שיחה:אספרנטו

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך זה הוא נושאו של קטע "הידעת?" המופיע בתבנית:הידעת? 24 באוגוסט - סדרה 2
ערך זה הוא נושאו של קטע "הידעת?" המופיע בתבנית:הידעת? 24 באוגוסט - סדרה 2

kal lehagid milion medabrim esperanto.haim misheu yodea al makor mehiman lanatun haze?

ומה זה "תקשור"?

את "תקשור" תיקנתי לפני כמה ימים, כשביצעתי תיקוני עריכה על הערך. לשאלתך כיצד הגיעו למספר הדוברים: יש כל מיני הערכות, המבוססות על מספר הדוברים בכל מדינה החברים בארגון העולמי (Universala Esperanto-Asocio), מספר החברים בארגון המקומי, כמה למדו אספרנטו בקורסים או במסגרות שונות, כולל באינטרנט, כמה ספרי לימוד נרכשו לאורך השנים וכו', וכך מגיעים למספרים שונים (בהתבסס על הערכות שונות). אלדד 00:24, 29 יוני 2006 (IDT)

מאיפה הגיע הנתון על בין 1,000,000 למיליון וחצי דוברים?[עריכת קוד מקור]

תודה, תומאס 10:59, 28 פברואר 2006 (UTC)

הימור. טווח ההימורים נע בין עשרות אלפים לעשרות מיליונים. בנוסף יש לשאול מי נחשב לדובר השפה שכן אף אחד לא משתמש בשפה בתור שפה ראשונה. הרבה יותר אנשים יכולים להבין משפטים פשוטים באספרנטו מאשר לתקשר באופן שוטף ופורה ככה שאין למספר הזה שום משמעות.--Berger 23:37, 2 מרץ 2006 (UTC)

מי באמת מדבר בשפה הזו?[עריכת קוד מקור]

אני מתחבט רבות בשאלה האם מישהו משתמש באמת בוויקיפדיה המצליחה באספרנטו Ĉefpaĝo. למיטב הבנתי היחידים שמדברים בשפה יודעים יותר טוב שפות כמו צרפתית, גרמנית ואנגלית, אז למה להם לבוא לוויקיפדיה באספרנטו? למה להם לא לשפר במקום את הוויקיפדיות בשפה שלהם? יש לזה מטרה חוץ מליצור אינטרקציה עם אנשים ממדינות אחרות (מה שגם אפשר לעשות בוויקיפדיה באנגלית)? לדעתי היחידים שמשתמשים בוויקיפדיה הם אותם אנשים שכותבים אותה, ויש להם 40,000 ערכים שאולי כתובים טוב אבל אין להם בכלל קהל יעד. צהוב עולה 21:23, 18 מרץ 2006 (UTC)

להערכתי, אספרנטיסטים בכל זאת משתמשים בוויקי באספרנטו - אם כי נפגשתי עם כמה ויקיפדים אספרנטיסטים, ואני יודע כמה הם שוקדים על כתיבה ותרגום ערכים, אבל עוד לא יצא לי לערוך סקר בקרב אספרנטיסטים, כולל בקרב האספרנטיסטים הישראלים, ולבדוק כמה מהם משתמשים בוויקי האספרנטית כמקור מידע. אלדד 00:17, 29 יוני 2006 (IDT)

מי שמשתמש בויקיפדיה האספרנטית[עריכת קוד מקור]

אני מניח שהאדם עליו אתה שואל הוא זה שמחפש ערך בשפה הלאומית שלו ולא מצליח למצוא אותו, או שבאנגלית הוא לא בדיוק מבין מה רוצים ממנו.

למה בעקרונות השפה כתובים בערך 2 עקרונות לא מוסברים ובעיקר היסטוריה? כאילו, תודה גם על זה... זה הרי חופשי- אבל עדין ראוי לעודד ת'דבר הזה יותר. זה נראה לי דומה לספרדית.

אבל למה, למה השפה לא הצליחה.. כ"כ עצוב..[עריכת קוד מקור]

לא הבנתי למה בסופו של דבר השפה יחסית נכשלה, היא הייתה יכולה לתפוס תאוצה אדירה, , ולהפוך תוך פחות מ 30 שנה לשפה הבין לאומית, והיום לא ההינו מבזבזים זמן בלמידה של שפה כ"כ לא נוחה יחסית כמו אנגלית.. תודה על כל תגובה מראש.


>היא הצליחה מאוד עד 1908, אז התרחש פילוג אספרנטו לשפת IDO, סיפור עגום למדי שכרוך בבגידה מאחורי הקלעים, אפשר היה לעשות מזה סרט. ועדיין אספרנטו המשיכה לשגשג, עד מלחמת העולם השנייה, אז דוברי אספרנטו נרדפו הן בידי היטלר והן בידי סטאלין.

הסרת פסקה[עריכת קוד מקור]

הסרתי את הפסקה הבאה: "בישראל ארבעה ילדים שספגו אספרנטו מלידתם באינטנסיביות זו או אחרת, משתי משפחות. שתי ילדות מתוכם דוברות את השפה באופן שוטף, ולא שכחו את השפה לאחר גיל הינקות, מאחר שהן מקיימות קשר רצוף עם ילדים דוברי אספרנטו בחו"ל, ולעתים מדברות עם הוריהן בשפה הבינלאומית, בנוסף לשפת האם האחרת, עברית." משום שלא ניתן לספק לה מקור, ייתכן שישנם יותר ילדים, ןייתכן שהילדים כבר מבוגרים, ומשום שהקביעה מתנגשת עם הפסקה הבאה הקובעת כי: "בישראל דוברים רבים של השפה ומתקיימת פעילות שוטפת של דוברי אספרנטו". בברכה, --איש המרק - שיחה 00:44, 24 באוגוסט 2008 (IDT)תגובה

לא ראיתי את הפסקה הזאת בעריכותיי הרבות בערך - ניסיתי לראות באיזה שלב היא נוספה, ולא כל כך הצלחתי לאתר מהיסטוריית העריכות. לעניין תוכנה של הפסקה - העובדות המוזכרות בה נכונות (מִידע אישי), אבל אין לדעת, אולי יש משפחות נוספות עם ילדים המדברים אספרנטו בתור שפת אם (כאלה שהגיעו לארץ, נגיד, מחבר המדינות, אבל לא יצרו קשר עם האגודה). מן הסיבה הזאת (של צמצום, שאולי אין בו טעם, כי אולי אנחנו לא מכירים תמונה רחבה יותר) אני מסכים להסרתה של הפסקה. אלדדשיחה 00:51, 24 באוגוסט 2008 (IDT)תגובה
המשפט הוסף על ידי אנונימי שיצר ערך חדש, ב2 באוגוסט 2003... [1] בברכה, --איש המרק - שיחה 01:07, 24 באוגוסט 2008 (IDT)תגובה
תודה! מעניין, לא שמתי לב למציאותו של המשפט בערך - או שכן שמתי לב, אבל היה ברור לי שהמשפט נכון, עובדתית, ולכן לא התייחסתי אליו. כאמור, מדובר על עובדות נכונות, והילדים חלקם עדיין "ילדים", וחלקם כבר עברו את גיל 20. אני מתלבט, אולי כדאי בכל זאת להחזיר את הפסקה הזאת, ולהוסיף את המילה "לפחות" בתחילתה (כך שיובן שייתכן שיש משפחות נוספות, או ילדים נוספים). אלדדשיחה 01:16, 24 באוגוסט 2008 (IDT)תגובה
הוספתי לערך משפט מתוקן, לאור כל ההסתייגויות לעיל - העובדות המוזכרות בו חשובות כדי לשפוך אור נוסף על הערך, ולכן לא כדאי להשמיט אותו לגמרי. הסרתי את המספרים המוחלטים שהוזכרו בו, כדי לא להטעות את הקורא (ייתכן שיש יותר מארבעה ילדים, וחוץ מזה - אני מאמין שיש יותר משתי משפחות, מוכרות לי שלוש או ארבע לפחות). אלדדשיחה 01:24, 24 באוגוסט 2008 (IDT)תגובה

אני מציע לשכתב את הפיסקה שניה בפתיח: הנאצים החרימו את האספרנטו, בהדרגה סגרו את כל אגודות האספרנטו בגרמניה ולבסוף אסרו על כל פעילות בתחום. במיין קאמף היטלר הגדיר אותה כ"מזימה יהודית להשתלט על העולם". למרות התלהבות והתחלה חיובית לאספרנטו תחת המישטר הסובייטי, במסגרת "הטיהורים הגדולים" בברית המועצות של סטלין ב 1936-37 גם כן נאסרה כל פעילות אספרנטו ורבים, מספרם מוערך באלפים, נאסרו, הוגלו ונרצחו באשמת ריגול לגרמניה. (מקור LA DENĜERA LINGO , אולריך לינס)

"בשנת 1940 הם הוציאו להורג בוורשה את בנו של זמנהוף." למה זה, מידע אנקדוטי חסר, מוזכר בפתיח? אולי כדאי לרכז אנקדוטות למיניהם בתת קטגוריה מסוימת בסוף הדף?

I gently love you[עריכת קוד מקור]

המשפט למעלה מופיע בערך בתור דוגמה למשפט באנגלית, ומתורגם לצרפתית ואספרנטו, לאנגלית שלי (דיסקליימר, אני לא דובר ילידי) המשפט הזה צרם, מחיפוש קצר בגוגל עולה שהביטוי הנ"ל מופיע 4 פעמים בלבד במרחבי האינטרנט (אחת מהם בויקי). רצוי אולי, למצוא דוגמא אחרת. בברכה, --איש המרק - שיחה 09:27, 23 באפריל 2012 (IDT)תגובה

אין טעם למצוא דוגמא אחרת. המשפט הזה באנגלית עובד תחבירית בשתי דרכים (עד כמה שאני יודע):

I love you gently

gently, I love you ( שגם הוא חצי צולע- אבל לפחות נכון).

זה סתם בשביל להציב תואר לפני פועל או שם עצמם, ופה זה דווקא יוצא דופן. לא חסר דוגמאות. אבל היוצאי דופן אולי מסבירים את השאלה שנשאלה למעלה. מפני שיוצאי הדופן, המבטא, הפונטיקה, הסלנג הם השפה. מה זאת אספרנטו? יש לך מילה - אתה צריך לבחור אם המקור שלה מאנגלית או מספרדית, ואז תבין. אם אתה מבין ספרדית או אנגלית השפה הזאת נראת ברברית וחסרת רגש. לטעמי


קישור שבור[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 18:33, 3 במאי 2013 (IDT)תגובה


קישור שבור 2[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 18:33, 3 במאי 2013 (IDT)תגובה

כל הזמן טוענים שהשפה קלה..[עריכת קוד מקור]

יש איזשהו מחקר שבדק כמה זמן לוקח לאדם ממוצע לשלוט בשפה?

צריך לתקן את טבלת הגיית העיצורים[עריכת קוד מקור]

בטבלת הגיית העיצורים חסר ŭ שנהגה כמו w באנגלית 213.57.123.153 00:09, 15 בנובמבר 2014 (IST)תגובה

https://en.wikiversity.org/wiki/Esperanto/Grammar_Rules[עריכת קוד מקור]

עד שאלדד ימצא זמן בוא נפריד את הכללים הקשים לתרגום מהקלים. 129.143.71.38 16:03, 14 בספטמבר 2018 (IDT)תגובה

הכנסת האספרנטיסטיות של איתמר בן אב"י[עריכת קוד מקור]

הילד העברי הראשון היה גם אספרנטיסט (לפחות בתמיכה בשפה, גם אם לא ברור שדיבר בה). לדעתי חשוב לציין זאת בערך, אבל לא מצאתי פסקה מתאימה לכך. אשמח לשמוע רעיונות היכן אפשר להוסיף בערך את הפרט המעניין הזה. האדם החושב - שיחה 00:58, 21 באוקטובר 2018 (IDT)תגובה

בהחלט נושא שכדאי וחשוב לציין ישראל, אולי בכותרת "אספרנטו ישראל" ניתן יהיה להוסיף כותרת משנה. אגב, (אני לא יודע אם ידעת אבל) בביטאון הקודם של Israela Esperantistio מופיעה כתבה על המפגש המרגש בין לידיה זמנהוף לבין אב"י בעברית ובאספרנטו. הכתבה המקורית הופיעה בעיתון הארץ במסגרת תחרות "הסיפור הקצר" לשנת תשע"ח. כמו כן מן הראוי להזכיר את יוסי שמר שהוא היה אחד מעמודי התווך של הפעילות בארץ.
.Mi pardonpetas por la malfrua respondo
צביקהאֲנִי עוֹד כָּאן אָז בּוֹא אֱמֹר שָׁלוֹם19:24, 3 במרץ 2019 (IST)תגובה

שלום, אני מבקש לציין בפתיח מה השפה או השפות שהכי השפיע או הכי השפיעו על פיתוח האספרנטו[עריכת קוד מקור]

אם אני לא טועה אלה איטלקית, ספרדית וצרפתית. אם כן, נא לציין זאת או לציין משהו שדומה לזה. תודה. ―אנונימי לא חתםמש:אנונימי 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)תגובה

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (נובמבר 2022)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר באספרנטו שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 06:42, 8 בנובמבר 2022 (IST)תגובה

נמצאו קישורים חיצוניים שצריכים תיקון (יולי 2023)[עריכת קוד מקור]

שלום עורכים יקרים,

מצאתי קישור חיצוני אחד או יותר באספרנטו שזקוק לתשומת לב. אנא קחו רגע כדי לבדוק את הקישורים שמצאתי ולתקן אותם בערך אם נדרש. מצאתי את הבעיות הבאות:

כאשר תסיימו לערוך את השינויים הנדרשים, אנא בקרו בדף השו"ת למידע נוסף לתיקון בעיות עם הקישורים לעיל.

הודעה זו תופיע רק פעם אחת לקישורים אלו.

בידידות.—InternetArchiveBot (דווח על באג) 14:06, 24 ביולי 2023 (IDT)תגובה