמחקה ללא דיון (וללא ידועי הישיר), הנימוק היה שיש להמתין לאישור החוק ורק אז להתייחס להצעה. לדעתי חשוב שמתקיים דיון הציבורי ויש להחזיר את הפסקה shoshie8שיחה • ג' בטבת ה'תשפ"ד • 09:51, 15 בדצמבר 2023 (IST)תגובה

בדרך כלל אני מסכים עם העיקרון שאין לעסוק בהצעת חוק טרם אישורה, אך לכלל זה יש יוצאים מן הכלל, למשל הערך חוק יסוד: ישראל – מדינת הלאום של העם היהודי, שנכתב ארבע שנים טרם אישור החוק. נראה לי שגם הצעה לעונש מוות, שהוא עונש חריג בחומרתו, ראוי שתוצג, בפרט כשהיא מקודמת על ידי שר, גם אם לא תאושר, אבל מקומה בערך עונש מוות בישראל, ולא בערך הכללי שלפנינו. דוד שי - שיחה 14:31, 15 בדצמבר 2023 (IST)תגובה
אני מסכים עם דוד שי שעונש מוות בישראל כן מתאים לעסוק במידה מסוימת וזהירה גם בדיון הציבורי שלא בהכרח הניב השפעות קונקרטיות על המציאות, ובערך כזה אפילו סקירת־על של כמות הצעות החוק שהוצעו בנושא, ואיזה מפלגות הציעו אילו הצעות – גם היא יכולה להיות רלוונטית ואנציקלופדית גם אם כלום לא עבר בפועל. מסכים עם העמדה שזה פחות רלוונטי לערך הזה. אציין, טכנית, בהתייחס להערתה של שושי מתחילת הדיון, שאין אף חובה לקיים דיון לפני ביטול או לתייג את מי שביצע את העריכה (ככל שאני מבין, לרוב נקבל מייל מרשימת המעקב שלנו אם ביטלו עריכה שלנו, אבל אני לא עד הסוף את הדקויות שמכריעות מתי כן מתקבל מייל ומתי לא). בהחלט זכאי עורך לבצע ביטול בלי דיון – מאוד מאוד רצוי לנמק (כפי שאכן היה הפעם), אם כי גם זה לא כלל רשמי של ממש. איש השום (HaShumai) - כתבו לי הודעה - מחשבות על ייעול מחלוקות 15:42, 15 בדצמבר 2023 (IST)תגובה

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (אפריל 2024)[עריכת קוד מקור]

שלום,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר בעונש מוות שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 16:56, 13 באפריל 2024 (IDT)תגובה